ontsteking ZPJ4

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jeen
afbeelding van jeen
ontsteking ZPJ4

Beste mensen,

 

Even ter info, ik heb een neuw accout aangemaakt omdat inloggen op mijn oude, gebruikersnaam J.J. niet meer lukte.

Ik heb mijn XM bijna 20 jaar waarvan zij er ongeveer  in totaal18 heeft stil gestaan.  De laatste keer dat ik haar gebruikt heb is 9 jaar geleden. Nu heb ik er inmiddels weer 1200 km mee gereden waarvan er 250 met caravan.Het was de bedoeling om dan vandaag met XM en caravan op zomer vakantie naar Duitsland te geen. Woensdag echter hield ze er plotseling mee op tijdens het rijden. Ik was amper 2 km van huis. Even aan de kant nog een keer starten en ja ze doet het weer. Na de boodschappen weer naar huis en ja weer houdt ze er mee op. Als ik bijna stil sta gaat ze weer lopen. Onderweg nog een paar keer. Thuis even onder de motorkap gekeken maar ja toen deed ze het wel. Mijn eerste verdenking valt de eindversterker van de onsteking ten deel en de tweede verdachte is het brandstof filter. Beid besteld bij autodok met krukas en nokkenas sensor, je weet maar nooit en zo duur is dat spul niet.

Vandaag de onderdelen binnen gekregen en als eerste de eindversterker geplaatst. Auto slaat aan maar tijdens de proefrit geen vermogen en komt niet boven de 3000 rpm. Oude weer geprobeert en weer vollop vermogen maar na 500m valt de motor alweer stil. Gaat dan ook wel weer aan maar wel alle vermogen. De nieuwe nog maar een keer. Geen vermogen en max 3000 rpm. De oude nog een keer maar die is dan dood. Waarschijnlijk niet meer bestand tegen de de en montage. Dat maakt dat ik verder versterkt ben in de verdenkingen jegens de eindversterker.

Maar hoe zit het dan met de nieuwe. Daarvoor heb ik jullie nodig. Is niet de juiste of heb ik een gekregen die al stuk is als hij in het doosje zit of zit er ergens in de aansturing een fout waar de beide eindverstekers niet op de zelfde reactie op hebben, wat mij sterk lijkt. Zijn eenvoudige dingen van binnen.

De oude is een Bosch MTR03 0227100124. De nieuwe een Hella 5DA 006 623-191

Overigens geen zorgen over mijn vakantie. Een appartement geboekt en ik heb nog een Peugeot 307 waar we nu mee weg gaan

jeen
afbeelding van jeen
RE:

Als aanvulling nog even, het storingslampje in het dashbord brand niet.

 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: ontsteking

Welke motor heb je? Ik denk de ZPJ4?

Ik heb helaas geen ervaring met die motor en/of de symptomen die je omschrijft. Met eindversterker bedoel je waarschijnlijk de ontstekingsmodule? De Hella module die je omschrijft lijkt volgens Google geschikt voor de ZPJ4, maar erg duidelijk is het niet. AutoDoc zit daar ook dikwijls naast... Heb je 'm opgezocht op het Citroen nummer? Dan zou het goed moeten zijn.

Waar je verder aan zou kunnen denken zijn de bougies, bougiekabels en de bobine. En wellicht ook de rotor en de verdeelkap? (mijn TCT had die laatste twee niet, maar een ZPJ4 wel?) En bestel gelijk een nieuwe ontstekingsmodule mee, om elke twijfel uit te sluiten.

Alles vervangen is misschien een beetje schieten met hagel, maar het lijkt me heel lastig om vast te stellen wat er kapot is. Bovendien, als de problemen dan nog steeds niet opgeslost zijn weet je dat je ontsteking in elk geval in orde is en kan je eventueel verder gaan zoeken (injectoren, brandstofpomp, etc.)

Er zitten hier overigens mensen met meer technische kennis die je wellicht beter kunnen helpen.

Ennuh... fijne vakantie nog! :)

 

jeen
afbeelding van jeen
RE: ontsteking

het is een v6 3.0  24V van 1995

Feije
afbeelding van Feije
RE: ontsteking

Dat is inderdaad een zpj4. Je zou eens met een losse bougie kunnen kijken of je vonk krijgt op het moment dat je probeert te starten. Zo niet, dan weet je in ieder geval 100% zeker dat het probleem in je ontsteking zit. Denk eigenlijk dat je daar inmiddels wel van uit kunt gaan. Ik ga er absoluut van uit dat je oude ontstekingsmodule (cq eindversterker) stuk is, maar wellicht is die stukgegaan (en functioneert de nieuwe ook niet lekker) doordat er een ander onderdeel niet meer helemaal fris is. Rotor en (vooral) verdelerkap zijn wel typische prv-kwaaltjes en zijn op zich nog wel te krijgen. Je zou ze eens los kunnen halen om te kijken hoe ze eruit zien.

