Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Pagina's

35 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dankjewel Veen. En ik noem het geen misser hoor, eerder voortschrijdend inzicht. We kunnen immers niet alles weten, zelfs amateursleutelaars niet ;-) . De disclaimer lijkt mij voor nu prima.

Het eerste dat ik ga doen is het signaal uitlezen met een scope en dan eens verder zien. Ik heb denk ik zo'n 8 hydractiefcomputers liggen van verschillende jaargangen, kan zelfs even kijken of er nog verschillen in de jaargangen zitten.

Zodra ik wat meer weet kom ik hier wel weer ff terug. Kan wel even een maandje ofzo duren.

Armand
afbeelding van Armand
  • XM V6 12v technic gris "89 ⏪◀ME5T▶⏩
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1
Heel intressant onderwep, bedankt allemaal voor de info! ik zweef met mijn type 1 uit 89, nu al weer 2 jaar rond met 12v op de klep doorgeschakeld van het lichtrelais. Daarvoor stuiterde ze als een opholgeslagen wild paard. Maar als ik het goed heb begrepen,wordt in de introductiefilm waar de Hydroactieve vering wordt uitgelegd,de elektroklep met pulsen aangestuurd door de door veschillende sensoren. Hierdoor wordt de vering achter stug na het passeren van een verkeersdrempel,zodat de wagen niet teveel doorzakt. Dit bevestigd wat er in het vorige bericht werd beschreven en in de pdf in het duits,met als conclusie dat deze fix mischien de elektroklep kan oververhitten of beschadigen met een continu van 12/14 volt. Dit zet mij weer aan het denken,hoe zou je zoiets kunnen voorkomen? Ik ga het volgende doen; Het signaal van pin 8 (gele draad naar elektroklep) geeft normalerwijze,pulsen aan de elektroklep door. Deze pulsen ga ik gebruiken om een relais mee aan te sturen. 1-gele draad van VC pin 8 doorverbinden naar relais. 2-Relais krijgt 12/14 volt 3-Relais geeft pulsen van 12/14volt weer door aan elektroklep. Hopen dat dit gaat werken .

Een dag gezweefd,,?
Is een dag geleefd !

Armand
afbeelding van Armand
  • XM V6 12v technic gris "89 ⏪◀ME5T▶⏩
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Het bovenstaande moet ik corrigeren.

Eerst ga ik testen vanaf welke voltage de elektroklep opent.

Daarna ga ik die juiste voltage gebruiken  middels een dimmer/omvormer,om de klep via het relais aan te sturen.

ik ben nog opzoek naar een relais dat pulsen in milliseconden door kan geven .

 

Het zou toch goed moeten kunnen? immers "'Domme dingen zijn geen baas,,

Een dag gezweefd,,?
Is een dag geleefd !

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Ondertussen heb ik het signaal van de veercomputer naar de hydractiefklep gemeten met een scope. Ik heb een foto en filmpje van het signaal klaar liggen, heb het alleen wat te druk om het verder uit te werken. Het is een "peak&hold" signaal, dus opentrekken op 12v en dan continu 6 tot 8 volt om de hydractiefklep open te houden. Het relais wordt dus op een simpele aan/uit wijze bedient door de veercomputer.

Het zijn dus geen pulsen en het signaal kun je ook niet reproduceren met een dimmer of in microseconden knipperend relais.

Hydractief 1 heeft 1 hydractiefklep die voor- en achteras tegelijkertijd schakelt. De latere hydractief 2 heeft 2 kleppen, eentje voor de vooras en eentje voor de achteras, maar ook de hydractief 2 schakelt beide assen altijd tegelijkertijd. Er is geen sprake van een situatie waarin vooras en achteras apart van elkaar geschakelt worden.

Het beste wat er gedaan kan worden in het geval van een weigerende hydractief is het herstellen van goed contact op alle contactpunten in de stekkers tussen hydractiefcomputer en hydractiefklep(pen). Dat heb ik ondertussen gedaan bij mijn XM met Hydractief 1 en dat werkt perfect. Met name de stekker op de hydractiefklep was echt heel erg verrot. Daar past een normale generieke Bosch stekker op, die heb ik daar dan dus vervangen voor een nieuwe. Aanknijpen met een goede daarvoor bedoelde tang, samen met de juiste rubbertjes om de stekker waterdicht te maken.

Pagina's