Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Pagina's

149 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Gisteren mijn bougies en benzinefilter vervangen.
Bougies, fluitje van een cent.
Wie de plek van het benzinefilter heeft bedacht, zou op staande voet ontslagen moeten worden :twisted:
Wat een kl... :silent: plek is dat.
Nu snap ik ook dat mensen het filter niet kunnen vinden.
In ieder geval moet de reservewielbak er even af.
En als je de XM flink kan opkrikken lukt het dan wel.

De leidingen even afknellen en dan het filter eraf, nieuwe erop en even checken op lekkage.
Als je niet al te grote kolenschoppen hebt, is het wel te doen.

Merk trouwens niet veel verschil na de montage van nieuwe bougies en filter, meestal een teken dat de vorige dus nog niet uitgewoond waren.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Zat er nog wel een hitteschildje voor het filter?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Ja, zat er nog en heb ik weer netjes terug gezet.

Vorig jaar bij mijn CX het benzine filter vervangen.
Zit gewoon op een presenteerblaadje naast het koelvloeistof reservoir.
Maar ja, diravi stellen bij een XM is weer een fluitje van een cent, moet je bij en CX tussen het motorblok en schutboard jongleren.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Heb trouwens net geprobeerd lid te worden van de club.
Kreeg alleen een wit scherm terug en geen confirmatie.
Twee keer geprobeerd, ben dus nu twee keer lid of helemaal geen lid :lol:

Heb geprobeerd een mailtje te sturen, kreeg ik weer een wit scherm. :twisted:
Ik wacht wel even af.
Jullie willen me toch wel hebben? :?:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

pb :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

vanmiddag starte mijn XM weer niet.
Geen leven in de startmotor.
Maar .... ik had al een draadje gelegd vanaf het startrelais naar boven.
(hot wired) noemen ze dat in Amerika!

Dus ik kon direct vanaf mijn accu starten.
En jawel gelijk lopen.
dus het kan nu nog maar twee dingen zijn.
schakelaar P/N van de automaat.
Te veel weerstand (dus spanning verlies) naar het startrelais toe.

Volgende aktie.
Relais inbouwen die het startrelais direct aanstuurt.
En kijken of het dan nog opdreed.
Ik hou jullie op de hoogte.

Nog iets anders, na deze, wat vreemde, start aktie, blijft mijn accu lampje branden op het middelste display.
Dus ook als mijn sleutel uit het slot is en de auto is afgesloten.
Weet iemand waar ik dat zoeken moet?
en hoelang houd de accu dit vol? (gebruik mijn XM maar een een of twee keer per week)

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Hans dat heet officieel een "shit-mijn-contactslot-doet-ut-niet-kabeltje" :mrgreen: :mrgreen:

Luceo non uro....

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Hoe is eigenlijk de staat van het relais achter de linker koplamp Hans!? Daar zit toch het relais voor het starten van een Xm automaat? :oops:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

hanshorters zegt:

Nog iets anders, na deze, wat vreemde, start aktie, blijft mijn accu lampje branden op het middelste display.
Dus ook als mijn sleutel uit het slot is en de auto is afgesloten.
Weet iemand waar ik dat zoeken moet?
en hoelang houd de accu dit vol?

Nou, de accu houdt het vol tot 'ie leeg is. :lol:
Dat dat acculampje blijft branden betekent dat het contact niet volledig uit staat. Blijft de radio ook aan? Ik heb dat ook heel soms en met wat morrelen aan het contactslot gaat dan alles wel braaf uit. Dus ik zou als eerste het in het contactslot zoeken.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Rare is dat de rest wel netjes uit is. en alleen het accu lampje blijft branden.
Weet niet of ik iets op zijn donder heb gegeven door direct het start relais van de plus pool te bedienen.
Maar dat had ik al eerder gedaan om mijn draadje op het start relais te testen.
Heb nu maar even de accu losgemaakt, moet ik morgen even naar kijken, wordt toch rotweer.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

eXpelliarMus zegt:

Hoe is eigenlijk de staat van het relais achter de linker koplamp Hans!? Daar zit toch het relais voor het starten van een Xm automaat? :oops:

