Xm1990 turbodiesel

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
Xm1990 turbodiesel

Hallo iedereen,

Terug van lang weggeweest.Eventjes voorstellen. Enkele jaren geleden vernielde mijn nieuwe accessoireriem mijn nieuwe distributieriem en daarmee ook mijn 6000 km geleden vervangen dieselmotor. Reanimatiepoging kon niet baten en dear stond ze dan. Aangezien er weinig zin was om heel de klus nog eens over te doen en wegens wat lichamelijke beperkingen die er nog altijd zijn is er heel lang getwijfeld van wat er mee aangevangen. Slopen maar wat met de onderdelen, afvoeren voor recyclage of dan toch maar herstellen. Juist, dat is het dan toch geworden. Had nog een 200.000km goede blok liggen, nagekeken, dichtingen vervangen, revisieturbo en nog veel meer en na een 4 tal jaartjes is ze terug klaar voor gebruik. Heb er dan ineens de properste XM die er is van gemaakt en ze op HV100 laten draaien en daar gaat ze op blijven rijden. Dus biodiesel, geen stank meer en veel minder vervuilend. Spijtig dat ik ze eigenlijk niet nodig heb en er pas ten vroegste volgend voorjaar terug af en toe toch wat met ga toeren. Ga proberen om een paar foto’s te downloaden en dan kijken we uit naar de eerste ritjes volgend seizoen. Groetjes uit Belgielandje 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Xm1990 turbodiesel

Hulde dat je je XM toch nog gaat repareren! Maar zie ik daar nou een nieuwerwetse 6+2-pomp zitten? Ik ben benieuwd of je die zomaar aan de praat krijgt in een 90'er. Ga je er ook antizink in zetten? Het blok komt zo te zien uit een latere XM (november '95 of nieuwer, maar wel met de oude dieselpomp als ik het goed zie). 

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE:

Toch nog steeds zeldzamer wordende dieselkenners in de club. Tof. Is idd een blok van een 98er. Die pomp had ik al bij de vorige motor ,ook een blok van een 2000 bouwjaar, erop gezet en die werkte dan toch, Alleen heeft het drukverklikkerlampje het moeilijk en blijft, nu ook, branden . De diesel pomp is de originelel van 1990 maar wel al eens laten reviseren alsook de verstuivers. Draait als een nieuwe. Anti zink zie ik niet zitten, Ben niet meer van de jongste en ben ook nog DS en CX rijder geweest en zo een doorzakkende citroen heeft ook wel zijn charme. Ga de xm nog wel eens oppoetsen en nog een foto posten. Volgende projectje staat al te wachten. Diesel van 2000 moet distributieset krijgen en  aandrijfasdichting lekt. Is voor volgend jaar. En dan nog een benzine ook .

Walter xm1990

Feije
afbeelding van Feije
RE:

"Dieselkenner" is wel wat een groot woord voor mij hoor, ik ken de modeljaarverschillen gewoon wel aardig. Ik heb zo'n 2.1TD wel eens van dichtbij gezien, maar ik heb er nooit echt zelf aan gesleuteld. 

Hoe heb je die 6+2-pomp aangesloten? Heb je net als bij de latere XM's de stuurbekrachtiging nu bijna compleet gescheiden van de rest van de hydrauliek? Dan heb je er neem ik aan ook een nieuwer type drukregelaar op zitten. Ik ben niet zo geniaal dat ik dat op de foto's herken 

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: Xm1990 turbodiesel

Zal eens kijken of ik dat nog kan terugvinden, heb dat een aantal jaren geleden gedaan. Die drukregelaar is zeker van een nieuwer model, heb daar toen niet veel werk mee gehad. Maar ga toch een dezer is eventjes grasduinen. 

Walter xm1990