Ik zie de vraag regelmatig voorbij komen hoe de elektrische stoelen aangesloten moeten worden in een XM zonder de benodigde bedrading.
Het is gelukkig erg eenvoudig en er kan mits je een beetje oplet niet veel mis gaan.
De stoelen zijn uitgerust met een 3-aderige stekker:
De twee dikke draden zijn massa en stroomvoorziening, het dunnere draadje is de relais schakeling.
Voor de relaisschakeling kun je het beste zoeken naar een contactgeschakelde draad, achter de radio en onder de middenconsole zitten er enkele, met een multimeter kun je ze gemakkelijk opsporen.
De twee dikke draden zijn voor de permanente aansluiting, Blauw is massa, Geel is 12V.
Je kunt deze draden straffeloos omdraaien dus + op de massa en massa op de + draad, enige effect is dan dat de stoelen precies andersom werken dan de richting van de knoppen doet vermoeden.
Een mooi massapunt voor de bedrading vind je onder de middenconsole en voor de + aansluiting heb je meerdere mogelijkheden, het mooist is een aansluiting trekken vanaf de zekeringbak en de stoelen apart afzekeren maar vanuit bijvoorbeeld de sigarettenaansteker kun je ook een goede aansluiting maken. De stoelen verbruiken best veel stroom dus zorg voor een degelijke aansluiting met voldoende dikke kabels en zekering (vandaar ook de sigarettenaansteker als voorbeeld, deze kan het verbruik van de stoelen wel aan).
Indien je geen contactschakeling wenst maar de stoelen onafhankelijk van het contact wilt bedienen kun je de relaisschakeling samen met de permanente + aansluiting aansluiten, zorg dan wel voor een schakelaar waarmee je de voeding van de stoelen uit kunt schakelen, ze blijven anders namelijk stroom verbruiken en zeker bij een wat zwakkere accu kan dat tot een lege accu leiden en dat gebeurt natuurlijk altijd in de winter met -20 terwijl je net te laat vertrokken bent voor je werk.
Hele mooie howto dit, Tonie.
Ik heb maar 1 ding toe te voegen: zorg dat de dikke kabels minimaal 2,5 mm kwadraat zijn. Dit wordt origineel ook gebruikt.
Ik dacht dat is een mooie how-to, lekker overzichtelijk. Maar bij mijn nieuwe stoelen is het natuurlijk weer anders....
Er zit een grote bruine stekker, met bij de bestuurdersstoel 6 draden en bij de passagierstoel 4 draden.
Dat lijkt me dus bij de bestuurder 3x stroom en 3x massa (3 motoren) en bij de passagier 2x stroom en 2x massa (2 motoren onder deze stoel)
Klopt dat of zie ik het verkeerd? en hoe zit het dan met dat relais verhaal van Tonie?
Weet iemand ook welke draad wat is?
______________
L' éminence grise
Ik dacht dat is een mooie how-to, lekker overzichtelijk. Maar bij mijn nieuwe stoelen is het natuurlijk weer anders....
Er zit een grote bruine stekker, met bij de bestuurdersstoel 6 draden en bij de passagierstoel 4 draden.
Dat lijkt me dus bij de bestuurder 3x stroom en 3x massa (3 motoren) en bij de passagier 2x stroom en 2x massa (2 motoren onder deze stoel)
Klopt dat of zie ik het verkeerd? en hoe zit het dan met dat relais verhaal van Tonie?
Weet iemand ook welke draad wat is?
oops dubbele post, gaat niet zo lekker in de trein dit...
Er gaan in elk geval verschillende draden in: groen, groen met geel streepje, groen met zwarte streep, geel en geel met groen streepje...
______________
L' éminence grise
Roel, ik zou er niet op af gaan wat iemand hier roept welke draad wat is. Daarvoor heeft citroen net wat teveel gewisseld door de jaren heen. Gewoon uitmeten of even volgen waar ze naartoe gaan, dan kom je er vanzelf uit.
Die oranje stekker is van de gordelspanner.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Alles wat begint met 630...
http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fichiers/shemas/schemas2.htm#63
succes
Dat is ook een handige link!
__________
Crepuscule
Afgeknipte stekker is volgens mij voor de gordelspanner. Die andere rode voor de Airbags denk ik, ervan uit gaande dat hij die heeft. Die rode kun je dus laten zitten, die oranje zal je wel weer moeten aansluiten. Andere stekker doormeten denk ik.. Wat Mark zegt, die kleuren zijn zo vaak veranderd.. Ik kan eventueel straks even een andere kabelboom voor je bekijken waar die voor elektrisch bedienbare stoelen ook op zit.
