Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Pagina's

47 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb
Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

furriegurrie zegt:

Omdat ik zeker wilde weten dat mijn airco probleem niet door een kapotte zekering veroorzaakt wordt, ben ik alle zekeringen gaan na lopen. Zo ook de beruchte F2 zekering in de motorruimte die het climate control paneel en de blower zekert. Deze zekering zat zeer vast. Na wat brute kracht kwam de zekering los. De voet was zoals bij vele Xms gesmolten. De zekering zelf was gewoon heel.

Door het lostrekken van de zekering maakte deze daarna geen goed contact meer en viel mijn cc paneel regelmatig uit. Tijd voor een zwevende zekering dus. Een fix die al door veel mensen gedaan is, maar toch niet geweldig gedocumenteerd. Ik had als niet zo goed onderlegde electro-leek moeite om de juiste strategie te bepalen. Ik zal hier mijn werkwijze opschrijven zodat het voor anderen met wat drempelvrees wellicht makkelijker wordt om dit ook zelf te doen in geval dit noodzakelijk is.

Wat heb je nodig voor deze klus:
- 2 ring/steeksleuteltjes 10
- Platte schroevendraaier
- Multimeter
- Een stuk draad (niet te dun)
- Tang om de stekkertjes op de draad te knellen
- Zekeringhouder en stekkertjes, zoiets als dit
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPQBPNKE.jpg)

De plaats van deze F2 zekering is in het zekeringenkastje onder de motorkap achter de linker koplamp:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3YMZG8LK.jpg)

Ik heb een ES9J4 V6 motor. Die neem ik als uitgangspunt. Het kan zijn dat bij andere types er dingen anders zijn.

Ga als volgt te werk:
- Open de motorkap
- Verwijder de accukap en haal de min-pool los
- Verwijder de kap van het luchtfilter door de slangklem te lossen en de “schroeven” een kwartslag te draaien
- Draai de 2 bouten en moeren los waarmee het zekeringenkastje vast zit. De moeren hoeven er niet helemaal af, als ze voldoende los zijn gedraaid kun je het kastje naar boven loshalen
- Schuif de 2 gele borgschuiven naar buiten om de stekkers los te kunnen halen van het zekeringenkastje
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TCODNLQP.jpg)
- Haal de stekkers los
- Draai de 2 moeren los waarmee de plus! (ja, het zijn + draden!!!) kabels vast zitten. Deze zitten achter het klepje aan de rechterkant (zoals altijd vanuit de bestuurder bekeken) van het kastje zitten en haal vervolgens het kastje uit de auto. Bij mij zag het voetje van zekering F2 er zo uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VUYRMBBQ.jpg)
- Maak aan een stukje draad aan 1 kant een oog en aan de andere kant een geïsoleerde stekker:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DNCIXVVJ.jpg)
- Maak de 2 + draden weer vast en zet het draadje met het oog onder 1 van de 2 moeren
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NJCKRRBO.jpg)
- Maak de stekkers weer vast, maar laat de witte los.
- De draad die aan de andere kant van de zwevende zekering moet komen zit aan de witte stekker. Om zeker te weten dat dit de juiste is heb ik, naast meten met de multimeter, nog even een extra check gedaan door de boel tijdelijk aan te sluiten op deze manier:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DLIIQBFY.jpg)
- Sluit de minpool weer even aan op de accu en start de auto. Check nu of het climate paneel en de blower het doen. Als dit het geval is kun je de zekering even verwijderen en checken of het paneel nu uit is. Weer aansluiten en zien of het weer aan gaat. Als dat allemaal klopt, heb je de juiste draad/stekker te pakken.
- Haal de min pool van de accu weer los
- Knip de witte stekker van de draad, deze stekker is niet meer nodig.
- Zet een geïsoleerde schuifstekker aan de draad en sluit deze daarna aan op de zekeringhouder en sluit de andere kant weer aan op het draadje het met oogje
- Monteer het zekeringkastje en de kap van het luchtfilter weer, het ziet er dan zo uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4IMBUWSS.jpg)
- Sluit de min pool van de accu weer aan en monteer de kap

Dit klusje is ook weer geklaard, we hebben weer een blije bestuurder:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EEAWKNHJ.jpg)

Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Is dit met mijn type 2/3 ook het geval ?
En is dat niet in loop d'r tijd veranderd ?
Ik vind wel 2 zwevende zekeringen in mijn Tussen console.
Die zijn daar door de vorige eigenaar geplaatst en wat daar de nut van is, ik dacht zelf voor ECC panel.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Dit is een typisch type/serie 2a en 2b (of type 2 en 3) probleem en nooit verbeterd vanuit de fabriek. Bij climat control versies altijd de zwevende zekeringen plaatsen, ook al is het preventief.

Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Dan komt dit ook nog op mijn lijstje, De zekering zit namelijk nog op de normale plaats.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Keurig gedocumenteerd, hulde en dank je. Ook al heeft mijn XM deze mod al. 8)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Benzzie zegt:

Dan komt dit ook nog op mijn lijstje, De zekering zit namelijk nog op de normale plaats.

Even de pootjes van de zekering bekijken. Als die nog niet zwart zijn, lekker er weer insteken en over een jaar nog eens bekijken.

marcelreimer
afbeelding van marcelreimer
  • CC-539-SF XM 2.0i 16V 1999
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Goede handleiding. Heb net mijn zekering vervangen, die zag er zo uit:

IMAGE(http://m4media.nl/XM/IMG_2625.jpg)

Binnenkort maar eens een zwevende zekering fabrieken.

Groetjes, Marcel

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Het pootje is anders niet zwart :lol:

marcelreimer
afbeelding van marcelreimer
  • CC-539-SF XM 2.0i 16V 1999
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Je hebt gelijk. Zal ik hem dan maar terugplaatsen ..?

wimb
afbeelding van wimb
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Maar dan wel een beetje schoon schuren. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Bedankt voor het compliment vwb de handleiding. Mijn zekering zag er wel iets beter uit :mrgreen:

Ik had ook eigenlijk geen problemen met uitvallen van het dislay etc. Tot ik de zekering er uit had gehaald. Daarna wilde deze niet meer lekker contact maken met de contacten in de voet.
Doet de boel bij jou het nog gewoon na terug plaatsen van een verse zekering?

marcelreimer
afbeelding van marcelreimer
  • CC-539-SF XM 2.0i 16V 1999
Re: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Ja, mijn klimaatcontrole werkt weer als vanouds. Ben benieuwd hoelang hij het volhoudt ...

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

Een heel duidelijke handleiding, die ik vandaag heb gevolgd en met succes zelf voor de eerste keer een zwevende zekering heb aangelegd!

De airco / ventilatie doet het nu weer. 's avonds in het donker bij draaiende motor en ventilatie zag je zelfs de open zekering van de arico af en toe blauw flitsen, teken van overbelasting? Ik heb een zwevende zekering en 30Ah zekering gebruikt en dichtknijp doorverbinding. Ik had 2 doorgebrande 30 Ah zekeringen waarvan het pootje verbrand was. In het zekeringkastje was de gleuf waar een zekering pootje in schuift ook groter dan normaal, waardoor er waarschijnlijk slecht contact was.

Bij mij was de + accukabel vroeger los, daarom deed ik die 's avonds los, omdat de accu leeg liep wegens sluiting. Die is eerder in 2 keer opgelost door een garage. Sluting in draadboom bij achterklep van de break en kapotte deur schakelaar, deze zelf vervangen. Ook doet alle binnenverlichting, kofferbak verlichting en dorpelverlichting het weer! Vanmiddag de draaiknop - pool los gedraaid. Ook viel mijn airco en ventilatie af en toe uit en dan opeens weer aan.

Van de week vielen ook mijn dimlichten uit, rest buitenverlichting en mistlampen voor deden het wel. Zelfs 2 keer op 1 avond, al eerder gebeurd dat een  dimlicht zekering kapot ging, zelfde zekeringkastje in motorruimte, zekeringen verwisseld 10Ah, Maar bleven nu uit, doen het nog steeds niet. Zekeringen en stekkers schoon geblazen en met doekje/ schroevedraaier schoongemaakt. Draden bekeken, geen draadbreuk of beschadigde of geknakte draden naar de draadbomen. Ook 3 groene relais eruit gehaald, geoxideerd, ook pootjes afgeveegd, mocht niet baten. Zelfs nog 1 lampje vervangen, maar mocht niet baten.

Ook kwam ineens van de week de melding "ABS buiten werking" en ging het gele ABS lampje met slippende auto branden en bleef branden en melding geven. Dit is nu ineens opgelost, Kennelijk teveel allemaal voor 1 kastje. Hierop zijn ook extra zekeringen aangesloten, misschien voor de LPG installatie. De installatie heeft een zwevende zekering naar de accu plus pool.

Dus 2 van de 3 problemen opgelost, en een paar uur met plezier gesleuteld, scheelt me toch weer eur 100 die ik niet aan een garage kwijt ben Furriegurrie heel erg bedankt en leuk je ontmoet te hebben afgelopen zaterdag bij het XM magazijn. Leuk weer een goede koplampunit gekocht, huidige heeft een steenslag beschadiging. Het blauwe paravon (?) driekhoekje dat ik kwijt was heb ik inmiddels vervangen door het andere dat ik via het magazijn in mijn bezit is gekomen. Vastgelijmd met veel lijm Bison kit, het zit er na 2 dagen nog goed op. Staat nu weer mooi en compleet.

