Hoi Allemaal,
Na het overlijden van mijn oude v6 break, zijn we snel weer op zoek gegaan naar een nieuwe dame. Op marktplaats stond een mooie TCT in exclusive uitvoering met maar 107K km op de teller die onze interesse wekte. Na een afspraak gemaakt te hebben, bleek de auto bij aankomst aan de binnen- en buitenkant in hele mooie staat te zijn. Enig technisch onderzoek bracht al snel aan het licht dat de LHM enige verversing behoefde (ik heb nog nooit zulke geel/bruine LHM gezien! ) en dat de koppeling wel erg laag zat en zwaar ging. Al het electra werkte echter wel (op de achterruitwisser na), zelfs de achterbank verwarming werkte! Er is zelfs een, fabrieksgemonteerd, staat zelfs op de bon, navigatiesysteem aanwezig. Het hydractief lampje brande niet bij het starten. Na een proefritje met de auto gemaakt te hebbben was al snel duidelijk dat er comfort bollen gemonteerd waren. Ze deinde als een grote amerikaanse "pooierbak" over de wegen. Gezien het feit dat ze een hydractief onderstel heeft niet prettig en niet veilig....
Ik had, en heb nog steeds, mijn twijfel over de turbo. Ik heb het idee dat die het niet doet, maar ik weet niet hoe of waar ik die kan checken. Ik heb helaas ook geen geluidsvergelijkingsmateriaal, nog nooit een TCT met open motorkap gehoord.
Na een stevige onderhandeling zijn we het eens geworden over de prijs en kon mijn vrouw, deinend, terug naar huis rijden.
Na thuiskomst heb ik een lijst gemaakt met dingen die gedaan moeten worden:
- LHM vervangen door spoelolie
- Bollen vervangen door standaard
- Trekhaak plaatsen
- Ruitenwisser achter repareren
- Koppeling checken (Gedaan, hoger gezet en nu is hij ook wat lichter, nog wel aan de wel zware kant, maar slipt niet)
- Turbo controleren / vervangen?
- Hondenrek plaatsen
- ECU uitlezen ivm storingsmelding (Gedaan,was alleen de stuurhoeksensor)
Tevens zijn er nog een aantal dingen die niet moeten, maar wel pretig zijn:
- Taal display aanpassen van D naar NL (import auto he..) (Gedaan)
- Navigatie CD updaten en vervangen van D (2001 !) naar BeNeLux (2015)
- Ruitenwissers voor en achter
- Dashboard lampjes vervangen
- Linkerspiegel spuiten/vervangen (lak laat los)
- Wassen (dank voor de reminder Marc )
Al met al zijn we heel blij met de nieuwe dame!
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Mooi hoor! comfortbollen zouden ze echt moeten verbieden, als je nog een bollencheck/vullen gaat laten doen laat dan de 2 hydractiefbollen (1 voor de vooras en die ene voor de achteras) maar 20% met stikstof overvullen. Zo heb je in de comfortstand een soeplere vering (t.o.v. als alles origineel is, lijkt ietsje meer op het veergedrag van een CX) en moet de boel om wat voor reden dan ook tijdens het rijden op de sportstand dan is het ook echt stug zoals het moet zijn. Kortom dus geen giga deinende pooierbak maar een aangenaam en vooral veilig verende XM.
Veel plezier er van!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Moet nog een ding op het lijstje d'r bij: wassen!
Als de ruitenwisser achter de motor is; heb ik die nog evt. wel voor je liggen.
Mooie bak hoor.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooie wagen en leuk die XXen in je kenteken. ( over pooierbak gesproken; XXX was natuurlijk nog leuker geweest en dan iets met 69.... ;-)
__________
Crepuscule
Ja, die XX'en is leuk, wel een beetje lastig om er een bijnaam van te maken.. EXtreem eXclusive Rij GEnot?
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Als het nou een Break was, was ie Extra Extra Ruim.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Elegant eXtreem eXclusive Rij en Geniet Exemplaar ! (alle letters en cijfers..:) )
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Dus toch, hydro aktief moet branden bij /of voor het starten.