Weet eigenlijk niet of die voor het starten is. moet ik eens uitgaan zoeken.
Ik weet dat de eerste drie die daar zitten voor je ventilatoren zijn (ben ik vorig jaar uitvoerig me bezig geweest :evil: )

Zal eens even in de boeken duiken.
Moet ik toch al doen om te kijken hoe het accu lampje wordt aangestuurd

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Ik had laatst ook dat mijn accu lampje brandde als de XM uit stond, en zette ik hem op contact dan ging het accu lampje uit. Werkte dus eigenlijk omgekeerd als normaal. (auto uit is lampje uit, auto op contact is lampje aan). Maar toen ik later weg reed met de XM was het gedaan na 200m: alles dood. Andere dynamo er in, en niks meer aan de hand.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Bedankt.
Dat vooruitzicht word ik niet echt blij van.
Maar dat is wat ik bedoelde met "zou ik iets kapot gemaakt hebben door direct van de plus te starten
Ik kan me voorstellen dat ik op die manier diodes of zo in de dynamo kapot heb gemaakt.
Goed dat ik dit nu weet en dat als ze er mee ophoud dat ik het in die hoek moet zoeken.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

eXpelliarMus zegt:

Hoe is eigenlijk de staat van het relais achter de linker koplamp Hans!? Daar zit toch het relais voor het starten van een Xm automaat? :oops:

Volgens mij zei ik dat 10 pagina's terug al...

Ligt je smcsdhn kabeltje misschien kortsluiting te maken? Want je dynamo zou hier geen last van moeten hebben gehad. Je maakt alleen een kortere route voor de stroom.

En een handtekening!!!!

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Dat ga ik zo ook even nakijken.
M aar nu blijft mijn accu lampje ook branden als mijn motor loopt.
Dus ik denk dat mijn dynamo, inderdaad de geest heeft gegeven.
Bad timing op zondag. :( Van de week maar achter een andere dynamo aan.
Dat relais ziet er netjes uit geen corrosie, ik zal hem even testen met 12V

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

detlev zegt:

eXpelliarMus zegt:

Hoe is eigenlijk de staat van het relais achter de linker koplamp Hans!? Daar zit toch het relais voor het starten van een Xm automaat? :oops:

Volgens mij zei ik dat 10 pagina's terug al...

Ligt je smcsdhn kabeltje misschien kortsluiting te maken? Want je dynamo zou hier geen last van moeten hebben gehad. Je maakt alleen een kortere route voor de stroom.

Mijn dame heeft ook een tijdje op een smcdhn kabeltje moeten starten, en geeft nu, ( behalve dat ik geen cruise control kan gebruiken, maar dat stoort me even minder ) geen enkel probleem. Je bereikt je dynamo toch niet?

Is, dacht ik ook inderdaad, uitsluitend kortere route...

Luceo non uro....

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

detlev zegt:

eXpelliarMus zegt:

Hoe is eigenlijk de staat van het relais achter de linker koplamp Hans!? Daar zit toch het relais voor het starten van een Xm automaat? :oops:

Volgens mij zei ik dat 10 pagina's terug al...

Ligt je smcsdhn kabeltje misschien kortsluiting te maken? Want je dynamo zou hier geen last van moeten hebben gehad. Je maakt alleen een kortere route voor de stroom.

Sorry,
Je hebt gelijk, als je dat relais verwijdert heb je hetzelfde gedrag als dat je wil starten in een andere stand dan P of N.
Kan alleen nergen ijn mijn schemaboek dat onderdeel op een schema vinden.
wil namelijk weten of het maak of verbreek contact wordt gebruikt om het start circuit open de zetten.
Dan kan je namelijk heel makkelijk met een enkel draadje een slecht P/N detectie schakelaar omzeilen.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

vanmorgen een uur of 3 onder mijn XM doorgebracht.
Ik heb de draad van het startrellais onderbroken en via een relais direct vanaf de + geschakelt (morgen nog wel even een zwevende zekering zetten, die had ik niet in huis)
start weer prima.
nu even terug naar het accu lampje (die bleef branden na het verwijderen van de contact sleutel).

