Even een vraag: bij vervangen fuseekogel is 1 van de pokkepokstangetjes gesneuveld. Heb nieuwe besteld, deze hebben aan 1 zijde een ovaal metalen ring. Moet deze boven of onder?
Voel even goed, want heel groot zijn ze van zichzelf al niet. Dus best kans dat ze er nog zitten maar dat je er overheen draait omdat de moer nog niet ver genoeg op de pok-stang gedraait is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag stang gemonteerd. Nokjes heb ik niet gevonden, gewoon maar vastgezet.
Verder de achterzijde ontroest en in de RX5 gezet. Wat opviel was dat de hydreauliekleiding naar links achter wat roestputjes had. ZOu die eigenlijk wel willen vervangen, maar dat zal dan wel op maat gemaakt moeten worden?
Verder voorremmen op de brug even doorgespoeld. Heb nu hydreaurincage erin zitten. Kwam een vrij onbestemd kleurtje vloeistof uit.
De nokjes zijn om te voorkomen dat de stang blijft doordraaien als je de moer bovenop vastzet.
Zolang je zeker weet dat de stang niet zo gedraait stond dat ie nu op de nokjes ligt en je hebt 'm vast gekregen zie ik geen probleem.
Als je de dikke leiding van de veercillinders bedoelt, dan inderdaad, die moet je gaan laten maken of nog in 't magazijn vinden.
Maar ze zijn dik. Dus zolang de wartels goed zijn zou ik de roest even goed afborstelen en daarna behandelen met een dikke laag RX5, Brantho Korrux, of iets anders dat claimt roest plekken te kunnen preserveren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Stangenstelse bij de achterste hoogteregelaar zat nogal onder de tectyl ed. Vergeten foto te maken. Is dat onder de auto te controleren of t zonder problemen werkt?
Lastig, tenzij je een brug hebt waar de wagen op staat.
Maar in principe hoef je er niet onder voor controle.
Als de wagen gewoon netjes reageert op de andere standen van de bediening en de hoogte netjes bijregelt na verandering van belading dan zijn de stangen gewoon functionerend.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag de onderzijde verder roestvrij gemaakt. Beschermkappen voor gemonteerd.
Blijf de ABS storing houden: permanente storing veiligheidsrelais. Ik heb dus geen relais op mijn abs blok zitten. Waar in de ecu te zoeken en hoe dit te tackelen?
Zo gaaf vind ik hem toch niet,
Rchts bij het voorste montage punt een groot gat en er is al behoorlijk wat reparatie-laswerk verricht.
deskundig ? of alleen maar overlappen van de roest.
Even een vraag: ik ben dat reserve subframe aan het strippen. Probleem is de veerbollen van de veerpoten. Als ik daaraan draai, draait de hele veerpoot mee. Is daar een truc voor?
De gebruikelijke truc is om het systeem op druk te zetten met de wagen in de hoge stand. Hierdoor drukt de veercillinder zich vast in het subframe en kan je de bol lostikken met een beitel.
Nadat je enkele mm's beweging in de bol hebt gekregen maak je de handel drukloos en draai je bol volledig los met de hand.
Gaat niet helemaal lukken in jou geval. Tenzij je heel creatief in de weer gaat met verlengde leidingen om zo het spul op het systeem van je wagen aan te sluiten. Of een zelfknutsel pomp.
Anders zal je toch iets moeten verzinnen om iets van een tang om de veercillinder heen te zetten en 'm daarmee te blokkeren. De leiding zelf is er in ieder geval niet steving genoeg voor. Die buig je krom.
En ik zou een behoorlijke lading WD40 langs de kraag van de bol laten lopen. 't s een beetje een open deur, maar 't helpt ook bij vastzittende wartels en leidingen die niet uit hun rubbertje willen schuiven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zekers. Hij mocht 400 deeltjes uitstoten
Deed 1x 4 en 1 x 0. Was toch wat huiverig
Had maar 15 km gereden sinds 2008, echt schooltijden was er niet bij.