Dat deed de mijne niet, toen nog gevraagd aan Dibert , deze zij dat dit juist niet moest.
Kon dit weekend ook niet echt verschil merken met de sportstand aan of uit met de caravan erachter.
Ik baal best wel een beetje ,veel dingen gevraagd, een paar keer terug geweest en nog niet goed, ga naar Ulft toe , die zou wel duurder zijn maar ik heb liever dat de boel voor elkaar is.
Sorry voor het vervuilen van jouw topic , het is een mooie auto
Ik ken Dibert niet echt maar krijg de indruk dat hij vooral een 'Old School' niet hydractieve CX-man is. Of je met een XM bij hem, of bij de DS-garage in Ulft, aan het goede adres bent weet ik niet... Zodra het om storingen in hydractief systemen gaat heb je eigenlijk echte XM-specialisten nodig.
Voor de duidelijkheid; je hydractief lampje hoort direct na het starten ca. 1 seconde te branden (tenzij je een 16 klepper zonder hydractief hebt)
Waarschijnlijk moet je gewoon ff je computer resetten met een knoppenkastje of Lexia.
__________
Crepuscule
Klopt. Lampje moet aangaan, indien het niet aangaat is er simpelweg een storing aanwezig. Wel is het zo dat het met grote regelmaat de stuurhoeksensor betreft, en dat is geen ernstige storing. Dibert weet zijn weg wel rond XM's, en heeft ons een aantal keer goed uit de brand geholpen, alhoewel hij zich liever bezig houdt met de CX'en, eendjes en dergelijke. Rob die daar tot kort werkte was meer into XM's en C5 en dergelijke. Zijn wel vaklui daar hoor! Check ook of de diodes die van invloed zijn op je veersysteem niet zijn overleden. Dit kan je horen door een voortdurend getik als je de motor hebt afgezet. Op het forum staat hoe je dit kan oplossen. Knipperkastjes werken enkel tot ergens in 1997. Met ingang van de nieuwe V6 motor en nieuwe veercomputers dus niet meer! Dan is de Lexia de enige oplossing. Als die diodes dood zijn krijg je raar gedrag. Het verschil tussen sport en normaalstand is bij inschakelen niet gigantisch maar je moet het wel degelijk kunnen merken.
@Grootj. Een TCT hoort flink te trekken, en gaat redelijk gelijk op met de V6 12v tot een bepaalde snelheid. Met regelmaat sneuvelen de elektroklepjes nog wel eens. We hadden een ware TCT expert hier actief, Matthijs. Die is jaren bezig geweest met de zoektocht naar hikjes, vermogensverlies en dergelijke. Als je vragen hebt die specifiek over de TCT gaan ben je bij hem aan het goede adres.
Je kan eerst de ECU uitlezen met een lexia, kijken wat voor fouten daar uit komen. Bij de TCT's die ik heb uitgelezen kwam de elektroklep direct naar voren. Controleer ook alle slangetjes, die mogen niet poreus zijn en niet lekken/valse lucht trekken.
Ik zou als ik jou was ook de beroemde F2 zekering checken in de motorruimte, en als dat nog niet gedaan is vervangen door een zwevende. Daar voorkom je ellende mee, ik heb wel wat gesmolten bakjes gezien inmiddels...
Waarschijnlijk duurt het nog even voordat je distributieriem vervangen moet worden, maar in tegenstelling tot de V6'en heeft de TCT een ouderwetse 8 kleps motor zónder hydraulische klepstoters. Kleppen stellen dus. Het is vaak niet hard nodig maar het kan zeker geen kwaad als je distributie toch aan de beurt is.
De TCT is wel een errrug fijne motor, zowel met handbak als automaat. Heel veel plezier ermee!
Duidelijk, mij is ook de oplossing ff de plus tegen de min aan dan is ook alles gereset gegeven, ik weet niet of dit de beste oplossing is.
wie woont er bij mij in de buurt en kan/wil ff kijken of er storing is....
En dat puntje komt ook in orde als je de trekhaak komt halen. De auto waar die onder vandaan moet komen is namelijk een TCT.
Gefeliciteerd met de aanschaf, ziet er mooi uit.
