Waar koop je goede veerbollen

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
Waar koop je goede veerbollen

Toen ik mijn XM kocht in 2013 heb ik bij TDO een set veerbollen gekocht en deze gemonteerd. De XM zweefde zoals het hoort. Helaas was dit feest na 4 jaar en 50.000 km afgelopen, de XM stuiterde als een Hondahok. Ik heb toen door de garage de achterbollen laten vullen, de voorbollen zijn vervangen door die van het laatste bouwjaar XM en ook de hydractiefbollen zijn vernieuwd. Volgens de garage zijn de voorbollen de voorloper van de C5/6 bollen, die nooit meer gevuld hoeven / kunnen worden. Afgelopen jaar had de XM een sabbatical. Onlangs heb ik haar weer geactiveerd en ze stuitert wederom als een Hondahok: voor is stug en achter helemaal hopeloos: na het afdalen van een verkeersdrempel bij lage snelheid veert hij nog wel iets, maar is de snelheid wat hoger dan bokt hij echt en lijken de achterbollen niets meer te doen. Sinds de laatste vervanging van de bollen is er nu 4 jaar verstreken en 35.000 km gereden, waarvan het laatste jaar stilstand (= achteruitgang?). 

Ik heb de volgende vragen:

1. Is het normaal dat de veerbollen elke 4 jaar vervangen moeten worden? Over vullen hoor ik wisselende verhalen: er zijn mensen die zeggen: vullen heeft weinig zin, want als een bol gevuld moet worden is de membraan lek dus dan is hij zo weer leeg. Bij mijn DS doe ik veel langer met de bollen, bovendien zijn dit nog de echte Maagdenburger bollen die je uit elkaar kunt schroeven en kunt reviseren (nieuw membraan er in). 

2. Wat is jullie ervaring met vullen, hoe lang heb je daar plezier van (tijd / km's)?

3. Wie weet er een adres waar je goede bollen kunt kopen die lang mee gaan? 

4. Zijn er andere dingen waar ik op moet letten, zoals het vervangen van de LHM olie (hoe vaak moet dit?)?

 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Heb je hydractief?

Dan zul je diodes moeten plaatsen in je veercomputer, of de relais die de kleppen aansturen zijn al overleden, maar dat is simpel te zien.

Evt kan het vervuiling van je hydractiefkleppen zijn.

Hoor je nog wel een kllik als je de bestuurderdeur opent?

 

Ik zou dus niet naar die bollen kijken, denk niet dat daar t probleem zit

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

1. Dit is afhankelijk van wat voor veerbol je neemt. In bullitpoints

  • IFHS (reproductie maar wel de meest gebruikte). Na 2 jaar waren ze bij mij volgens Citroën specificaties aan de ondergrens. Denk dat ik er nog wel een jaar op had door kunnen gaan voordat het echt stuiterballen zouden worden. Dus 4 jaar halen ze denk ik echt niet.
  • Ook voor origineel Citroën staat zo'n 3 jaar voordat ze verwacht worden aan de ondergrens te zitten.
  • Uitzondering hierop zijn de voorlopers op de C5/C6 bollen/champignons. Hierbij is het membraam met Kevlar uitgevoerd waardoor ze geen druk meer verliezen. Helaas door de vorm van de bol slijten deze membramen alsnog en wordt er gesteld dat ze het 5+ jaar uithouden. Voordeel is wel dat ze al die tijd optimaal presteren. Maar daarna is het ook heel snel afgelopen. Je herkent ze aan drie ingeslagen stippen/deuken rond het vulgat.Daarnaast zijn deze alleen verkrijgbaar voor de voorste hoeken en voorste hydractief. Het mebraam schijnt in deze vorm slecht tegen de kou te kunnen


2. Qua vullen gaat het bij mij al 7 jaar goed. (KMstand doet er volgens mij niet toe. Maar dat weet ik niet zeker) Wel moet je er dan optijd bij zijn, wat jaarlijks bijvullen betekent. Dit is omdat als de bol te leeg raakt het membraam beschadigt en als ze dan weer op druk gebracht zijn is de kans groot dat de vrij vlot definitief scheuren.

