XM V6 3 liter Exclusive van David

Pagina's

75 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Doctor X
afbeelding van Doctor X
XM V6 3 liter Exclusive van David

Goedemorgen,

Ik heb me net aangemeld op dit forum en zal mijzelf en mijn voiture eens voorstellen.

Ik ben David uit Den Haag, net 41 geworden getrouwd en vader van een zoon van 11 en een dochter van 7 jaar. Ik werk als Fraude Specialist en ben na mijn werk ook bezig met een studie, HBO bedrijfskunde.

En sinds eind februari dit jaar de trotse bezitter van een XM. Ik had hiervoor een Peugeot 406 waar ik ook met heel veel plezier in reed totdat ik een buitenkansje kreeg aangeboden. Mijn vader, een fervent Citroefiel, ging zijn XM inruilen voor een C5. Omdat zijn XM iets jonger was en minder km op de teller had dan mijn 406 kwam hij met het voorstel om mijn Peugeot in te ruilen in plaats van zijn XM zodat ik een betere auto had en slechts het verschil van de inruilwaarde tussen de 406 en wat de dealer voor de XM had geboden hoefde bij te betalen.

Zodoende heb ik voor een prikkie (denk ik), te weten € 1400 de XM weten te bemachtigen. Het is een XM V6 3 liter motor uit mei 2000, de Exclusive uitvoering. Automatische schakelbak, vraag me niet het type, met 151.000 kilometer op de teller. Altijd goed dealer onderhouden, winter- en zomerbanden erbij.

Aangezien ik met de tram naar mijn werk ga rijdt ik niet echt veel, zo'n 10.000 km per jaar, en 90% van die kilometers is op de snelweg. Elk jaar rijdt ik vanuit Den Haag naar zuid Spanje voor mijn vakantie, dan heb ik de helft van mijn jaarlijkse kilometrage al gemaakt. Dit jaar heb ik dat dus voor het eerst met de XM gedaan en daar merkte ik dus wel even het verschil ten opzichte van mijn vorige auto. Het verschil in PK’s (190pk tegen 110 pk vroeger) was heerlijk in de bergen, en de cruise control is voor zulke afstanden echt heel ideaal. Ik maak altijd gebruik van een trackingsysteem (Trackr) om het thuisfront de mogelijkheid te geven mijn ritten real-time op het internet te volgen en zelf later nog eens terug te kijken hoe het gegaan is. Er wordt dan ook een grafiek bijgehouden van je snelheid. Waar dat eerst een woeste grafiek met pieken en dalen was, was het nu een strakke rechte lijn. Enfin, in nog geen 23 uur rijtijd de 2325 km overbrugt zonder dat ik maar enigszins vermoeid was. Wat een comfort!.

Terugweg was helaas wat minder, net over de Spaans- Franse grens besloot mijn versnellingsbak dat het een goed idee was om er de brui aan te geven. Gelukkig ben ik voor al dat soort ongemak verzekerd en de ANWB regelde verder alles en ben na 3 dagen oponthoud met een vervangende auto thuisgekomen. De XM staat nu bij de dealer in Den Haag en de automaat wordt nu gereviseerd. Een redelijk kostbaar grapje want met het uit- en inbouwen was al in totaal vier dagen gemoeid. Maar ja, zoals de dealer al zei, hij kan dan weer de komende jaren mee want voor de rest is hij helemaal in orde.

Ik heb daarom eigenlijk nu alleen de foto van zoals ik de auto bij mijn ouders opgehaald had (behalve de grote spiegels want ik heb geen caravan). Als ik ‘m ergens in de loop van de week terug heb zal ik wel een paar andere foto’s maken om hier te laten zien. Dit moet wel gebeuren nadat ik hem gewassen en in de was heb gezet want in Spanje was het nogal stoffig. De foto die ik in Spanje heb gemaakt doet hem geen recht, want door de dikke laag stof die er opzit is het niet zo “Exclusive” als het ware.

Aangezien ik behept ben met twee linkerhanden sleutel ik niet zelf aan mijn auto, maar zal ik het forum vooral gaan lezen voor handige tips en toertochten en dergelijke.