Mij is doorgaans verteld dat je met sensoren en andere aanverwante elektronica voor de motor het beste originele onderdelen kunt gebruiken. Mijn eigen beperkte ervaring staaft dat ook. Nu heb je dat vast wel geprobeerd, maar een ontstekingsmodule van Bosch is voor jouw XM nergens meer te vinden. Ik kwam ook op diezelfde van Hella uit als ik met het onderdeelnummer voor jouw XM een module zoek. Dat is momenteel de enige module van een echt merk, de rest is voor zover ik kan vinden allemaal een merkloze module (wellicht allemaal dezelfde?) waar iemand stiekem toch een merk op heeft geplakt.

Het zou me niet verbazen als je beste optie uiteindelijk een gebruikte, originele ontstekingsmodule is. Je kunt op de Autodoc-pagina van de module van Bosch in ieder geval nog wel zien in welke auto's die module allemaal zat. Moet te vinden zijn op onderdelenlijn!

Je zou natuurlijk ook nog je geluk kunnen proberen en een échte Meat & Doria kunnen bestellen in de hoop dat zij een betere ontstekingsmodule gemaakt hebben dan Hella.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

De vervangende Hella die je nu hebt heeft wel het correcte OEMnr. (594551) Ik ga er wel vanuit dat dit gewoon correct is aangezien het niet om een prutsmerk gaat.
De bobine zelf kan natuurlijk ook aan z'n eind raken, hoewel dat meestal meer met gestotter van de motor gepaard gaat.
OEMnr daarvan is: 597046

Maar ik vraag me nu af hoe precies dat stilvallen veloopt. In een klap de motor uit? Of eerst gestotter, inhouden of iets anders? Ook qua geluid heb ik weleens eens en brandstof tekort komende motor een soort van stervend "Bwoooaaahh..." geluid horen doen icm. afnemend vermogen. :P
Ook noem je nog een keer dat de motor na uitval het weer doet vlak voor je stil staat. Doet ie het weer door starten of hij sloeg vanzelf weer aan?

Want zoals je zelf al aan een verstopt brandstof filter denkt, zou het ook een stervende pomp kunnen zijn. Die kan op lage toeren en laag vermogensvraag nog voldoende brandstof leveren. Maar bij hoge toeren of vol gas in lage toeren kan ie niet meer voldoende brandstof leveren.
Maar zeker is 't niet te stellen zo snel. :)
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

jeen
afbeelding van jeen
RE: ontsteking ZPJ4

Ik ben weer thuis.

Omdat ik ook wat richting de brandstof begin te denken vandaag de retourleiding van de benzine bij het motorblok los gemaakt. Even op contact en starten. Er komt een flinke straal branstof uit. Dat maakt volgens mij dat noch het filter noch de pomp de oorzaak is. Er zou dan weinig brandstof uit de retour komen.

Een andere eindversterker gezocht en gevonden. Niet helemaal het juiste nummer maar de motor loopt er wel op. Beter dan op de nieuwe Hella. Toch is het nog niet goed. Het lijkt wel of er in de aansturing iets mis gaat.Start er niet goed op en blijft pruttelen in de uitlaat. slaat regelmatig een cilinder over bij stationair draaien.Bij rijden wel goed vermogen en wil nu ook wel toeren maken. Morgen als de motor weer is afgekoeld de krukas en nokken sensors vervangen en mogelijk even onder de verdelerkap kijken.

Wordt vervolgd

jeen
afbeelding van jeen
RE: ontsteking ZPJ4

De krukas en nokkenas sensoren vervangen. Resultaat blijft het zelfde. Met de Hella versterker geen vermogen en niet boven de 3000 rpm. ook niet als ik sta te reffen. Met de andere, geleende versterkker wel toeren en vermogen maar slaat wat moeilijker aan en loopt minder mooi rond. Het zou ook nog de computer kunnen zijn maar dan zou ik bij de verschillende ontstekings modules de zelfde storing moeten zien en dat is niet zo. Blijf ik toch  de verstekker verdenken van niet goed functioneren. Ik zal kijken of ik de juiste nog ergens kan vinden en anders nog maar een keer een nieuwe bestellen.

Heeft iemand van jullie nog een sugestie wat ik zou kunnen onderzoeken?

