Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
frederikb
afbeelding van frederikb
  • 2.5TD Exclusive mei 2000
Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Mijn mooie XM met heel weinig roest heeft toch nogal aangedane kriksteunen en omgeving. Er is door een paar bedrijven aan gewerkt maar niet al te profi. Het zal wel begonnen zijn door een kluns die ooit de auto verkeerd opkrikte, maar dat was voor mijn tijd.

Nu ben ik op zoek naar hoe je dat gebied het beste kan aanpakken. Ik heb het indrukwekkende Mouton Noir https://xmclub.nl/forum/project-le-mouton-noir relaas gelezen maar ik ben op zoek naar een practische handleiding hoe je dit varkentje wast. Op dit forum is het nogal verspreid beschreven. Staat er ergens in AE een artikel over? Ik heb vrijwel alle jaargangen maar weet het onderwerp niet zo gauw te vinden.

 

 

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

 Een praktische handleiding heb ik niet voor je, maar ik heb dit recent gedaan bij mijn Xm.

Ben je handig met een lasapparaat en heb je de beschikking over een brug of kantelbrug?,dan is dat een groot voordeel.

Je ontkomt er niet aan om de boel open te slijpen en opnieuw op te bouwen.

Bij mij was de bijrijders kant het ergste , daar moest ik hele stukken opnieuw namaken,

De oorzaak is roestvorming door water wat er bij de voor schermen in de dorpel bij de kriksteunen komt.

Als je dan een keer de kriksteun belast buigt hij om naar binnen omdat het daar al is weggeroest.

Hier zie je de afgepelde versie waar de kriksteun al weg is en de naar binnen gevouwen bodem.

dit komt omdat het spant wat de kriksteun ondersteund doorgeroest was.

op deze foto zie dat spant, dat heb ik nagemaakt en de kriksteun plaat ook ( die dikker dan origineel genomen)

dan ziet het er zo uit, daarna de buitenkant van de dorpel er weer voor gemaakt deels uit oud en nieuw materiaal.

Hier zit het in de primer 

 

Met dit als eindresultaat. Ik heb nog veel meer foto's voor je eventueel.

 

frederikb
afbeelding van frederikb
  • 2.5TD Exclusive mei 2000
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Dank Pavang. Aan dergelijke werkzaamheden waag ik me niet, dus dat zou in jouw/mijn geval betekenen een autoschadebedrijf. Maar ik neem aan dat er voordat je dat doet bepaald wordt of je het met schoonslijpen van de buitenkant plus vermoedelijk tectyleren van de dorpel de zaak nog kan redden.

Ik neem aan dat je begint met het voorspatbord te verwijderen?

 

XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm

Feije
afbeelding van Feije
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

frederikb zegt:

Maar ik neem aan dat er voordat je dat doet bepaald wordt of je het met schoonslijpen van de buitenkant plus vermoedelijk tectyleren van de dorpel de zaak nog kan redden.

Dat kun je natuurlijk altijd proberen, maar bij iedere XM die ik gezien heb komt dit soort roest van binnenuit. Ik dacht eerst ook dat ze vaak verkeerd opgekrikt werden, maar toen ik een XM binnen een jaar van bijna helemaal gaaf (van buiten tenminste) naar verrot zag gaan bij de dorpels heb ik die theorie toch wat bijgesteld. Ik had er alleen nog niet zo diep over nagedacht als Pavang ;). Je spatbord moet er inderdaad vanaf als je gaat lassen, maar je kunt misschien eerst eens kijken of je dorpel ook al echt zacht is geworden. 

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Als ik jou foto's zie dan is het al best aan het roesten. Maak het maar eens schoon en prik er eens in met een priem o.i.d.

 

frederikb
afbeelding van frederikb
  • 2.5TD Exclusive mei 2000
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Dank - advies wordt opgevolgd.

Stel dat er al veel schade is - en ik het dus niet zelf kan - welke soort bedrijven en behandeling stellen jullie voor? Met speciaal XM ervaring of kan ieder autoschadebedrijf het? Door datzelfde bedrijf anti roest (dinitrol - tectyl oid) laten doen of een specialistisch bedrijf?

 

 

XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm

Feije
afbeelding van Feije
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Op zich is het lassen van die dorpel niet zo heel erg ingewikkeld, maar het is natuurlijk nog maar de vraag of je tevreden bent met het resultaat dat Beun de Haas je geeft. Ik zou verwachten dat een autoschadebedrijf er geen enkele moeite mee heeft. Het enige waar je mee zit is dat je die kriksteun min of meer opnieuw moet maken. Ook niet zo ingewikkeld, maar het maakt het net iets meer werk dan een standaard dorpeltje. 

Overigens verwacht ik niet dat er al enorm veel specialisten zijn op dit gebied bij XM's. Als je tot een jaar of vijf geleden een XM had die dit probleem had, dan was het een sloper... Nou heb ik er geen enkele moeite mee om medeforummers pavang en blaueboot als specialisten te omschrijven op dit gebied, maar ik weet niet of die zin hebben om dit voor je te lassen . Je bent er wel eventjes mee bezig. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Gezien de recente fotos van Pavang durf ik die wel specialist te noemen, maar je 2e punt is een andere.