Ik vond naast de dyname een aantal samengesmolten draden.
Twee van een connector aan de onder/voorkant van de carterpan.
een dun draadje die aan de dynamo zit (is dat het draadje wat het accu lampje op het display stuurt?)
en de draad van het startrelais. alle draden waren op een aatal plekken blank!
ik heb ze allemaal afgeknipt vanaf het punt dat ze nog netjes waren en met nieuw draad de verbindingen weer gemaakt.
Resultaat....
Mijn accu lampje brand niet meer als mijn contact sleutel is verwijderd :D
Nu brand het accu lampje als mijn motor loopt :twisted: :evil: :evil: :twisted:
maar mijn dynamo lijkt in orde. Als de motor niet loopt meet ik 12,4V direct op de accu. als de motor loopt (met het brandende accu lampe op het display) meet ik 14,1V
Blijkbaar laadt de dynamo wel de accu.
Heb geen idee waarom dat lampje blijft branden.
kan zijn dat er toch wat beschadigt is door de samengesmolten draden.

gomp
afbeelding van gomp
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

ik ben geen techneut maar maakt dat lampje niet wezenlijk deel uit van het laadsysteem ? lampje gaat branden als een bepaalde weerstand niet klopt oid ? Zou kunnen dat door het solderen die weerstand dus niet correct is. ff een wilde gok.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Bijna Gomp. Dat lampje 'start' de laadstroom. Zolang er geen/te weinig laadstroom loopt brandt 'ie. Een uitermate simplistisch en dom ontwerp want als dat ding stuk is heb je ook geen laadstroom. :? Een troost is dat de degelijke Duitse merken het ook zo doen.

p.s. Daarom zet ik ook altijd de auto eerst even op contact om de lampjes te controleren.

gomp
afbeelding van gomp
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

ok, dat was het idd, kon het ff niet vinden in de cellen tussen m'n oren.

maar euh, als bij meten nu blijkt dat bij draaiende motor een oplaadwaarde van een 14v word behaald dan is dat prima. Dat lampje zou dan echter stellen dat er nog steeds te weinig stroom door loopt...

Hans, zet er eens wat meer stroom op, bij welke waarde gaat het lampje uit ? :mrgreen:

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Snap toch nog niet helemaal hoe dit werkt.
Ik heb gisteren voor de zekerheid nog even gemeten en ik meet 13,75 V als de motor draaid.
Is dat een normale waarde voor een correct werkende Dynamo.
als ik het kleine draadje van de dynamo loskoppel, zie ik geen lampje van me accu op het display branden.
Maar dan heb ik nog steeds 13,7 V op mijn accu met een draaiende motor.
Wim, lijkt dat die dan dus nog steeds oplaad.

Rijdt toch niet lekker als je constand met een waarschuwing rijdt dat je dynamo niet voldoende laadt.
Enige optie is denk om de dynamo te vervangen om te checken of het toch in de dynamo zit.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Ja, als 'ie eenmaal laadt doet het lampje er niet meer toe.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

kleine update op mijn heerlijke XM.
laadstroom lampje brand nog steeds, maar voldoende 14 V) laadstroom op de accu.
dus waarschijnlijk een diode doorgefikt op de dynamo. als ik een dynamo ergens goedkoop op de kop kan tikken vervang ik die wel een keertje.

Na het inbouwen van het relais om de startmotor aan te sturen nooit meer problemen met de startmotor gehad.
Nog wel af en toe een nat plekje rechts achter in de klep vlak bij het achterlicht.
Achterlicht al even verwijderd en het rubber schoon gemaakt, maar volgens mij nog niet helemaal weg.

Rij meer kilometers dan ik dacht. we zijn het CX magazijn aan het verhuizen naar Arkel dus bijna elke Zaterdag wel heen en weer tussen scherpenzeel en Arkel.
maar juist op de langere stukken ga je het weggedrag helemaal waarderen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Goed zeg Hans! Het CX magazijn komt nu wel een stukje verderweg te liggen voor jou. Dat worden dus veel extra zweef kilometers!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

En ook wel mooi dat het CX-magazijn per XM wordt vervoerd :mrgreen:

En een handtekening!!!!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Als je wil kan ik nog wel eens in mn kratje reserve meuk kijken of daar een V6 dynamo in zit.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

dat zou geweldig zijn. maar ik heb geen haast hoor.

Pagina's