Lekstroom door elektrisch verstelbare voorstoelen?

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Htilanus
afbeelding van Htilanus
  • 2.0 CT, handgeschakeld, Op de weg sinds 19-05-1998
  • 2.0 v16, handgeschakeld, Op de weg sinds 4 juni 1999
Lekstroom door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Beste mensen, 
Ik heb sinds een aantal weken een lekstroom probleem. 
Het lijkt dat het is begonnen toen ik elektrisch verstelbare voorstoelen had geplaatst.
Op zich ging dat allemaal erg makkelijk. De draadbomen met stekkers lagen er al. Aansluiten en klaar.

Maar nu is dus na een paar dagen de accu plat. 
Wie kan me hiermee helpen?

Bedankt!

Groeten,

Huib
 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Tja.., lekstroom kan echt overal ontstaan en kan lastig zijn op te sporen.

Wel natuurlijk toevallig dat het ontstaat na het aansluiten van elektrisch verstelbare stoelen.

Dan is eigenlijk het makkelijkste om de stekkers daarvan weer los te trekken en eens aan te zien of de accu dan weer wel vol blijft.

Zoniet, dan weten we meteen dat we 't ergens anders mogen gaan zoeken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbarevoorstoelen?

Toevallig ben ik hier dit weekend met mijn Xantia ook mee bezig geweest. Ik heb gemeten hoeveel stroom zo'n stoel trekt, omdat je de stoel van een Xantia pas kunt verstellen als de auto op contact staat. Bij de bestuurdersstoel vind ik dat kl*te als er iemand in je auto heeft gereden die kleiner is dan je zelf bent, dus die heb ik een permanente plus gegeven in plaats van een geschakelde. Vervolgens heb ik met een multimeter de stroom tussen de accupool van de massa en de accuklem gemeten. Met aangesloten bestuurdersstoel was dit 1,17A, toen ik die stekker lostrok was het 0,97A. Ik dénk dus dat zoiets een redelijke richtwaarde is als je je totale lekstroom op zo'n manier zou willen meten. In mijn geval vermoed ik dat m'n accu leeg was geraakt doordat ik te veel met de verstelling had zitten spelen zonder dat de motor draaide... M'n accu is overigens ook niet nieuw meer. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Bij  mijn XM kun je de stoelen wel verstellen zonder contact, 1e 10 minuten na openen auto, via dat tijdrelais.

Ik vind 1A lekstroom zowiezo wel veel

Jaap

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare voorstoelen

JaapSt zegt:

<p>Bij&nbsp; mijn XM kun je de stoelen&nbsp;wel verstellen zonder contact, 1e 10 minuten na openen auto, via dat tijdrelais.</p>

<p>Ik vind 1A lekstroom zowiezo wel veel</p>

Zo hoort het ook, zit op hetzelfde relais als de interieurverlichting. Gaat dus aan als je de deur open doet.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbarevoorstoelen?

Het probleem met mijn manier van meten is dat je alleen maar ziet wat de auto doet als je net een accu hebt aangesloten. Ik zou best geloven dat hij dan meer stroom trekt dat als de accu al een poosje is aangesloten. Met 1A zou je m'n accu in drie dagen leegtrekken, da's inderdaad best snel...

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Ik heb dat experiment ooit ook gedaan. Accu aansluiten met multimeter ertussen. Deuren dicht. Zodra relais binnenverlichting ed uitschakelt zakt je stroom naar bijna 0. Is prima te volgen

Jaap

Htilanus
afbeelding van Htilanus
  • 2.0 CT, handgeschakeld, Op de weg sinds 19-05-1998
  • 2.0 v16, handgeschakeld, Op de weg sinds 4 juni 1999
RE: Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare voorstoelen

Dank voor het meedenken. Ik heb de stoelen losgekoppeld en bij het loskoppelen hoorde ik een relais klikken onder de stoel. Kennelijk iets dat stroom trekt. Misschien nog te kort om te merken dat accu vol blijft.

Overigens had ik een soortgelijk euvel in mijn vorige XM, waar ik deze stoelen uit heb overgezet. Daar werkte de stoelen alleen als er een deur open was. Dat bleek inderdaad gekoppeld aan de binnenverlichting, want als die na een paar minuten uitging, werkte de stoelen niet meer.

Als de deur dicht was, of de binnenverlichting was uitgegaan, dan klonk er een jankend geluid onder de stoel vandaan, uit de relais die onvoldoende spanning kregen, leek mij.

Dus altijd met losgekoppelde stekkers gereden.