IMAGE(http://img827.imageshack.us/img827/5397/pict0909small.jpg)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

welkom op t forum hier en veel plezier.
Plaats maar meer foto's daar zijn we hier gek op!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Welkom, mooi exemplaar hoor. 8)

Jammer van de automaat bak, met 150.000 op de klok en dan al stuk!?
Dan zal de bak zijn spoelbeurten niet gehad hebben en ook een caravan trekken vinden ze niet al tijd leuk, maar goed het wordt gefixt (slik). 8)

Lignage
afbeelding van Lignage

Mooie kar en mooie deal! Met weer een goeie bak kan je inderdaad nog jaren plezier hebben van deze bolide.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

eXpelliarMus zegt:

Welkom, mooi exemplaar hoor. 8)

Jammer van de automaat bak, met 150.000 op de klok en dan al stuk!?
Dan zal de bak zijn spoelbeurten niet gehad hebben en ook een caravan trekken vinden ze niet al tijd leuk, maar goed het wordt gefixt (slik). 8)

:welkom:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ook namens mij welkom, weer een mooie XM erbij op het forum :wink:.

detlev
afbeelding van detlev

Ha! Een hagenees er bij! Enneh, twee linkerhanden houdt de meesten hier niet tegen hoor ;)

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb

Hallo David. Leuk dat je je hier aanmeldt, van harte welkom.
En wat betreft die linkerhanden. We zullen je met man en macht helpen er 2 rechter van te laten maken. 8) Ik wens je veel plezier hier.

Doctor X
afbeelding van Doctor X

Nou, eindelijk heb ik hem vorige week weer terug gekregen. Hij moest vanuit zuid Frankrijk hierheen vervoerd worden, en toen heeft het nog twee weken bij de garage hier in Den Haag geduurd voor de versnellingsbak gereviseerd was. Maar goed hij is weer veilig thuis. Wat wel té irritant is dat een of andere rans-aap hem tijdens het transport helemaal leeg gestolen heeft. Nu zat er niets meer van waarde in, maar iemand, hetzij de berger of iemand bij de garage waar die geparkeerd was, heeft het nodig gevonden zo'n beetje alles wat ik er nog in had laten liggen mee te jatten. Ik had zo in mijn middenconsole een paar usb stickies met muziek, een MP3 FM transmitter van twee tientjes, een plastic pen en een zaklampje van € 7 bij de Conrad. Allemaal weg, alleen de benzine bonnen liggen er nog. En het is niet een ongeluk geweest, dat ze bij de reparatie die meuk in een bakje hebben gedaan en dat vergeten zijn terug te leggen want uit mijn achterbak zijn ook spullen verdwenen (een lakstift, reservelampen en een setje zekeringen). Grote patrijs, die kerel moet wel heel wanhopig zijn, want zelfs mijn luchtverfrisser heeft 'tie meegenomen. Nou ja, voor een paar tientjes heb ik wel weer alles terug, maar toch vervelend dat iemand met zijn vingers aan je spullen zit.

Genoeg gezeurd. Vandaag van de gelegenheid en het zonnetje gebruik gemaakt om een paar foto's te maken.

Doctor X
afbeelding van Doctor X

IMAGE(http://img684.imageshack.us/img684/3418/cimg0162small.jpg)

Doctor X
afbeelding van Doctor X

IMAGE(http://img59.imageshack.us/img59/6152/cimg0163small.jpg)

IMAGE(http://img413.imageshack.us/img413/1406/cimg0168small.jpg)

IMAGE(http://img826.imageshack.us/img826/1418/cimg0169small.jpg)

IMAGE(http://img6.imageshack.us/img6/5702/cimg0164small.jpg)

IMAGE(http://img541.imageshack.us/img541/7850/cimg0165small.jpg)

IMAGE(http://img408.imageshack.us/img408/5015/cimg0166small.jpg)

rootje2007
afbeelding van rootje2007

mooie automobiel

en zeker welkom :D

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Is dat op de Michael Vrijhoeklaan ofzo? :)

Doctor X
afbeelding van Doctor X

Inderdaad Mathijs. Normaliter staat hij in een ondergrondse garage, dus daar krijg je geen mooie foto's. Ben efkens naar Kijkduin gereden want daar heb je mooi de ruimte.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Grappig :) Herkende het meteen, 2 keer op dat park gezeten daar. Mooi auto trouwens :)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Welkom ook namens mij David! Prachtige voituur, en idd voor een prikje met die km's in de top uitvoering. Jammer van die bak, aan de andere kant; ondanks die kosten is ze het zeker nog waard. Nu regelmatig de bakolie laten verversen en ze kan nog jaren mee!

