Welke retourslang?

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Tbx
afbeelding van Tbx
Welke retourslang?

Bij het vervangen van een zwetende regelaar van de Diravi is een van de retourslangen gesneuveld (type 2 met ZPJ uit '96). Was natuurlijk te verwachten met rubber van 25 jaar oud. De tijdelijke oplossing met een metalen verloopje en een stuk slang van een GS zorgt voor een heel vreemd stuurgedrag dus toch maar op zoek naar een originele oplossing. Ik dacht dat het zou gaan om 5270.s7 maar dat lijkt net de andere retourslang. Die ik moet hebben eindigt in een T-stuk met 5 uitgangen (dus inclusief T-stuk en de 5 slangen die er aan geseald zitten). Klopt het dat dat 5270.80 is?  

 

Hij zit rechts op de regelaar aan de geknikte aansluiting.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Jammer dat het verloopje niet goed werkt. Je zou denken dat dat in de retourleiding niet veel uitmaakt.

Ik heb helaas nog nooit een XM met Diravi gehad en kan je niet veel verder helpen. 

Misschien kan Tobias even kijken, die heeft z'n ZPJ toch openliggen daar voorin...

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Veel meer dan naar de onderdeellijst gluren kan ik eigenlijk niet.

Dan zie ik inderdaad dat de 5270.s7 maar vier slangen heeft en de 5270.80 vijf. Er staat niet bij vermeld wat nu bepaald wat er op de wagen hoort. Beide staan aangemerkt voor de serie 2 met ZPJ en Diravi.

Vraag me af of je 'oplossing' wel echt de boosdoener is. Of is de diameter van het pijpje echt een stuk krapper? Dus dat de regelaar niet z'n vloeistof kwijt kan?
Sorry.., aan het Diravi hoofdstuk ben ik nog niet begonnen. Dus ik weet alleen maar een beetje globaal hoe het systeem werkt. Maar geen idee wat de kleine dingetjes zijn die het kunnenn maken of breken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tbx
afbeelding van Tbx
RE: Welke retourslang?
Mijn hypothese was inderdaad dat het volume onvoldoende is. Of dat de 'nieuwe' regelaar kuren vertoont. Maar er is ook een aandrijfashoes en dergelijke vervangen. Het kan dus ook zijn dat de Diravi niet het probleem is maar de uitlijning. Volgende week maar eens een garage met meer Diravi ervaring laten kijken.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Retourslangen zijn zover ik weet drukloos, al doe je er benzineslang aan dat mag voor de werking geen enkel verschil maken. Diravi is een fijn maar delicaat systeem waarbij alles 100% moet kloppen, ook de uitlijning anders is er niet ontspannen mee te rijden vanwege de zelf centrerende functie.

Wat voor 'vreemd' stuurgedrag vertoont de auto nu dan, omschrijf het eens?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Tbx
afbeelding van Tbx
RE: Welke retourslang?
In de centrale stand gaat hij links de bocht om (het enige dat comfortabel rijdt is een klaverblad linksom). Dus bij rechtuit rijden moet het stuur een graad of 30 naar rechts. Snellere bochten voelen ook een beetje sketchy, alsof je steeds tegen onderstuur aanzit. Op het blote oog staat het rechter wiel ook heel iets naar links. Over 2 weken gaat hij naar Leerdam om te kijken of het op te lossen is. Ik heb al wel besloten dat ik te veel tijd kwijt ben geweest aan garage bezoek de afgelopen 2 jaar en dat hij na reparatie weg gaat. De XM als enige auto voor de deur met >20k per jaar en een beroep waarbij betrouwbaar vervoer essentieel is blijkt niet handig. De vervanger is een Honda Civic Tourer. Piep en kraakvrij. Rijdt snaarstrak. Maar het is natuurlijk geen rijden gelijk met een goed werkende V6 Break met Diravi (en handbak).
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Welke retourslang?

Dat lijkt heel sterk op een 'verklote' sporing.....

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Welke retourslang?

Een keer fors en stoeprand raken, met welke auto dan ook, en je mag ook daarmee naar de garage om de uitlijning na te laten kijken.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tbx
afbeelding van Tbx
RE: Welke retourslang?

Nog even een terugkoppeling van bovenstaand. 3x terug geweest bij de garage die er vanuit bleef gaan dat de lekkende retourslang het euvel was maar die te druk was om er eens goed naar te kijken. Dus op naar Leerdam voor een 2e mening waar Beau het euvel meteen vond. Was ook niet te missen eigenlijk...  Gecombineerd met op raadselachtige wijze verdwijnende koelvloeistof (wrs koppakking achterste cilinders) besloten dat een Xm (in ieder geval een ZPJ met Diravi) van 25 jaar oud als enige auto en 25.000KM per jaar niet ideaal is. Zeker zonder goede sleutelruimte, tijd of technisch inzicht (kies 2). Als tegenreactie een Honda Civic gekocht blush. Een XM komt wel weer als er een keer een huis is met een lekker grote garage.