Hallo allemaal,
ik heb de veerschotels laten reviseren van mijn XM V6 maar heb voor ik ze terug kan plaatsen nieuwe aanslagrubbers nodig en een stofhoes voor de rechterveerpoot.
Heeft iemand dat toevallig nog ergens liggen? Ik neem het graag over, eventueel ruilen tegen onderdelen sta ik ook voor open, ik heb diverse interieurs liggen (leder, alcantara en stof) en kratten vol electronica en interieurdelen en enkele sets LM velgen.
Mocht iemand toevallig een alternatief kennen voor die aanslagrubbers dan vind ik dat ook zeer interessante info, van C5 en C6 is alles inmiddels NFP dus ik denk dat ik in de hoek van andere merken/types moet gaan zoeken en eventueel de rubbers aan moet passen dan.
Alvast bedankt voor de hulp en meedenken!
Aanslagrubbers zijn van andere types ook wel te gebruiken denk ik, heb je de oude niet meer?
Stofhoes heb ik recent uit t magazijn gehaald, weet niet of er nog meer zijn
Jaap
Bedankt voor je antwoord.
de toestand van de oude aanslagrubbers was op zijn zachtst gezegd ernstig. van de linkerveerpoot was minder dan de helft van het rubber over en van de rechterveerpoot zelfs helemaal niets, dat was ook de veerpoot waarvan de veerschotel geplopt was dus het zat er al een tijdje aan te komen.
Ik heb het onderdelenmagazijn gemaild met de vraag of deze delen nog beschikbaar zijn, dat moet ik nog even afwachten.
Waaren je veerpoten dan slecht? Of je bollen?
Ik heb die hoes pas moeten vervangen, bij mij kwam het rubber er als nieuw uit
Jaap
Veerpoten en bollen waren beide goed (alle bollen zijn nieuw) maar het rubber van de rechterveerschotel had losgelaten, je weet wel, het gevreesde gebeuren dat de veerpoot even door de motorkap komt knallen.
Ik heb schijnbaar de mazzel gehad dat ik latere type veerschotels heb waardoor ze niet dwars door de motorkap naar buiten komen knallen maar slechts een centimeter of 4 omhoog komen, hij duwde nét de motorkap iets omhoog.
ik denk dat er aan mijn auto op dat front nooit onderhoud is gepleegd of nodig is geweest, maar met 350dkm is het dan wel een keer op.
De veerschotels zijn gisteren terug gekomen uit Litouwen waar ze van nieuw rubber voorzien zijn maar voor ik ze weer op de auto kan monteren heb ik dus nieuwe aanslagrubbers en zo'n stofhoes nodig.
https://www.drxantia.com/index.php/en/products/hydraulic-suspension-products/front-suspension-cylinder-rubber-detail
Voor zover ik kan zien heeft een XM hetzelfde onderdeelnummer voor de stofhoes als de Xantia, dus die zou je gewoon nieuw kunnen bestellen. Hou er rekening mee dat er wel wat verzendtijd op zit vanuit Turkije. De Franse Xantia Activaclub heeft deze hoezen ook in z'n assortiment, maar die heeft ze niet op voorraad. Hun prijs ligt ook iets hoger, maar vanuit Frankrijk hoef je geen importkosten en minder verzendkosten te betalen, dus ik denk dat het prijsverschil voor Nederlanders in de praktijk niet groot is.
Ik blijf t gek vinden dat die aanslagrubbers zo slecht waren. Of iemand heeft met slechte bollen heel veel verkeersdrempels op snelheid genomen?
Jaap
Dank je wel! ik heb nog wat lijntjes uit staan maar mocht dat tot niets leiden dan kan ik daar in ieder geval alvast een stofhoes vandaan halen.
de aanslagrubbers hebben ze ook, die zien er wel wat anders uit dan de mijne maar dat lijkt me nog wel te modificeren mocht ik geen originele kunnen vinden.
https://www.drxantia.com/index.php/en/products/hydraulic-suspension-products/front-suspension-cylinder-mount-detail
Hoe slechter/ouder de bollen, hoe harder de vering. Dus juist daarmee spaar je de aanslagrubbers. Die raak je pas als je te diep inveert.
Ofwel, lekker structureel zo hard mogelijk over drempels raggen. Liefst in combinatie met comfortbollen voor gegarandeert succes. ;)
Ahja.., nog een extra factor. De wagenhoogte. Zet die te laag en dan zit je natuurlijk ook sneller tegen die rubbbers aan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik kan er in het geval van mijn XM niets over melden, de eerste 340.000 kilometers heb ik zelf niet gereden :D
Momenteel heb ik er pas 10dkm opzitten en het eerste dat ik verving was natuurlijk alle veerbollen.
In ieder geval heb ik van Theo Kerger van CXM service inmiddels Xantia rubbers ontvangen en twee nieuwe stofhoezen, de Xantia rubbers zijn net wat langer dan die van de XM dus kon ik inkorten en nu zit het spul weer in elkaar.
Ik blij en hier mag een slotje op ;)