Heb je van je vader ook de onderhouds facturen gekregen? Die zijn wel de moeite waard om te bewaren!

Zweefse !!!

Doctor X
afbeelding van Doctor X

Ja die facturen heb ik allemaal erbij. Mijn ouwe is een Pietje Precies, die heeft tevens een overzicht met alle reparaties / onderhoud vanaf het moment dat hij de auto in zijn bezit heeft gemaakt, datum, km stand en prijs erbij. Zelfs het vervangen van een zekering van 50 cent is genoteerd voor het nageslacht, haha. Daaruit blijkt dat de bakolie toch regelmatig vervangen is.

Zal ik dat overzicht eens scannen en posten voor de liefhebber?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Mag altijd natuurlijk, maar andere heben daar niet zoveel aan. Het kan wel handig zijn als je eens een probleem hebt. Dan kun je opzoeken of desbetreffend deel ooit vervangen ed is.

Op zich is het wel redelijk uniek een XM te bezitten die vanf 0 km zo'n logboek heeft! :wink:

Was je nu al lid geworden van de XM-club? Wel doen hè!! :twisted: :wink: Vandaag is er een toerrit in Arnhem, dus het zal hier wel rustig zijn op het forum. Ik kon er helaas niet bijzijn. MAar op 16 oktober is er in Borculo een sleuteldag, ook voor de kijkers interessant en gezellig.

Doctor X
afbeelding van Doctor X

Ik heb me zojuist vanochtend aangemeld voor de club :) Ik doe dat met name voor de toertochten, aangezien ik zelf geen verstand van autotechniek heb.

wimb
afbeelding van wimb

Die bijeenkomst de 16e is niet alleen om te sleutelen hoor. Ook om met elkaar kennis te maken, te ouwenelen (misschien over XM's maar daar twijfel ik aan :lol: ). Effe uit m'n hoofd is er dan ook de ledenvergadering. Kortom, zelfs met 2 linkerhanden is zo'n dag de moeite waard. ;-)

Doctor X
afbeelding van Doctor X

Even een update want ik heb al een tijdje niets van mij laten horen.

Nadat mijn bak tijdens mijn vakantie er de brui aan had gegeven heb ik deze bij terugkeer in Nederland moeten laten reviseren. Dit kostte me een rib uit het lijf aangezien er met het uit- en inbouwen alleen al vier dagen gemoeid was. Nadat ik hem terug kreeg ben ik één keer van Den Haag heen en terug naar Arnhem gereden. Ik merkte toen al dat het nog niet als vanouds reed, de bak schakelde in de 1e versnelling later op dan ik gewend was en het ging minder vloeiend. Niet echt heel schokkerig maar toch voelde je dat hij bij het op- en terug schakelen telkens een tikje, net alsof je bij een handbak de koppeling iets te snel laat schieten. Daarna nog een kort ritje in de stad gemaakt en op de terugweg naar huis kreeg ik bijna hetzelfde probleem als waarmee ik in Frankrijk strandde: De automaat schoot als het ware uit zijn versnelling, en er kwam maar weinig vermogen op de wielen terecht. Op het display in mijn dashboard ging ECO uit en kwamen er de icoontjes voor SPORT en SNEEUW gelijktijdig voor in de plaats. Door mijn eerdere ervaringen wist ik wat me te doen stond: Motor uit zetten, even wachten, starten en ik kon weer rijden, nu wel met de automaat in de ECO stand. Deze grap herhaalde zich nog op 100 meter van mijn huis.

