Het Zwarte Schaep

Pagina's

74 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
maartenvanheek
afbeelding van maartenvanheek
Het Zwarte Schaep

Met dank aan het pushen van Mike zal ik maar meteen een draedtje openen. Ik kan niet beloven dat ik net zo actief zal zijn als hij is geweest, maar jullie op de hoogte houden van het wel en wee van (voorheen) La Noir Verni zal me wel lukken.

Zoals de titel suggereert zou ik haar 'Het Zwarte Schaep' willen noemen. Laat ik een korte introductie geven: mijn voorkeur voor Citroën is al een tijd bekend, maar ze werden me steeds erg afgeraden door verschillende familieleden. Toen ik vorig jaar een XM kocht om mee op vakantie te gaan was mijn auto-reputatie dus meteen te gronde gericht. Dat heb ik weer recht kunnen trekken door eind vorig jaar een 206 GTi aan te schaffen. Vervolgens daalde ik weer in 'auto-aanzien' door de aanschaf van een Xantia op gas, voor mijn dagelijkse 180 kilometer woon/werkreis. Helaas is deze afgelopen maandag met een LHM-lekkage gestrand. Vandaag ben ik in het diepste geheim naar Eindhoven vertrokken om daar mijn tweede XM in ontvangst te nemen. Gedurende drie uur ben ik in het bezit geweest van drie auto's, daarna reed ik naar de garage om mijn Xantia achter te laten, dus nu heb ik er weer 'gewoon' twee.

De eerste reden voor de naamgeving is dan ook dat deze auto in de familie door velen als een zwart schaap zal worden gezien. Begrijp me niet verkeerd, ik kan goed met broers/zussen, alleen een aantal van hen ziet Citroën niet zo zitten :)

De tweede reden is een variant op de bekende wolf in schaapskleren.

IMAGE(http://farm9.staticflickr.com/8174/7896254452_6c92bf8029_z.jpg)
Hello, Goodbye by Maarten van Heek, on Flickr

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: Het Zwarte Schaep

JA DAAR IS ZE WEER!!! :clap:

Welkom (terug)

______________

L' éminence grise

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Het Zwarte Schaep

Welcome back vh LNV.. en welkom Maarten.

*familiediecitroënnietzietzitten* grmblgrmbl... :evil:

Luceo non uro....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Het Zwarte Schaep

Welkom op dit forum! Ik vind de naam goed gekozen.. Uiteraard verandert een naam dan, de Citroëns zijn bijna altijd Voitures waar je een band mee opbouwt. Hoop hier je liefde en leed met het Schaep te lezen. :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Het Zwarte Schaep

Leuke introductie en welkom op het forum :D

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Het Zwarte Schaep

leuk dat "het zwarte schaep" weer hier terug is en een warm welkom voor jezelf natuurlijk :wink:

detlev
afbeelding van detlev
Re: Het Zwarte Schaep

Welkom en over adoptie valt te praten :)

En een handtekening!!!!

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
Re: Het Zwarte Schaep

Mmm een beetje Star Wars gevoel: The dark side returns.....

Welkom hierzo met de prachtige XM.

Citroën das très bien!!!

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: Het Zwarte Schaep

Heel veel plezier met LNV/ Zwart Schaep! :D
Erg mooi dat ze in vertrouwde Citroënhanden terecht gekomen is. :clap:

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Het Zwarte Schaep

hahaha, wat leuk, nog geen etmaal van het forum en daar is ze weer.... :lol:
Welkom en velen van ons zijn jaloers op jouw nieuwe aanwinst!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Het Zwarte Schaep

:lol: nah, ik had het je al vertelt! Welkom bij de club Maarten! Zorg goed voor d'r en houdt de glimmende kant boven!

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Het Zwarte Schaep

Ah cool!

Weer 250 pagina's :mrgreen:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Het Zwarte Schaep

Welkom hier Maarten.