 

jeen
afbeelding van jeen
RE: ontsteking ZPJ4

Vandaag een nieuwe ontsekingsmoduul van Meat & Doria binnengekregen en gemonteerd. Motor slaat direct aan, wil op toeren komen en loopt mooi rond. Even een proefrit gemaakt van 15 km en geen problemen kunnen waarnemen.

Hoop dat hiermee dit probleempje is opgelost. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat een XM die 19 bijna niet heeft gereden wel enige aandacht behoeft. Maar alles op zijn tijd. Later in de vakantie nog maar even met de caravan er achter even weg. Kijken hoe dat dan gaat.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: ontsteking ZPJ4

Die van mij had 15 jaar stilgestaan. Na een paar duizend km ontstaat er dan lekkage uit allerlei lokaties

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: ontsteking ZPJ4

Dus als ik 't goed begrijp was die module van Hella dus niet goed?
Weten we natuurlijk nog niet of je een defecte ontvangen hebt of dat het type gewoon niet geschikt is, maar dat is dan iets voor een anmder om in 't achterhoofd te houden als ie er een besteld. :)

Ieder geval fijn dat ie weer rijdt. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

jeen
afbeelding van jeen
RE: ontsteking ZPJ4

Klopt. Deze van Hella wordt wel aangemerkt als de vervanger. Ik ben nog wel een keer in de gelegenheid om hem op een andere motor te testen. Zal jullie daar tzt wel een update over geven.

jeen
afbeelding van jeen
RE: ontsteking ZPJ4

Inmiddels alweer 500 km gereden met de XM. Maar ik ben nog niet helemaal tevereden. Stationair slaat er nog wel eens een cilinder over. Ik wil de bougies en bobine nog gaan vervangen. De bobine is echter lastig te vinden. Ik kom dan steeds bij een transformator model uit die je ook op de opels ziet. Ik wil graag weer het oude model.Vind ik er uiteindelijk al een, kost die 105 euro. Toch een flnk bedrag als je ziet dat andere modellen maar 25 euro kosten.  Hebben jullie adressen waar zoiets nog voor een redelijk bedrag te koop is of moet ik er gewoon aan geloven

Feije
afbeelding van Feije
RE: ontsteking ZPJ4

https://www.carpardoo.nl/product/2140-2360-689?ktypnr=7754

https://www.ebay.co.uk/itm/403972541924

Dit zijn de twee plekken waar ik 'm tegenkom. In Australië en Nieuw-Zeeland kun je 'm hier en daar ook nog krijgen, maar dat zal zeker niet goedkoop zijn. Die bobine lijkt al een behoorlijke poos niet meer leverbaar te zijn. Bij Citroën stond 'ie in 2013 al op NFP. Weinig reden om 'm daarop te zetten als Bosch 'm nog gewoon in productie heeft, dus ik vermoed dat zelfs een "nieuwe" van Bosch al ouder is dan dat. 

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: ontsteking ZPJ4

Nieuw zitten ze allemaal (bosch) rond de 105 euro.  Een 2e handsje : is dat wat voor een paar tientjes

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/onderdeelnummer/597046/onderdeel/bobine/onderdeelid/1496377/

Rus Junior
afbeelding van Rus Junior
  • Citroen XM V6 12v Exclusive van 1995
  • Citroen Xm 2.0i 16v van 1999
RE: ontsteking ZPJ4

jeen zegt:

<p>De bobine is echter lastig te vinden. Ik kom dan steeds bij een transformator model uit die je ook op de opels ziet. Ik wil graag weer het oude model.Vind ik er uiteindelijk al een, kost die 105 euro. Toch een flnk bedrag als je ziet dat andere&nbsp;modellen maar 25 euro kosten.&nbsp; Hebben jullie&nbsp;adressen waar zoiets nog voor een redelijk bedrag te koop is of moet ik er gewoon aan geloven</p>

Heb zelf met met ZPJ 12 klepper problemen met ontsteking van de auto gehad, waarbij ik ook de bobine vervangen heb. Was op bijna geen website te leveren en als ze ze op voorraad hadden waren ze schreeuwend duur. Heb het onderdeelnummer van Bosch kunnen achterhalen (0221122411) en voor 7 tientjes een nieuwe bij de dealer (Broere in Krimpen a/d IJssel) kunnen bestellen. Als je het onderdeelnummer hebt kan de dealer dus misschien ook nog wat betekenen. 

Om er toen gelijk voor te zorgen dat het sowieso goed bleef gaan heb ik ook de bougies en verdelerkap+rotor vervangen. Daarnaast ook injectoren laten reinigen en met nieuwe ringetjes weer gemonteerd.  

jeen
afbeelding van jeen
RE: ontsteking ZPJ4

Heb er nu eerst nieuwe bogies in gezet. Vooralsnog lijkt daarmee het probleem opgelost.