Via mijn werk kan ik diverse olie samples laten testen en hiermee kan over de staat van de motor, versnellingsbak/automaat en het hydraulisch LHM systeem een uitspraak worden gedaan. Aan de hand van de gereden kilometers of tijd met de gebruikte olien en eventuele tussentijdse bijvullingen wordt de diagnose gedaan met bijbehorende resultaten. Het is van belang zo correct mogelijk de gebruiksduur van de olien op te geven om een zo correct mogelijke resultaat te krijgen en uitspraak te kunnen maken. Uiteraard wordt de diagnose beter naarmate meer olie samples worden afgenomen met de tijd en kunnen de uitspraken over de staat van de mechanische componenten worden bijgesteld.
http://www.anac-diagnosis.com/lub/lubanac.nsf/VS_SWI/01B990E213A6B446C125712200578EFF?opendocument
Tijdens de afgelopen sleutelmeeting bij Gert de Jong (21-4-12) heb ik van diverse clubleden olie samples afgenomen. Dit was van de motor, automaat, LHM/Hydraurincage. Zodra de resultaten binnen zijn zal ik ze hier vermelden met uitleg over de conditie van de mechnische componenten.
ANAC
Diagnosesysteem voor de systematische opvolging van uw voertuig gebaseerd op de wetenschappelijke interpretatie van de analyse van de gebruikte olie. Dit biedt de mogelijkheid de onderhoudskosten, stilstand en reparaties van het machine-of materiaalpark te beperken.
http://www.anac-diagnosis.com/lub/lubanac.nsf/VS_SWIPUC/94AF2474461713A5C1257126003C8B1C?OpenDocument&UNI=01B990E213A6B446C125712200578EFF&
Levensduur traject van een motor in het algemeen:
Normale levensduur curve van een motor:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OZE5PM3k5ZW0xeW8
Levensduur verlies door buitensporige slijtage:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OTkRFZlhJaEQwYVU/edit
Opsporing slijtage en verlenging levensduur van een motor:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OTXc4ZEFFNFVyZ00
Het ANAC diagnoserapport
Het diagnoserapport bestaat uit 6 secties en toont tevens de historie van de 5 meest recente diagnoses.
De lengte van de rode blokjes naast de elementen is een indicatie van de mate van de afwijking in vergelijking tot de normale waarde.
De kleur van de diagnose
Groen
Normale slijtage. Zelfs als de diagnose groen is, kunnen er toch afwijkingen van de normale slijtagematerialen en/of verhoogde concentraties van vervuilde stoffen worden aangegeven. In dit geval zijn de afwijkingen klein en over het algemeen zijn ze een gevolg van normaal gebruik en zodoende moeilijk te voorkomen.
Oranje
1ste mogelijkheid: Lichte afwijking van sommige slijtagemetalen.
2de mogelijkheid: Vervuilingswaarden, die te hoog zijn zonder de slijtage te beinvloeden. Indien niet preventief ingegrepen wordt, bestaat de kans dat de toestand verslechtert.
3de mogelijkheid (uitsluitend voor motoren): Alle slijtagemetalen en vervuilingswaarden zijn groen, maar de slijtagecoefficient is te hoog.
4de mogelijkheid: De slijtage kan worden veroorzaakt door inloop verschijnselen van het mechanische onderdeel.
Rood
Excessieve slijtage in vergelijking met andere componenten van hetzelfde merk en type. De normale verhouding tussen de verschillende slijtagemetalen is verstoord.
Rood ! (met uitroepteken)
Een potentieel gevaarlijke situatie is vstgesteld door ANAC. Een correctieve maatregel kan noodzakelijk zijn om excessieve slijtage en/of beschadiging van de motor of de machinecomponent te voorkomen. Raadpleeg uw ANAC-adviseur.
De slijtagemetalen
De metalen van de belangrijkste onderdelen vande motor worden weergegeven met gecompenseerde concentraties. De concetraties, uitgedrukt in ppmc, worden door de ANAC-computer vergeleken met referentiewaarden, die opgesteld zijn per motormerk en motortype.
(ppm=parts per million, 1ppm [metaal]=1 mg [metaal] / 1 kg olie)
(ppmc=gecompenseerde deeltjes per miljoen. Concentratie van de slijtage-elementen na de compensatie.)
De oorsprong van de slijtagemetalen is eigen aan het merk en het type van de motor. De meest voorkomende oorsprong elementen zijn:
De contaminatie-elementen
Een abnormale slijtage van de motor kan in een aantal gevallen veroorzaakt worden door een verontreiniging van de olie tijdens het gebruik.
