Goedemorgen Allemaal,
Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar kan geen defintief antwoord vinden.
Mijn XM die ik laatst heb gekocht staat al sinds 2016 stil. Hij wordt deze week gekeurd en wil graag alle vloeistoffen verversen. Waaronder dus KVS.
Ik ga niet vragen welk type want dat trekt weer een hele nieuwe beerput open. Ik gooi en G11 in. daar doet de DS het ook goed op.
Ik had wel een vraag over het aftappen van het KVS. Normaliter zou ik gewoon zoals bij al mijn autos de onderste radiatorslang lostrekken. Echter las ik dat er nog een aftapplug op het blok zat. Is deze noodzakelijk om los te maken? lijkt met dat het radiator het laagste punt is?
Weet iemand waar deze precies zit indien dit nodig is? Ik las al op de achterste cilinderrij. Maar aangezien de v6 nogal... volgebouwd is.. is alle aanwijzing welkom.

Vraagje wederzijds.......
Waarom zou je de dop eruit willen ? Koelvloeistof wordt immers rondgepomt zodra de thermostaat open gaat. Ik zou, net als jou, de onderste slang los maken, terugzetten en afvullen.
Hey Citroën26.
Omdat ik in een ander topic las dat er dan KVS achterbleef in het blok.dat dan weer met mijn nieuwe KVS gaat mengen.
Maar als dat niet zo is dan is dat super :)
Wil je het 100% hebben ? gooi nadat je het hebt afgetapt mbv de onderste slang het circuit vol met water. warm de motor op zodat het rond gepompt wordt : Nu spoel je het circuit. Tap daarna opnieuw af en giet het nu vol met KVS.
Ik heb wel eens lekkerij gehad met die aftappluggen. Zou ze lekker laten zitten als ze nu niet lek zijn.
bedankt allebei !
Ik ga er morgen mee aan de slag!
Op de V6én zitten per cillinderbank een aftap.
Voorste bank ongeveer in de buurt van de dynamo boven het oliefilter. De achterste bank op dezelfde positie, dus achter het uitlaatspruitstuk.
Op de ES9J4 vindt je enkel op de voorste bank een echt aftappunt waar je een slang op kunt steken. De achterste bank heeft enkel een plug zoals je carterpan ook heeft. Die zit zodaning moelijk bereikbaar dat ik daar nog nooit aan heb durven zitten.
Zeker weet ik 't niet, maar ik meen dat voor de ZPJ's hetzelfde geldt.
Je zal sowieso voor beiden onder de wagen moeten gaan liggen.
De voorste draai ik wel altijd open. Dat scheelt toch nog een goede 2 Liter extra die er mee komt.
In totaal krijg ik op die manier 7 Liter van de aanwezige 11 uit het blok. Enkel op de radiator aftappen levert dacht ik maar iets van 5 Liter op.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hey Blaueboot,
ah dus dan blijft er toch koelwater achter als je de slang eraf trekt.
Ik moet er toch onder voor de oliebeurt. zal er even naar zoeken!
Het is een duidelijke messing slangpilaar die uit het blok steekt.
Een tikje lossen met de dop, slang er op en dan verder open draaien tot de vloeistof goed gaat stromen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.