Beste leden,
Als liefhebber denk ik er over na om een XM aan te schaffen. Vandaar dat ik een account heb aangemaakt op deze mooie site. Nu viel het mij op dat de volgende 2.0 CTC al lange tijd te koop staat:
Dit verbaast mij enigzins. Wat zou de reden kunnen zijn dat deze nog niet verkocht is? Een handbak is wat mij betreft juist een pluspunt, maar voor anderen misschien juist een minpunt? Of is het ontbreken van lederen bekleding en/of de niet meegespoten stootstrips een minpunt?
En zou dit een goede aankoop zijn?
Een goede aankoop blijft uiteraard afwachten. De tijd dat een auto te koop staat is daar niet per se een indicatie voor.
Het is een goed idee eens te gaan kijken naar de auto, het liefst met een ervaren XM-rijder samen. Kijk ook even naar de aankooptips op deze site.
Bij auto's van 20 jaar oud moet je altijd rekening houden met een aantal aandachtspunten en in te calculeren reparaties. Goed kijken naar roest onderzijde; lekkages, hydroliek, onderhoud in het verleden etc.
Op de foto's ziet ze er in ieder geval netjes uit. Ik zie op de RDW dat de wagen in november is geïmporteerd en op de huidige naam is gezet. De APK is verlopen begin deze maand (zoals ook in de advertentie aangegeven). Als de APK in de prijs zit (plus alles wat daar voor nodig is) is dat uiteraard geen probleem. Mogelijk heeft de handelaar deze wagen uit Duitsland gehaald of zo voor een prikkie en probeert ie hem zo te verkopen.
EDIT: Ik zie nu wel dat de distributie nog wel gedaan moet worden (> 120.000 km geleden).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die ziet er zo te zien nog best goed uit. Een nieuwe distributieset is inderdaad wel aan te bevelen en een nieuwe apk is verplicht. Er komt dus nog wel wat overheen. Maar met deze km-stand vind ik dit wel een redeljke prijs.
__________
Crepuscule
Redelijke prijs?
Dan zal de mijne wel te duur zijn, let inderdaad op achterstallig onderhoud, dat kan snel in de papieren lopen, sucses met jouw keuze.
Die van jou is toch wat luxer Herbert? En daar is ook veel aan gebeurd.
Dit is ook wel een aardige. Nog goedkoper en iets luxer. Even de hoekjes bijspuiten en klaar..
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1277750689-citroen-xm-2-0-turbo-ct-aut-1998-blauw.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
Oké, het raammechanisme is kapot maar daar leer je wel mee leven. Zo rij ik ook al een jaar rond....
__________
Crepuscule
Bedankt voor de reacties!
Goed speurwerk Marc, dat de auto is geïmporteerd had ik nog niet gezien. In november 2011 zo te zien (datum eerste tenaamstelling)? Een benodigde nieuwe distributieriem en apk was mij inderdaad opgevallen. Het vernieuwen van de distributieriem zou ik dan van plan zijn zelf uit te voeren. Volgens mij moet dat te doen zijn bij deze motoren. Deze motoren (CT Turbo) kunnen ook nog wel wat extra kilometers maken bij deze kilometerstand toch (250.000)?
@Veen: de andere blauwe op MP zag ik inderdaad staan. Een erg mooi exemplaar, zo met die meegespoten bumperstrips en bekleding. De automaat is alleen voor mij een nadeel, zou zelf graag een handbak willen hebben.
Ja dat is zo, maar ik vraag me af of ik hem niet overvraag als ik deze prijzen zie.
Nou ja ,dit is niet mijn topic dus ik zal ophouden het te vervuilen.
Ik zou als ik jou was eens rijden met een automaat, zeker als hij netjes is bijgehouden wil je niet anders.
Maar neem een kenner mee of laat een aankoop keuring doen , want rijden doen ze wel maar onderhoud is nog wel eens een dingetje.
Oh dat kun je zelf ? Dan zou ik ook direct de krukaspoelie vervangen. 10 tegen 1 dat die doordraait op z'n rubber. Ja het is verder wel te doen.
Motorisch kan er nog wel een ton bij
__________
Crepuscule
Geen probleem Herbert. Wat voor XM heb je te koop staan?
Ik heb regelmatig automaten gereden (weliswaar niet in een XM), maar ben toch elke keer weer blij als ik zelf kan schakelen. Daarnaast speelt het hogere verbruik van een automaat zeker in mijn afweging mee.
Het vervangen van de distributie heb ik nog niet eerder gedaan. Wel regelmatig aan wat auto's gewerkt. Met rustig aan doen, veel geduld en eventueel wat hulp van een bevriende automonteur moet dat bij de 2.0 motoren wel te doen zijn denk ik.
