FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Goed bezig weer Gerrie, ben benieuwd naar morgen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik ook, en eens kijken of we dit goeie gedrag eens kunnen doortrekken naar de DS :mrgreen:

Daar moet ik ook maar eens aan beginnen.....

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Goed dat je nog voor je vakantie dit aanpakt :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

die rups ziet er idd niet uit alsof ie nog tot vlinder zou kunnen verpoppen :lolno:
Mooie plaatjes weer bij het verhaal overigens :clap:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

Ik ook, en eens kijken of we dit goeie gedrag eens kunnen doortrekken naar de DS :mrgreen:

Zal toch wel? Is toch iets met een boom die niet ver van een appel valt? Ofzo. :lol:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Anders komen we je toch een aan moedigen bij het DS beunen. :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vandaag stond op het programma om de carterpan weer te monteren.

Ik heb het carter de hele nacht laten uitdruppen zodat er bij het monteren van de carterpan geen olie tussen de kit en het carter komt te zitten. Deze druppels bedoel ik:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HP3GIZLX.jpg)

Deze vormen zich steeds en als de olie net afgetapt is vormen ze zich ook vrij vlot. Te vlot om de pan te monteren.

Na een nacht wachten en schoonmaken ziet het er zo uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KA66GURT.jpg)

Mooi schone rand om de carterpan op te monteren.

De kit zit in een spuitpatroon. Deze staat onder druk en bij inknijpen van het hendeltje komt de kit vanzelf uit de koker. Na het aanbrengen van de kit moet de boel een minuut of 10 drogen:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-F3OJVMQR.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ZEF43BK.jpg)

Vervolgens heb ik de boel voorzichtig onder het carter gepositioneerd. Uiteraard heel goed opletten dat de kit rug nergens tegen aan komt en zo beschadigd. Ik heb voorzichtig een paar boutjes geplaatst op de hoeken zodat de pan recht hangt. Daarna de boel voorzichtig gelijkmatig aangedraaid zodat de boel recht op het carter komt te zitten. Daarna alle 20 boutjes aangebracht en volgens het juiste moment aangedraaid (eerst met 5 Nm en vervolgens met 8 Nm "natrekken") Na montage ziet het er weer zo uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DLLLIXP3.jpg)

Daarna de boel nog wat laten drogen en vervolgens weer olie bijvullen.
Er gaat bijna 5 liter in. Er kwam 4 liter uit, ik ben sinds de sleutelmeeting dus een litertje verloren door de lekkende pakking volgens mij (er van uitgaande dat de Xm verder geen olie verbruikt). Gezien de vlekken op het karton en het grindpad kan dat wel kloppen :mrgreen:

Nu staat de Xm nog een nachtje te wachten om de boel echt goed te laten uitharden.

Als afsluiter nog wat overzichtsfotootjes. Een paar van de gebruikte tools:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QYMP8BGY.jpg)

De Xm in de garage boven de smeerkuil:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HGTXN3LV.jpg)

Het past precies, carter net boven de smeerkuil geeft nog een krappe mogelijkheid om in de kuil te komen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MCSQWEBL.jpg)

en als laatste een beeld in de smeerkuil, helaas niet de beste foto:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6BXHALGT.jpg)

Morgen maar eens kijken of de boel inderdaad dicht blijft. Ik zet de Xm dan weer bij mijzelf op het pad met een stuk karton er onder. Verder niet veel tijd morgen. Een goeie test rit om de boel lekker warm te maken zal donderdag gebeuren.

detlev
afbeelding van detlev
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

Het past precies, carter net boven de smeerkuil geeft nog een krappe mogelijkheid om in de kuil te komen:

Je kan natuurlijk ook de andere kant op naar binnen rijden ;)

En een handtekening!!!!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Goed bezig weer Gerrie we wachten rustig af of ze droog blijft en dat zal toch wel. 8)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

@detlev: nee, dat gaat eigenlijk niet. Het is allemaal erg smal, garage en weggetje er voor. Je moet echt achteruit insteken om er in te kunnen komen.....

en dan is het ook erg veel donkerder, maar das op te lossen natuurlijk

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die zeer ernstig is verbrand in zo'n put. (benzinelek en niet snel genoeg eruit kunnen komen)

En dan oogt die laatste foto redelijk freaky. :)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ze zijn inderdaad niet zonder gevaar die smeerkuilen. Je kunt bijvoorbeeld ook dampen hebben die zwaarder zijn dan lucht (uitlaat gassen bijvoorbeeld) die zich ophopen in de kuil en zo voor verstikking kunnen zorgen.....

uit luiigheid doe ik altijd maar net zoveel planken weg als nodig, maar met jouw verhaal in het achterhoofd doe ik dat de volgende keer anders.....

