Serie 1 Exclusive van Jaap

457 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

Wat een obsessie voor stekerkleuren ineens! :shock: Geloof me, het zijn die drie geleidenokken aan de buitenkant van het stekerblok die bepalen of het wel of niet geschikt is. Zo zit dat zekeringenblok voor de accu ook in elkaar. Allemaal stekers en ze passen er maar op 1 manier in, je hoeft niet naar de kleuren te kijken. ;-)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Met andere woorden een 2ltr en V6 stappenmotor zijn uitwisselbaar??

Maar waarom hebben ze dan andere nummers en een andere kraag kleur?

gomp
afbeelding van gomp

Tsja, het gebeurt bij wel meer dingen dat er opeens een ander kleurtje gebruikt word. En wat die nummers betreft, waar staat dat nummer exact voor. Kan best zijn dat het met een productie periode of locatie of wat dan ook te maken heeft.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Updeetje dan maar:

Inmiddels alweer een paar dagen veilig en wel thuis van 2 weken zuid bourgonje met gezin, V6 en caravan. Alles goed gegaan, gemiddeld verbruik tijdens de gehele vakantie 13,5 liter/100 km, volgens de boordcomputer. Op de heenweg ging het een stuk zuiniger dan 2 weken later, toen we gegeseld werden door een straffe noordwestenwind en slagregens.

Twee incidentjes gehad XM-wijs: op de heenrit flikkerde de linker-achterruit zomaar een tiental cm schuin naar beneden en was niet meer in het gareel te brengen. Kwam nog wel met wat hulp omhoog maar niet zoals het hoorde De hele vakantie dus met een kier van 0,5 tot 1 cm rondgereden. Iemand enig idee wat hier loos kan zijn ? Ik durfde het op de camping niet aan te pakken, bang dat ik meer zou slopen dan me lief was.

Op de terugweg weigerde madam eenmaal te starten na het tanken. Voor het vervangen van de accu dit verschijnsel ook wel vaak gehad, maar ditmaal kon het dus niet aan de accu liggen. Doemscenarios doken op van kapotte startmotor, maar ook de startonderbreker gaf geen teken van leven, totdat we wat gingen spelen met de AB van de deuren. Na wat rood en groen geknipper kwam na 10 minuten het zalige geluid van een tot leven gekomen startmotor.
Iemand enig idee ?

Ik was heel even doodsbenauwd dat de groene draeck zichzelf niet meer wou laten horen zonder startcode, welke ik dus niet heb....

Voor de rest: heerlijk getoerd in het franse heuvellandschap waar we vertoefden....

IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_SKrqLjbI8SM/TGsO-NLlpXI/AAAAAAAABzc/CBogQeUzHSI/s640/DSCF0361.JPG)

IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_SKrqLjbI8SM/TGsOk_MKldI/AAAAAAAABxU/tKQAKvEI0Pk/s640/DSCF0262.JPG)

wimb
afbeelding van wimb

Jaap, geen problemen waar een doorgewinterde XM'er van zou schrikken. ;-)
Waarschijnlijk is de kabel van het ruitmechanisme gebroken. Deurbekleding er voorzichtig af halen en kijken wat er aan de hand is.
Rood en groen knipperen komt ook wel vaker voor, dan is de startonderbreking van slag. Wil wel 'ns gebeuren na spanningloos geweest te zijn. Na 10 tot 20 minuten is er weer niets aan de hand. Als het goed is, komt het verder niet voor.
En ik ben natuurlijk blij voor je dat de vakantie goed verlopen is. :D

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Van die linksachter zijruit, dat zal idd de ruitmechaniek wel zijn. Heb ik 2 jaar geleden ook op vakantie in Italië gehad maar dan reachts achter, bij mij was de kabel flink aan het rafelen :roll:.

Op de camping kon ik gelukkig de ruit dicht krijgen door de ruit naar boven te drukken en de knop naar boven te bedienen, toen bleef die gelukkig geblokkeerd. Mijn plastic kabeltrommel is door het rafelen wel gaan slijten, de gleuven zijn minder diep en beschadigd.

Wat ik heb meegemaakt met de vorige XM, na een tussenstop langs de snelweg dat ik de motor niet gestart kreeg waarbij de startblokkering wel werkte. Ook na cv bediening ging mijn startmotor weer doen, maar toen vermoede ik dat mijn motor goed heet was en daarmee de startmotor en de startrelais geen contact maakte. Daarna gelukkig nooit meer meegemaakt :wink:.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Phile..(ik moet toch je voornaam eens weten/onthouden), wat is de relatie hitte en electrische verbindingen ? Ikzelf vermoedde (lees: hoopte) ook zoiets maar vind het vreemd dat dat alleen op dat moment speelde. Ik heb, (op aandringen van de 3 andere aanwezigen) de motor maar zoveel mogelijk laten draaien tijdens opvolgende stops....

