Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Ik sta op het punt om een V6 te kopen (12s uit 1989)... Auto is uiterlijk in nieuwstaat en dat zou de vraagprijs moeten rechtvaardigen.

De auto heeft 2 minpuntjes:

1. De Airco doet het niet... en dat is al lang zo. Dus waarschijnlijk de ganse reutemeteut te vervangen. Wat zou me dat kosten en is dit zelf te doen?

2. Het koelreservoir ziet er zo uit. Bruin/beige residu op de dop, lijkt opgedroogd en niet echt recent. de auto rookt ook niet. Kan dit kwaad? wat kost de reparatie?

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Moeilijk in te schatten. De auto is behoorlijk op leeftijd dus als er hier en daar wat viezigheid zit is dat niet raar. Als het hele koelsysyteem er van binnen zo uitziet is het minder.  En de airco hangt er ook weer vanaf. Ombouwen van R12 naar het huidige systeem met R134 kost bij de airco-dokter 130,- maar is wel op eigen risico. Persoonlijk zou ik dat eerst maar even laten zitten...

Hou ons op de hoogte. Ik ben benieuwd naar je XM uit 89 !!  

__________
Crepuscule

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
RE:

En als het idd. nog een R12 systeem is (volgens mij lag het omslagpunt van R12 naar R134a) ergens rond '90/'91) dan kun je het ook laten vullen met een drop-in gas. Nummer ben ik even kwijt.

 

Dat werkt super i.c.m. R12 en het scheelt ook eventuele ombouwkosten.

Meer info op www.aircobolt.nl

 

 

Heb er zelf ervaring mee in 2 CX'en die langere tijd hebben stil gestaan en weinig tot geen onderhoud hebben gehad aan het airco systeem.

Bij beide auto's hebben we met betrekkelijk weinig kosten/werk de aircosystemen weer goed koud gekregen. 

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Heb de 89 uiteindelijk niet gekocht. Heb de prijs tot 1900 kunnen laten zakken, maar zelf dat was me iets te veel gezien de kosten die er mogelijks aan de auto zijn. Voordat ik hier over kom als een of ander gierigaard: ik woon in het zuiden van Frankrijk. XM's vind je hier met de hopen en ze verkopen niet al te best. De prijzen voor een goede V6 liggen rond de 1500 euro, heb gewoon mijn goesting nog niet helemaal gevonden.

Momenteel ben ik ook aan het kijken voor een andere V6, Hij heeft 180.000km gedaan en naar alle waarschijnlijkheid is de koppakking lek. Direct omkeren? Misschien, ware het niet dat deze XM van april 89 is, nummer 572. Daarmee waarschijnlijk een van de oudste V6'en (of zelfs XM's) nog in omloop.

 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Dat is dan inderdaad wel een bijzonder exemplaar. Ik zou wel even goed checken hoe de carrosserie er uitziet onder de sideskirts. Die dingen verbergen vaak rotte dorpels omdat het er niet goed droogt. We hebben daar al diverse hororplaatjes van gezien op dit forum. Hoewel er in Montauban waarschijnlijk niet veel pekel wordt gestrooid. Of juist wel?
Een lekke koppakking is natuurlijk te verhelpen mits de prijs er ook naar is.

__________
Crepuscule

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Komen de dorpels makkelijk los om er onder te checken? regen zien we hier niet zo vaak, strooizout nog minder. Hetgene waar auto's hier meer last van hebben is de verf die vaal wordt. dat heeft deze ook, kwestie van eens goed te simoniseren denk ik.

Vraagprijs 1600 euro.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Dat vind ik persoonlijk nog aardig veel voor een met een lekke koppakking en matige lak. Het verhaal over sidesirts kun je hier lezen. http://www.xmclub.nl/forum/mijn-4e-xm

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Daar zou ik hem ook voor laten staan. Koppakking vervangen is een beste klus met een V6 en je komt naar alle waarschijnlijkheid meer dingen tegen. Waterpomp, distributieketting, koppakking van andere kop meevervangen is ook aan te raden.. Dan is 1600 behoorlijk aan de prijs. 

Die sideskirts krijg je er niet snel af om te controleren. Dorpels gaan vanuit de binnenkant rotten en dat zie je pas als het te laat is. Op de brug en met een stalen pen tegenaan tikken, dan hoor je en voel je snel genoeg of het metaalklanken of roestschilfers zijn.

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE:

Gaat dat stalen pen tikken ook met de sideskirts of omvatten die de hele dorpel?

Het beest is gewoon te mooi om te laten staan. denk dat ik ga proberen de verkoper te overhalen om me een culassetest te laten doen bij de garagist. 1600 lijkt me een mooie prijs voor No 572, maarvoor 2500 zou ik wel een volledig werkende auto willen.

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Zitten er helaas wel voor, misschien kun je wel bij de onderzijde komen. Vocht blijft er wel achterhangen en het is best een klus om die dorpels opnieuw te laten maken/lassen. Kosten gaan voor beide kanten als ze echt slecht zijn gauw over de 1000 euro heen. 

Zo'n test bij de garage is dan misschien een goed idee, kan er een inschatting gemaakt worden.

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Voor de zekerheid dus eerst mee langs de specialist gaan. Okido!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

__________
Crepuscule

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE: Residu in koelreservoir/ kostprijs reparatie airco

Ben ik gaan bekijken. Niet de moeite waard. 

Ganse uitlaat te vervangen.

VerF is niks waard. 

Stukken aan het interieur

Vering werk't niet ( auto blijft vooraan omhoog)

Versnellingsbak heeft moeite met de 5e versnelling

Embrayage is ook niet top...

 

Dus 3000 is echt wel te veel. Viel ook geen frank van af te wijken.

 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ha, zo zie je maar dat het niet zo mooi is als de advertentie en de foto's doen vermoeden. Handig een man in Frankrijk. Ik was bijna in de trein gesprongen om 'r op te halen.

__________
Crepuscule