Slot niet te draaien is vaak een kwestie van slijtage van sleutel, slot of beide. En heeft meestal niet te maken met weer open springen. Dit is waarschijnlijker een storing in de bediening van het slot. Haal de stekkers eens los (paneel eraf, ter hoogte van het slot (aan de zijkant van de deur zitten 3 torxen, die hoogte) zit een gat, waardoor je de stang naar de binnenhendel zit en de stekkers kunt zien. Stekkers los en goed schoonmaken van slot en stekker kan helpen. Anders zit het mogelijk in het slot zelf en zou je die kunnen wisselen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wellicht een overbodige vraag omdat je dat al gedaan hebt, maar heb je het al geprobeerd te openen via de passagierskant met je sleutel? Ik heb nml. hetzelfde probleem met mijn XM ;) Bestuurderskant draait de sleutel 'lam' door en bij de passagierskant niet.
Hmm net 200 is wel wat magertjes... ik denk dat je de XM eens wat vaker de sporen moet geven! Maar wel fijn dat je de vering weer hebt kunnen laten herstellen. Chyparse is hier idd altijd een goed adres voor, mits Martin zich ermee bemoeit. Mooi dat je de CV weer in orde hebt kunnen krijgen, zoiets lijkt me een flinke ergernis.
Met een constante 90/110 kmh pers ik er wel 850 tot 900 km uit een volle tank. Kwestie van je rechtervoet in bedwang houden en veel op de cc rijden, want dat gehu met het gaspedaal doet je verbruik ook echt geen goed.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
wordt een gebruiktopicje zo....ik ook slechts 600 tot 650 uit een tank, maar rij dan ook eigenlijk alleen de kortere stukjes. \bij langere ritten gaat dit hard omhoog.
Is niet de motor,maar het mechaniek, dat het opgegeven heeft. De stang is losgeschoten, vaak omdat het kogel/kom gewrichtje uitgesleten is. Nieuwe (lange) stang is voldoende; motor kan blijven zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Met slaghoutje of lange schroevendraaier en hamer de kapotte van het andere eind (de rechterwisserkant) afslaan en gelijk weggooien. Eerst de korte over de kogel heen duwen en goed doorduwen; deze moet ergens midden op het uitstekende asje met een klik eindigen. De lange pas als laatste dus vastklikken aan zowel kogel op de rechterwisserkant als op de onderzijde van de motor. Dit kan allemaal makkelijk zonder de rest van het mechaniek los te maken. Let wel op dat je wissers goed staan. (even als alles los is, wissers in ruststand en motor 1x laten lopen, dan staat ie ook automatisch in ruststand); hierbij staan de korte stukjes, als ik het goed heb, beide in standje 4 uur als je recht erop kijkt, hangend over de motor. Als alles vastzit even proefdraaien, voordat je de paravan weer erop zet, waarbij opgepast voor de vingers.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Rij rustig, ineens dashbord lampjes uit en abs lampje aan..
Alles komt weer terug qua verlichting, behalve de koplampen.
Tegelijkertijd ROOK onder de kap vandaan :/
Auto aan de kant, contact uit en duimen.
Rook stopt, 5 minuten gewacht en de motorkap open gemaakt.
Geen brand of brandsporen, niets te zien aan gelukkig !
Lijkt erop dat er rond de accubak iets gesmolten is, maar zie niets wat gebrand heeft of doorgebrand is, wel loopt er onder de accubak een plastic omhulsel van "iets", wat uit elkaar viel bij aanraken, bijna als glaswol.
Na een half uur proberen te starten, sloeg net niet aan, dan net alsof accu plat is, ook nog geen licht uit de koplampen, maar ook geen rook of erger :)
Komende week komt de dame thuis, en maar eens gaan demonteren rond de accubak en voorbumper/koplampen.
Maar heeft misschien iemand al een idee wat er gebeurd kan zijn ??
Ah, oke die bedoel je. Ik heb er nog wel 4, als je interesse hebt laat het me maar weten. Krijg je de velgen erbij.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Poetsen is er niet van gekomen, wel heerlijk gereden vandaag.
Zo fijn hebben de vorige XM's niet gereden, maakt het minder erg niet met de 205 te gaan :)
Ben wel benieuwd naar het verbruik in D..nu 1 op 7 bij veel korte rittenen in de stad.
