Eind 2011 heb ik afscheid genomen van mijn XM en ingeruild op een Saab 9-5 Aero. Maar ik miste haar. Een tijdje terug kwam ik mijn oude Vert Vega Diva (XM V6.24 eind ‘92) weer op het spoor.
Na mijn afscheid is er nog maar weinig met haar gereden en daarna in de stalling gezet met bijna 252.000 km’s op de teller. Auto is wel regelmatig gestart geweest maar niet meer bereden.
Uit emotie een bod gedaan en voor een appel en een ei ongezien gekocht inclusief aflevering. Ze wordt binnenkort bezorgd bij mijn oude citroenspecialist Wil Wijnhoven. Ik ben benieuwd in welke staat ze is. Er zit in elk geval een motorstoring in, gescheurd uitlaatspruitstuk en de remmen zijn verroest door het stilstaan. Uiterlijk is ze nog bij de tijd, maar onderhuids? Ik was de derde eigenaar en ik heb de onderhoudshistorie vanaf 2000 tot 2011. Binnenkort word ik weer lid van de club.
De dame nu:
De dame in betere tijden:
Ode aan de ZPJ4:
https://youtu.be/eB_cQDo1bFY
Haha, mooi verhaal Edwin. Welcome back zou ik zo zeggen. De motorstoring en roestige schijven zijn nog wel te overzien. Het spruitstuk...... kan nog een moeilijk verhaal worden. Hoewel Wil Wijnhoven zich daar wel mee zal redden. Ze zijn te lassen geloof ik.
__________
Crepuscule
Leuk! Ik hoop dat je er weer van kan gaan genieten,
Heb zelf ook een zpj4 en die bevalt nog steeds best.
Hier ook nog steeds een tevreden ZPJ4 rijder,
Veel plezier er weer mee !
Genoeg ZPJ4 rijders dus! Net een update op citroenforum geplaatst. Maar ik doe het hier ook even:
Vandaag is ze op de brug geweest voor een snelle check om te zien in welke staat ze is. Er is, sinds ik haar ruim 4 jaar geleden inruilde, amper 50 km mee gereden.
We kregen haar echter niet gestart. Na controle van de diverse zaken kwamen we erachter dat er gewoon te weinig benzine in zat…
Nadat dat opgelost was liep ze heerlijk. Bodem ziet er ook nog prima uit. Remschrijven en blokken nog ok. Leidingwerk ok. Spruitstuk moet gelast worden en dat kost een dag werk. De proefrit was heerlijk, vering nog heerlijk zacht, alleen hield ze bij het overschakelen af en toe in. Uitzoekwerk om daar de oorzaak van te vinden. Er zit wat steenslag op de voorbumper wat ik opnieuw laat spuiten.
Komende tijd wordt ze geschorst, zodat ik een van mijn huidige Saabs kan verkopen en de XM in het voorjaar in orde kan laten maken. Zin an!
Sfeerimpressie met Wil Wijnhoven onder de kap:
Tjonge, die heeft dus vooral stilgestaan de laatste jaren. Mooi dat je daar weer verandering in gaat brengen. Persoonlijk zou ik weer voor de Speedline-velgen gaan. Die vind ik toch mooier en beter passen bij een kettingmonster ;-)
__________
Crepuscule
De speedlines liggen al in de kofferbak :-)
Mooi! het lijkt alsof de vraag naar XM's toeneemt als je naar de laatste berichten op dit forum kijkt. Er rijdt ook geen auto zo fijn als de XM .
Als je de Monte Carlo velgen kwijt wil ben ik geinteresseerd!
Pieter & Nefertiti
Dank voor je bericht. Voorlopig houd ik ze. Wellicht dat ik er een type 2 bijkoop.
Groet,
Edwin
Ik heb een set liggen Monte Carlos liggen die wel in de verkoop mogen. Stuur maar een pbtje met een leuk bod. Kan je wel foto's sturen natuurlijk
En ze rijdt weer als een tierelier.
Spuitstuk demonteren, lassen en weer monteren kostte Wil 5 uur totaal. Valt mee moet ik zeggen.
Een gebruikte achterdemper en complete uitlaatpijp (inclusief dat peperdure flexibele stuk) kostte me 325 euro. En deze is zo goed als nieuw.
Ik ben zo blij als een kind. Ze rijdt formidabel!