En laten we hopen dat het met deze xwarte XM beter afloopt dan met je vorige zwarte XM! :wink:

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Het Zwarte Schaep

Nu ik mijn laatste post nog eens teruglees voeg ik er nog aan toe dat het natuurlijk positief bedoeld is:

250 pagina's plezier van zo'n bijzondere auto.
Veel fijne zweefkilometers gewenst!

maartenvanheek
afbeelding van maartenvanheek
Re: Het Zwarte Schaep

Ah, maar ik heb niet gezegd dat er 250 pagina's gaan komen :+ ik zal zeker proberen de matzwarte zijde onder te houden ;)

Ik heb alvast één belangrijke wijziging doorgevoerd, ze vertelt me nu in het Frans wat haar mankeert.

Wel heb ik inmiddels wat aanmerkingen:
- Hij lijkt me wat stijf, maar dankzij Diravi is het ook bijna niet te voelen of 'sport' nu wel of niet stijver wordt
- Hij blijft hydrauliek pompen, dus moet ik eens langs een bollenmeneer:

.
- Bij mijn proefrit vanavond hoorde ik ongeveer eens per 10 s een relais tikken, of daar leek het op. In de garage hoorde ik niets meer.
- De auto zit fantastisch in de was, maar/en de ruiten ook. Echter, de ruitenwissers hebben te veel weerstand op de ruit. Ze kwamen maar halverwege (natte auto, niet tijdens een bui). Optillen van de linker hielp wel, maar dat is op de snelweg niet echt handig. Zou de weerstand komen door de was op de ruit?
- De achterkant komt omhoog bij het remmen. Vanavond heb ik de achterremmen ontlucht, maar er kwam (bijna) geen lucht uit. Hij komt nog steeds omhoog.
- Het was al bekend dat het ABS niet werkt, of in ieder geval geeft hij dat aan. Ook moeilijk te testen; op een zandweg wel even geprobeerd maar dan kan ik niet voelen of hij pulseert of dat het kuilen zijn. Volgens mij werkt het echt niet.
- De voorwielen heb ik nog niet vrij gehad maar de achterwielen (bij het ontluchten) wel. Deze lijken aan te lopen, maar ze zijn vanbinnen niet versleten. Bij nader inzien doet de schijf dat ook als je die ronddraait zonder wiel, dus de blokken lopen aan.

Uiteraard heb ik nog helemaal geen research gedaan naar oorzaken en oplossingen, al ben ik op het concurrerende ( ;) ) forum wel een draadje tegengekomen van iets wat erop lijkt. Waarschijnlijk hang het gewoon allemaal met elkaar samen, en kan ze er niet goed tegen dat ze voorlopig van een droge stalling gescheiden is :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Het Zwarte Schaep

Welkom hier! Ondanks dat ik mijn zinnen op v/h LNV gezet heb gun ik je de auto van harte.
Ik hoop dat je er veel plezier gaat beleven aan "le mouton noir".

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenvanheek
afbeelding van maartenvanheek
Re: Het Zwarte Schaep

Dankjewel, dat hoop ik ook. Overigens was het gunnen wederzijds, wat mij betreft had de verkoop van jouw auto de tijd wel maar Mike wilde hem graag op korte termijn kwijt. Eigenlijk had ik gehoopt dat ik hem níet hoefde kopen, want een XM is waarschijnlijk één van de minst verstandige aankopen van het moment :).

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Het Zwarte Schaep

Nee, denk niet dat zo'n auto je enig positief rendement oplevert. :evil:
Maar het is wel altijd LEUK om een XM te kopen. :D

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Het Zwarte Schaep

*bevestigendknikt* :D

Luceo non uro....

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: Het Zwarte Schaep

Maar hij schrijft wel minder af dan een nieuwe auto :mrgreen:

______________

L' éminence grise

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Het Zwarte Schaep

Vreemd die ruitenwissers. Ik heb bij vdLaan een nieuwe motor gekocht, nou ja gebruikte, en deze gemonteerd. Toen was het wel goed, was in maart geloof ik. Wat je nu beschrijft had ik eerst ook. Kan echt niet aan de wax liggen.
Of ook deze motor gaat het begeven of er is iets anders aan de hand.