3. IFHS is zo'n beetje overal te krijgen. Ik ben fan van CTA-service omdat die volgens mij het goedkoopst zijn en voor mij dicht in de buurt zitten.
Origineel Citroën zou ik eigenlijk niet eens weten. Weet wel dat die fors duurder zijn.

4. Vervangings interval van LHM is 5 jaar / 60.000km. Net wat eerder komt.


 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Waar koop je goede veerbollen

Maar Tobias, denk je dat dit een bollenproblemen of een klep/electrisch probleem is

Jaap

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Waar koop je goede veerbollen

Klinkt als een uitsluit procedure of wel ergens beginnen en dan stap voor stap verder. Blijft altijd lastig/listig. Mijn ervaring is dat elke 3 (max 4) jaar alle bollen vervangen het meest prettig werkt (lees: comfortabel kunnen blijven veren). Kost wel wat meer maar een als een Honda vreemde XM wordt je ook niet vrolijk of als het net niet goed is. Wat denk ook kan helpen is een tijdje rijden met spoelmiddel (HYDRAURINCAGE) voor een 3000km of 3mnd. En vervolgens weer vervangen voor LHM, bij Chyparse bijvoorbeeld.

Heb dat toen ik de dame net had ook gedaan. Wat een vuil zat daar in. En meteen fors merkbaar verschil in veren. Na een tijdje ook de hoogteregelaars gereviseerd. Ook hier kwam flink veel vuil nog uit zelfs na de spoeling. Heeft soms ook even tijd nodig.

Denk goed om eerst alles goed schoon te hebben zodat je zeker weet dat vuil de oorzaak is.

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Waar koop je goede veerbollen

@Jaap

Ik denk aande hand van de beschrijving dat het de bollen zijn gezien de leeftijd er van. Zeker de combinatie van 'voor nog wel enigzins genietbaar en achter gruwelijk' komt voor mij redelijk overeen met 'alle bollen zijn op behalve de 2 multi-membraambollen ie op de voorpoten zitten.

Maar het is denk ik wel wat makkelijker/goedkoper om even een Lexia er aan te hangen om uit te lezen of de hydractiefkleppen het nog doen. Dus in dat opzichte heb je wel gelijk om dat toch ook even te bekijken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Waar koop je goede veerbollen

Dank voor jullie waardevolle reacties. Het is inderdaad een hycractive 2 en als ik het portier open hoor ik een klik. Ik kwam vanmiddag toevallig langs de garage en daar hebben ze even gekeken naar de vering door alle hoeken in te drukken. Ze vonden dat het wel mee viel en ik ook. Het gekke is dat de vering bij lage snelheid of stilstand wel goed lijkt te werken en > 20 km/uur stugger wordt, bij afdaling van een drempel reageert de achtervering dan extreem stug. Vorige week bij de APK hebben ze remmentest gedaan in de hoogste stand. Volgens de garage zou hierdoor de membraam kunnen scheuren, maar als dat zo zou zijn zou hij helemaal niet meer veren. Hij wist niet of de hydractiefkleppen via de lexia uit te lezen zijn, maar jullie hebben daar ervaring mee? Het filter in het reservoir is nog schoon en duidt nog niet op vervuiling. De hoogte van de XM lijkt ook goed te zijn. Dus ik ben er nog niet helemaal uit.

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Waar koop je goede veerbollen

Uitlezen altijd goed om te doen. Het filter in het reservoir kan soms schoner lijken dan hij is. 

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Je hoort dus de klik van de schakelende elektro-klep. Da's mooi. 
Nu heb je er twee van. Na de klik gaan die kleppen een hoge toon genereren die je buiten de wagen moet kunnen horen als het stil is in de omgeving. Zowel ter hoogte van de vooras als ter hoogte van de de achteras.