ANAC meet en beoordeelt de volgende elementen:
De olie eigenschappen
Viscositeit
De kinematische viscositeit wordt gemeten bij 100gr C (voor motoren en transmissies met olien met een SAE graad) of bij 40gr C (voor hydraulische systemen en transmissies met olien met een ISO graad)
Wanneer een verhoogde of verlaagde viscositeit wordt vastgesteld, is het sterk aan te bevelen om een olieverversing te doen.
De Algemene Slijtage Coefficient (A.S.C. alleen voor verbrandingsmotoren)
De A.S.C. is de verhouding van de de slijtage van de motor tot de gemiddelde slijtage van alle andere normaal slijtende en identieke motoren in de ANAC database. Met andere woorden, de A.S.C. geeft precies aan of de motor meer, minder of evenveel slijt als normaal voor dit motortype.
A.S.C. < 1.00: motorslijtage gunstiger dan gemiddeld voor dit motortype
A.S.C. = 1.00: motorslijtage identiek aan gemiddelde sltijtage voor dit motortype
A.S.C. > 1.00: motorslijtage hoger dan gemiddeld voor dit motortype
Mooi zeg, wat je niet allemaal uit olie kan halen !
De motoren waar wij allemaal in rijden zijn natuurlijk niet de jongste meer, en sommige zijn al lang afgeschreven.
Ik ben benieuwd of dat zichtbaar wordt in de analyse.
Ga je ze langer vervolgen JP?
En zo ja, hoelang blijft dit gratis? :mrgreen:
Een deel van de ANAC analyses zijn binnen, ik zal ze vanavond erop zetten.
Ben benieuwd. Ik ga woensdag 23/5 bij Oldenhage mijn automaatbak laten spoelen, ik zal kijken of ik een monstertje kan meenemen. Ben wel erg benieuwd naar de analyse daarvan namelijk!
Dat is goed Gerrie, schrijf wel goed op hoe lang / hoeveel km's je met deze automaatolie hebt gereden. Ook het merk en type automaatolie die er nu inzit :wink: .
hoe lang is uiteraard een gok. Ik ga er vanuit dat mijn automaat nooit ververst is. Ik heb er een half jaar geleden 4 liter van ververst. Km stand is nu zo'n 230k volgens mij...
De ANAC analyse uitslagen :wink: :
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5Od1RsaGJRaUtjeEU
Ik zal individueel vragen beantwoorden over de resultaten.
Wauw, wat een uitgebreide rapportage. 8)
Wat mij opvalt uit het resultaten lijstje van het LHM, is dat er veel aluminium wordt gevonden!? Hoe zou dat zitten?
ik denk dat dat slijtage is vanuit de verschillende componenten. Die zijn vaak van een aluminium gietlegering volgens mij (zoals bijv de hoogteregelaars).
Zal wellicht een deel van de zwarte kleur/drap verklaren die je in je filters enzo aantreft...
Vwb aluminium in LHM komt idd van hydraulische onderdelen zoals hoogteregelaars, remzuigers en de stuurbekrachtiging.
Dus LHM tijdig verversen en spoelen is noodzakelijk voor een goed functionerend hydraulisch LHM systeem.
Goed om te zien dat de analyse van mijn hydraurincage ok is. Zat er toch al geruime tijd in (>5000 km). Ik had eigenlijk verwacht dat de vervuiling ruim boven de limieten zou zijn....
ik denk dat ik daar dus uit af kan leiden dat mijn veersysteem in redelijk conditie is.
@Gerrie, jouw LHM systeem is schoon dus je kunt weer overstappen op LHM+.
@Wim, jouw LHM systeem was vuil, hydraurincage heeft zijn werk goed gedaan en vandaar dat het silicium gehalte ( :arrow: stof van buitenaf) zo hoog is.
De eerste ANAc analyse is gratis, maar in het vervolg kost het 20euro per test :wink:.
@Marcel, jouw motorolie ziet er goed uit.
Jouw LHM moet wel vervangen worden, omdat die een licht verhoogde concentratie aluminium bevat van bijv. de hoogteregelaars. Er zit ook silicium ( :arrow: stof) in maar niet ernstig, wel loopt de viscositeit licht op wat duid op het einde lopen van de LHM+. Dus de LHM+ dient vervangen te worden.
die LHM+ zit er sinds de sleuteldag waar je dit sample hebt meegenomen weer in 8)
dus je kunt geen samples meer naar binnen smokkelen zodra het kenteken al eens geregistreerd is?
