starten

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
tom
afbeelding van tom
starten

als ik ma voiture na voorgloeien start, duurt het behoorlijk lang voor zij gereed is voor vertrek...na meting oliepeil e.d. Als ik dit negeer, blijkt de auto nog onvoldoende op hoogte en remdruk nog niet optimaal. herkent iemand dit? 

BTW Frank Veen, is het mogelijk om eens af te spreken zodat ik eens kan ervaren hoe jouw voiture/s veert/veren?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik denk dat je je bollen eens moet laten vullen / vervangen. Of eigenlijk één specifieke bol. De SC/MAC bol zit er sinds 1997 op en moet druk op het systeem houden. Deze bol zorgt ervoor dat je wagen niet inzakt, sneller op druk is en dat je de eerste meters ook remdruk hebt. (in de volksmond wordt dit de anti-inzakbol genoemd maar deze bol doet dus eigenlijk meer dan dat)

Omdat deze bol op een onmogelijke plek gemonteerd zit (ergens linksachter, boven het subchassis) beginnen veel eigenaren en garagisten hier liever niet aan. Het is namelijk wat meer werk om 'm eruit te krijgen en als de wagen eenmaal wel op druk is maakt het ook niet veel meer uit. 

Bij mijn blauwe 16v duurt het ook heel lang voor deze op druk is. Mijn Multimedia is vrijwel direct rijklaar.

Dit is de betreffende bol. Lekker plekkie toch   Normaal hangt hier ook nog de uitlaat voor en zie je 'm helemaal niet meer.

Om er bij te kunnen moet een deel van de uitlaat er af en moet men officieel ook het subchassis laten zakken. Daarom laat men het graag achterwege waardoor de bol vaak (vast)roest en gaandeweg meestal ook dezelfde kleur als de rest van het subchassis krijgt. Zo vergeet je vanzelf dat daar ook nog een bol zit.

Toch is het de moeite om het aan te pakken. Zeker met jouw km-stand 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: starten

Een keer afspreken is trouwens prima. Maar ik kan al wel vast opmerken dat al mijn XM's totaal verschillend veren en aanvoelen. Bij mij zijn ze ook allemaal 20 jaar of ouder. En welke bollen optimaal zijn gevuld is mij ook niet bekend. Bij mijn 16V is dus ook de anti inzakbol leeg.

Daarbij voelt een V6 totaal anders dan een 2 liter. In het verleden ben ik eens overgestapt van een 2.1TD in een 2.5TD en dat was ook een wereld van verschil. Komt ook vaak door het gewicht.

Ben je dit Pinksterweekend thuis?

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: starten

Hoi Frank, ik ben dit weekend thuis, vrij behalve de zondag...

tom
afbeelding van tom
RE: starten

Frank, heb je via je bedrijf een mail gestuurd met tel.nrs.

tom
afbeelding van tom
RE: starten

Oef, inmiddels een ervaring rijker....gister in de multimedia van Frank gestuurd: dinsdag direct naar de garage om de bollen/vering te laten checken... er bleek een " stuitend" verschil! En dan te bedenken dat ik op snelwegen al heel tevree was met het comfort... maar het kan dus "ietsje...." beter.. Dank Frank!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: starten

Ik denk dat je je XM straks niet weer herkent. Je kunt ook vragen of ze centrale hydractief bollen zo'n 10% overvullen (de Mark-methode ;-)  Dat schijnt helemaal geweldig te zijn. Misschien moeten ze je XM ook ff aan de Lexia hangen om de veercomputer te resetten.

Het was een leuk uitje Tom.  Zeker ook door het bezoekje aan de kerk 

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: starten

Hoi Frank, vandaag bij Ceulen en co geweest: vering voor doet nihil mee... vlg week woensdag gaan ze er mee aan de gang: wordt vervolgd.

Leuk je laatste opmerking: zeker ook het bezoekje aan de kerk.... dat zou voor veel vragen kunnen zorgen...Hé, heb je dat gelezen van die Frank en Tom ze gingen naar de kerk en t was leuk...(ik vrees dat dit niet overkomt in dit bericht, maar zie nou een maal snel iets hilarisch voor me...)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: starten

What happens in church, stays in the church.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: starten

Denk dat 'er' er bewust afgelaten is

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: starten

Het was niet achter de kerk hoor. En het had ook niets met zingen te maken 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Nee, Tom nam mij even mee naar een clublid die in een kerk woont. Voor deur stond een 2CV een XM en een CX.  In de man zijn woonkamer !! (naast de zithoek en de keuken) stonden o.a. een DS en een CX. 

Ik kwam tot de conclusie dat het met mij nog wel meevalt.

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: starten

Geen GS of Ami. Tssss.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: starten

Echt van god los 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

tom
afbeelding van tom
RE: starten

Inmiddels is ze naar de garage geweest Ceulen en Co. Bollen waren nog ok. de middelste ook, dus alleen bijgevuld en dat mét resultaat...wow. Inmiddels was in de week ervoor de airco plots dood.. dus in die warme week...ook hersteld..coole kar heb ik weer..

tom
afbeelding van tom
RE: starten

Vervolg: het herstel duurde een paar dagen....bij vervolgens afpersen van het systeem bleek de condensor lek...die is inmiddels vervangen...onderdeel was nog te bestellen én prijzig... 580,- daarvoor moest wel het dashboard verwijderd... een schrale troost, de monteur had dit nog nooit gedaan en had er lol in... dat dan weer wel, per slot houd ik van mensen die lol in hun werk hebben....