Ook de andere XM rijders bedankt voor het kijken naar mijn XM afgelopen zaterdag, het was leuk en ik heb de tips in mijn geheugen opgeslagen en deels nu al gebruikt om zelf te sleutelen. Ik ben geen monteur  maar kan wel steeds mer in technisch opzicht.

Wat nu nog moet gebeuren is veerbollen aanpakken, er is lekkage. En olie verversen met olieflter. Krijg ik nu ineens zelf zin in om te doen. Misschien een nieuwe luchtfilter erin doen, zaten ook dorre blaadjes in, net zoals in de ruitenwisser ruimte waar ik handenvol dorre blaadjes heb weggehaald, mogelijk was

Voor de lpg zou ik een droogfilter moeten vervangen.  Mijn wagen heeft toen ik haar kocht op 3 dec vorig jaar in geen 50.0000 km een beurrt gehad, ook geen onderhoudsboekje, wel een adres van een citroen/ suzuzik of Hyundai garage in Utrecht op de nummerplaat . In 2011 is een LPG installatie erin gedaan vroeger. Km stand staat nu 4.000 verder door mij op 370.000, motor loopt mooi, schakelt perfect, trekt goed maar slaat af en toe af bij bijna stilstaan bij afremmen. Start wel altijd in 1 keer.

Afstelling?? Garage denkt dat het aan de lpg (VGI Vogels) installatie ligt. Bij starten of aflslaan van de motor schreeuwt de auto, V snaar?

Ik rijd nu gemiddeld tussen 1 op 7 en 1 op 10, heb een 3.0V6 24 V motor.

Ook heb ik olie lekkage maar geen plassen onder de auto, wel is hij nat aan de onderkant.

De wagen is inmiddels veel verbeterd vind zelf en zeggen anderen. 

 

 

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Mooi dat je zelf steeds meer dingen op kunt pakken en dat je wat aan de zwevende zekering info hebt gehad!
XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

ik heb een lpg drooggasfilter gekocht. €39. Relais dimlichten moet ik schoonmaken, ze vallen af en toe uit ,

 

miet nog ruitewisser achter en ter en sproeier achter en mistachterlicht maken(/ zelf lpg filter vervangen en ook luchtfilter

, garage wil ik vragen olie en Oliefilter en brandstof filter, maar moet nu leven met mijn gezin van IOAW gbijstand), wie zou mij willen helpen met olielekkage motorolie af en tie branlucht van verbrande olie, lekkage  LHM en koelvloeistof? Hoeveel kos dat?

wil voor APK van april auto helemaal klaar hebben wn. Een jaar zonder veel kosten hebben

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Misschien is het handig een eigen topic aan te maken in het 'Jouw XM' gedeelte. Zo kunnen we je problemen makkelijker behandelen dan alles in dit topic, want dit topic gaat over het plaatsen van een zwevende zekering.

Let bij schoonmaken van relais op dat je ook even wat vaseline op die pootjes doet. Je steekt hem in een relaishouder en ik wil wedden dat dat ook even vies is, maar daar kun je niet bij. Vaseline op de pootjes en een paar keer goed erin drukken.

Doet je ruitenwisser achter helemaal niks? Kabelbreuk of kapotte zekering of massa die niet goed zit?

Maar als ik het goed begrijp heb je dus verschillende lekkages?
- Motorolie (waardoor ook de verbrande olielucht komt)
- LHM
- Koelvloeistof

Het is moeilijk in te schatten hoeveel dat gaat kosten. Een lekkage kan aan erg veel dingen liggen.
Motorolie lekkage met stanklucht: betekent dus dat het op je uitlaat valt. Beste kijk je dan naar de kleppendeksels, nieuwe (vloeibare) pakking.
LHM lekkage: kan alles zijn van een niet goed aansluitende leiding, tot rotte leiding, tot kapotte wartel, tot retourslang. Plaats bekijken waar het lekt onder de auto. Is het erg weinig of heel veel? Als het heel weinig is en het zit in de buurt van een voorwiel, is het een retourslang.
Koelvloeistoflekkage: ook bij koude motor? Bi jwarme motor zou je een KVS lekkage erg goed moeten kunnen zien doordat dat flink heet wordt. Een klein gaatje of scheurtje zou dan moeten opvallen! Zou je bij warme motor eens kunnen checken, wel voorzichtig zijn! KVS is heet dan.

