Permanente storing brandstoftoevoer

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ijszenga
afbeelding van ijszenga
Permanente storing brandstoftoevoer

hallo allemaal, ik zal me even voorstellen. Ik ben Rene, woon in de noordoostpolder en ben sinds drie weken de trotse eigenaar van een zwarte XM 2.0 TCT uit 1998 met net iets meer dan 200.000 kilometer op de teller. Gelijk ook lid geworden van de xmclub, echt super leuk.

De XM heeft wel aardig achterstallig onderhoud dus daar systematisch mee bezig om op te lossen.

Als eerste de veercomputer eruit gehaald en gemodificeerd (dank aan het forum) omdat het hydractief lampje niet aangaat bij het op contact zetten. Flink aan het gymen geweest want de auto is in de afgelopen jaren maar heel weinig gebruikt. Samen met een vriend van mij een Lexia gekocht (hij is Peugeot liefhebber) en alle foutmeldingen verwijderd. Op contact en hydractief lampje gaat keurig branden. Na een keertje gymen of een kort rondje rijden komt elke keer dezelfde foutcode terug in de veercomputer: permanente storing brandstoftoevoer. Zelfs stilstaand de Lexia uitlezen kan de foutcode al veroorzaken. Iemand enig idee wat dit voor storing is en hoe dit op te lossen?? De HD pomp zweet, krijgt nog nieuwe O-ringen binnenkort.

Morgen gaat de LHM olie eruit, alle remmen spoelen/bloeden en dan vullen met hydraurincage. Ook een bezoek aan Chiparse staat op het programma want de veerbollen zijn ook leeg is de verwachting.

Wil alleen graag die storing eruit hebben en houden :-)

Morgen krijgt ze ook nieuwe schijven en blokken voor, Brembo setje. Ze heeft al nieuwe distributie, waterpomp met koelvloeistof, en een nieuwe multiriem. Al wel besteld maar moet nog gebeuren is een nieuwe koppelingsset, word nog leuke sleuteldag :-) Uitlaat heeft ook nog een lekje wat verholpen moet worden, ze krijgt nog een paar nieuwe banden binnenkort en dan kan ze er eerst een poosje tegen.

Hoop dat jullie me een stukje verder kunnen helpen

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

Nou je hebt er wel zin in Rene! Welkom bij de club. Ik heb ook een TCT met vage veringklachten. Ook mijn veercomputer is gemodificeerd maar ben nog niet helemaal tevreden. Ik ben benieuwd naar je bevindingen en oplossingen. 

__________
Crepuscule

Lignage
afbeelding van Lignage
RE: Permanente storing brandstoftoevoer
Ik heb het vermoeden dat het je turboklepje kan zijn, die zit midden-achter tegen het schutbord (vrij bovenaan), gaan redelijk vaak stuk...
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

Eens, hadden wij ook met de TCT...  daarna weggebleven.. de storing dan..

 

Welkom en veel plezier met je aanwinst!

 

Luceo non uro....

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

Lignage zegt:

Ik heb het vermoeden dat het je turboklepje kan zijn, die zit midden-achter tegen het schutbord (vrij bovenaan), gaan redelijk vaak stuk...

En waarom zou een veercomputer dat melden?  De veercomputer die zeurt over " brandstof toevoer" lijkt me sowieso al een vertaalfout. Het is dat ik hem zelf ook wel eens voorbij heb zien komen anders had ik het niet eens geloofd ;)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Zou het dan kunnen zijn dat de veercomputer zeurt dat hij voor zichzelf niet voldoende brandstof toevoer heeft? Maw de stroomvoorziening of de aarding van de vc eens checken?
Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

dat is ook t enige wat ik kan bedenken 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

Let er eens op of je hydarctief lampje dan ook uit is, ik heb al een aantal keren gezien dat het hydractief lampje niet brande en er een storing in de stuurhoek sensor zat maar de lexia melde, brandstof toevoer probleem. Chinees lexia grapje :)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

ijszenga
afbeelding van ijszenga
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

@Mark, klopt idd is het hydractief lampje uit. Na verwijderen van de storing gaat het lampje keurig aan. Als ik in de lexia kijk en ik draai aan het stuur zie ik wel netjes de stuurhoek in graden veranderen. Dat zou toch inhouden dat de sensor goed werkt??

Ik heb de stekker van het turboklepje los gehaald en voor de zekerheid maar even ingespoten zodat hij in elk geval goed contact maakt.

Was al wel begonnen met massapunten loshalen, opschuren en weer netjes vast te zetten. Zal daar in elk geval nog even kritisch naar kijken. Uit ervaring weet ik het belang van een goede massa. Heb naast de XM een Clio uit '98, na veel vage klachten die niet te herleiden waren wilde hij uiteindelijk niet eens meer starten. Na zoeken en proberen uiteindelijk nieuwe massakabel gemonteerd en hoppa, alles deed het weer en beter dan ooit tevoren.

Super dank voor het meedenken allemaal!

to be continued..

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

Dat " turboklepje" (of eigenlijk turbo druk regelaar) zit niet eens aangesloten op de veercomputer, maar op de motor ecu. Dus die (veercomputer) kan die storing niet eens geven. 

ijszenga
afbeelding van ijszenga
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

Gisteravond in het motor compartiment alle massa aansluitingen die ik kon vinden losgehaald, opgeschuurd, schoongemaakt en weer vastgezet.

Storing met de lexia weer verwijderd en nu bleef hij lang weg, helaas na een proefrit zit de storing er weer in. Verder zoeken helaas.

Motor loopt wel veel rustiger nu de massapunten weer goed zijn.

Volgende week vrijdag afspraak gemaakt bij Chiparse, rondje bollen en een goed gesprek met Martin, ben benieuwd.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

ijszenga zegt:

@Mark, klopt idd is het hydractief lampje uit. Na verwijderen van de storing gaat het lampje keurig aan. Als ik in de lexia kijk en ik draai aan het stuur zie ik wel netjes de stuurhoek in graden veranderen. Dat zou toch inhouden dat de sensor goed werkt??

Haal de kap onder je stuur er maar eens af en blaas er maar een goed rond met een compressor (het grijze ding is je stuurhoek sensor) dat is een schrijf met 48 gaatjes die werkt met een lich diode, 10 tegen 1 dat daar een flinke ophoping van stof zit en dat die daarom weer in storing is gevlogen. En geloof me, de brandstof melding heeft niks met je veer computer te maken het is een vervuilde stuurhoek sensor.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Permanente storing brandstoftoevoer

Kijk dat vind ik een waardevolle tip Mark! Dat ga ik dit weekend ook eens doen.

__________
Crepuscule