Hallo allen, sinds kort ben ik zeer trotse eigenaar van een '97 TCT automaat. Gisteren bij de universele garage (voor spoelen automaat) lekte er veel LHM olie toen de auto op de brug was gezet. Grote plas, veel olie. Lijkt uit de vuldop/reservoir te zijn gelopen.
Wat kan de oorzaak zijn? Zijn er algemene wijsheden hierover? Had bijvoorbeeld het systeem eerst drukloos moeten worden gemaakt (en is dat vaste procedure bij optillen op een brug)?
Grt Menno
Ik gok, Lhm vat te vol en wagen in de laagste stand gezet, dan loopt de boel wel over.. lees de gerbuikershandleidng maar d8or daar staat hoe en hoeveel je lhm moet vullen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank voor de tip, zal ik doen!
Grt Menno
Wel bij optillen ,auto even in de hoogste stand zetten, voorkomt veel problemen
Ha? Leg me dat eens uit xm liefhebber. De inhoud van het systeem is circa 4.5 liter. Als je het systeem netjes afvult volgens de voorschriften komt er uit het vat geen druppel. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een lhm vat zich leegt bij het optillen van de auto, niet op een 2 kolomsbrug, de veerpoten zakken uit dus meer inhoud in de veerpoten, en al helemaal niet op een 4 kolommer. En de auto in de hoogte zetten doe je alleen om makkelijker (en zonder bodemschade) een brug op of af te rijden.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik meende dat dat ook in het instructie boekje stond, niet voor lekkage maar ik heb bij de kwik fit al eens staan te kutten dat mevrouw helemaal niet meer op hoogte kwam.
Volgende keer zei een oudere monteur dat het zo moest, dus omhoog, en inderdaad geen problemen na het optillen.
Sorry, ik ben niet overtuigd.
Bij het liften doe je niks anders als zou je een wiel wisselen, het bij een wiel wisselen eerst op hoogte zetten is ervoor omdat als je dat niet doet en het wiel, wat best een gewicht heeft van de trommel haalt de veerpoot zich kan intrekken en je dus het vervangende wiel er niet meer op krijgt. Probeer het maar eens.
Bij het heffen met een brug heb ik nooit meegemaakt dat de auto zich leeg pist. In de hoogste stand zit nagenoeg het grootste deel van de lhm in de bollen en veerpoten, in de laagste stand moet alles gewoon terug kunnen in het lhm vat. Anders zou een serie 1 die geen anti inzak heeft zich dus elke keer het vat van overlopen.
Ik zie maar 1 mogelijke ooorzaak zoals topic starter zijn probleem omschrijft, overvullen van het lhm vat door het niet volgen van de voorschriften. Enn flinke scheur in een leiding kan maar dan zou het blijven lekken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Je vertelt er overigens niet bij wat ze bij de kwik, ik kan de rest niet uitspreken want ik vind dat geen garage, hebben gedaan, maar 9 van de 10 keer dat een hydractief niet omhoog komt is lucht in het systeem de oorzaak of, de nippel op de voorraadbol is niet goed dicht zodat het systeem geen druk kan opbouwen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Andere banden eronder, en het trouwens ook geen kwikfit maar Profile......
Nou, zeer waarschijnlijk inderdaad teveel LHM vloeistof in combinatie met een slang. De garage specificeerde niet nader wat er met de slang was, anders dat ze het gerepareerd hadden... (ik weet dus nog niet precies wat er aan de hand was, maar kon er niet meer info uit krijgen).
Dank voor de reacties, ik houd het reservoir voortaan goed op peil en zal bij 2 kolomsbrug op hoogste stand zetten.