GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat.

Pagina's

43 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Jeroen'65
afbeelding van Jeroen'65
GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat.

Ik ben op zoek naar een nette Citroen XM V6.24 (laat type motor) automaat met zwart leren bekleding en het liefst zoveel mogelijk opties. De kleur Gris Fulminator is favoriet, maar andere kleuren vind ik ook mooi!

WIE O WIE loopt met plannen zijn XM van de hand te doen, maar wil absoluut dat deze bij een liefhebber terrecht komt!

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Gerrie?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Present! Ik heb een blauwe met beige leder of een zilveren break met zwart leder. Beide de juiste motorisering en met automaatbak. Je hebt een berichtje. ....
Jeroen'65
afbeelding van Jeroen'65
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Dat was snel! Hardstikke bedankt voor de reacties!

De blauwe ziet er inderdaad heel erg netjes uit!! Ik had hem al zien staan op de site. Helaas vind ik de lichte bekleding niet zo mooi, verder vind ik het een fantastische auto om te zien!. Ik ben echt specifiek naar een berline op zoek. Daar vind ik de achterkant gewoon net iets mooier mee matchen van bij de break, dus ik zoek echt iets anders. Sorry 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Geen probleem natuurlijk! Je zoekt de voor jou ultieme Xm, dat lijkt me logisch. Qua uiterlijk vind ik de break inderdaad ook wat minder gracieus. Maar heeft ook haar charme en qua ruimte echt geweldig!

Jeroen'65
afbeelding van Jeroen'65
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Dat klopt, en aangezien ik geen afscheid kan nemen van auto's wil ik in een keer de goede hebben om er hele lange tijd van te kunnen genieten. 

De ruimte in een Break is natuurlijk enorm! Maar (hoop dat ik niemand voor zijn schenen schop) ik vind de achterkant zo ouderwets in vergelijking met de tijdloze voorkant. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Jeroen'65 zegt:

 Helaas vind ik de lichte bekleding niet zo mooi, 

Alleen om de kleur leer een goede auto laten lopen is een beetje........ angry omruilen voor een set zwart leer, dat is best goed te verkrijgen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat
Dat is wel een aardige Mark. Ik denk zelfs dat er wel mensen zijn die willen ruilen van interieur! Ik kan je er ook een net interieur bij leveren in zwart leer trouwens. Moet alleen even kijken naar de deurpanelen.
Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Ik ben me ook aan het oriënteren op een XM berline. Echter vind ik de phase 1 mooier, behalve dan de achter spoiler. Veel meer citroen voor mij en meer karakter qua interieur vind ik. Ik kan er het forum niet goed achter komen wat nu een betrouwbare, slimme keuze is. In de aankoopinstructie staat wel een zin dat de phase 2 de betere auto is. Daarentegen lees ik ook dat de phase 1 V6 een zeer goede motor is. Ook is de phase 1.2 (vanaf eind 1993) als ik het goed heb weer een andere kwaliteit.

Wanneer je de XM gebruikt als dagelijkse auto, er tussen de 7.000 en 10.000 km mee stuurt per jaar, niet te veel kosten qua onderhoud wil maken en nog redelijk zuinig wil rijden wat adviseren jullie dan? 

Natuurlijk zoek ik een liefhebbers auto met weinig kilometers en onderhoudshistorie waar dat kan? In Harderwijk staat een blauwe, in Zwartsluis een grijze, in Hoogeveen een rode. Allemaal voor betrekkelijk weinig geld. Ook garage Normandië heeft dan weer een hele mooie onder de ton kilometers maar daar betaald je dan wel voor. De laatste is een phase 2 trouwens. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Dag Dinant, type 1 is inderdaad ook erg mooi maar de 24 klepper is wel een beest van een auto hoor. Ze noemen het niet voor niets een kettingmonster. En kettingmonsters zijn dorstige types. Ook in onderhoud zijn ze niet echt goedkoop maar je hebt er wel een hele hoop power en XM plezier voor terug..

Dit is wel een aardige: LINK naar een mooie 24V

Het dak (en de dakranden) is wel wat mat

 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

En ik weet dat het niet helemaal in deze topic past maar voor dagelijks gebruik is dit misschien een verstandiger keuze.  Let op de km-stand.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279898880?asrc=st|as

Kenners vinden de verschillen tussen de automaten van de TCT en de V6 klein. Alleen op de snelweg heeft de V6 meer power en een iets lager toerental.

