Zijstrips serie 1 (herstellen?)

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Sibleyras
afbeelding van Sibleyras
  • Break td12 pullman 1992 zwart ,
  • Cx tgd break 1994, Xantia break HDI 2001, (Mehari, Ds, 2Cv etc..)
Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Ik kocht net na lang zoeken een erg mooie break td12 uit 1992. Full option. Koetswerk en mekaniek zijn uitzonderlijk goed onderhouden.. Maar de auto stond onderstussen 5 jaar stil. Blijkbaar gaat het alu-gedeelte van de zijstrips dan oxideren.

Heeft iemand al een oplossing gevonden om deze te "herstellen" ? Of is het gewoon zoeken naar goede tweedehands ?

Grt

Sibleyras

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Het is weer tijd voor de sierstriptip: 

Veel XM's worden geplaagd door lelijke 'rottende' sierstrips. Het vervelende is dat deze lelijke plekken je auto echt een sjofele aanblik geven. Ik heb daarom tijdens een bezoekje aan een sloperij eens onderzocht hoe deze strips te verwijderen zijn. Daarvoor heb ik een platte schroevendraaier gebruikt. Deze schroevendraaier kun je van onderaf onder de rotte strip steken. Steek diep en maak een 'gravende' beweging. Je voelt diep onder de strip vanzelf een richeltje waar je je schroevendraaier tegenaan/onderdrukt en zo kun je de strip kunt los wrikken. Begin in het midden van de portier dit gaat het makkelijkst. De strips van de voorportieren zijn vaak niet helemaal verrot (meestal de voorste of achterste 10 cm) Deze kun je met een ijzerzaag inkorten een weer voor de achterportieren gebruiken, deze zijn namelijk ongeveer 10 cm korter! De strip uit de achterportier is vaak ook niet helemaal rot. Hieruit kun je weer donorstukjes halen voor de korte strips op de spatborden. Het is allemaal uitstekend met een ijzerzaag en een vijltje op maat te maken. Nu hoef je alleen nog strips voor de voorportieren te hebben. Die kun je inmiddels niet meer bestellen bij de Citroëndealer, dus je haalt ze zoals ik op de sloop. Je moet natuurlijk wel de mazzel hebben om een goed exemplaar tegen te komen. Laat je niet afschrikken door groen uitgeslagen en doffe strips. Hoe slechter ze er uitzien, hoe sneller je ze voor niets meekrijgt. Ik heb er nog nooit voor hoeven te betalen, en heb rondom bijna alles al vervangen! Thuis maak je ze gewoon goed schoon in een lekker sopje, waarna je ze overspuit met hoogglans blanke lak van Motip. Goed laten drogen en weer voorzichtig doch stevig de strips terugklikken, et voilà je XM ziet er na zo'n klus opeens weer 5 jaar jonger uit.

__________
Crepuscule

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Of hier nieuwe bestellen

http://www.hagen-schildkamp-techniek.eu/mainframe.html

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

We hebben er inmiddels ook een aantal in het magazijn liggen die volgens de hierboven methode zijn opgefrist. Ze zijn niet als nieuw maar wel 95%.

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Gisteren las ik op Facebook een tip van een Fransman over de sierstrips. Hij schuurde ze met schuurpapier korrel 1000 en voorzag ze daarna van een laagje flexibele transparante nagellak. Ik had dat nog niet eerder gehoord en ben het vandaag eens gaan uitproberen.

Hieronder een totaal verweerde strip van een XM die 12 jaar had buitengestaan. Deze was naar mijn mening eigenlijk niet meer te redden.

Hieronder heb ik een klein teststukje afgeplakt.

Daarna ben ik gaan schuren. Eerst met korrel 100 en daarna nat met korrel 2000

Hieronder; het wordt al wat schoner.