Oeps, ja, ik ging even uit van import 11/2017 en direct op naam gesteld, iets teveel 11 op het scherm onder elkaar (daar raken wij in het Zuiden des Lands van slag van ). Het is de datum eerste afgifte NL: hieraan zie je de import. Dat is inderdaad 2011. Datum eerste tenaamsteling is 1996, de auto heeft dan ook 15 jaar elders, buiten de grenzen gereden. Je kan het ook aan het nummerbord zien: de laatste XM's direct voor de Nederlandse markt zijn afgegeven begin 2001. Toen was de nummerbordnotatie in NL 2 cijfers en 2x 2 letters, waarvan het eerste paar zo rond de D of F zat. Alles wat daarna kenteken heeft gehad, qua XM zal import zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat is deze, wil je meer weten mijn tel nr staat erbij
https://link.marktplaats.nl/m1279739384
Bedankt Veen nog voor de tip over de krukaspolie, ga ik onthouden!
Mooi exemplaar Herbert. Voor mij iets te duur en ik heb zelf liever een handbak. Maar gezien de staat van de auto, het uitgevoerde onderhoud en de uitvoering (Exclusive, mooie groene kleur en alcantara interieur) lijkt het mij een realistische prijs die je er voor vraagt. Succes met de verkoop!
Okee dank je, veel sucses en plezier met jou zoektocht
Bedankt!
Heb je gezien dat er hier nu een wordt aangeboden. Ik denk dat als je 700 biedt de auto voor jou is ;-)
https://www.xmclub.nl/forum/xms-te-koop?page=10#comment-66703
__________
Crepuscule
Ombouw van automaat naar handbak komt wat meer bij kijken. Je zal ook bedrading moeten wisselen; uiteraard pook en schakelstangen aanbrengen. En dan natuurlijk aanschaf van de bak zelf. Bij Bart Ebben is niet de goedkoopste optie. Als je handig bent is het misschien een leuk projectje om een leuke automaat en een afgetrapte handbak te kopen en zelf om te bouwen. Je hebt dan in ieder geval alles bij de hand wat je nodig hebt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die had ik nog niet gezien Veen, leuke tip! Ben zelf eigenlijk wel op zoek naar een serie 2 of serie 3. Ook zit er aan dat rode exemplaar iets te veel werk voor mij als ik het zo lees.
Ik had opgebeld naar een zilvergrijze 2.0 16v op MP. Was helaas net verkocht toen ik belde..
@Marc: als ik jouw reactie zo lees, er wat langer over na denk en bijv. ook dit onderwerp lees: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204309/P15 , dan komt er inderdaad (veel) meer bij kijken.
Er komt uiteraard veel bij kijken; het kan nog gekker.
Kijk maar eens op het topic van Mike (La Noir Verni) van 7 jaar geleden: hij heeft een complete motorswap gedaan van een V6 12V automaat naar een V6 24V handbak. Vanaf do, 17/11/2011 - 22:49 comment #2696.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zou het niet doen. Ik heb ook een motorswap gedaan en het is een hoop werk. En als je het laat doen kost het je minimaal € 2500,-
Maar ff terug naar je allereerste bericht. Als je die wagen koopt en gaandeweg wat opleukt tot een exclusive ben je veel goedkoper uit en heb je denk ik meer lol. € 1448,- is ook weer niet heel veel geld voor een XM. En vind je dat wel, dan kun je sowieso beter niet aan een XM of een andere old- of youngtimer beginnen
__________
Crepuscule
Ja het is zeker niet altijd goed hoor. Ik ben eens een middagje langs 3 handelaren geweest en heb daar toen 3 ernstige krotten bekeken die er op de foto heel mooi uitzagen.
Als handelaren niets van een auto weten... dan weet je eigenlijk al genoeg. Zeker als ze dat bij elke vraag onderstrepen
__________
Crepuscule
Precies, daarbij ligt er op de foto's ook een (misschien) verdacht plasje vloeistof bij het linker voorwiel.
Ik denk maar even wachten totdat er een ander mooi exemplaar langskomt. Jammer dat ik die 2.0 16v mis ben gelopen. Er staan ook wel wat mooie Xantia's te koop, en hoorde vandaag dat er bij onze plaatselijke automonteur een BX te koop staat. Maar dat zijn (zeker de BX) toch wel heel andere auto's..
Anderzijds was het wel handig dat de handelaar niet zo veel wist van XM's toen ik mijn donor vorig jaar in Hilversum ophaalde voor iets meer dan de helft van de vraagprijs (die op zich al laag was). Nog een mooie collectie onderdelen uit weten te halen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)