..eindelijk...

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ikke
afbeelding van Ikke
..eindelijk...

Hallo medeliefhebbers,

Na bijna 10 jaar weer een XM. Omgeruild met mijn C5 waar ik maar niet aan kon wennen. Ik dacht een iets veiliger keuze te hebben gemaakt met een C5, en inderdaad deze was redelijk probleemloos, maar.....ik bleef maar om me heen speuren naar een XM.

Vorige maand kon ik dit 'project' op mijn naam zetten, een project...dat zeker. De lonkende V6en en CT's heb ik wijselijk laten staan, een eenvoudiger type moest het worden. Daarom een gewone non-hydractief 2.0 16V uit 1999, Blue Mauritius met ECC en een verse APK.

Tot 10 jaar terug heb ik vele modellen gereden waaronder een CX prestige aut, break TRI aut, diverse Xantia's en XMen waaronder een V6 aut break en als laatste een CT break aut full options op G3.

Genoeg ervaring dus en flink verwend..hoge verwachtingen dus..

 

Het sterke punt van deze XM is de motor die goed onderhouden is op een vast adres over de afgelopen 12 jaar. De prestaties zijn ondanks zijn hoge km.stand van 308 k boven verwachting. Heerlijk vind ik de soepelheid waarmee je rustig 60 kan rijden in de 5, het soepele en directe oppakken van het gas als je even wilt versnellen. Dit in tegenstelling tot de C5 die altijd even aarzelde en pas in hoge toeren een beetje wilde werken. Ook het gas loslaten gaat zonder hikken en stoten, ook dat was biuj de diverse C5en een probleem. De motor heeft nog best wat puf als je bij 120 toch nog even zo'n C5 wilt inhalen, erg lekker..

Nog een sterk punt is het interieur, wat vind ik dat toch een stuk mooier en beter zitten dan de C5! Deze ziet er ook nog helemaal gaaf en onbeschadigd uit. Zelfs het scharnierende klepje op de startcode zit er nog op.  Het exterieur mag er nog zijn gezien haar leeftijd. De lak nog mooi, slechts een klein deukje op de rechter achterhoek en de bumper achter zit iets los op de hoeken.

 

Dat waren in hoofdzaak de pluspunten, de opsomming van iets mindere punten is iets langer...

 

De raambediening links voor deed het niet. Die heb ik inmiddels gerepareerd met nieuwe rvs handremkabels.

4 nagenoeg versleten banden, deze laten vervangen door 4 nieuwe Michelins.

Voorbollen zo goed als leeg, deze heb ik vervangen.

Antizinkbol leeg, laten vervangen

Afstandsbediening werkte niet, batterijtjes vervangen, werkt weer.

 

Dat waren de kleine dingen...

Grotere reparaties die nog gedaan moeten worden:

Het stuurhuis kraakt, er schijnen wat tandjes versleten te zijn. ( dit volgens de monteur waar de auto 12 jaar in onderhoud was. Zijn klant heeft er 3 jaar zo mee gereden) het stuurhuis zal vervangen moeten worden.

De auto zakt achter vrijwel meteen naar de grond na het uitzetten. De antizinkbol die wel helemaal leeg was vervangen maar dit heeft het niet opgelost. 

De koppeling; deze koppelt nog goed en slipt niet, maar in de 1 en 2 is het lastig doseren met optrekken en terugschakelen. Het schudt en vibreert wat bij het langzaam laten opkomen van het pedaal. Dat is erg onprettig, vooral in de fille.

De ventilatieregelaar laat het opeens afweten. Alleen de aanjager werkt nog, dus of heel hard of helemaal niets.

Zo...genoeg te doen dus en ik dacht even dat ik de miskoop van de maand had gedaan. Anderzijds is er geen XM zonder problemen en als ze er op het moment niet zijn dan komen ze zeker bij hogere km standen. Tenslotte heb ik deze auto niet gekocht uit economische motieven maar uit de overtuiging dat ik het laatst geproduceerde mooie type Citroen heb. Een C5 is dat zeker niet ondanks haar kwaliteiten. 

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: ..eindelijk...

Een XM koop je nu eenmaal met je hart niet met je verstand. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: ..eindelijk...

Leuk zo'n project!  Ik heb ook zo'n 16v in dezelfde kleur maar heb 'm net gestald.

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: ..eindelijk...

Leuk zo'n project!  Ik heb ook zo'n 16v in dezelfde kleur maar heb 'm net gestald.

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: ..eindelijk...

Ventilatieregeling wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de ventilator zelf. Even de ventilator los halen en onderzoeken. Als je hem op half hard zet en een tikje geeft gaat ie dan meestal wel draaien op de juiste snelheid. Je kan daar een hoop aan sleutelen, maar eenvoudiger is om een vervangende goede ventilator in te zetten.

Ik maak me meer zorgen om het krakende geluid bij het sturen. Lijkt dat uit het dashboard te komen? In dat geval zo snel mogelijk je veerschotels (laten) checken. Ik heb dat 2x gehad en beide keren had ik kort erna een veerpoot door mijn motorkap heen steken. En dat is niet leuk.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: ..eindelijk...

Ja Marc, die ventilatie is waarschijnlijk een probleem met de motor of de aansturing daarvan. Daar heb ik al verschillende berichten over gelezen. Mogelijk zijn het de transistoren. Deze vervangen lukt nog wel. Ik ga het binnenkort onderzoeken. Gelukkig kan mijn raam weer open, dat scheelt al weer...

 

Wat betreft dat gekraak: de monteur verzekert me dat het het stuurhuis is, maar een second opinion is zeker wenselijk. 

Het geluid lijkt wel op gerommel in het stuurhuis te wijzen, ik voel het ook bij het sturen, ook bij stilstaan. Maar ook de veerpoten verdienen zeker een inspectie. Daar zit wel wat roest. Als iemand even mee wil luisteren en voelen, graag..

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: ..eindelijk...

 

Is deze spoorstangkogel nou krom? Als ik een nieuwe bekijk is die recht. Dit zou verklaren waarom mijn stuur niet in het midden staat misschien? Hij is in deze stand uitgelijnd en trekt niet naar links of rechts, maar het klopt niet voor mijn gevoel. 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive (verkocht)
RE: ..eindelijk...
Bij mij is hij ook krom, maar ik weet niet of dat ook zo hoort....

Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: ..eindelijk...

Ik heb net even gekeken. Aan beide kanten zien ze er het zelfde uit, dus zal wel zo horen. 

Ook nog even goed beluisterd waar het gekraak vandaan komt. Met de motorkap open, draaiende motor het stuur van links naar rechts gedraaid. Het geluid komt van onderen, De veerpoten/schotels bewegen mee op de stuurbeweging, dat is goed zichtbaar. Dat zal toch zo horen hoop ik? Nog een keer goed luisteren als iemand anders aan het stuur draait, nu even niemand aanwezig, zelfs de buurvrouw niet..

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: ..eindelijk...

Veerschotels vanonderaf inspecteren op scheuren in het rubber (met lampje).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Gefeliciteerd met de aanschaf en veel plezier met klussen!