Precies Het XM WPHB online !! http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fichiers/indexshemas.htm
Bedankt voor de info!
Gisteren de passagierstoel eens doorgemeten. Alles werkt zoals aangegeven op het schema, nummertjes op de stekker komen overeen met de nummers op het schema.
De geel gekleurde vakjes zijn de verschillende draden die aan de bruine stekker van de stoel zitten. Volgens het schema zit op A1 een koppeling naar relais 841 (blauw gekleurd), dat gekoppeld is aan een timer van de binnenverlichting en de contacten in de deursponning. Als mijn technisch inzicht me niet in de steek laat zorgt dit voor stroom als de deuren worden geopend, zodat meteen bij het instappen de stoel verzet kan worden zonder het contact aan. Aangezien ik dit niet belangrijk vind kan ik de aansluiting op A1 achterwege laten en alleen A2 (12v bij contact), A4 (12v permanent) en A5 (massa) aansluiten.
Vanavond eens kijken naar de bestuurdersstoel. Hier zitten op de stekker 6 draden. De extra draden zie ik niet terug op het schema dus dat wordt nog even puzzelen...
______________
L' éminence grise
Bestuurderstoel heeft dan waarschijnlijk ook hoogteverstelling, ik vermoed dat daar die 2 extra draden voor zijn.
Edit: no. 701 op het schema.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Mark, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar als je naar het schema kijkt is de aansluiting op het relais op de stoel (811) identiek aan die van de passagiersstoel (812). Gisteren de boel nagekeken en dat klopt; aansluiting is identiek. De twee extra kabeltjes op de stekker van de bestuurdersstoel lopen naar dat ding waar je de veiligheidsriem in klikt.
Lijkt me een of andere verklikker die meldt of de veiligheidsriem vastzit? Wist niet dat er XM's waren met die optie.
Beide stoelen hebben dus alleen massa, permanente 12V en 12V van het contact nodig.
______________
L' éminence grise
oh, die is bij mij vast kapot
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Blijkbaar wordt het leven van de bijrijder door Citroën minder waardevol geacht......
Maar goed, deze optie had ik niet en zal ik ook niet krijgen...
______________
L' éminence grise
Uit mijn oude stoel komen geen draadjes uit gordel-in-klik-geval (hoe heet dat ding eigenlijk?), heeft dan waarschijnlijk met bouwjaar te maken
______________
L' éminence grise
Dag Mechuccio,
Ik ben nieuw op dit forum maar heb meteen een vraag aan jou en iedereen op dit forum. Je geeft een heldere uitleg over de aansluiting van de stoelen. Maar bij mij gaat het kennelijk toch anders. Ik heb mijn vorige XM 2.1 turbo D (Ambiance uitvoering) na 598.000 km gedemonteerd vanwege ernstige lekkage van de brandstof pomp. Ik heb onmiddellijk daarna een XM 2.0 i 16v in mooie staat en in dezelfde kleur blauw teruggekocht. Het leren interieur van mijn vorige XM wil ik overzetten naar mijn huidige auto. Maar de leren stoelen hebben een elektrische bediening en moeten dus aangesloten worden. Ik heb drie draden te weten rood, zwart en groen. Ze zijn alledrie even dik. Rood en zwart zijn volgens mij spanningvoerend en groen is de massa. Wanneer ik er stroom opzet hoor ik het relais bij beide stoelen inslaan maar verder gebeurt er niets. Bij allebei de stoelen niet. Weet jij of jullie wat ik moet doen?
Ik heb geen enkele ervaring met de elektrisch bediende stoelen van een XM, maar het klinkt alsof je relais wel stuurstroom, maar geen hoofdstroom krijgt. Dan schakelt het relais wel, alleen op de pinnen die je wilt doorschakelen staat dan geen spanning. Als je er met een multimeter bij kunt komen, kun je dat ook vrij makkelijk meten.
Als je het schema op deze pagina bekijkt kom je heel andere draadkleuren tegen.
Er staat idd een constante plus op de schakelaar. Door hem een kant op te bewegen maakt tie contact.
Constante plus is geel/zwart, draden naar massa geel
Jaap