Nauta heeft een provisorische accuklem gemaakt
Ik heb nog een fles lijnolie klaar staan. Buitenkant heeft nog wat meer dingen. Strips vervangen, hier en daar wat spuitwerk. Maar ik wou eerst weer kunnen rijden.
Overigens in het elektrisch auto tijdperk wel weer lachen als er na een tankbeurt op de boardcompu 999km staan bij rijafstand.
Nee dat hoeft niet. Je kunt het glaasje eruit krijgen als je twee pennetjes van een metalen ringetje waarmee het glas vastzit lospeutert. Dat zie je denk ik wel als je er goed naar kijkt, ze zitten boven of onder het spiegelglas. Zodra je het glaasje eruit hebt kun je het zo smeren. Ik zou ook meteen de potmetertjes een beetje proberen schoon te maken die het geheel aansturen, want bij één van mijn Xantia's (zelfde systeem) verliep eentje daarvan telkens een beetje. Ik zou alleen niet weten of je daar goed bij kunt komen zonder meer uit elkaar te halen.
Even een vraag: bij vervangen fuseekogel is 1 van de pokkepokstangetjes gesneuveld. Heb nieuwe besteld, deze hebben aan 1 zijde een ovaal metalen ring. Moet deze boven of onder?
Jaap
Op de bevestiging plaat aan de bovenkant zitten nokjes deze komen overeen met de kogel, dus deze moet boven.
Om het meedraaien van de kogel met het aandraaien van de moer te blokkeren, zit er op het einde van het draadeind een passing voor een imbus sleutel.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Dank, die inbussen wist ik, na 20 jr is dat niet allemaal heel gangbaar(haakse slijper dus
Maar die nokjes kan ik dus ook kapotgedraaid hebben?
Jaap
Dat zou inderdaad kunnen.
Voel even goed, want heel groot zijn ze van zichzelf al niet. Dus best kans dat ze er nog zitten maar dat je er overheen draait omdat de moer nog niet ver genoeg op de pok-stang gedraait is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag stang gemonteerd. Nokjes heb ik niet gevonden, gewoon maar vastgezet.
Verder de achterzijde ontroest en in de RX5 gezet. Wat opviel was dat de hydreauliekleiding naar links achter wat roestputjes had. ZOu die eigenlijk wel willen vervangen, maar dat zal dan wel op maat gemaakt moeten worden?
Verder voorremmen op de brug even doorgespoeld. Heb nu hydreaurincage erin zitten. Kwam een vrij onbestemd kleurtje vloeistof uit.
Jaap
De nokjes zijn om te voorkomen dat de stang blijft doordraaien als je de moer bovenop vastzet.
Zolang je zeker weet dat de stang niet zo gedraait stond dat ie nu op de nokjes ligt en je hebt 'm vast gekregen zie ik geen probleem.
Als je de dikke leiding van de veercillinders bedoelt, dan inderdaad, die moet je gaan laten maken of nog in 't magazijn vinden.
Maar ze zijn dik. Dus zolang de wartels goed zijn zou ik de roest even goed afborstelen en daarna behandelen met een dikke laag RX5, Brantho Korrux, of iets anders dat claimt roest plekken te kunnen preserveren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat is wat ik gedaan heb, zal t wel ff houden.
Stangenstelse bij de achterste hoogteregelaar zat nogal onder de tectyl ed. Vergeten foto te maken. Is dat onder de auto te controleren of t zonder problemen werkt?
Jaap
Lastig, tenzij je een brug hebt waar de wagen op staat.
Maar in principe hoef je er niet onder voor controle.
Als de wagen gewoon netjes reageert op de andere standen van de bediening en de hoogte netjes bijregelt na verandering van belading dan zijn de stangen gewoon functionerend.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik had m gelukkig wel op een brug staan hoor :)
Jaap
Jaap
Nieuwe aanwinst!
Een roestvrij achterste subframe uit Zuid Frankrijk.
Er zitten grijze bollen op. Is dit iets speciaals. Moeten de specificatie erop te vinden zijn?
Jaap
Nice, die dingen zijn zeldzaam.