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

TCT en V6 maken qua optrekken tot een hogere snelheid weinig uit. Vanaf de 150/160 merk je dat de V6 dan nog over heeft.

V6'en zijn eigenlijk allemaal fijn. In de type 1 zijn er twee geleverd, de ZPJ en de ZPJ4. De gewone ZPJ is een 3 liter v6 blok met 12 kleppen, die ongeveer 170 PK produceert. 
De ZPJ4 deelt grofweg hetzelfde onderblok, maar heeft andere koppen met een uitlaattraject waar Citroën flink mee bezig is geweest. Deze motor heeft 24 kleppen, en produceert volgens officiële cijfers 200 PK, maar dit is vaak meer. Ontzettend fijne blokken, maar onderdelen specifiek voor deze motor zijn lastiger te krijgen. Ook willen de uitlaatspruitstukken nog eens scheuren en is de uitlaat duur en slecht verkrijgbaar. Ook zijn de ZPJ's iets heethoofdiger aangelegd.

De voor mij beste V6 is de laatst geleverde V6, namelijk de ES9J4. Dit is een compleet nieuw blok, in tegenstelling tot de ZPJ's, die afstammen van de PRV blokken die hun ontwikkeling begonnen in de jaren 70. De ES9J4 is een waardige opvolger; een modern blok volledig opgebouwd uit aluminium, met 4 nokkenassen en 24 kleppen. De ZPJ had zijn blokhoek op 90 graden liggen (origineel ontwikkeld als V8), bij de ES9J4 is dit 60 graden. In de XM produceert dit blok ongeveer 190 PK. Ik vind dit blok iets verfijnder overkomen met zijn betere ontsteking en moderne cilinderkoppen. Naar de 100 gaan is met dit blok wel plezier, alhoewel de ZPJ een mooiere brul geeft. Dit blok is niet geleverd in een type 1, maar ik zou hem daarom niet laten staan.

De TCT is een 2 liter blok, met 8 kleppen, nog zonder hydraulische klepstoters. TCT staat voor Turbo Constant Torque, en dit merk je bij een goed onderhouden TCT dan ook wel. Het koppel is de hele tijd aanwezig, en door het wat lichtere gewicht rijdt dit ongelooflijk leuk. Ook onderhoud is wat makkelijker en goedkoper doordat er meer ruimte is en veel onderdelen gedeeld worden met de 2 liter blokken. Het blok is iets minder geschikt voor gasinbouw (het kan wel!). Klepjes dienen dan vaker gesteld te worden, en daarvoor moet de nokkenas gedemonteerd worden. De TCT geeft wel erg veel waarde voor het relatief kleine blok. Dit blok is ook in een type 1 XM geleverd, met 143(niet zeker) PK, en in de type 2 met 150PK. Zeker een proefrit waard. De TCT is in combinatie met een automaat fantastisch. Heel erg ontspannend rijden. Met een handbak is het ook leuk rijden.

Ik kan me voorstellen dat je vindt dat een type 1 meer karakter heeft, door het wat eigenzinnige dashboard. Daar kijk je het meest tegenaan, en dat bepaalt een hoop. Maar ondanks ik zelf een type 1 dashboard ook meer Citroën vindt, zou ik een type 2 er niet om laten staan. Maak gewoon wat proefritten in diverse XM's, en bekijk de aankooptips op de site. Dan word je een hoop wijzer. 

Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Ja die XM had ik ook gezien. Prachtige plaatjes. De omgeving doet ook iets. Ik zit aan een V6 12v te denken. Ik ben totaal geen hardrijder en zorgzaam voor mijn spullen. Raadt u een phase 2 aan of waarschuwd u mij voor de dorstigheid en mogelijke onderhoudskosten? Die ketting geeft mij ergens wel een veilig gevoel. Dank voor uw reactie. 

Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Beste Djibbe, mag ik uit uw verhaal concluderen dat phase 2 toch wel de verstandige keuze is, een stuk modernere auto is en een wat doorontwikkelde XM waardoor de kwaliteit gewoon iets hoger is en de betrouwbaarheid groter. Natuurlijk niet gezegd dat phase 1 auto's slecht zijn. De tweede fase is niet alleen een cosmetische verjonging van toen maar weldegelijk een verbeterde versie vanuit technisch oogpunt. Esthetiek en karakter blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur. 

Toch maar even de vraag naar feiten: Phase 1 V6 12v is wat lichter dan de phase 2 V6 24v is dit ook terug te vinden in het verbruik? Kan ik rekenen op 1/10 of 1/9 of duiken we daar echt onder met een normale rijstijl? 

