HELP Veersysteem XM - niet Hydractive!

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Musketon
afbeelding van Musketon
HELP Veersysteem XM - niet Hydractive!

Sinds enkele weken gaat het niet zo goed met de ophanging van mijn 2.0i XM van 97. Voor alle duidelijkheid: dit is een model zonder hydractive-systeem: dus nog gewoon het 5-bollen systeem (zoals mijn bx) - ook geen sportstand of dergelijke, maar de oude vertrouwde 4-standen hendel.
In principe kan ik stellen dat ik geen achtervering meer heb.
Het begon met het rare fenomeen dat telkens ik hem startte, ipv op de juiste hoogte te komen, de achterkant naar beneden zakte. Na een 5-tal minuutjes rijden zat hij uiteindelijk wel terug op de juiste hoogte. Even ter verduidelijking: hij hing niet volledig op zijn gat, dus er was wel vering...de hoogte klopte vooral niet (dit tot grote ergernis van mijn tegenliggers als ik 's nachts rondreed)
Bijkomend viel het me op dat wanneer ik nogal hevig accelereerde de achterkant de druk precies niet kon verwerken, maw achterkant zakte weg bij het acceleren...bij het schakelen sprong hij snel terug in normale rijhoogte.
Dit probleem ging van kwaad tot erger, in die zin dat hij helemaal niet meer omhoog kwam.
Volgende acties heb ik reeds ondernomen:
er bleek een lek te zijn vooraan aan één van de retourdarmpjes waardoor het LHM-peil nogal laag begon te staan. Even hersteld, LHM mooi op niveau gebracht...maar geen verandering in het gedrag van de achterkant. Vermoed dus dat dit een losstaand probleempje was.
2 veerbollen achteraan, en centrale bol vooraan vervangen. Het veergedrag achter is duidelijk veranderd, maar het doorhangen blijft evenzeer.
De manier waarop hij nu veert doet me vermoeden dat er onvoldoende druk op het systeem zit, maar ik hoor de drukregelaar niet uitzonderlijk frequent schakelen...
De hoogteregelaar zou ook de dader kunnen zijn, maar als ik de wagen in de hogere rijstand zet, komt hij mooi horizontaal te staan...
Ik heb hier op het forum ook al zaken gehoord zoals 'lucht op het systeem', maar ik dacht dat dit niet kon, aangezien de LHM wordt rondgepompt?
LHM te sterk vervuild? Hij is niet meer zo fluogroen als vers uit de bus, maar echt vervuild lijkt het mij ook niet. Ik heb immers al heel wat gymoefeningen achter de rug...zonder verbetering...
Wat me er aan doet denken: als hij vanuit de allerlaagste stand omhoog moet komen duurt het minstens 30s alvorens er enige beweging is! Van laagste tot hoogste stand duurt zeker 2 minuten :?

Nadat ik gisteren de starter had vervangen (oh ja...die had er ook geen zin meer in...de xm stelt mijn geduld de laatste tijd nogal op de proef!) en nog eens een gymoefening deed, weigerde de achterkant zelfs om van de allerlaagste stand naar de normale stand te komen. Pas toen ik hem in allerhoogste stand liet zakken naar normale stand, kwam hij op de normale rijhoogte...

Wie kan me helpen m'n XM zijn heerlijk veercomfort terug te geven???

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Hallo Musketon,

Het klinkt een beetje als een vervuild systeem en een hoogteregelaar die aan een schoonmaak beurt toe is, ook zou het aan de Smac bol kunnen liggen. Is die al eens op druk gebracht?

Ook al de geprobeerd om de XM te ontluchten via de ontlastbout op de drukregelaar?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hallo Musketon, welkom op het forum :wink:.

Als ik het verhaal met de klacht zo lees dan zal dat te herleiden zijn naar vervuilde hoogteregelaars, de rijhoogte en de SC MAC bol.
De rijhoogte voor+achter moet afgesteld worden na het schoonmaken van de hoogteregelaars.

Door de 6+2 plunjer HD-pomp (6 plunjers voor de stuurbekrachtiging en 2 plunjers voor het veer- en remsysteem), hierdoor duurt het vrij lang voordat een XM op rijhoogte komt en duurt nog langer naar de hoogste stand.

Dat de achterkant zakt na het starten, zal te maken hebben met een lege SC MAC bol. SC MAC is een anti inzak voorziening zodat de XM op rijhoogte blijft staan tijdens het parkeren.
Klepjes sluiten de retourleidingen af bij afgezette motor en zorgen ervoor dat de hydraulische druk in de veercilinders gehandhaafd blijft. De SC MAC bol vangt het drukverlies op in de achterremmen en achterste veercilinders wanneer de klepjes de retour niet meer afsluiten na het starten.
Deze enkele SC MAC bol zit links achter tegen de bodemplaat aan en boven de achteras, je komt er lastig bij.

Het hydraulische systeem kan vuiler zijn dan je denkt :wink:. Total Hydrorincage kan gebruikt worden om zoveel mogelijk vuil uit het systeem te krijgen. Tijdens het spoelproces zal het losgeweekte vuil zich weer ophopen in de hoogteregelaars en moeten dan weer schoongemaakt worden. Met Hydrorincage kan ongeveer 3500km tot max. 5000km mee gereden worden.

Begin met het inwendig reinigen van de hoogteregelaars en stel de rijhoogte voor+achter af. Vervang de SC MAC bol om het zakken na het starten te voorkomen.
Daarna kan er gekozen worden voor (tijdelijk) Hydrorincage of om alleen LHM+ te vervangen door verse.

Musketon
afbeelding van Musketon

de Smac bol?

