elektroklep

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Sluiter
afbeelding van Sluiter
  • XM V624 1999
elektroklep

Waar zit de achterste elektroklep bij een V6 met ES9 motor. Graag met foto. Is die klep gemakkelijk te verwijderen en wat moet er allemaal losgemaakt worden voordat de klep bereikt is?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
Testen Hydractief Elektroklep Achter

Neem aan dat je die van het hydractiefblok (vering) bedoelt?

Die zit boven het hitteschild van de (dwarsliggende) middendemper...
Dan ben je er nog niet, want de elektroklep zit achter op het hydractiefblok. Ook dat moet dus geheel los (2 dikke veerpootleidingen, 1 retourslang, 1 maal elektrostekker en 2 HD-leidingen).  

Om er bij te komen de reservewiel bak er af voor sleutelcomfort. Einddemper er af, middendemper weg en dan is ook het hitteschild verwijderbaar.

Weet je al zeker dat die klep er af moet? Om te testen of ie het doet volstaat een luisterend oor en controleren of ie niet lekt over de retour kan ook zonder demontage. Voor het linkerachterwiel komt de hele leidingbundel van de achterbrug te voorschijn. Uit m'n hoofd 4 stalen leidingen, 1 maal een soort van 90gr. verloopstuk waar 3 kunsstoffen leidingen tot 1 worden én een losse rubberen slang die op een kunstof leiding zit gestoken. 
Die laatste is de retourslang van de hydractief klep. Als je 'm lostrekt begint de kant die vande voorkant komt meteen te stromen. Zit namelijk rechtstreeks op het hydrauliekvat, dus die moet je ff afdoppen anders hevelt ie 2 liter hydrauliek de straat op.
De kant die van klep komt mag natuurlijk ff leeglopen(paar mL?), maar moet dan wel klaar zijn.

De klep mag zowel bekrachtigd (zoemend) als onbekrachtigd (stil) niets lekken. Alleen tijdens het schakelen tussen die 2 staten spuit er kort wat door de retourslang.

Om zeker te zijn dat de klep ook daadwerkelijk kan schakelen zou ik de hele test met draaiende motor doen. Er is een euveltje met hydractiefblokken die niet goed schakelen bij een te lage systeemdruk (niet-draaiende motor = geen systeemdruk) 

 

Niet de beste foto, maar momenteel het beste wat ik bij de hand heb. Blauwe cirkel is waar het blok heeft gezeten. Rode cirkel is de plek die ik aangeef als testplek.

Mocht je alles willen demonteren moet uiteraard ook het hydraulisch systeem drukloos. Hier heb ik redelijk vaak het probleem mee gehad dat de achterzijde niet drukloos werd. Gevolf is dat der bollen muurvast zitten en er tips als lostikken met een beitel aan te pas komen.
De reden dat de achterzijde niet drukloos werd bij mij is dat ik de motor te snel uitzette.
Procedure is dus als volgt.
1. Motor starten (Systeem komt op druk => antizink en hydractief kleppen gaan open.)
2. Wagen in de laagste stand (Veercillinders lopen leeg, waarna ook de bollen leeg lopen.)
- En hier zit de truc. Die achterste 4 bollen hebben even de tijd nodig volledig leeg te lopen. Tot nu toe geef ik ze ongeveer 5 minuten. Eerder ging ik al na 30 seconden door naar de volgende stap, met als geovolg dat de antizinklep van de achterbrug sluit en de achterbrug niet drukloos meer kan worden.
3. Ontlastbout op de HDregelaar openen. (Ook de voorraadbol is nu drukloos)
4. Motor uitzetten.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.