Lucht in dieselleiding

1 bericht / 0 nieuw
jabaar
afbeelding van jabaar
Lucht in dieselleiding

Diesel start slecht en bubbels.
In mijn voorbeeld gaat het om een 2.1 TD bouwjaar 2000 met Lucas Elektronische Epic-pomp. Met dank aan het XM-forum en CiFo.
Weet dat ik niet volledig ben. Dus vul aan.

Symptomen:
• Slechte koude start (een flinke wit/grijze rookpluim van onverbrande diesel) na een dagje stilstaan. Vooral met kouder weer.
• Handpompje bedienen en start (wel kuch kuch en puffend).
• Wat vaak zoekend lopen en soms lopend en ratelend als een tractor, gepaard gaande met tijdelijke wit/grijze rookpluim.

Oplossingen:
• Meestal is het aanzuigen van lucht.
• Zorg voor doorzichtige slangen in de aan- en afvoer van de leidingen naar het dieselfilterpotje en kijk goed als je oppompt of handgas bediend met lopende motor. Veelal zitten deze doorzichtige slangen er al op. Dat is niet voor niets dus. Vraag is waar zie je luchtbellen.
• Lucht verzamelt zich in het potje en als er genoeg lucht is kan dat ineens ontsnappen. Dus je kunt bij stationair lopen geen lucht zien en bij handgas geven ineens wel.
• Pak 1 oplossingen tegelijkertijd aan en kijk of het dan is opgelost.
• Het kan ook een combinatie zijn van problemen. Zie dit plaatje waar de Lucas Epic pomp allemaal gebruik van maakt. Het is een keten.

IMAGE(https://lh6.googleusercontent.com/-OF8OzeS3ilw/T0qk2Z_F-3I/AAAAAAAAA7w/Oqdz2AStZns/s500/sensoren+voor+inspuiting+diesel.png)

• Ik wil je laten zien wat je zelf kan doen met weinig middelen. Kost wel wat tijd. Heb je dat niet ga dan direct naar Stap 9.

• Het kunnen ook slechte gloeibougies zijn als de motor na warmdraaien wel goed loopt.
• Het kan ook zijn dat de draad naar verstuiver 4 (passagierskant) wat brak is (liftsensor). En nog meer...

Lucht kan komen door:
• Opvoerbalgje lek (luchtbubbels te zien naar brandstoffilterpotje).
• Terugslagklepje in opvoerpompbalgje.
• Slechte aansluiting slangen. Slangen kunnen poreus of hard worden na jaren.
• Dekselpotdeksel wat krom is (luchtbubbels te zien vanaf brandstoffilterpotje naar dieselpomp).
• Dieselfilter vuil en oud. Gebruik altijd een origineel filter.
• Het witte dingetje (thermostaatje).Je ziet dan diesel lekken uit dat ding bij oppompen.

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-4ZyWvfWXxqc/TzEatDqU7vI/AAAAAAAAA5U/5g6IxtodNIU/s608/filterhuis+diesel1.png)

Binnenin is de o-ring uitgedroogd (luchtbubbels te zien vanaf brandstoffilterpotje naar dieselpomp).
• O-ring aansluiting potje onderaan (luchtbubbels te zien vanaf brandstoffilterpotje naar dieselpomp).
Opmerking: Ontlucht altijd volgens het instructieboekje. De pomp ontlucht zichzelf na starten.
• Opvoerpomp gebruiken
• Contact daarna aan en gaspedaal ¾ ingedrukt houden.
• Doorstarten (Max 15 seconden) totdat motor loopt, zo niet opnieuw starten.
• Laat motor een tijdje met versneld stationair draaien.
Stap 1:
Vervang dieselfilter nummer 2 (kost €10,00) en kijk.

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-beNlRBYnSyw/TzEYeYcVSjI/AAAAAAAAA5E/Uu5eliI6mhQ/s605/filterhuis+diesel2.png)

Stap 2:
Pomp met het opvoerpompje en kijk of het witte ding lekt.
Haal potje eraf en demonteer de houder van het thermostaatje (nummer B) en vervang o-ring (kost €0,20) en kijk.
Je kan deze houder met een combinatietang eruit draaien en trekken.
IMAGE(https://lh6.googleusercontent.com/-f3rR05x-yTQ/Tz-vyh1g0xI/AAAAAAAAA6M/q-76gfwgwHs/s547/Thermosensor+diesel.png)
Allen de linker o-ring vervangen is afdoende.
De houder er weer in met tang (afwasmiddel helpt) en sla borgring er weer op met pijpsleutel 13-14.

Stap 3:
Vervang o-ring , nummer 8, die onder het potje zit (kost €10,00) en kijk weer of er lucht is.

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-beNlRBYnSyw/TzEYeYcVSjI/AAAAAAAAA5E/Uu5eliI6mhQ/s605/filterhuis+diesel2.png)

Stap 4:
Het deksel kan ook weleens krom zijn. Dus ander deksel (nummer 4) proberen. Vervang gelijk alle zwarte aan- en afvoerslangen met nieuwe klemmen.

Stap 5:
Vervang handbalgje. Als er nog steeds lucht komt vanaf deze naar het filterpotje na starten en gebruik van handgas.

Stap 6:
Kijk goed of je iets ziet lekken. Gebruik handgas om bij lopende motor het te beoordelen. Spuit eventueel eerst schoon met remmenreiniger en maak schoon met doekje om het goed te kunnen zien. Kijk goed naar nattigheid rondom pomp en verstuivers.

Stap 7:
Nattigheid bij verstuivers kan zijn dat de retourleidingen lek zijn of zijn losgeraakt. Het zijn dunne rubbberslangetjes (nummer 2 en 11). Helaas moet je de luchtinlaat van de Turbo loshalen om daar bij te kunnen. Slangetjes vervangen kost niet veel.

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-mk7QZ2AQ68w/T0qkFBuKNiI/AAAAAAAAA7o/WR3PCBsThsE/s628/verstuivers.png)

Stap 8:
Nog steeds geen resultaat dan is er meer aan de hand.
Dieselpomp is ergens lek.
Verstuivers die lekken dat kan een 0-ring zijn (nummer 6).
Stap 9:
Zoek verder op forum of ga naar een dieselspecialist en vertel wat je al gedaan hebt.