Electroklepje heb ik al getest met de lexia en die klikte vrolijk terug.
Enige storing die erin zat was de stuurhoeksensor en na resetten werkte het hydractief lampje ook weer. Slangetjes moet ik nog checken.
Ik heb de zekering even bekeken en die ziet er prachtig uit, ook geen spoor van blakering ofzo... Misschien wel iets om uit voorzorg te doen inderdaad...
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Top!
Zit er misschien ook nog een redelijke reservewielbak onder die TCT? De mijne is redelijk vergaan..
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Gisteren nog even de nieuwe bollen gemonteerd en voor zaten er FE-bollen onder en die heb ik nu vervangen door FN-bollen. Maar achter kwam ik een verrassing tegen:
Nou meende ik dat ooit al een keer gezien te hebben en enig gegoogle leverde dit systeem op:
http://www.tecnosir.com/attrezzature_c720.php?lang=en
Je kunt met dit systeem de bollen op de auto op druk controleren en weer op druk brengen. Nu ben ik in dubio of ik de bollen moet vervangen door originele achterbollen (die ik al gekocht had), want ik denk dat deze bollen veel meer druk hebben dan de originele (waardoor ik dacht dat er comfortbollen onder zaten), of dat ik moet investeren in zo'n druksysteem. Dat kost 135,- euro plus dan nog de kosten voor een gasfles met stikstof (varieert vlgs mij tussen de 100 en 200 euro al naar gelang de grootte van de fles.) De voorraadbol is ook voorzien van zo'n ventiel, de hydractief-bollen heb ik nog niet gechecked. Maar het zou mooi zijn als deze ook op de anti-zinkbol zou zitten, want daar kun je niet makkelijk bij..
Webshop: http://www.tecnosirstore.com/attrezzature-ricarica-sfere-c720.html
Tevens ook de LHM vervangen door Hydraurioncage en dat was ook wel nodig:
Bij het spoelen van de remleidingen bleek dat de ontluchtingsnippel RV volledig rond was, die heb ik dus niet gedaan want die nippel zit op zo'n onmogelijke plek dat ik daar geen tangetje voor heb om los te kunnen draaien....
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ik heb nog een goede reservewielbak onder mijn zwarte dame vandaan kunnen halen. Dus als je interesse hebt, PB maar.
De foto's die je hebt geplaatst kan ik helaas niet zien.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hoi Marc,
Ik had de foto's in een ongedeeld album staan, maar dat heb ik nu aangepast. Je zou de foto;s nu moeten kunnen zien.
Ik heb interesse in de bak, dus je hebt PB.. :)
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Als je het pad naar de foto's wijzigt, functioneert de link niet meer. Gebruik s.v.p. de gebruiksvriendelijk foto-uploader. Dan hebben we over 5 of 10 jaar ook nog een bruikbaar forum met plaatjes.
__________
Crepuscule
Als je al andere achterbollen hebt zou ik die monteren. Van deze zou ik dan wel de vulnippels halen en bewaren. Mocht je dan in de toekomst zo'n set aanschaffen kun je die gebruiken.
Reserwielbak:
Olie:
Bollen:
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Mooie auto....!!! proficiat.. Mijn break rijdt nog, maar zal ook de eeuwige jachtvelden gaan opzoeken...
Luceo non uro....
Trekhaak
Gisteren eindelijk de trekhaak (originele citroen Bosal, met afneembare kop) onder de auto geplaatst. Het ging allemaal redelijk vlot (achterlichten verwijderen, boutjes onder de achterlichten) totdat ik de bumpersteun RA wilde losdraaien... Waar LA een bout zit die in de bumpersteun vastzit zat aan de rechtekant een moer... Ik kon via de wielkast in de bumper kijken en zag daar een bout zitten, die vrolijk meedraaide toen ik de moer probeerde te lossen. Vanuit de wielkast een ringsleutel weten te plaatsen (en met veel moeite) de moer kunnen verwijderen. De steun zelf zag er uit als een roestig stuk zwitserse kaas en waar de moer zat in de steun, zat nu een rond gat. Niet echt tof ook omdat die steun vervangen geen optie is, zit met 6 plastic boutjes geperst in de bumper.... Na grondig ontroesten met de slijptol, en smeren met fertan, een laag bitumen er over gespoten en hopen dat hij het nog een tijdje volhoud. Helaas geen foto's van gemaakt.