Misschien kan een van de mods dit berichtje ook verplaatsen als er een topic aan is gemaakt in 'Jouw XM'?

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Berichten verplaatst

 

Luceo non uro....

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Duidelijke beschrijving voor het plaatsen van een zwevende F2 zekering. Het lijkt alleen of er ook foto's waren. Zijn die er nog elders misschien?

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden luidt het gezegde :)

Met vriendelijke groet, Edwin

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Die waren er zeker. Maar stonden op mijnalbum en die wilde op een gegeven moment geld zien om het album actief te houden. Daar was ik niet zo van gecharmeerd.....

 

Ik zal eens kijken of ik ze nog ergens kan vinden.

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE:

Ik vond via Google een pdf op de xmclubsite bij een ander topic.

Alles duidelijk uitgelegd met foto's tov pagina 1 ook nog een oog nodig.

Ook van furriegurrie

 

Met vriendelijke groet, Edwin

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

 

Dit is het artikel dat ook in het clubblad heeft gestaan...

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik heb momenteel precies hetzelfde probleem. Een half weggesmolten voetje met ook nog een restant van een zekering erin. Non stop problemen met de uitvallende airco. Ik ga dit ook heel snel als omschreven uitvoeren..

__________
Crepuscule

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Ik heb het probleem nog niet maar ga de zwevende zekering preventief plaatsen. Het gebeurd je anders op een moment dat je je airco niet wil missen (op vakantie of zo :( ) of erger er smelt nog meer weg.

Met vriendelijke groet, Edwin

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Ik heb nu het probleem dat ik elke ochtend mijn zekeringkastje moet masseren om de ventilator aan de praat te krijgen. Ik ga me ook eens met die zwevende zekering bezighouden. Gesmolten is het nog niet maar ik ga daar ook niet op zitten wachten.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Ja want je hebt straks in de winter ook een goede blower nodig. Bij mij werkt het inmiddels weer perfect.

__________
Crepuscule

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Ik heb me er vandaag mee beizg gehouden. Was dankzij de how-to een makkie. Nu, de afgelopen wou ook de verwarming van de achteruit s'morgens ook niet aanspringen. Ik dacht eerst dat die mee op de F2 zekering zat maar dat blijkt nu niet zo te zijn. Ik zal eens moeten zien of ik in mijn Haynes manual kan zien waar die op zit. Of is hier ook een gekend probleem mee. In elk geval hoop ik nu van de blower-problemen af te zijn.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

kabelbreuk in de scharnier van de achterklep misschien.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Marc Alsemgeest zegt:

<p>kabelbreuk in de scharnier van de achterklep misschien.</p>

Na het starten blijft nu telkens het lampje van de batterij branden. Na een korte tijd gaat het dan heel flauw branden en dan gaat het uit. Zolang het batterij lampje brand werken zowel blower als achteruitverwarming niet (naar het schijnt ook de sigarettenaansteker). Als het lampje na een goede minuut of 2 uitgaat werkt alles weer naar behoren.

Beetje googelen stuurde me op het citroen forum waar al snel bleek dat het batterij lampje op een alternator probleem wijst. Een relais zorgt ervoor dat zolang er onvoldoende laadstroom is de grote verbruikers ( airco, achteruitverwarming) niet werken. Mijn probleem kwam dus niet door een falende F2 zekering. Nu moet ik even gaan nadenken wat ik ga doen. Misschien tijdelijk eentje uit de sloop nemen en de huidige later reviseren. Ik zal nog wel zien.

Een beetje off-topic met dit verhaal, al is het voor toekomstigen misschien wel handig om weten.

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Toch voor die tijd dan een hele geavanceerde auto....

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Dynamo (alternator in het Vlaams) is idd de oorzaak van het batterijlampje dat oplicht. Gaat vaak stuk doordat er LHM lekt vanuit de HD-pomp die er boven hangt. Ik zou dat laatste even goed checken en een nieuwe dynamo erin hangen. Kost je ca. 300 euro, maar dan ben je wel zeker van een goede oplading; zeker met de winter in aantocht is wel fijn om genoeg stroom te hebben. Zonder stroom is geen pretje, zeg ik uit ervaring.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
RE:

Geen airco meer. Ben ik nu ook op het punt aangekomen om zo'n zwevende zekering aan te leggen?

Het groene 30A plastic van de zekering  volledig weggesmolten (foto rechtsonder). Best link toch zo? Zie de foto van die blauwe uitgebrande xm voor me... voorlopig een pakketje 30A zekeringen aangeschaft. Hoop dat dat nog gaat passen met die gesmolten bende..

 

 

Pagina's