Deze week mijn eerste kilometers gemaakt (+/- 700km) in mijn net aangeschafte XM 3LV6 12KL uit 1990, KM stand 199000km.
Heb een paar vreemde dingen.
Als ik weg rij licht na een minuut of 3 de lampjes van de koelwater temperatur op, soms alleen het temperatuur symbool (oranje termometer met + symbool) soms ook met de melding om te stoppen met de symbolen temperatuur te hoog en niveau te laag erbij.
In alle keren dat dit gebeurde was er genoeg koelvloeistof aanwezig en was de temperatuur meter nog niet uit de hoek gekomen.
soms lichten ze trouwens niet op na het wegrijden.
Lijkt me dus niks aan de hand, klopt dat?
Wat kan ik hier aan doen?
Verder licht tijdens het rijden af en toe het motor management symbool op (geel symbool van motorblokje).
Na een paar minuutjes gaat die weer netjes uit. Dit gebeurd tijdens een rit van 1 uur ongeveer twee keer.
Mijn instructie boekje adviseerd meteen te stoppen!
Kan geen verschil in rijgedrag merken.
Wat kan de oorzaak zijn?
Moet ik me zorgen maken?
Hoop dat iemand wat advies kan geven.
vwb het waarschuwingslampje van de koelwatertemperatuur zou ik me kunnen voorstellen dat de thermostaat niet op tijd opent waardoor de temp in het blok tijdelijk te hoog is. Wellicht is deze niet meer jofel of van het verkeerde type. De sensor kan natuurlijk ook kapot zijn. Of eventueel lucht in je koelsysteem
lijkt me niet. De termostaat hoort pas open te gaan bij 85 graden toch?
Altans dat staat in mijn hayens boek.
na een paar minuten is dat volgens mij nog niet berieikt lijkt me.
Hans, kijk eens naar je opnemer in je KVS tankje, die staan erom bekend dat ze nogal eens stuk gaan na 20 jaar.
Voor wat betreft het MM lampje, merk je echt helemaal niks, geen hik? ook niet een heel kleintje?
Zekerheid krijg je pas na het uitlezen van de computer. Dit kan bij de dealer maar je kan dit ook zelf doen middels de bekende "franken doos"
Dat is een kastje om middels een knippermethode eventuele fouten uit te kunnen lezen en de computer te resetten.
Hier http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=387 vind je daar meer uitleg over.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Is dat de module die op het tankje zit?
Dat is de niveausensor, zodra het koelwaterniveau te laag is krijg je een melding van te weinig koelwater op je dashboard.
Ja, dat vierkante blokje op het KVS-vat. Dat is een soort dubbele stemvork. Leuke kans dat de vorken aangetast zijn.
Verder stel ik voor dat je Maartenh 'ns een pb te stuurt, hij heeft een Lexia waarmee hij (in principe, types1 kunnen dwars zijn) alles kan uitlezen. Jullie zijn praktisch buren. Is veel leuker dan naar de dealer te gaan. ;-)