Zo staat de dame er momenteel bij :
[URL=http://s1073.photobucket.com/user/xmv6ex/media/xm-aug13_zps82cb7083.jpg.html][IMG]http://i1073.photobucket.com/albums/w400/xmv6ex/xm-aug13_zps82cb7083.jpg[/IMG][/URL]
Morgen 1000 km ervaring op doen, langste rit was 200 km tot nog toe.
In de laagste stand voor de foto?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja :)
Zo staat ze nu :
[URL=http://s1073.photobucket.com/user/xmv6ex/media/20130829_193414_zpsc4d60f64.jpg.html][IMG]http://i1073.photobucket.com/albums/w400/xmv6ex/20130829_193414_zpsc4d60f64.jpg[/IMG][/URL]
Heerlijk gezweefd over de autobahn, top viel tegen :/ net 200..
Mooie omgeving, mooie foto!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Heb beetje tijd over, dus maar eens wat dingen proberen op te lossen.
Auto is sinds ik haar heb, nog nooit op slot geweest omdat de vergrendeling gelijk weer terug springt..
Probleem is het slot, wat niet met de sleutel te bedienen valt..opening zit een beetje gedraaid, en de sleutel is niet te draaien..
Kan ik dit repareren, of is dit slot overleden (voordat ik alles loshaal en niet meer in elkaar krijg :p)
Slot niet te draaien is vaak een kwestie van slijtage van sleutel, slot of beide. En heeft meestal niet te maken met weer open springen. Dit is waarschijnlijker een storing in de bediening van het slot. Haal de stekkers eens los (paneel eraf, ter hoogte van het slot (aan de zijkant van de deur zitten 3 torxen, die hoogte) zit een gat, waardoor je de stang naar de binnenhendel zit en de stekkers kunt zien. Stekkers los en goed schoonmaken van slot en stekker kan helpen. Anders zit het mogelijk in het slot zelf en zou je die kunnen wisselen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wellicht een overbodige vraag omdat je dat al gedaan hebt, maar heb je het al geprobeerd te openen via de passagierskant met je sleutel? Ik heb nml. hetzelfde probleem met mijn XM ;) Bestuurderskant draait de sleutel 'lam' door en bij de passagierskant niet.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Slijtage dus. Bestuurderskant wordt het vaakst gebruikt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hmm net 200 is wel wat magertjes... ik denk dat je de XM eens wat vaker de sporen moet geven! Maar wel fijn dat je de vering weer hebt kunnen laten herstellen. Chyparse is hier idd altijd een goed adres voor, mits Martin zich ermee bemoeit. Mooi dat je de CV weer in orde hebt kunnen krijgen, zoiets lijkt me een flinke ergernis.
Slot bestuurderskant draait inderdaad dol,bijrijderskant werkt wel.
Het CV knopje zelf heeft ook wat kuren, is dat nog nieuw te kopen of over te zetten van een andere ?
En wagen lijkt al wat los te komen na de 800 km in D en diverse passen in Oostenrijk/Italië..
Dat zien we op de terugweg wel :)
Voorlopig houdt ze zich prima maar kijk wel uit naar volgend jaar in de 205 hehe
Slot kun je omwisselen van recht naar links
Knopje kan prima uit een sloper.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Knopje zit toch vast op het miniprintplaatje in de plip?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan ook knopje van de deur mee bedoeld worden in het paneel.
Verbruik valt toch mee, veel gereden tussen de 60 en 100, langere stukken, bijna 1 op 10 !
Wel weer een nieuw probleem, er zit een vogeltje in mijn linkerachterwiel..lager rot aan het worden..maar weer laten repareren als ik terug ben.
Inmiddels 25000 km gereden zonder 1 keer stil gestaan te hebben.
Afgelopen maanden 1 liter LHM per maand moeten toevoegen, dus kwam niet door de APK.
Lekkage op 2 punten, is verholpen door Citroen Zwolle tegen meevallend tarief :)
Stuurhuis, Diravi had wel aantekening, slangen droog, dus dat moet nog gebeuren dit jaar.
Wil ook nog die dwarse middendemper ertussenuit hebben, iemand dat al eens gedaan ?
Cruisecontrol zou ook fijn zijn, iemand daar ervaring mee, achteraf inbouwen ?
Maar voorlopig mag de dame weer een jaar de weg op.