Nu nog ff goed poetsen en clublid worden.
Gefiliciteerd Edwin! Zo'n XM moet je inderdaad mee rijden. En lid worden van de XM-club is inderdaad een heel goed idee
__________
Crepuscule
Dat is snel gedaan, dat spruitstuk. Heel fijn dat alles weer in orde is en nou weer genieten van die mooie ZPJ4.
Toch een tegenvaller...
De koppeling zat er aan te komen gaf Wijnhoven aan. Ik had gehoopt dat ik de reparatie 1 tot 2 maanden kon uitstellen. Vorige week naar Groningen geweest voor een project (ik woon in Eindhoven).
Heerlijke rit van 260 km, maar op de heenweg bij het wegrijden vanaf een parkeerplaats merkte ik dat de koppeling begon te slippen. In Groningen had ik diverse afspraken staan waar ik de XM voor nodig had en het slippen (en mijn zorgen) werd steeds erger.
De volgende dag na nog wat afspraken telefonisch afgewerkt te hebben het avontuur naar het zuiden begonnen. Wijnhoven gebeld dat ik rechtstreeks naar Boxmeer zou rijden. Op de snelweg ging het aanvankelijk goed, dus ik dacht dat moet lukken. Tja, zoals een diva betaamt, kapte ze ermee in Zwolle met een verbrande koppeling. ANWB gebeld, XM opgehaald en bezorgd bij Wijnhoven. Ik mocht mijn weg stuiterend vervolgen in een Hyundai i20.... Hoe ga je dat uitleggen aan je vrouw. Een oude bak kopen, geld investeren om haar weer rijdend te maken en een week later in een Hyundai thuiskomen met de uitleg... dat het weer geld gaat kosten...
Goed, thuissituatie overleefd. Topvrouw heb ik! Koppeling laten vervangen (ching ching), meteen originele speedlines gemonteerd en ze rijdt weer als nieuw. Morgen weer naar Groningen. Heb er zin in!
Dat is balen, maar dit was die dag dat je wist wat zou komen, of zo. Tsja, als ie gaat, gaat ie vaak snel. Ik ben zo ook eens gestrand op de snelweg met veel rook en geen enkele mogelijkheid om nog vooruit te komen.
Nu kan ze er gelukkig (wat koppeling betreft) weer zo'n 2-3 ton km vooruit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooi dat je in je XM investeert op deze manier. Ze hebben gewoon wat extra aandacht nodig maar dan rij je ook iets bijzonders. Ik zal mijn ogen open houden of ik je ergens spot in Groningen ;-)
__________
Crepuscule
Ze zal de komende tijd bijna elke dinsdag, woensdag en donderdag op de Zernike campus geparkeerd staan. Ik doe een project voor Rijksuniversiteit Groningen.
Ah, dat is ook een grote opdrachtgever van mij. Hoewel ik meer in het centrum van de stad voor ze werk. Ga je dan elke dag op- en neer? Dat lijkt me zelfs in een XM 24v geen pretje...
__________
Crepuscule
Nee, dat is idd geen doen. Na een overnachting in het Schimmelpenninck Huys heb ik nu een tweede thuis gevonden in het Wapen van Noordbroek te Noordbroek. Ongeveer 20 min rijden vanaf Groningen. Veel goedkoper en gezelliger. http://www.wapenvannoordbroek.nl/
Dat heb je vast uitgezocht omdat het een perfect ritje is, aan het einde van een werkdag.
Soms vind ik het jammer dat ik altijd op de fiets kan...
__________
Crepuscule
Dat klopt. Daarnaast zijn de eigenaren ook autoliefhebbers. Dus genoeg gespreksstof ;-)
Zo. Na een afwezigheid van 4 jaar weer clublid geworden.
Wat sfeerfotootjes na 12000 probleemloze km's.
Grappig, had dit topic in zijn geheel niet gezien inmiddels bijna een jaar geleden.
Mooi dat er nog een groene ZPJ rondkachelt en zowaar ook nog in het zuidelijke.
Volgende keer als ik richting Eindhoven ga beter uit de ogen kijken of ik je spot.
Als nieuweling op het forum nu even flink wat topics aan het lezen.. Mooi verhaal van de hereniging met je XM! En ik begrijp dat het allemaal de moeite waard was en ze nu weer als een zonnetje rijdt