(hoop dat ik Blaueboot nu niet tekort doe :))

Er zijn overigens wel een aantal restaturatiespecialisten die oudere autos repareren. Heb er tijdje geleden 1 rond de Waal gevonden vai FB. Zag er allemaal wel goed uit

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

@JaapSt
Ligt er aan hoe je "specialist" interpreteert. Ik heb enkel ervaring met Xm dorpels (oké, en een Fiat Panda xD). Dus in die zin ben ik wel gespecialiseert. :p ;)

Maar naar mijn idee kan je alle kanten op met zo'n klus en is 't afhankelijk van wat voor budget je hebt.
Als eerste moet je jezelf afvragen of je het hele handeltje identiek wil hebben aan origineel, of 't er op moet lijken, of 't dat 't gewoon functioneel moet zijn, of goed genoeg voor de APK.
Dat is dan ook van duur naar goedkoop en ik denk dat 't ook wel invloed heeft op hoe lang 't goed blijft.

Die duurste optie heb ik nu op 2 wagens toegepast. Het vervelende daar aan is dat je de hele dorpel er af haalt en dan eigenlijk geen stuk roest meer wil laten zitten wat gewoon dik in de uren loopt. 
Van die uren valt wel wat af te snoepen door niet elk stukje roest te vervangen en de vervangende delen meer algemeen richting de originele vorm te maken, maar details laat je weg.

Een mix van die laatste 2 opties heb ik nu twee maal mogen toepassen op die voorhoeken. 
Dat is eigenlijk gewoon 'bakwerk'. Ofwel;
- doorgerotte stuk steunkoker van de kriksteun (in de wielkast) wegslijpen.
- kriksteun recht trekken/meppen
- Tapijt aan de kant en heel de naad tussen de zijkant kriksteun en bodem dichtlassen zodat 't weer stevig wordt.
- weg geslepen stuk steunkoker namaken en vastlassen.
Even grof gezegd. Ook hier is er natuurlijk een beetje de nuance dat wat je aantreft bepaald hoeveel werk 't is om 't weer goed te krijgen.

In jouw geval zit je dan nog steeds wel met die roestige buitenplaat van de dorpel en het spatbord. 
Die zou je wellicht nog kunnen oplappen door zoveel mogelijk roest er vanaf te halen met een lamellenschijf, dan te behandelen met een product wat zich in de roest vreet (Brantho Korrux, rustoleum 2169 etc.) en dan weer met lak en UBC afwerken. 
Maar zoals Feije ook al aangeeft.., die roest komt meestal van binnen. Dus dikke kans dat je gewoon geen dorpel overhoudt als je de roest er af probeert te halen.

Kort door de bocht in ieder geval...
- Die goedkope opties kan je overal wel laten doen.
- De duurdere ook, alleen scheelt het denk ik wel een beetje of iemand al vaker zo'n dorpel heeft gevormd en daardoor de trucjes kent om tot het gewenste resultaat te komen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Ik ben ook geen specialist maar doe veel laswerk aan de Ds en recent aan m'n eigen Xm.

Wat blaueboot zegt is de spijker op de kop. Het zijn vooral de uren als je het netjes wil doen.

En je kan vooraf niet goed inschatten hoe groot de ellende is.

 

erikpalmjansen
afbeelding van erikpalmjansen
  • 84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
  • XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
  • ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Heb mijn dorpels bij blauweboot laten vervangen.
En ondanks een precheck met foto's, een persoonlijke kijk tijdens de nieuwjaarsreceptie, kwam hij toch veel meer ellende tegen dan verwacht.
En dat zie je pas als de dorpels eraf zijn.
Heeft wat tijd en geld gekost, maar ben uitermate blij met het resultaat, waarmee ik de komende 20 jaar weer mee door de APK kom (als niet langer).
 

 

84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF

frederikb
afbeelding van frederikb
  • 2.5TD Exclusive mei 2000
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

blaueboot zegt:

<p>@JaapSt<br />
Ligt er aan hoe je "specialist" interpreteert. Ik heb enkel ervaring met Xm dorpels&nbsp;(oké, en een Fiat Panda xD). Dus in die zin ben ik wel gespecialiseert. :p&nbsp;;)<br />

Dank voor de heel uitgebreide toelichting - ik ga de komende dagen eens goed kijken en kloppen. Dat een goede auto in een jaar kan degraderen is wel een schrikbeeld. Begrijp ik @blaueboot dat je dit eventueel voor mij zou kunnen uitvoeren? 

XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Roest rond kriksteunen - ' best practice'?

Op zich heb ik er best zin in, alleen gaat 't op de korte termijn niet lukken. Het probleem is dat ik als eerste dat LMN-project afgerond moet hebben om weer werkruimte te hebben. Daarna nog een rondje groot onderhoud voor iemand anders dus dan is 't al snel November.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.