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Hi Dinant,

Mijn V6 12v automaat (type I) verbruikt 1:7 in de bebouwde kom en 1:10 op de snelweg, moet wel zeggen dat ik graag de motor hoor brullen en dat ik liever 160 dan 120 rij op de snelweg dus het moet allemaal veel zuiniger kunnen...​

Zeer bewust heb ik voor het type I gekozen vanwege het interieur. Ook vind ik de type I spoiler het niet gecentreerde logo voorop en de blokjesvelgen fantastich. Elke auto blijft een gok maar statistisch gezien kan je met een type 2 minder problemen verwachten... lekker eigenwijs voor een type I gaan dus :)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE:

Niet persé hoor. Een type 1 is over het algemeen iets minder gevoelig voor roest. Als je echt een type 1 wilt, ga dan voor een goede! Het enige dat ik je wou meegeven was dat een type 2 ook een eigenzinnige Citroën is, weliswaar met een iets minder eigenzinnig dashboard.

Een fatsoenlijke roestvrije type 1 V6 12v in goede staat is een zeer goede auto. Let tot bouwjaar 1992 op de elektriek, er waren nogal wat massaproblemen voor die tijd. Is ook makkelijk te repareren. Een 24v in goede staat type 1 is tegenwoordig een rariteit. Er zitten veel afgetrapte exemplaren tussen. Ik heb een aantal jaar geleden met wat clubleden een type 1 gesloopt, een late 1992 auto met een 3.0 V6 12v. 360k kilometer op de teller. Het is de enige auto waarvan ik spijt heb dat ik hem uit elkaar heb gehaald. Hij was aan de onderkant als nieuw, en de automaat schakelde ook nog als nieuw. Die V6 blokken zijn ijzersterk, met name de 12v. Met normaal onderhoud echt onverwoestbaar. 

Zoals Thomac zegt: elke XM blijft een gok. Lees de aankooptips goed door. Mocht je een perfecte XM tegenkomen, en het is een type 2? Maak alsnog een proefrit, en kijk hoe het je bevalt. Als je vragen hebt over het een en ander ben je natuurlijk welkom die h ier te stellen.

En over het verbruik: ik ben niet echt een hardrijder. Ik zat met onze 12v vaak op 1:10, in combinatie met een automaat. Was 5 dagen in de week ritje naar m'n opleiding, ongeveer 40 kilometer met een stuk stad rijden erbij.

Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Beste Thomac en Djibbe, bedankt voor de inzichten. Maakt mij wat zekerder in wat ik wil. Bij garage Normandië in Groningen staat twee laatste jaren XMs als nieuw. Daar is de prijs ook wel naar. www.garagenormandie.nl. Zelf blijft de XM in Harderwijk mij trekken bij Seldenrijk staat deze. Ik begrijp niet zo goed waarom deze nog niet verkocht is. Zoals Thhomac al aangeeft zijn de aspecten die hij noemt ook mijn punten waarom ik voor een phase 1 meer sympathie heb. Toch weet ik dat betrouwbaarheid voor mij doorslaggevend is. Ik heb alleen maar hele goede ervaringen met Citroen. Heb zorg voor deze auto's, dus ik merk dat het met goed onderhoud en zorg rijden hele betrouwbare auto zijn. Rij al 8 jaar in mijn Xantia 2.0 16v, exclusive break automaat en leer. Zeer tevreden, dan is de XM een logische stap :) 

Mijn ultieme XM is de bruine zoals op mijn foto. Niet geleverd in NL weet ik. Weten jullie iets van de blauwe XM die bij Seldenrijk in Harderwijk staat. Lijkt mij een goede auto en heb ik nog wat geld over om deze perfect te krijgen. Hou me zeker aanbevolen voor tips van andere XMs en sluit een phase 2 niet uit. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat
Ik zou eens in Harderwijk gaan kijken. Die andere zijn echt wel heel stevig aan de prijs....
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Aanstaande zaterdag is er een bijeenkomst in Groningen bij Garage Wilbrink. Kom dan even kennismaken Dinant. Ik ben er dan ook met mijn bruinige Gris Crepuscule. En die is bruiner dan Brun Quad. 

__________
Crepuscule

Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Momenteel met ernstige hernia thuis. Mag niet rijden en kan niet zitten. De bijeenkomst komt te vroeg voor mij. 

Nog een vraag: 

Ik lees dat een 2.0 TCT niet of nauwelijks zuiniger rijdt dan een 3.0 V6, klopt dit in jullie ogen?