Vervolgens ben ik wat gaan polijsten met Comandant 4

Hieronder is het verschil na het verwijderen van de tape goed zichtbaar 

Dan maar eens op zoek naar blanke nagellak. Dat hadden we niet in huis maar wel 'Nailhardener'

dat is bijna hetzelfde dus aanbrengen maar. Ik doe alleen de laatste 2 cm.

en na het drogen is het verschil best wel spectaculair. 

Hieronder: Uiteindelijk heb ik de hele strip geschuurd. Ik heb er geen naggellak meer opgedaan want ik weet niet hoe lang dat goed blijft, maar ik heb het gespoten met 'Clear Varnish' van Motip. En ook dat werkt echt heel goed. Maar het stukje met nagellak is nog net even helderder.

Concluderend moet ik zeggen dat het inderdaad goed werkt om te schuren en vervolgens te gaan lakken. Zo lang je geen zogenaamde bloemkolen hebt op je strips is dit een prima oplossing. De Fransman gebruikte trouwens een professionele, flexibele, blanke nagellak.

Het wordt allemaal niet zo 'bling bling' als een RVS sierstrip maar het is toch mogelijk om van totaal verweerde originele strips nog iets moois te maken.

 

__________
Crepuscule

Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Mooi werk!

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Mooi Veen! Is dat we serie 1 (met die dikke laag kunststof over het alu)? Of serie 2?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Dit was van een serie 2. Maar het onderwerp sierstrips houdt mij al 20 jaar bezig. Het was zelf ooit het eerste artikel dat ik schreef in ons clubblad.

Volgens mij zijn er geen verschillen tussen serie 1 en 2. Behalve dat serie 1 wel vaker bloemkolen lijkt te krijgen. Die strips waren waarschijnlijk minder waterdicht waardoor het aluminium onder het kunststof ging oxideren want die bloemkolen ontstaan altijd aan de uiteinden.

Vanaf ca. 1997 is dat minder en worden de sierstrips gewoon mat en grauw of bleek. Ik denk dat dat komt door de invloed van UV-straling en het zit inderdaad in de kunststoflaag boven de aluminium ondergrond.

Wat ik nu gedaan heb is die laag een beetje afschuren, polijsten met korrel 2000 en groene Comandant en daarna weer beschermen en ook wat helderder maken met blanke lak.

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Hmm mijn Serie-1 had toch echt een laag transparante kunststof over het alu - dan helpt schuren niet :-(

RVS-lijsten helpen dan weer wel, kost alleen wat.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Rogier dat is precies waar mijn verhaal over gaat. Alle strips, serie 1 en 2 zijn gelijk en hebben een transparante laag kunsstof over het aluminium. Je hebt 2 soorten schade aan de sierstrips:

1.)  Bloemkolen,  ontstaat tussen de alumiunium laag en de transparante kunststoflaag. Het is een soort oxidatie die de beschermlaag ook doet opbollen. Als je de strip daar openbreekt komt er ook een wit soort poeder uit. Bloemkolen zijn niet te verhelpen.

Hierboven 'bloemkolen' is een wolkachtige, bobbelige schade van binnenuit de strip.

Hierboven: ter plaatse van de bobbels zit de kunststoflaag ook niet meer vast en breek je het ook gemakkelijk open. Er zit een poederachtige witte aluminium roest onder.

 

-------- 

 2.)  UV-schade,  De transparante laag wordt onder invloed van UV aan de buitenzijde mat / grauw of bleek.  DIe UV -beschadiging in de transparante kunststoflaag kun je wegschuren en weer polijsten en dan zijn des sierstrips weer 90% van splinternieuw.

Hierboven: het ziet er uit als vuiligheid maar het zit echt aan de buitenzijde in de kunsstof bovenlaag van de strip en het is ook weer weg te schuren.

 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Hieronder een foto van een strip met deels bloemkolen en deels mat-bleke UV-schade

De bloemkolen kun je afzagen en de rest van de strip hergebruiken.

Als je de bloemkolen van de lange voordeurstrip afzaagt heb je vaak nog een prima achterdeur-sierstrip

 

 

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Zijstrips serie 1 (herstellen?)

Ah zooo! 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!