Kachel blijft op 30 graden

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Smakkinga
afbeelding van Smakkinga
Kachel blijft op 30 graden

De kachel van mijn 2.1TD bj 2000 blijft op zomerse temperaturen steken. Met de komende warme dagen niet echt prettig. Ik heb via Bart Ebben en gebruikte motor ( VALEO 7V C23 F828105T/U) aangeschaft voor de klepregeling. Is er iemand die weet hoe ik deze het eenvoudigste kan vervangen. Ben erg handig met gereedschap en heb geduld. Het zou fijn zijn als er een PDF bestand is.

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Kachel blijft op 30 graden

Het servo motortje dat warm/koud regelt, zit in/aan het kachelhuis geschroefd zo'n beetje boven je rechter voet. Je moet de zijkant van de middenconsole weghalen dan kun je erbij. Zit met 2 kruiskopschroefjes vast op het kachelhuis en met een witte stekker aangesloten aan de kabelboom van de auto. Zijn wel plaatjes van te vinden hier op het forum of elders op het internet...

Jaap80
afbeelding van Jaap80
RE: Kachel blijft op 30 graden

Zou je willen laten weten of het is gelukt en zo ja hoe je het precies hebt gedaan.

go with the flow

Smakkinga
afbeelding van Smakkinga
RE: Kachel blijft op 30 graden

De servo zit erin en werkt, op zich viel het mee. Zal morgen een uitgebreide beschrijving maken over hoe en wat ik gedaan heb. Nog dank aan Furriegurrie voor het aangeven van de locatie.

Jaap80
afbeelding van Jaap80
RE: Kachel blijft op 30 graden

Heb je de uitgebreide beschrijving nog? :D

go with the flow

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Kachel blijft op 30 graden

De schopplaat aan de passagierskant zit met een aantal schroefjes vast, en zit in het verborgen vakje met een schuifsysteem op 2 schroeven geklemd. Maak de 4 schroeven vanaf de buitenkant los en dan zou je hem eraf moeten kunnen schuiven (uiteraard wel de stekkers losmaken die door de schopplaat heen lopen. Dan is dat motortje in zicht. Die zit met 2 schroefjes vast. Geen wereldklus dus. Het wijst zich redelijk vanzelf.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

He Djidde , da`s de andere servo rechts waar je het over hebt .

Het gaat om de servo aan de linkerkant , de bestuurderskant volgens mij waar ook Furriegurrie het over heeft, die regelt de temperatuur.

Anders vervangt die arme jongen de verkeerde 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Kachel blijft op 30 graden

Nog makkelijker dus: middenconsole openmaken: 2 torx in luchtgatopening helemaal voor. 1 kleinere torx in het roostertje. M10 bout in het gat vlak bij de stoel. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)