Jee, op één tank of onderweg bijgetankt, net als die straaljagers? En alle files en stoplichten kunnen vermijden. Goed hoor!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zat meer met het moeten ontlasten
Heb je meer details over wat er lekte en hoe dat tegen welke kosten is opgelost? Wellicht interessant voor anderen die dat overkomt.
Waarom wil je die middendemper weg halen? Hoe stiller hoe beter toch?
Haha grappebakkers :)
1 Tank is goed voor 600-650 km..87 liter..best erg eigenlijk
Op de bon staat drukregelaar gereviseerd.
Maar er lekte wel meer, wel een aantekening over het stuurhuis, lichte lekkage,
Zal dus dit jaat iets aan moeten gebeuren.
Over de uitlaat, iets meer geluid heb ik geen probleem mee, wil als de pug klaar is, de V6 ook wat sneller hebben :)
Is bij dieselen toch mooi het dubbele: afhankelijk van de snelheid 1150-1250 km per tank, max. 84-86 liter.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Met een constante 90/110 kmh pers ik er wel 850 tot 900 km uit een volle tank. Kwestie van je rechtervoet in bedwang houden en veel op de cc rijden, want dat gehu met het gaspedaal doet je verbruik ook echt geen goed.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
wordt een gebruiktopicje zo....ik ook slechts 600 tot 650 uit een tank, maar rij dan ook eigenlijk alleen de kortere stukjes. \bij langere ritten gaat dit hard omhoog.
Inderdaad, we houden op over het verbruik.
Vandaag weer wat nieuws, ruitenwisser linkd klapt zo naar mijn zijraam..
Gelukkig heb ik een reserve motor :)
En rechterwisser doet niets meer?
Is niet de motor,maar het mechaniek, dat het opgegeven heeft. De stang is losgeschoten, vaak omdat het kogel/kom gewrichtje uitgesleten is. Nieuwe (lange) stang is voldoende; motor kan blijven zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klopt, rechts doet het ook niet meer..
Dat scheelt weer, en die stang heb ik nog liggen van de vorige.
Dank je voor de tip !
Met slaghoutje of lange schroevendraaier en hamer de kapotte van het andere eind (de rechterwisserkant) afslaan en gelijk weggooien. Eerst de korte over de kogel heen duwen en goed doorduwen; deze moet ergens midden op het uitstekende asje met een klik eindigen. De lange pas als laatste dus vastklikken aan zowel kogel op de rechterwisserkant als op de onderzijde van de motor. Dit kan allemaal makkelijk zonder de rest van het mechaniek los te maken. Let wel op dat je wissers goed staan. (even als alles los is, wissers in ruststand en motor 1x laten lopen, dan staat ie ook automatisch in ruststand); hierbij staan de korte stukjes, als ik het goed heb, beide in standje 4 uur als je recht erop kijkt, hangend over de motor. Als alles vastzit even proefdraaien, voordat je de paravan weer erop zet, waarbij opgepast voor de vingers.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nou, zit er weer op, wat een gepruts !
Zijn die dopjes/stangetjes nog nieuw te krijgen ?
Linker wisser raakte altijd al de bovenkant van het raam, zit nu net iets anders waardoor het nu weer goed gaat.
Motor zit ook lekker vast, qua constructie :/
Gelukkig hoef ik die er niet af te halen.
Vandaag voor het eerst afgesleept met deze XM..
Rij rustig, ineens dashbord lampjes uit en abs lampje aan..
Alles komt weer terug qua verlichting, behalve de koplampen.
Tegelijkertijd ROOK onder de kap vandaan :/
Auto aan de kant, contact uit en duimen.
Rook stopt, 5 minuten gewacht en de motorkap open gemaakt.
Geen brand of brandsporen, niets te zien aan gelukkig !
Lijkt erop dat er rond de accubak iets gesmolten is, maar zie niets wat gebrand heeft of doorgebrand is, wel loopt er onder de accubak een plastic omhulsel van "iets", wat uit elkaar viel bij aanraken, bijna als glaswol.
Na een half uur proberen te starten, sloeg net niet aan, dan net alsof accu plat is, ook nog geen licht uit de koplampen, maar ook geen rook of erger :)
Komende week komt de dame thuis, en maar eens gaan demonteren rond de accubak en voorbumper/koplampen.
Maar heeft misschien iemand al een idee wat er gebeurd kan zijn ??
Het is een V6 met het oude blok, ZPJ
Pagina's