Voorwat betreft het omhoog komen achter; de voorste hoogteregelaar hebben we wel schoongemaakt bij de sleutelmeet in maart. De achterste zijn we niet aan toegekomen omdat de uitlaat er dan af moet en we tot de ontdekking kwamen dat ze héél nodig aan nieuwe remschijven en blokken voor toe was. Die hoogteregelaar was overigens niet overdreven vuil. Ik denk dat de achterste wel schoongemaakt moet worden, ze blijft wel eens "plakken".
De bollen zijn als het goed is bij de motorswap allemaal gecontroleerd dus ik verwacht eigenlijk daar geen probleem.
Het hele systeem is in zomer 2010 afgetapt en vervangen door Hydrocinage reininger. Na plm 5000km is die weer vervangen door LHM. De LHM is ook mooi groen als het goed is! Maar het veelvuldig tikken is ook weer nieuw.
De auto heeft het laatste haf jaar wel veel stilgestaan, weet niet of dat invloed kan hebben op de werking van de voorrraadbollen.

ABS weet je, er is in maart LV een nieuwe sensor in gekomen en toen is de melding weggeweest tot een paar weken terug. 90% van de tijd is het toch iets electronisch. Misschien nu RV??

Je kunt iig meteen aan de bak, maar het is ook een missie moet je maar denken. :lolno: :wink:

maartenvanheek
afbeelding van maartenvanheek
Re: Het Zwarte Schaep

Bedankt voor de input alvast :). Ik heb in ieder geval de ruiten gewassen, misschien zijn de flatblades wel te goed. Hoogteregelaar is goed om naar te kijken. De LHM kon inderdaad niet veel groener zijn dan wat erin zit. Ik heb eens begrepen dat bollen bij het vullen lek kunnen gaan, en dat doen ze natuurlijk ook vanzelf over tijd. Ik begin gewoon vooraan en probeer hem, net als jij deed, steeds iets beter te maken.

Vandaag is ze meegeweest naar Oosterbeek voor de Airborne Wandeltocht, met een vriend en zijn zwager. Die waren behoorlijk te spreken over de auto. Op de terugweg heb ik als François Mitterrand achterin gezeten, dat gaat ook fantastisch :)

IMAGE(https://lh5.googleusercontent.com/-LLxGFlYlGT8/UEJN9a2VikI/AAAAAAAAB-0/LyKvaKXhgrc/s640/2012-09-01%252015.51.12.jpg)

Mijn vader was er niet meteen over te spreken dat ik weer met een XM thuis kwam, maar gelukkig vind hij het ook zeker geen lelijke auto.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Het Zwarte Schaep

zegt:

Mijn vader was er niet meteen over te spreken dat ik weer met een XM thuis kwam, maar gelukkig vind hij het ook zeker geen lelijke auto.

Dat is héél verstandig.... :evil:

Luceo non uro....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Het Zwarte Schaep

Heel raar om "mijn" auto daar te zien staan... :?

maartenvanheek
afbeelding van maartenvanheek
Re: Het Zwarte Schaep

Vandaag ben ik voorzichtig begonnen aan de XM, zo heb ik het blindeerfolie van de achterste portierruiten verwijderd en alle ramen vanbinnen gelapt. Vooraf heb ik een rondje gereden. Het was me al opgevallen dat er wat olie onder lag op de parkeerplaats. Een half jaar geleden, zo las ik, was ze nog geheel continent maar nu dus weer niet helemaal. De vloeistof is groen en het lekt van het subframe af (ter hoogte van het rechter voorwiel), en ik ben nog niet in de gelegenheid geweest de auto goed van onderen te bekijken.

Het eerste 'project' zal waarschijnlijk de ruitensproeier worden, die achter wel maar vóór niet functioneert. Dat lijkt mij te wijzen op verstopte leidingen; ik zag nog geen plassen sproeivloeistof ontstaan. Dat is, tenzij er groene vloeistof in zit, want dan kan mijn lekkage ook weer gewoon sproeivloeistof zijn :). Alleen dát verklaart dan weer niet waarom de vlekken niet snel opdrogen/wegtrekken.

De tweede stap zal het opsporen van de lekkage zijn, dat is eigenlijk belangrijker maar niet iets wat je op een avondje doet, lijkt mij. Ik ben eigenlijk van plan er de komende tijd zo vaak mogelijk 's avonds mee bezig te zijn, om dan misschien een warme stal te zoeken voor de winter.