__________
Crepuscule
Ziet er goed uit zeg!
Yep, kom er wel achter dat die Franse lummel de hoogteregelaar eraf gesloopt heeft. Dat was 1 van de speerpunten
Jaap
Zo gaaf vind ik hem toch niet,
Rchts bij het voorste montage punt een groot gat en er is al behoorlijk wat reparatie-laswerk verricht.
deskundig ? of alleen maar overlappen van de roest.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Valt mee hoor Aad. Even voor je gepoetst
Jaap
Even een vraag: ik ben dat reserve subframe aan het strippen. Probleem is de veerbollen van de veerpoten. Als ik daaraan draai, draait de hele veerpoot mee. Is daar een truc voor?
Jaap
De gebruikelijke truc is om het systeem op druk te zetten met de wagen in de hoge stand. Hierdoor drukt de veercillinder zich vast in het subframe en kan je de bol lostikken met een beitel.
Nadat je enkele mm's beweging in de bol hebt gekregen maak je de handel drukloos en draai je bol volledig los met de hand.
Gaat niet helemaal lukken in jou geval. Tenzij je heel creatief in de weer gaat met verlengde leidingen om zo het spul op het systeem van je wagen aan te sluiten. Of een zelfknutsel pomp.
Anders zal je toch iets moeten verzinnen om iets van een tang om de veercillinder heen te zetten en 'm daarmee te blokkeren. De leiding zelf is er in ieder geval niet steving genoeg voor. Die buig je krom.
En ik zou een behoorlijke lading WD40 langs de kraag van de bol laten lopen. 't s een beetje een open deur, maar 't helpt ook bij vastzittende wartels en leidingen die niet uit hun rubbertje willen schuiven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Deze lampjes zit een alu bevestigingsveertje aan. Die vallen er bij mij vanaf, Is dat te fixen, of een nieuwe kopen?
Verder is mijn reservewiel roestig. Is stralen en spuiten een opties, of een andere zoeken?
Jaap
zie hierboven, die interieurlampjes. Ik wil dat alu beugeltje met kunsstof lasdraad vastzetten. Maar welk materiaal is dit ding?
PP? PE?
Jaap
APK, fuck, steekproef...roetmeting. Dat blijft pijn doen
Jaap
Maar wel gelukt uiteindelijk? Heb je ook de accu nog kunnen vastzetten?
__________
Crepuscule
Jaap
We rijden weer!
2023-03-04 14.37.30 by gg_nl, on Flickr
2023-03-04 14.37.15 by gg_nl, on Flickr
Jaap
En direct even langs Gelings wasstraat. Goed bezig!
Mag ik je nog even mijn filmpje aanraden voor je grijze bumpers.... https://www.youtube.com/watch?v=oq25KvJ8_8E
__________
Crepuscule
Ik heb nog een fles lijnolie klaar staan. Buitenkant heeft nog wat meer dingen. Strips vervangen, hier en daar wat spuitwerk. Maar ik wou eerst weer kunnen rijden.
Overigens in het elektrisch auto tijdperk wel weer lachen als er na een tankbeurt op de boardcompu 999km staan bij rijafstand.
Jaap
Jaap
Zekers, koplampen verdienen af en toe ook wel een douche :)
Jaap
Mijn rechter spiegel heeft zo'n indexeerbaar geheugen. Die gaat wat stroef. Wil m dus ff smeren. Moet de spiegel er daarvoor af?
Jaap
Nee dat hoeft niet. Je kunt het glaasje eruit krijgen als je twee pennetjes van een metalen ringetje waarmee het glas vastzit lospeutert. Dat zie je denk ik wel als je er goed naar kijkt, ze zitten boven of onder het spiegelglas. Zodra je het glaasje eruit hebt kun je het zo smeren. Ik zou ook meteen de potmetertjes een beetje proberen schoon te maken die het geheel aansturen, want bij één van mijn Xantia's (zelfde systeem) verliep eentje daarvan telkens een beetje. Ik zou alleen niet weten of je daar goed bij kunt komen zonder meer uit elkaar te halen.
Pagina's