De startmotor van mijn XM weigert meestal dienst te doen. Met een draadje rechtstreeks doet hij het wel maar de start spanning van uit het contactslot naar de startmotor komt niet door. Dit gecontroleerd met een controlelampje. Mijn vraag is of dit draadje rechtstreeks van het contactslot komt of als daar nog een relais tussen zit. Als ik start met de sleutel hoor ik wel een relais afschakelen. Die zal een deel van de auto spanningsloos maken neem ik aan zodat de startmotor geen concurentie heeft van andere gebruikers. Soms reageert de startmotor wel op het contactslot.
ZPJ4 serie 2 toch?
Dan ga je vanaf het contactslot over:
- Een 2 polige Bruine stekker. (Dik lomp ding naast/achter de zekeringenkast bij de pedalen Pin 1)
- Over de 13-polige Witte Stekker links van diezelfde zekeringenkast. Pin A7
- Dan onder het hydrauliekvat de zwarte ronde stekker 23 polig pin 6
En dan zou je bij de startmotor moeten aankomen.
Vreemd dingetje op de schema's is dat specifiek voor de ZPJ4 nog een laatste stap wordt toegevoegd. Die compleet onlogisch is.
Namelijk; Weer over die 23 polige stekker via pin 15 en dan naar de startmotor.
In ieder geval geen relais of andere tussenliggende fratsen.
Uitschakeling van overige gebruikers wordt door een relais gedaan dat in serie staatmet de bekrachtiging van de dynamo.
Het kan dat het contactslot zelf slecht begint te worden. Dat heb ik met de opbouw van de LMN meegemaakt.
Alles netjes aan op contact, maar 9 van de 10 keer geen kik met starten.
Precies dat contactplaatje in het slot versleten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
mooi bedankt. Dan zal ik daar morgen even aan meten.Ik vrees voor het contactslot. Ik heb voor de rest nergens aan gezeten en nan is het niet logisch dat in de bedrading spontaan stuk gaat.
Is dat contactslot wat eenvoudig te demonteren, voor zover er ook maar iets is in een XM dat eenvoudig is. Dus alles relatief.
Zeker die 23polige stekkers zijn bom-proef. Die zitten met schroefdraad vergrendeld en vast in beugels. Ook die stekkers naast de zekeringkast zitten eigenlijk muurvast. Dus ik vrees inderdaad voor het contactslot.
Tja.., relatief gezien. Het is makkelijker dan een airco-verdamper vervangen.
- De zekeringenkast moet je laten zakken, want daar zitten 2 of 3 dikke 2-polige stekkers in gestoken die los moeten. En dan de eerder genoemde losse 2-polige.
- Stuurkolom moet los want de bekabeling van het startslot ligt in een gesloten kabelgoot die op de stuurkolom ligt. Kan alleen open als je 'm van de stuurkolom af klikt.
- Optioneel of misschien verplicht. Ook het front van het dashboard verwijderen. (Dus de plaat waar al je knoppen, displays etc in zit)
- Uiteraard de stuurkappen weg.
- Dan zit het contactslot met een klein borgschroefje meen ik.
- En ook een borg-pen die je moet indrukken. Dat indrukken kan alleen als het stuur van slot is. Dus sleutel er in en op accessoire-stand.
- Dan kan je het contact slot langzaam uit de schacht trekken terwijl je aan de andere kant de bedrading invoert. Stapje voor stapje en niet alleen maar trekken. 't Is zodanig krap dat je 't met trekken alleen niet gaat redden zonder kabelschade.
Pas goed op met het slot demonteren dat je geen veertjes van het stuurslotmechanisme laat wegschieten. En test het mechanisme na montage grondig voordat je 'm weer inbouwt.
De kont met daarin de contactplaten is gewoon uitwisselbaar met een ander slot, dus je kan je sleutel behouden zonder het slot aan te hoeven passen.
Let er wel op dat er elektrisch een verschil is tussen serie 1 en 2. Dit verschil is herkenbaar aan en zit in de kleur van de bedrading en stekkers.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
blinder ja dat klinkt weer als een uitdaging. Maar goed weinig keus ben ik bang. We gaan eerst testen en dan kijken hoe we het aanpakken. In iedergeval bedankt voor de informatie. Ik weet nu tenminste waar ik aan begin.
Jeen
Zeker de eerste keer werd mijn enthousiasme behoorlijk getemperd toen ik er mee bezig was.
Meer demonteren is in dit geval beter. Dan kan je zien wat je loshaalt en hoe je het loshaalt. Want alles rond die zekeringkast past heel mooi in elkaar. Mits je het hetzelfde terugzet als het zat.
Ruk je achteloos alle stekkers van de klemmen, dan ga je een hele leuke puzzel tegemoet.
Als je er echt tegenop ziet zou je kunnen overwegen om eerst het contactslot nog te omzeilen. Dus zoek die pin 1 op de bruine stekker en zet daar een tijd via een drukcontact 12v op om te starten.
Als dat goed blijft gaan, dan weet je in ieder geval zeker dat je dat contactslot moet vervangen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank voor de aanwijzing. Het is zeker het contactslot. Als ik de sleutel wat heen en weer beweeg dan begint de startmotor wel te starten. De bypass heb ik inmiddels gemaakt. Kan ik eerst toch verder. Een XM die niet loopt is al snel een sta in de weg.