Wat die ruit betreft, ik heb 2 XM's geleden wel eens een ruitmechanisme gerepareerd, maar was toen een stuk jonger en moediger.....het zal wel weer lukken hoop ik...

wimb
afbeelding van wimb

Kom op, je bent nooit te oud om een XM te rijden. Ehh... repareren. :lol:
Noem JP maar JP, dat doet iedereen. ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Raam mechansime vervangen is goed te doen Jaap, bij een type 1 al helemaal. Ik kan je bij belangstelling wel aan het betreffende hoofdstuk uit het WPhandboek helpen.

Voor wat betreft de startcode, ik zou toch echt gaan omkijken naar een ECU met een bekende code. (of gewoon als de motor loopt de stekker van het codepaneeltje eraf trekken, dan hoef je nooit geen code meer in te toetsen)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev

Niet willen starten heb ik ook gehad... Waarschijnlijk gaat inderdaad je startmotor langzaam de geest geven. Ja, ik had het ook voor het eerst in het buitenland, Engeland om precies te zijn. Wordt je toch nerveus van ;)

Anyway, lees maar in mijn thread (oude of nieuwe), en voor een goedkoop adres zie ook de "pluim voor garage" thread.

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Jaap, hou het maar op JP zoals de rest dat doet :wink:.

Over het niet werken van de startmotor wat ik meemaakte durf ik niet stellig te beweren dat het kwam door de hete motor.
Het was de enige keer dat ik het meemaakte, op de terugreis volgepakt van een vakantie vanuit Zuid Franrijk.

Een vriend die met mij mee was zei dat hij dit soort niet-start acties kent van zijn CX GTI T2. Dan moet hij een kwartiertje wachten en dan start de CX weer.
Bij de CX zou het volgens hem wel door een warme/hete motor komen, doordat mogelijk de bendix wat krom is door de warmte en daardoor geen contact maakt.

Of dit ook voor jou geldt weet ik niet, er is een relatie met de storing in de startcode zoals je het beschreef. Jammer dat je de startcode niet hebt gekregen van de verkoper.

edit: De adviezen van Detlev over een versleten startmotor en Mark over een reserve injectiecomputer met bekende startcode zijn heel goed :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Welkom thuis Jaap! En wat een seeervolle plaatjes uit het Land van Sancerre en Pouilly Fumeé, toppie!

Matthijs heeft nog een V6 Ecu liggen, althans, die ligt nu even hier bij mij , maar misschien kun je hem van hem overnemen? Daar is de code van bekend en rijden doet ze er ook best mee!

JaapJ
afbeelding van JaapJ

De startcode heeft de verkoper proberen te achterhalen, maar kwam bij de vorige eigenaar niet verder dan dat hij die ook niet had en hem verzekerd was dat die voor immer en altijd uitgeschakeld was. Ik heb ook al diverse keren de accu losgehaald en nooit problemen gehad. Ik heb op één van de facturen staan dat de startmotor gereviseerd is (2009) en dus hou ik het maar op het hitte verhaal of misschien dat de P (of N) stand niet goed registreerde.

We hadden onszelf ook al voorgenomen niet meer in paniek te raken als dit weer eens gebeurt.

@ Mark: de Haynes is duidelijk genoeg wbt raammechanisme, ik ga eerdaags eens kijken.

Bedankt allen voor de goeie adviezen. JP kán alleen maar JeanPaul betekenen toch ?
Oh wacht, even de AE erbij halen.......

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Jaap? Ik wil wel even naar je raam komen kijken!?

Handrem kabel en tonnetje bij de fietsenmaker scoren komt het helemaal goed. :wink:

detlev
afbeelding van detlev

jaap jagt zegt:

De startcode heeft de verkoper proberen te achterhalen, maar kwam bij de vorige eigenaar niet verder dan dat hij die ook niet had en hem verzekerd was dat die voor immer en altijd uitgeschakeld was. Ik heb ook al diverse keren de accu losgehaald en nooit problemen gehad.

Als deze is uitgeschakeld door het intoetsen van 0000 op het paneeltje dan is er niks aan de hand. Ik denk dat de meesten hier denken dat je het kabeltje los hebt gehaald. Maar als je nu gewoon volgens het instructieboekje een code ingeeft zou hij die gewoon moeten gaan gebruiken. En dan kun je hem ook weer op die manier uitschakelen.