Sep
afbeelding van Sep
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

mijn turbo ct handgeschakeld rijdt als ik lange stukken rij en met mijn kleine teen gas geef 1 op 11. als ik normaal rij en veel korte stukje zit ik op 1 op 9 tot 1 op 9,5.

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

TCT is wel wat zuiniger, zeker in combinatie met een handbak. Heel veel gaat het niet schelen. Rijd stevig met een 2.0 16v en het is ook ongeveer hetzelfde verbruik. Als het onderhoud maar goed en regelmatig is gebeurd. Mijn oude 2.0 16v blok reed 1:8, m'n huidige V6 heeft inmiddels een gemiddeld verbruik van 1:11. Zitten dan ook wel veel lange stukken bij waar ik cruise control inschakelde.

Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Kijk daar heb ik wat aan! Dank Seb en Djibbe. Duidelijk en passend bij mijn logica dat het vooral gaat om onderhoud en afstelling en dan natuurlijk je rijstijl. Dan kan ik gewoon kijken naar alles wat er wordt aangeboden en daarin onderhoud, kilometerstand, staat van de auto en persoonlijke voorkeuren voor leer en kleur laten meewegen. Natuurlijk heb ik daarbij de aankooptips zoals beschreven op dit forum goed in mijn hoofd en neem ik een expert mee.
Laatste vraag: Klopt het dat de phase 1 auto's wat lichter zijn, waardoor ze soms een schaal lager in de wegenbelasting vallen? Komt dit vooral door het ontbreken van airbag enzo?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Ik heb het even nagekeken in de instructieboekjes, die ik hier heb liggen. Een type 1 V6.24 heeft ledig gewicht 1475 kg; type 2 1550 kg of 1591 kg (resp. handbak/automaat; bij type 1 maakt men geen onderscheid) Voor een TCT geldt resp. 1400 kg; 1534 kg; 1568 kg. Alle genoemde waarden zijn Berlines. Ik weet zelf niet zo waar de grenzen voor de MRB liggen.

Update:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Super bedankt. Grenzen liggen steeds op 100 kilo meen ik en dan van waarde 50 naar volgende 50. Dus bijv. 1350 - 1450 en dan 1450 - 1550.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Type 2 heeft airbags en in de deuren zit een extra stalen 'Side Impact Protection System'  balk. Het hele dashboard is ook wat dikker. Dat weegt het een- en ander. Oh ja, de dubbele chevron op de voorzijde is ook groter  

__________
Crepuscule

fritsie
afbeelding van fritsie
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

en de pyrotechnische gordelspanners 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat

Zij-airbags in de stoelen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat.

Djidde zegt:

TCT is wel wat zuiniger, zeker in combinatie met een handbak. Heel veel gaat het niet schelen. Rijd stevig met een 2.0 16v en het is ook ongeveer hetzelfde verbruik. Als het onderhoud maar goed en regelmatig is gebeurd. Mijn oude 2.0 16v blok reed 1:8, m'n huidige V6 heeft inmiddels een gemiddeld verbruik van 1:11. Zitten dan ook wel veel lange stukken bij waar ik cruise control inschakelde.

 

Ik rij dagelijks 100 km woon/werk, ongeveer de helft daarvan is provinciaal andere helft snelweg, mijn verbuik hangt al de hele tijd op 8,6L/100 km (1:11,6), ik rijd daarbij wel door, 100 op de bundesstrassen en 130 op de snelwegen. Wat ik vooral merk is als je de V6 170PK versie, die ik dus rijd, boven de 3000 toeren gaat rijden het verbruik aanzienlijk begint toe te nemen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE:

Marc Alsemgeest zegt:

Ik heb het even nagekeken in de instructieboekjes, die ik hier heb liggen. Een type 1 V6.24 heeft ledig gewicht 1475 kg; type 2 1550 kg of 1591 kg (resp. handbak/automaat; bij type 1 maakt men geen onderscheid) Voor een TCT geldt resp. 1400 kg; 1534 kg; 1568 kg.

Kleine aanvulling: een type 1 V6 12v aut weegt 1444kg (zelfde gewichtsklasse als de type 1 TCT)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: GEZOCHT CITROEN XM V6.24 Automaat.

Dankjewel voor de aanvulling Mark! 
Dat heb ik bij die 170 PK versie ook gemerkt. Ga rustig naar de 100/130 toe en het verbruik blijft keurig binnen de perken.

 

Pagina's