Hoor beide kleppen 'fluiten'...? Dan doet het elektrische gedeelte het. Maar dat is geen garantie dat het mechanische (hydraulische plunjer) het ook doet. 
Mechanisch controleer je door de hoeken in te drukken. Als de wagen op slot gedaan is moeten de kleppen enkele seconden later uitschakelen. De fluittoon ontbreekt en de hoeken zijn bikkelhard om in te drukken. (Zeker de voorzijde. Achter lukt nog wel als je je gewicht er in zet.)
Wagen van slot, deur open en ze moet beduidend zachter worden.

In dat geval werkt het mechanische/hydraulische gedeelte ook.

Nu wordt ik even licht 'geprikkeld' (op een positieve manier) over je opmerking dat boven de 20km/u je problemen pas opspelen. Vanaf 24km/u gaan namelijk pas de hydractief-computer-regels in werking. Dus onder die snelheid staat de wagen ALTIJD in soepele stand.

Dus.., heeft jou wagen last van een van de hydractief-sensors die veels te hoge waardes weergeeft en zodoende de computer laat denken al in stugge stand te moeten? (optie 1)
Of heeft jouw wagen last van een veels te lage systeemdruk (veroorzaakt door een van calibratie 'verlopen' drukregelaar) (optie 2)

Een te lage systeemdruk zorgt er voor bij HA2 (en wellicht ook HA1) dat bij diepe/harde invering de hydractief-kleppen dicht gedrukt worden.
Zie deze post over hoe dat werkt en hoe Citroën dat helaas enkel voor de Xantia opgelost heeft.​

De oplossing voor dat probleem is in jouw geval dan dat de drukregelaar opnieuw gecalibreerd moet worden. Natuurlijk is het maar een gok. Dus wellicht wijzer dat er eerst gewoon wordt gemeten bij welke drukken deze in en uit schakelt.
En het zoeken naar eventueele afwijkingen van de sensors doe je door de Lexia er aan te hangen en een stuk te gaan rijden terwijl er iemand op het scherm kijkt of en wanneer de wagen naar 'stug' schakelt. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Waar koop je goede veerbollen

De remproef in hoge stand is trouwens geen probleem. 

In de hoge stand krijgen de bollen (net zoals de voorraadbol altijd al) de volle systeemdruk van 175bar voor hun kiezen. 
De remmen worden gevoed door de druk in de bollen. Dus juist het remmen ontlast de bollen.
Je zou je houguit mogen afvragen of het lekker is voor de rubbers van de veerschotels en andere (rubberen) ophangdelen. Maar het lijkt me niet dat ze met hoge snelheid over drempels raggen 'op weg' naar de rembank.   

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Waar koop je goede veerbollen

Dank blauweboot voor je uitgbreide analyse. Ik hoor inderdaad beide kleppen fluiten na openen van het portier. Het indrukken van de hoeken gaat ook best goed bij draaiende motor (de garage vond dat ook best in orde). Een aantal seconden na afzetten van de motor blokkeert de vering (anti-inzak stand), de fluit/zoemtoon is dan inderdaad weg. Op de snelweg is de XM best nog comfortabel  maar inderdaad bij flink inveren (oprijden drempel) bij ca > 20 km/uur blokkeert de achtervering en stuiter je van de drempel af. Dus het lijkt inderdaad een over-hydractieve situatie. Het gedonder is begonnen na een jaar stilstand (het spreekwoord stilstand is achteruitgang lijkt dus weer te kloppen). 

Dus dat meten lijkt me een heel goed idee. Echter ik heb hier geen ervaring mee en heb ook geen Lexia. Weet je een adres in Gelderland (ik woon in Arnhem) waar ik hiervoor terecht zou kunnen en waar ook indien nodig dat calibreren kan plaats vinden? 