Het is voor mij een raadsel waarom die stoelen stroom blijven trekken uit het circuit. Want ze doen op zich niets als het contact uit staat.

In mijn eerste XM (Serie 1) had ik ook elektrisch verstelbare stoelen, die zaten daar al in. Geen enkel probleem.

Nou bedenk ik me, zou er een verschil zijn tussen de bedrading voor de stoelen uit de Serie 1 en de Serie 2? Ik weet in dat ze in mijn vorige (ook Serie 2) naderhand er in zijn geplaats. Misschien had de vorige eigenaar ze uit een Serie 1?

 

Huib Tilanus

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Probeer uit te vinden welk relais het is. Even de stoelzitting eruit halen en dan luisteren/voelen.

Het is dus normaal dat de stoelen te bedienen zijn als de deuren open zijn, en daarna met draaiende motor. Er is een relais die bij draaiende motor de stoelen aanstuurt( en nog wat zaken)

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare stoelen?

Bedrading, althans in ieder geval de stekkers, verschillen tussen serie 1 en serie 2 inderdaad.
Voorts moet er voor een correcte werking van de stoelen, bij draaiende motor, dus niet alleen bij open deur, een relais zitten achter de zekeringkast. Zit dit relais er niet, bijv. omdat er af fabriek non-electrische stoelen in zaten, dan werken de stoelen doorgaans niet. Overigens werkt dan een electrisch verstelbare armsteun ook niet.

De feature om de stoel te verstellen bij open deur zonder contact is een voor serie 2 unieke. In serie 1 lukt dat niet. Hiertoe zijn de bedieningsknoppen van de stoelen ook omgewisseld: bij serie 1 zat voor-achter aan de middenconsole kant en de rugleuning aan de deurkant. Bij serie 1 andersom.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Htilanus
afbeelding van Htilanus
  • 2.0 CT, handgeschakeld, Op de weg sinds 19-05-1998
  • 2.0 v16, handgeschakeld, Op de weg sinds 4 juni 1999
RE: Lekstroom probleem, door elektrisch verstelbare voorstoelen

Nog weer een update:

Ik heb nog niet onder de stoelen kunnen kijken. Plan voor het weekend.

De bediening van voor- en achteruit zit aan de deur kant. Verstellen van de  leuning zit aan de middenconsole kant.
Dat zou dus wel duiden op serie 2 stoelen?
Deur open of dicht maakt in deze auto geen verschil.

Wat voor relais zou er achter zekeringkast moeten zitten? 
En het rare is, dat de stoelen het wel gewoon doen. Af fabriek ligt die draadboom er blijkbaar al wel.

 

Huib Tilanus

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik heb S1 stoelen in een S2 en onder mijn S1 stoelzitting zit ook een relais.  

Ik moest een deskundige inschakelen om het op te lossen. Ik kan dan ook niet heel goed uitleggen wat er niet goed was maar als ik het mij goed herinner had ik een draadje verkeerd aangesloten waardoor ik het relais passeerde en de stoelen continue stroom trokken .

__________
Crepuscule

Feije
afbeelding van Feije
RE: Lekstroom door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Een S1 zal het dan denk ik hetzelfde hebben als mijn Xantia. Bij mij was het probleem dat het relais continu aangestuurd werd. Dat relais trok op zichzelf al bijna 200 mA. Daarmee trek je een volle accu in 15 dagen helemaal leeg. Ik heb het relais eruit gehaald en de voet doorverbonden, daarmee trekt 'ie in mijn geval niks. 

Htilanus
afbeelding van Htilanus
  • 2.0 CT, handgeschakeld, Op de weg sinds 19-05-1998
  • 2.0 v16, handgeschakeld, Op de weg sinds 4 juni 1999
RE: Lekstroom door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Ik ben er nog niet uit waar het m in zit. Het lijkt nu mee te vallen, kan ook zijn dat ik net vaak genoeg rij. Voor de zekerheid een jumpstarter in de kofferbak.
Ik vond dit schema - een pagina uit een super helder werk van ene Gábor Deák Jahn, waarvoor dank - met daarop de schakeling van de verstelbare stoelen. Maar ik kan daarmee de lekstroom ook niet verklaren. Wie wel?
 

Huib Tilanus

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Lekstroom door elektrisch verstelbare voorstoelen?

Wat je kunt doen is als der auto in rust is de zekeringen er een voor een uit trekken en een amperemeter op de 2 polen zetten. Dan weet je iig welke stroomtoevoer het is.  Daarna verder zoeken richting de stoel

Jaap