Iedere keer als ik de ontlastbout kwartslag opendraai hoor ik even een zuchtje lucht (secondje of 2). Heb het zo'n 20-tal keer gedaan, met telkens hetzelfde zuchtje...leek me dus uiteindelijk niet zo zinvol?

Musketon
afbeelding van Musketon

Bedankt voor de snelle reacties...
Citrophile, bedankt voor de uitleg van de SC Mac Bol.
Ga er morgen zeker achter op zoek. Zoek ik naar een bol in dezelfde stijl als de veerbollen?
Kan je geloven dat ik in 't verleden de omgeving van mijn achteras al heb afgespeurd op zoek naar een bol en niets heb gevonden? Misschien morgen dan maar eens mét bril?! ;)
Hopelijk vind ik de hoogteregelaars dan ook... ;)

Kan vervuilde hydrauliekolie dan zo'n rare problemen geven? Auto is natuurlijk niet meer zo jong. Heb hem een 3-tal jaar geleden gekocht met 40.000km op de teller (wat een koopje!) en zit ondertussen eigenlijk nog maar op 70.000km...is vervuiling dan realistisch?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Graag gedaan :wink:.

De SC MAC bol zit goed verstopt, net geprobeerd een plaatje in google docs op te slaan maar de tekeningen zijn niet zichtbaar :roll:. Ik zal later wel plaatjes van de SC MAC bol plaatsen.

Het is een bol als een veerbol met 1 leiding eraan vast, de bol zit in een steun met een moer vast. Door de krappe ruimte tussen de achteras en bodemplaat kost het veel moeite om erbij te komen.

LHM+ gaat ongeveer 2 jaar goed, daarna degradeert de minerale olie met afzettingen en problemen als gevolg.

Musketon
afbeelding van Musketon

Na wat opzoekwerk bleek mijn niet-officiële-citroën-onderdelen-handelaar slechts 3 verschillende types bollen in zijn catalogus te vinden (veerpoten vooraan, achteraan en 1 bij de drukregelaar?)
Nu ja...toen ik vroeg achter veerbollen voor een xm, hoorde hij het precies donderen in Keulen - dus veel vertrouwen schepte dat niet echt...

Dan maar naar een officiële citroën-stek, waar het ingeven van mijn chassisnr me al wat meer geruststelde...
Antizinkbol gevonden (sorry Citrophile...van een SC MAC bol hadden ze zelfs daar nog nooit gehoord), maar wat een prijs! 100€! (terwijl ik voor mijn andere veerbollen slechts 35€ betaalde!)

Nu ja...alles voor de luxe van een xm-vering :) dus toch maar besteld. Dit weekend vervangen en hopelijk zweeft hij dan weer...

Het spoelen zal voor later zijn: hier trek ik toch wat meer tijd voor uit, lijkt me immers toch een hele klus.

Nogmaals bedankt voor de reacties :)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Spoelen is bij uw XM echt een noot zaak en het stelt echt niet zoveel voor.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mooi dat je de SC MAC bol (Systeme Citroen de Maintien de l'Assiette Constant) (=anti inzink bol) hebt kunnen kopen :wink:.

Hieronder wordt het SC MAC uitgelegd van een XM V6 24v met hydractive2, maar dat geldt ook voor hydropneumatische versies.

Succes met het vervangen van de bol :wink:.

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Hydractive/SCANNE1.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Hydractive/SCANNE2.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Hydractive/SCANNE3.jpg)

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Traag reageren ligt aan een aantal punten.
Inzakken is vaak een lekke SMAC bol inderdaad. Dat heeft men al genoemd.

Een vuile hoogteregelaar zorgt voor een trage reactie en kan de problemen van niet op hoogte komen bij kleine wisselingen met de hand.
DIt kan echter ook komen van de bronzen busjes die zijn uitgesleten. Hier over is al diverse keren iets geschreven op het forum. Achter zijn deze makkelijk te vervangen en de busjes zelf kosten nog geen euro...

Zijn de "lagers" van het stangenstelsel van de hoogteregelaar.
Ik heb zo snel geen plaatje, maar dat kan citrophile vast en zeker heel snel tevoorschijn toveren!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Xsara Coupe bedoelt nummer 7, dit zijn messing lagertjes :wink: .

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Hydractive/bedieninghoogteregelaarshoogteregelaars.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Hydractive/prijzenmessingbusjesbedieninghoogteregelaars.jpg)

Musketon
afbeelding van Musketon

Wat een overvloed aan info!
Ik weet wat te doen dit weekend! :wink:

Musketon
afbeelding van Musketon

Nog even een dikke merci voor de reacties en ineens ook de oplossing :)
Gisteren aan de slag: hoogteregelaar gedemonteerd, zuiver gemaakt en SCMAC-bol vervangen (wie verzint het nu om die op zo'n manier te monteren?!?)
Dag en nacht verschil met de ophanging van ervoor...komt mooi terug omhoog.
Rijcomfort is nog niet optimaal (ik stel hoge eisen...vandaar dat ik ook met de xm rondrijdt uiteraard ;), maar de demontage van de hoogteregelaar gaf me de zekerheid dat het hele systeem sterk vervuild is...er kwam immers een zwarte smurrie uit...veel duidelijker kan het niet!
Spoeling is dus zeker het volgende project (kan ik hier ook wel ergens terugvinden zeker?), daarna alles nog eens goed afstellen...
Ahja, ineens ook maar de knalpot achteraan vervangen, want die bleek ook doorgeroest...

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: HELP Veersysteem XM - niet Hydractive!

Kijk hier even:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209292/P45/

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.