XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

22 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Mijn XM weigert te starten op benzine. Heb al aardig rondgezocht en het brandstofrelais gewisseld voor een andere. Geen verschil. Gaan meten op de pomp, en ik meet een maximale spanning van 6,6v? Lijkt mij dat dat onvoldoende is voor die pomp. Waar moet ik het in zoeken? Ergens een slecht massapuntje, of de relais die ik geprobeerd heb zijn beiden stuk? Ik hoor de pomp helemaal niet, niks. Kan het aan de bundel draden liggen die van contactslot af komt? Lexia geeft ook niks bijzonders aan, behalve een storing: geen brandstoftoevoer. natuurlijk.. 
 

Starten op LPG doet hij overigens wel, is natuurlijk niet de bedoeling. 

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Nog wat informatie. Ik had het idee dat het niet aangesloten codepaneeltje zat te muiten. Heb nu 3 verschillende ECU's gehad en andere codepaneeltjes (alle codes zijn bekend, geen zorgen). Enige is dat lampjes van codepaneeltje beiden oplichten (groen en rood). Staat het contact uit, voel ik het brandstofrelais tikken?? Rustig tempo, continue.. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

botsknop?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Ook niet, ook al geprobeerd.. Ook al een andere erop gezet, hielp ook niks.  Ik ga vanmiddag eerst alle bekabeling maar eens doormeten aan binnenzijde van de auto.. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage
Weet je nog wel welk paneeltje en welke ecu er oorspronkelijk in zaten toen het nog werkte? Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen van het codepaneel die dacht ik niet zo maar uit te wisselen zijn...
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Origineel zaten er een 5.1.1 ECU en een codepaneeltje in met een D/N knop. Met deze combinatie krijg ik een groen en rood lampje. Lexia gaf echter aan dat er een paneeltje met een S knop in zat. Ik heb deze erin geplaatst en toen kreeg ik alleen een groen lampje bij sleutel omdraaien; goed dus. Verschijnsel met getik van het relais met contact uit is door deze combo wel weg. Maar op elke mogelijke manier 6.5 volt bij de pomp. Ik ga vanmiddag dus toch maar eens meten, kijken of het een massa of draadprobleem is, kan ik dat in ieder geval uitsluiten.. Bedankt voor het meedenken alvast!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE:

Meet je massa maar eens na. Meestal gewoon slecht. Ff meten tussen aansluiting en chassis. Nieuwe kabel van pomp naar chassis en klaar.

Anders misschien je relais? Brakke zekering, zekering houder.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Heeft die brandstofpomp ook een zekering dan? K ga nog een paar relais proberen, en ben ondertussen aan het meten.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage


755 is de pomp, je ziet ook dat hij onderweg wat stekkers  tegenkomt. Jij had toch zelf heelveel bedrading vervangen? Slecht contact onderweg misschien? F14 is de zekering

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Klopt, heel veel bedrading was doorgefikt, kan best zijn dat die stekkers niet goed contact maken.. Zal die zekering straks ook ff checken! Dank voor de foto! 

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Als je met rechtermuis knop op de foto " open in nieuw tab" doet dan zie je hem wat groter :) Ik heb evt ook nog wel een linkje naar een full size:

http://www.mijnalbum.nl/Album=CMSHVSKR#F8CQ8TQW

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

no

Luceo non uro....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Zekeringen zijn allemaal heel.. Ik kreeg van JanSr de bevestiging dat de stekkers aan de linkerkant onder het dashboard ook een verdachte zijn. Gisteren geen tijd gehad, vanmiddag even onder handen nemen.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Hele middag bezig geweest met meten, en er zal wel ergens een kabelbreuk zitten. Het voltage schommelde af en toe en kwam dan ineens tot 3 volt ofzo, en bleef uiteindelijk steken op 0,6 nadat ik met een paar kabelboompjes aan het rommelen was. Ik wil het liefst nu een draad vanaf het relais trekken. Nadat ik een testdraadje had gehangen aan pin 11 van het relais deed de pomp het opeens. Magisch geluid!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

bzzzzzzzzt =] Goed bezig, root cause analist :)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Dankje!! Ik snapte al niet waarom hij zo'n lange route maakte, kan veel efficiënter.  In de toekomst maar gaan nadenken over CAN, stomme spaghettislierten overal.. 

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

De XM is de auto bij uitstek waarom er CAN is uitgevonden :) Er passen nauwelijks fysiek meer draden achter het dashboard. Onmogelijk hoeveel koper daar ligt terwijl iedereen probeerd de auto lichter en lichter te maken want minder CO(2) uitstoot, etc :)

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage
Dat speelde natuurlijk nog niet zo'n grote rol 25 a 30 jaar geleden toen de Xm bedacht werd.....
Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

uitstoot niet, maar wel dat het heel onpraktisch werd allemaal: meer luxe betekend nog meer draadjes. En dat moet je allemaal ergens laten.

Plus dat draadjes gewoon geld kosten en kosten drukken is altijd prio #1 bij de meeste merken. Ze zitten op de hardware zelf ook altijd centen te besparen. De winst  op een gemiddelde personenwagen is maar 200~300 euro! Dus elke 10 cent die je bespaard is al zichtbaar.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage
Daarom zijn ze dus ook in die tijd begonnen met de canbus achtige ontwikkelingen en is er bijv. Een xm multiplex geweest als testcase. Denk dat de Xm echt op het randje zit van wat nog gaat met min of meer ouderwetse elektronica...
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Inmiddels een draad getrokken en gesoldeerd, boel werkt weer zoals het moet! En het zit inderdaad helemaal vol. Als die draadbundel niet genoeg naar beneden gedrukt zit heb ik moeite het dashboardkastje erin te krijgen.. En hoe meer opties, des te meer draad..  
Maargoed, het werkt weer!! 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM brandstofpomp krijgt te weinig voltage

Das mooi, Djidde, dat het opgelost is.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)