Het plaatsen van de trekhaak zelf viel ook niet mee, tis eigenlijk een klus voor 2 personen, maar met 2 wielen als steun eronder, is het toch gelukt. De uitlaatdemper zit wel redelijk in de weg, maar met wat wurmen kreeg ik de moer toch op de bout.
Vervolgens de kabelboom plaatsen. Dat viel mee, tis een originele kabelboom, dus stekkers klikken en klaar. Nou niet helemaal.. Ik had bij het demonteren van de trekhaak, samen met Basis Bix, van hem heb ik de trekhaak overgenomen, er voor gekozen om de kabel bij de connector los te halen opdat de kabel door het gaatje in de carrosserie zou kunnen. Geen foto gemaakt van de connector, want "die schema's staan wel op het internet" . Bij het verbinden van de kabel blijkt echter dat Citroen zich weer eens niet aan de standaard heeft gehouden... Er zit een West-con connector op en ik houd 3 draden over die qua kleur niet overeenstemmen met de schema's die ik online gevonden heb:
Weet iemand op welke posities deze draden (1 x oranje + 2 x geel met groene streepjes) aangesloten moeten worden?
Aangezien de 7 polen van het "oude" connectortype (de 7 grote gaten) nu al wel aangesloten zijn, kunnen we nu ook met de auto en vouwwagen op vakantie! (De 3 losse draadjes heb ik netjes geisoleerd met tape, dus dat gaat wel goed.)
Parkeersensor
Nu de bumper er toch af lag ook maar meteen de parkeersensor van de Ali ( http://www.aliexpress.com/item/freeshipping-auto-electromagnetic-parking-sensor-no-holes-need-easy-install-parking-radar-Bumper-guard-back-up/395189211.html voor slechts 8,89 euro ) geplaatst. Deze is makkelijk te plaatsen en, na enig zoeken naar de juiste draad om op aan te sluiten, werkt het verbazingwekkend goed. Het speakertje ligt nu wel onder de achterbank (tering wat komt daar een geluid uit.... ) zodat het geluid enigzins is gedempt.
Reservewielhouder
Enige tijd geleden heb ik ook een reservewielhouder overgenomen van Marc Alsemgeest. Die had ik op de paar roestige plekken nog even afgeschraapt en behandelt. Vervolgens lekker in de bitumen en nu hangt hij er weer strak onder! Marc bedankt!
Al met al een lekker dagje sleutelen.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Goed bezig! Ik heb volgens mij nog een intacte stekker liggen, zal vanavond kijken of die er nog is. Kan ik even de draadkleuren vergelijken.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met die bumpersteunen. Ik heb toen wel een plaatuitslag gemaakt om met dun RVS een nieuwe steun te kunnen maken. Dan bevestigen met epoxy of iets dergelijks. Kosten zijn helaas redelijk hoog om voor slechts een paar stuks te doen.
Djidde, was het nog gelukt om een foto te maken?
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Is er misschien iemand anders die een paar foto's van de draden kan maken? Vandaag bleek nl dat er niet veel werkt, 1 knipperlicht en 1 achterlicht, meer niet...:(
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ik had je gePB'ed. Bij mijn kabelboompje zijn allemaal andere kleuren gebruikt. Een oranje en geelgroene heb ik niet bij mij kabelboom. Waar zit alles bij jou aangesloten? In kofferruimte bij de achterlichten?
Ik moet je mijn excuses maken, want ik was aan 1 kant vergeten de kabelboom aan te sluiten... nadat ik die had aangesloten werkte alles weer. De 3 draden die nog over zijn, zijn schijnbaar voor de 6 extra draden van de 13 polige stekker, want alles op de 7 polige werkt nu.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou, een makkelijkere reparatie kan je iemand niet gunnen. Mooi dat hij het weer doet!
Pagina's