Dat zou jammer zijn. Ik wil best weten wat er in m'n automaatbakolie zit, maar het is wat het is, daar verandert een analyse niets aan. Deze olie gaat er uit en er komt verse in.
Dat doe in toch, dus dan heb ik er geen 20 euro voor over om te weten dat er bagger in zat. Als je de analyse doet voordat je gaat spoelen en op basis vand e analyse bepaalt of dat wel of niet moet gebeuren is het een ander verhaal. Geeft de analyse aan dat het absoluut niet nodig is, dan spaar je de kosten voor de spoelactie uit....
Ik begreep uit het draadje op het C5 forum over automaatbak spoelen dat Oldenhage ook met jullie lab bezig is voor analyses?
@Marco en Rene, jullie analyse uitslagen moeten nog binnenkomen. Zodra die binnen zijn laat ik dat even weten.
moeten we binnenkort maar even een half uurtje inplannen voor een LHM wissel dan Marcel :wink:
@Gerrie, jouw automaatolie kun je nog gratis laten testen :wink:. Ik weet niet of Oldenhage via ANAC de olie laat testen, in Nederland zijn er ook nog onafhankelijke labs waar wij af en toe ook gebruik van maken.
JP, ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig. Misschien kunnen we het een keer ook mijn Dame "aftappen" :mrgreen:
Ik heb daar toch een wat gemengd gevoel over. Sinds ik de auto heb, nu zo'n 3 jaar, heb ik een keer of 4, 5 hydrospul er in gedaan. En minstens even zoveel keer de hr's en hydractiefkleppen schoongemaakt. Toch blijkt het systeem dus niet schoon te zijn, wat ik overigens ook aan de filters zie. Nu weet ik ook wel dat de eerste keer dat ik de LHM er uit haalde het een zwarte kleur had. Het blijkt dat het schoon krijgen van het hydraulisch systeem een langdurig proces is. :?
Wat ik bij mijn witte opvallend vond is dat de LHM kleur op zioch wel netjes groen bleef, maar de filters behoorlijk zwart. Ook trof ik idd alu bezinksel aan in het vat. De Hr's zijn inmiddels vervangen door neue exemplaren en dat merk je duvels goed overigens . Zal toch idd vaker moeten gaan spoelen, zo om de 15-20k. Dezelfde interval als de olie swap die ik aanhoud.
Overigens, JP, ik krijg met je link enkel een optie om in te loggen ??
Was er even nog niet achter dat de resultaten al bekend waren ;-)
Bedankt nogmaals voor de resultaten JP!
Je had ook de 2 liter zwarte soort van afgewerkte automaatolie meegenomen. Die durfden ze daar in het lab niet meer aan een test te onderwerpen?
Dat er zo zachtjes aan teveel alu in de LHM zit wil ik wel geloven. Volgens de onderhoudshistorie is er nog nooit een LHM wissel geweest...
Dus alleen het toevoegen van verse LHM heeft er voor gezord dat het er nog steeds groen(ig) uitziet :D
Vreemd :roll: , ik heb dit document ingesteld dat ieder dit kan openen zonder in te loggen. Probeer het nog eens.
Bij veel LHM analyses is het aandeel aluminium erg aanwezig, dus regelmatig TOTAL LHM+ vervangen en spoelen met TOTAL Hydraurinçage. Zodoende wordt er minder vervuiling opgebouwd in het hydraulisch systeem en daarmee wordt ook de slijtage van voornamelijk de hoogteregelaars beperkt.
De groene fluoriserende kleur is idd niet de methode om vast te stellen dat de LHM+ nog in orde is :wink:.
Ik wil best jouw ATF gratis laten testen :wink: , dat was door de drukte op mijn werk niet van gekomen maar de fles met jouw ATF staat in ons kantoor. Schrik straks niet van het resultaat als er diverse oranje en rode vlakken zijn aangegeven.
Ik denk dat Marcel schrikt als alles netjes binnen de marge groen is. :mrgreen:
Het rapport over de ATF van Marcel zijn automaat:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OQlMtRVBpRUFNU1E/edit
Nou, het valt me alleszins mee: niet alles is rood. :lol:
Ik heb een sample automaatbakolie voor je JP. Hoe gaan we regelen dat die geanalyseerd wordt?
Als we elkaar binnenkort treffen kun je het aan me meegeven of anders opsturen naar:
TOTAL Nederland N.V.
Nieuwe Havenstraat 2
2272 AD Voorburg
Onder vermelding van Technical Support / JP Busselaar
De analyse van de ZF 4HP18 automaat van René zijn 2.1TD:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OVEY5Z20tNFctZzA
Pagina's