En kan het niet zo zijn dat de hydractieve vering in de war raakt als druk inde bollen te laag is? Toen mijn XM een aantal jaren geleden ook stuiterde heb ik de bollen vervangen en toen zweefde ze weer als een vliegend tapijt. Maar ik meen me te herinneren dat het stuiteren toen structureel was en dat lljkt nu niet zo te zijn, alleen bij stevig inveren bij  >20-25 km/uur. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Waar koop je goede veerbollen

Hydractieve vering raakt niet 'in de war' van lege bollen. Als ze leeg zijn gaat de wagen wel stuiteren, maar dan nog steeds meer in 'stugge' stand dan in 'soepele' stand. Tenzij de midden/hydractief-bollen compleet leeg/kapot zijn. Dan 'stuitert'de wagen altijd even hard (naar gelang de hoekbollen, dus 'stugge' stand nog vulling hebben).

Zelf neig ik trouwens meer naar de drukregelaar die niet goed afgesteld is. Sensors die te hoge waardes afgeven zijn niet iets wat ik veel heb gehoord.

Uitlezen doen we voor leden van de club bij het magazijn op de 3e zaterdag van de maand, en anders kan je eventueel nog even in het Lexia Hulptroepen topic vragen of er iemand in jouw buurt dat ding (en tijd) heeft.
Bij het magazijn zou ik dan zelf aanwezig zijn en best wel even een rondje met je willen meerijden om mijn 'diagnose' te geven. 

Voor het calibreren van de drukregelaar weet ik zo snel niet een adres. Op zich is 't een dingetje wat zo'n beetje elke Citroën specialist zou moeten kunnen doen dacht ik. Dus bij jou in de buurt denk ik dan aan Tres Beau? 
En anders.., Ik ben geen bedrijf, maar kan het wel. Alleen zit ik in Gouda wat enigzins uit jouw buurt is.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Waar koop je goede veerbollen

Hartelijk dank voor je aanbod. Gouda is inderdaad niet bij mij in de buurt, anders zou ik er graag gebruik van maken. Komende week gaat de garage kijken of er gecalibreerd kan worden. Ik hoop dat het dan is opgelost.

Je geeft aan dat de vering niet in de war raakt van lege bollen. Ik vroeg me nog wel af dat, indien de hoekbollen achter leeg zouden zijn, de XM bij lage snelheid alleen veert op de tussenbol en bij hogere snelheid stug wordt omdat hij dan moet veren op de hoekbollen (die dan niet meer veren). Zou dat ook nog kunnen? Ik neig er dan naar om de achterbollen toch te vullen / vervangen als calibreren niet helpt.  

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Waar koop je goede veerbollen

Als ze moeten "kijken of ze 't kunnen" dan weet ik vrij zeker dat ze 't niet kunnen. ;)

Met je redenatie van de hoekbollen heb je gelijk. Als alleen die leeg zijn dan is ie in soepele stand ook al aardig stug, maar in stugge stand valt dan gewoon de vering aan de achterkant weg. 
Maar als de bollen al zo ver heen zijn zou ik ze niet meer vullen tenzij dat echt beduidend goedkoper is dan en paar nieuwe bollen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Waar koop je goede veerbollen

Nou inderdaad, ze kunnen het niet. Ze hadden geen Lexia maar een ander uitleesapparaat, dat weinig info opleverde. Zowel de garage als ik hebben de indruk dat er aan de bollen weinig mankeert, want ook bij hogere snelheid kan de XM soepel veren, mits er geen grote wieluitslag is zoals bij een drempel. Ik zal eens zoeken naar die Lexia hulptroepen, anders kom ik graag een keer naar Gouda, 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Waar koop je goede veerbollen

Kalibreren van de drukregelaar doe je niet met de Lexia . Ik weet vrij zeker dat Blaueboot dat een keer gepost heeft, maar ik kan het zo gauw niet terugvinden. Volgens mij moet je daarvoor de drukregelaar uit elkaar halen en vervolgens stelplaatjes toevoegen aan (of weghalen bij) de veer die erin zit, tot de voorspanning van de veer zodanig is dat hij de drukregelaar laat afslaan bij 170 bar. Overigens wil ik daarvoor ook wel eens naar Gouda komen, als dat aanbod voor mij ook geldig is