Meteen de maandag erna (dit gebeurde uiteraard op zaterdag na sluitingstijd) garage gebeld en me bekreund dat het euvel dus niet verholpen was, ik had na de revisie immers niet meer dan 250 km gereden. Ik kon hem direct brengen. Met geknepen billen de vier kilometer naar de garage gereden want ik had bitter weinig zin om op de drukke wegen ernaar toe stil te komen staan, maar gelukkig deed het probleem zich niet meer voor. Later die week ben ik gebeld door de garage dat ze met de auto hadden gereden en dat zij ook hadden gezien dat dit gebeurde, en er aan gingen werken. Nog wat later kreeg ik weer bericht: Ze kregen zelf het probleem niet opgelost, en de bak moest terug naar het bedrijf wat de automaat had gereviseerd. Mijn XM is toen per oplader naar het revisie bedrijf gebracht, en gisteren kreeg ik weer een update: Het revisie bedrijf had het probleem gevonden en ze hadden een nieuw brein besteld die dan ingebouwd zou worden. Daar zou het probleem dan mee verholpen zijn.

Tot zo ver alles min of meer prima, afgezien van het feit dat ik al 3 weken autoloos ben wat op zich niet een echt groot issue is omdat ik toch per OV naar mijn werk ga. Nu zijn de volgende vragen bij mij gerezen, wellicht kan iemand hier een antwoord op geven want op Internet kan ik het niet echt vinden.

1 ) Wat is een “brein”?
2 ) Wat kost het vervangen ervan ongeveer, alles bij elkaar?
3) Staat het vervangen van een brein los van een revisie

De reden dat ik dit vraag is dat ik een best bedrag heb betaald voor het reviseren van de bak, wat het probleem niet heeft opgelost. Als nu blijkt dat alles perfect werkt door het vervangen van het brein heb ik wellicht voor niets geld betaald voor een onnodige revisie en zou ik toch eens met de garage moeten gaan praten over tegemoetkoming van de gemaakte kosten die achteraf niet tot het gewenste resultaat hebben geleid. Overigens hoef ik voor de huidige reparatie niets bij te betalen, dat heb ik meteen wel even gevraagd.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Het brein is een los stuk op de bak dat alle accuatoren aanstuurt en mbv olie kanaaltjes ook het schakelen regelt enzo. De preciese ins n outs weet ik ook niet, maar ik zou verwachten dat als zoiets gereviserd wordt dat die wel wordt meegenomen, dan iif wordt gecontroleerd op het werken hiervan.
En ja, het is best een prijzig dingetje :(

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

't ene hydraulische brein kost 1.179 en een beetje (4HP18), de ander komt op 2257 euro's (4HP20)

Een revisieset kost 75 euri's.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Lignage
afbeelding van Lignage

Ik heb dit ook gehad, het hoort gewoon bij de revisie en is bij mij kosteloos opgelost na de revisie. Mijn revisie kostte 3.200 en is uitgevoerd in Lunteren. Helaas is het nooit helemaal goedgekomen. Het meest voorkomende probleem aan de 4HP20 is het sneuvelen van het brein, er is ook een speciale Inforapid over, een technisch document van Citroën Aftersales. Als je gezeik krijgt gewoon terugzeiken en dreigen met consumentenbond en ANWB of zo. Ze hebben dik geld aan je verdient en moeten het gewoon oplossen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Jij had toch een sloopbak eronder laten leggen Lignage? :roll:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik hoorde van Arthur dat te veel automaat olie ook voor hele vervelende dingen kan zorgen en als je het teveel aan olie er uit haalt dat het dan al stukken beter schakelt, ook bij hem was het na een revisie.

Misschien wil hij je wel zijn verhaal vertellen, pb um is. :wink:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

En niet alleen van Arthur... :lol: Breek me de bek niet open over te veel olie :twisted:

Eerst maar eens goed het peil laten checken.. Doe het gewoon bij een gerenommeerde garage. Bijvoorbeeld Gert de Jong in Aalsmeer als die in de buurt is..

Lignage
afbeelding van Lignage

Onder die vorige ja....

Ja, Mikey, die XM's gaan soms als warme broodjes....

La Noir Verni zegt:

Jij had toch een sloopbak eronder laten leggen Lignage? :roll:

Doctor X
afbeelding van Doctor X

Nou, vandaag kreeg ik weer eens een telefoontje van de garage. Probleem is nog steeds niet opgelost, ze (de revisie boer welteverstaan) zijn er nog steeds niet uit waar het probleem aan ligt, ondanks het nieuw brein. Ze houden mij op de hoogte.

Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen, maar ik krijg er ondertussen wel een beetje een sik van.

wimb
afbeelding van wimb

Da's balen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

even flink duimen dan maar!!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's