Wat me verder nog opviel is dat de boordcomputer (verbruik) niets weergeeft, maar op contact zonder draaiende motor gaf hij wel 30 L/100 km gemiddeld aan. Dat was volgens mij voor het eerst, dus dat geeft weer hoop dat ook dát te fiksen is.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Het Zwarte Schaep

Die verbruikscomputer heeft nog nooit normaal gewerkt, toch? Neem aan dat Mike dat vermeld heeft bij verkoop.
Hij heeft er weleens naar gekeken maar er schijnt (minstens) 1 van de signalen niet binnen te komen. Of IIG niet altijd.

Lekkage klinkt als de retourleiding van de veerpoot, vanaf deze afstand. is een plastic leiding die met een soort van tye-rap simpelweg op de veerpoot geklemd zit. Ik zou daar beginnen, hier lekt weleens wat, is simpel te verhelpen meestal.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Het Zwarte Schaep

Ik geloof niet dat de leidingen verstopt zijn Maarten. Hoor je de motor/pompje wel? Ik heb de gehele watertank al eens vervangen en toen een nieuw pompje geplaatst:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BJLZO3C4.jpg)

Die lekkage is vervelend. :evil: Misschien de retour of een remleiding rechtsvoor. Hier moet je m wel voor opkrikken, of op een brug'/smeerkuil zetten.
Als je de boordcomputer aan de gang krijgt ben je een hele knappe! :thumbup: Daar heb ik in de afgelopen jaren al veel naar gezocht! De dashboard unit is goed, heb ik al eens omgeruild met een andere. De aansluitingen op de tankvlotter ook. Ook bij de vorige ZPJ motor deed ze het niet en nu er een nieuwe kabelboom in zit die aangesloten is op de 24v doet ze het ook niet. Geen idee waar ze nog meer info vandaan haalt.
Dat 30L / 100km is de zogenaamde 0 stand. Als je op reset duwt is de info weer weg.

maartenvanheek
afbeelding van maartenvanheek
Re: Het Zwarte Schaep

Heel kort voor het slapengaan:
- de ruitensproeierslang heb ik vorige week bij het bekijken van het luchtfilter in het luchtfilterhuis geklemd :roll: uiteraard kwam ik er pas achter na het prutsen aan de pomp (modderkuip!), en het verwijderen van de paravan om vanaf de sproeikop te kunnen blazen...
- de LHM-lekkage heb ik na het afdrogen van aanhangende druppels nog niet teruggevonden, misschien doet hij het alleen bij langere ritten. Nu heb ik maar een klein rondje gereden.
- als je om kwart over tien 's avonds, nadat je sinds half zeven op bent, probeert een garage binnen te rijden moet je goed op je spiegels letten :oops:. Ben ik even blij dat ik die van mijn vader niet probeerde binnen te rijden...
- als de auto linksvoor op de krik staat, opent/sluit het portier niet meer goed. Het herstelt zich weer als de auto weer op de wielen staat.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Het Zwarte Schaep

Dat laatste is normaal; een auto tordeert gruwelijk als deze op een krik of assteun staat.
Fijn dat ook hier sommige mankementen zich 'vanzelf' oplossen, dat maakt het tot een echte Citroën... :wink:
Als de LHM-lekkage niet direct terugkomt na afvegen van druppels is het IIG geen dringend aandachtbehoevende lekkage.
Indien het toch de retourleiding is, vindt de lekkage voornamelijk plaats wanneer de auto inzakt als ze stilstaat.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Het Zwarte Schaep

Dat heet torderen Maarten. :) En de spiegels liggen die er nu al af ??? :wtf:
Overigens: Een XM NOOIT op de krikpunten opkrikken, beter met een garage krik en daarop een blokje hout of rubber onder de bevestiging van subframe en carrosserie!

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GHA6GOWE.jpg)

Lignage
afbeelding van Lignage
Re: Het Zwarte Schaep

Ben jij levensmoe of zo? Doe dat is even lekker niet, zo is iemand van de CX club ook aan z'n einde gekomen...

Pagina's