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb

Inderdaad, Detlev heeft gelijk. De laatste 2 ingevoerde codes worden onthouden. Bij Jaap is dat de onbekende en 0000. Voer je een nieuwe in dan is dat 0000 en de nieuwe. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Over de 0000 code heb ik eens gelezen in het instructieboekje maar verder geen aandacht aan geschonken.

Zojuist bij mijn XM ingesteld en nu kan ik idd zonder code in te toesten starten :D.

Onbegrijpelijk dat er altijd over het stekkertje lostrekken (serie1) wordt gesproken terwijl dit eigenlijk de methode is :wink:.

gomp
afbeelding van gomp

JP, jij hebt het over serie 1, maar deze methode is toch ook voor serie 2 werkzaam ?

zolangzamerhand wil ik namelijk ook wel van mijn code af :-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Lijkt mij ook Gomp :wink:, maar lees liever eerst de instructies. Het zou net een andere code kunnen zijn.
In L`Evolution staat over de verandering van fabriekscode 0001 naar 1111 code bij serie2 (modeljaar 1996 vanaf orgnr 6750).

detlev
afbeelding van detlev

Deze instructie werkt tot een bepaald organummer. Mijne dus niet :(

Werkt in ieder geval op alle types1, en soms op 2. En is afhankelijk van je paneeltje.

[edit] Hmm.. dat van 0001 heb ik nog nooit geprobeerd, nooit gehoord ook. Bij 'neutrale code' wordt altijd geschreven 0000, straks eens 0001 proberen... [/edit]

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb

Het beste is om het instructieboekje er op na te slaan. Niet alleen de code kan verschillen, maar ook de wijze van programmeren. :?

Lignage
afbeelding van Lignage

Dat zal vast het clubblad van de XM Club zijn, ik heb er al een paar besteld om me eens lekker in het XM gebeuren te verdiepen.

Citrophile zegt:

In L`Evolution staat over de verandering van fabriekscode 0001 naar 1111 code bij serie2 (modeljaar 1996 vanaf orgnr 6750).

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Volgens mij doelt die hierop: :wink:

http://www.xmclub.nl/XM/technisch/evolution.html

Lignage
afbeelding van Lignage

Oeps.... Foutje.... XM Darwinisme... LOL!

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb het instructieboekje van een T2 erop nageslagen:
Set het contact aan. Toets C XXXX C in, waarbij XXXX je zelf gekozen code is. Als de code geaccepteerd wordt, knippert het groene ledje 4 keer en klinken er 4 piepjes. Lukt het niet dan blijft 'ie gewoon op de huidige code 0000 staan. ;-) In plaats van een C kan het geloof ik ook wel eens een S zijn. :roll:
Er staat trouwens ook nog dit:
"Wanneer het groene en rode lampje tegelijk branden, is er sprake van een foutieve handeling of van een storing in de werking.
Zet in dit geval het contact uit en vervolgens weer aan en herhaal de hele procedure."

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Jongens, ik laat het lekker zo, ik ga niks intikken want ik heb een schurfthekel aan start en pincodes. Op het moment van de problemen zag ik idd een paar keer rood/groen knipperen, dus er zal wel een storing in het systeem gezeten hebben.
Deze slapende hond laat ik lekker slapen.....

@ Wes: ik sla wat hulp met de ruit niet af, als er een kabel gebroken is (komt de ruit dan evengoed omhoog ??) Ik heb OOK een schurft hekel aan kabeltjes. Moet alleen even een datum prikken en wat mooi weer. Momenteel razenddruk met verhuizen dochter naar L'warden en volgende week weer werken.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

En wat ik distilleer uit de code-verhalen is dat code 0000 altijd resultaat geeft. Zou dit niet bekend zijn geweest bij de autokraak-gilde ?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Oké Jaap, laat het mij maar even weten wanneer je er aan wilt gaan werken. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

jaap jagt zegt:

En wat ik distilleer uit de code-verhalen is dat code 0000 altijd resultaat geeft. Zou dit niet bekend zijn geweest bij de autokraak-gilde ?

Ongetwijfeld, maar een XM is niet zo geliefd bij autojatters. Bovendien gaat bij contact uit altijd het rode lampje knipperen. Tenzij je natuurlijk de steker getrokken hebt. ;-)

detlev
afbeelding van detlev

0000 werkt NIET altijd. Ik heb alle mogelijke manieren al geprobeerd bij mijn huidige dame en het alarm wil niet uit. Echter, bij BasisBix, had ik hem er in 10 seconden af. Er is dus wel degelijk verschil.

De 0001 wijziging naar 1111 heeft overigens volgens mij betrekking op de code waarmee de XM wordt afgeleverd, daar hebben wij Xde eigenaars niet zo'n last van ;)

En een handtekening!!!!

Pagina's