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik weet dat het een rare opmerking is, maar eigenlijk is het zonde dat die carterpan ondoorzichtig is. Het lijkt met best wel cool om neonverlichting in een doorzichtige pan te hebben. 8)

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Wanneer mag je je 5e hands corrado ophalen Wim?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

zolang ie schoon is wel ja. Maarehh, dr komp van die zwarte olie smurrie in Wim......

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Officieel hoor je ook een afzuiging aan te leggen in de put :)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Het lijkt er op dat de airco reparatie van hele korte duur is geweest :cry:

Het wordt niet meer koud. Heb al even gebeld met Youngtimer en Gijs belt straks terug. Hij had al wel gezegd dat er o-ringen wellicht zich opnieuw zouden moeten zetten omdat m'n systeem helemaal leeg was.....hoop dat dat het is....

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

En die andere lekkage? Die heb je wel verholpen?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Da's niet het nieuws waar je op zit te wachten vlak voor je vakantie. Dan moet het toch wel heel erg lek zijn , niet?? :?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ja, de carterpan lijkt nu lekvrij bevestigd te zijn. Maar ik wacht nog ff een tijdje voordat ik hem definitief dicht verklaar. Vorige keer was ie ook de eerste dag dicht en ging daarna lekken.

Airco is in een maand dusdanig leeg dat ie niet koelt, dus dat is best vlot. Donderdag maar eens kijken wat er aan de hand is.....

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

En je hebt 'm laten vullen met fluorescerend spul? Want dan zouden ze met een UV-lamp de lekkage snel moeten kunnen opsporen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

yep, dus dat lek vinden zal wel lukken. Ik hoop dat het ook eenvoudig te dichten gaat zijn....

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

zolang t je verdamper niet is, is t redelijk te doen

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Daar had ik nog niet aan gedacht, dat kan natuurlijk ook nog.....laten we maar hopen dat het iets simpels is. De vorige keer was het de condensor, dat was duur genoeg :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Pak de gezichtsbruiner er even bij of zet de zonnenhemel over je motorruimte en kijk even of je een grote lichtgevende vlek ziet :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Helaas geen van bovenstaande dingen in bezit. Ik heb al zitten denken maar kon geen uv bron bedenken die ik kan gebruiken....

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Je zou ook voor een paar pleuro zo'n speciale black light kunnen kopen die ze vaak in disco's en bars hebben. Tenminste, als dat soort gloeilampen nog verkocht worden. :roll:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik ben vandaag even langs een garage in de gemeente geweest waar ik nog een "favour" kon in wisselen. Ze hebben even gekeken naar de airco. Ik wilde graag weten of de oorzaak makkelijk te vinden is. Wellicht helaas konden ze geen duidelijke sporen van lekkage vinden. De druk in het lage druk circuit was echter wel wat laag, 1,3 bar geloof ik. De monteur vond dat laag en hij vond het vreemd dat de compressor niet in kwam. De fans gaan wel op halve snelheid draaien bij inschakelen van de airco.

Volgens Matthijs is de druk inderdaad te laag om de compressor aan te laten slaan. Als dit inderdaad te laag is voor het lage druk circuit zijn er nog een aantal mogelijke oorzaken voor het niet werken

Dus mogelijke oorzaken:
- kapotte compressor
- kapotte drukschakelaar
- te lage druk in lage druk circuit
- te lage druk in het hoge druk circuit

Overigens zag ik bij controleren van de zekeringen dat de beruchte F2 zekering ook last heeft van een warm voetje.
Hij zat nog goed vast (heel vast eigenlijk) en nu dus niet meer. Nu valt dus regelmatig het verwarmingspaneel uit.
Ik denk dat ik daar dus wat moet gaan aanpassen. Dat is een redelijk standaard modificatie geloof ik. Zwevende zekering en upgrade naar 40A toch?
Ik heb vandaag al even geprobeerd om de zekeringkast los te halen. De 2 bouten gingen wel los maar vervolgens zijn natuurlijk alle draden zo kort dat er nog niets kan:

Hoe maak ik de draden aan de onderkant van de zekeringenkast los?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Van de zekeringenkast moeten de gele schuiven naar buiten getrokken worden en dan komen de stekkers los.

Uit mijn hoofd is het een bruine of zwarte draad die onder het zekeringenkastje komt en is de mindraad van het paneeltje (van bovenaf gezien de rechter draad aan de linkerzijde, als je de stekkers niet wilt losmaken). Een zwevende zekeringhouder met zekering tussen de plus en de doorgeknipte mindraad plaatsen en dat moet die het weer doen :wink:.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Yep, is typisch zo'n situatie die heel moeilijk uit te leggen is en als je dat zekeringenkastje in je handen hebt het voor zich spreekt. :wink:
Inderdaad die schuif uittrekken. Dan kun je een aantal stekers uit het blok trekken. Je ziet dan welke warm is geworden. Die stekers lijken op een soort Chineze puzzel, maar alles wijst zich vanzelf.

Pagina's