motor rookt bij start, daarna niet meer

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
funkadelly
afbeelding van funkadelly
motor rookt bij start, daarna niet meer

mijn motor rookt soms bij starten, niet altijd maar wel redelijk vaak.
ik kan niet thuisbrengen wat dat nou is.
rook is soms een beetje, soms bizar erg. :oops:
wit/blauwe rook, echt olierook, zo ruikt het ook.
suggesties?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Witte rook is water en blauwe rook is olie.

Is de rook bij koude als warme start?

Hoe is het koelvloeistof en motorolie verbruik?

funkadelly
afbeelding van funkadelly

kan zowel bij warm als koud.
koelvloeistof raak ik niet kwijt, olie wel een beetje, dus ik denk toch dat het olie is.
wel gek, alleen bij starten en lang niet altijd :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Misschien worden de klepseals hard en slecht en laten teveel olie door naar de cilinders waar het verbrandt wordt.

Of je zuigerveren zijn vervuild met kool en dichten de cilinderwanden niet meer goed af. Met een volsynthetische motorolie (5W40 en 0W40) krijg je de zuigerveren goed schoon en heeft de motor meer compressie.

In het slechtste geval praat je over 2 koppakkingen vervangen bij een V6...

funkadelly
afbeelding van funkadelly

help me even op weg.....klepseals?
moeilijk te vervangen? kostbaar?
hoe check ik of dit het euvel is?
motor heeft nog geen 2 ton gehad..... :arrow:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wat voor motorolie gebruik je in jouw motor?
Rij je normaal gesproken rustig met niet veel toeren (t/m 3500tr/min bijv)?

Vastzittende c.q. vastgekoekte zuigerveren komen best veel voor, doordat de motor niet op vermogen wordt gereden.
:arrow: hitte productie en daarmee verbrandt alle verbrandingsresten in de cilinders.

Bij gebruik van volsynthetisch (5W40 en 0W40) motoroliën worden weinig (5W40) en geen (0W40) verbrandingsresten opgebouwd in de cilinders, door de synthetische structuur.

De volsynthetische motoroliën verbranden niet mee en hebben geen aandeel in de opbouw van verbrandingsresten en de schoonmaak werking (d.m.v. detergenten en dispergenten) is veel beter dan van halfsynthetische motoroliën (10W40 en 15W40), dus de opgebouwde verbrandingsresten worden veel meer en beter opgenomen in de motorolie zelf.
Hierbij is het niet nodig om vaak op vermogen te rijden om de verbrandingsresten te verbranden. Altijd goed om dat zo af en toe wel te doen :wink:.

Klepseals zijn de afdichtingen rondom de kleppen, de klepgeleiders worden wel gesmeerd maar laten zo min mogelijk motorolie door naar de verbrandingsruimte.
Dit is wel een redelijke ingreep, met perslucht in de bougiegaten is het mogelijk.
Anders moeten de koppen eraf en moeten de koppakkingen zowiezo vervangen worden. Dit is wel de gebruikelijke manier om klepseals te vervangen.

Ik zou het eerst met een volsynthetische motorolie proberen om je motor schoon te krijgen, dat is veel makkelijker en goedkoper dan klepseals en koppakkingen vervangen :wink:

funkadelly
afbeelding van funkadelly

ik heb de auto nog maar net, pas twee weken.
wat de vorige eigenaar heeft gedaan weet ik niet, maar heeft vanaf oktober maar 3000 km gereden.
ik ben een rustige chauffeur en kom zelden boven 2500 toeren uit met mijn V6.
ik weet niet welke olie er in zit, dus ga ik die eerst maar vervangen.
welke olie zou je me aanraden?
en moet ik dan gewoon wat pittiger rijden? :oops:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het geeft helemaal niet dat je een rustige rijder bent, dat moet ook kunnen :wink:.

Om het verbrandingsopbouw probleem te verhelpen en verder te voorkomen is het nodig om minimaal een 5W40 of een 0W40 van welk merk dan ook te gebruiken.
Het zal wel enige tijd nodig hebben afhankelijk van de hoeveelheid opgebouwde vuil. Je zult steeds meer gaan merken dat de motor beter zal gaan presteren :wink:.

Aan de peilstok zul je ook zien dat motorolie redelijk snel donkerder wordt na de verversing met de volsynthetische motorolie. Dat betekend dat de motorolie zijn schoonmaakwerk aan het doen is :wink:.

funkadelly
afbeelding van funkadelly

jo, ik ben wel blij met je gab 8)
ga ik doen.
niet naar kwitfit he? :?:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik denk dat Kwikfit graag zijn eigen spullen wilt verkopen, dus als je een ander merk motorolie wilt moet je naar een garage gaan die dat geen probleem vind :wink:.

Dus informeer eerst welke motoroliën de desbetreffende Kwikfit verkoopt.

Een vriend van mij gaat daar alleen naar toe voor de motorolie verversing en koopt bij de desbetreffende Kwikfit hun Mobil 5W40 motorolie :wink:.
Dit is een goede motorolie, maar het mag ook van een ander merk zijn.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als je de motor goed wilt schoonspoelen, is het verstandig om maximaal 5000km met de verse 5W40 motorolie te rijden en dan weer te verversen door dezelfde volsynthetische 5W40 motorolie.

Als de motor dan goed aanvoelt qua prestaties dan kun je de normale onderhoudsintervallen weer aanhouden en dezelfde 5W40 of de nog betere en duurdere 0W40 gebruiken.

De zuigerveren zijn dan schoon en dichten de cilinders goed af en ben je als het goed is van die olierookpluim bij het starten af :wink:.

Ook zal de motor meer koppel leveren bij lage toerentallen, omdat de zuigers met schone zuigerveren de benzine-lucht gasmengsel beter comprimeert en uitlaatgassen beter afvoert.