Hey
De stofhoes van de rechtercardanas is stukgegaan. Het gaat om de rechtse as (die aan passagierszijde). Weet iemand hoe je die uit elkaar haalt? Wij hebben het even bekeken en zien de as draaien in 3 lagers maar het is onduidelijk hoe je dat zaakje opendoet en nadien terug in elkaar zet.
Vriendelijke groet
Het klinkt ongelooflijk maar het is waar: die stofhoes rekt zo ver uit dat je die over de as kunt trekken. :shock: Het is wel noodzakelijk om veel vet te gebruiken en een goede kwaliteit omdat anders het rubber scheurt. Een beetje garage heeft een soort tang met 3 bekken ('abortustang') om dit te doen.
Zo ver? Neemt dat smalle teutje dan terug de originele vorm aan? Het gaat om de stofhoes aan de tussenlager ( ook wel homokineet genoemd als ik juist gezocht heb :) ).
Een abortustang heeft evenwel slechts twee lepels :mrgreen:
:shock:
Luceo non uro....
Ik heb een stofhoes op mister-auto.be besteld. Is van Febi bilstein. Hoop dat de kwaliteit genoeg is om zo'n bevalling te overleven :-)
Waarom niet van de andere kant?
Aan de bakzijde de boel uit elkaar halen, borgring los, dan kan de de tripod eraf en dan schuift het spul zonder veel rek over de as.
Wel een vette kledder, daar moet je tegen kunnen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Leuk karweitje
vergeet niet je kilometertandwiel te demonteren als je de as er uit wil halen want als je zonder meer de as er uittrekt zijn de tandwieltjes naar de knoppen.
De universele stofhoezen die met zo een driepunter spreider gemonteerd kunnen worden zijn dunner van materiaal dan de originele, van daar dat deze tot 400% kunnen worden opgerekt on over de lagers te trekken.
(heb ik ook al eens moeten vernieuwen)
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Vorige maand bij een bevriend garagehouder beide hoezen van de rechter as vernieuwd.
Zijn 'abortustang" heeft meer dan 3 spreiders. Pijnlijk.
Klusje was zo klaar.
Wiel eraf.
Moer van drijfas los.
Onderste fuseekogel los.
As uit fusee drukken e.v.t. met een kunstofhamer motiveren.
As uit tussenlager trekken. PAS OP dat de 3 lagers die aan de as zitten en in het tussenstuk vallen niet van de as af glijden. Er zitten 30 naaldjes per lager in.
Hoes eraf.
Nieuw vet bij de lagers.
Hoes monteren en de rest natuurlijk ook.
Klaar.
Dit was voor een 2.0i 1992.
om veel gesukkeld te besparen ( we hebben geen bankschroef) hebben we de as bij de dealer binnengegeven. Koste 20 euro om de stofkap erop te zetten. Voor dat geld kan ik echt niet gaan sukkelen als je geen degelijk gereedschap hebt. Vandaag de as er terug onder gezet. Enkel de vers. bak moet terug hervuld worden maar daar heb ik in een ander topic raad voor gevraagd :D