Hallo, mijn eerste post hier omdat het me zelf niet meer lukt. Even voorstellen. Mijn naam is jasper (20) en ben in bezit van een groene dame. Ik probeer er zo veel mogelijk zelf aan te sleutelen maar t gaat me niet altijd goed af.
Bij mijn Citroen xm v6 (1998) is sinds kort een ernstige koelvloeistof lek tussen de versnellingsbak en de motor. Net voorbij het midden van de motor richting de cockpit. Het begon met een plasje per paar dagen. Na leeg in een kwatier. Hij lekt nu ook tijdens stilstaan. Ik heb het volgende gecontroleerd gedaan.
Ontluchtingspotje nagekeken - check
Thermostaat huis nagekeken - check
Slangen aangedraaid - check
Als iemand mij alstublieft verder opweg helpen. Ik ben aan de einde van mn kennis
Even uitvogelen hoe ik fotos upload. Ze komen eraan
Nooit te jong om te genieten (van een XM)
Foto's kun je eenvoudig uploaden via de foto(camera)button boven het reactiekader.
zie
__________
Crepuscule
Welkom en (soort van) gefeliciteerd met je Xm.
Als 't je eerste wagen is waar je zelf aan sleuteld heb je wel een ietwat moeilijk niveautje uit gekozen. ;) Maar niet om je te demotiveren, 't blijft een wagen dus de basis blijft hetzelfde. 't Is alleen wat voller/krapper onder de motorkap.
KVS lekkage is op zich niet zo moeilijk. Alleen dus wat moeilijker te vinden bij jou wagen omdat er zoveel spul bij elkaar gestapeld zit.
Even voor de duidelijkheid.., al je KVS lekkage eindigt op de grond toch? Niet dat het mysterieus verdwijnt.
Dan moet je toch de slangen gaan controleren. Alles schoon maken en dan pas het systeem afvullen, op temperatuur laten komen en meteen kijken waar je nattigheid ziet verschijnen.
Op de plek die je noemt heb je best wat punten die kunnen lekken.
- Sowieso dan een van de slangen die aan het thermostaathuis zitten.
- (vergezocht maar) De 2 ontluchtingspunten die daar zitten? (Allebei een 6mm imbus boutje)
- De slangen van de oliekoeler op de automaat. (Neem even aan dat je waarschijnlijk met dat blok een automaat hebt)
- Ontluchtingspotje. Je zegt het gecontroleerd te hebben. Die krengen barsten op de 'las'naad. De 2 helften zitten op elkaar geplakt/'last'. En die las begeeft het uiteindelijk. Dat is niet echt zichtbaar, maar de KVS sijpelt weldegelijk door de naad heen.
Je zegt dat het in een kwartier leegloopt. Dat moét gewoon zichtbaar zijn als de handel een beetje schoon is. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hallo boot, Dankuwel voor de snelle reactie.
Ik ben gelukkig al bekend met de bende franse elende. Mn eerste was de BX. Had ik die nog maar met zn simpliek.
De xm is zoals die van u een v6 handbak. De lekkage komt naar de grond. Wat de buren appreciëren.
Voor het potje had ik een druktest gemaakt. Die is dicht. Er drupt niks. Het loopt echt via de motor naar beneden. Ik verdenk de thermostaat ring. Maar die zag er goed uit?
Gr
Nooit te jong om te genieten (van een XM)
Haha. Dat zeg je nou wel, maar bij mij knalde dat ding gewoon tijdens het rijden in twee stukken uit elkaar. Gelukkig voor mij was dat voor de vorige eigenaar de aanleiding om de auto te verkopen ;). Overigens is het heel goed mogelijk dat die ontgasser ook daarvóór al lekte. Je kunt er inmiddels RVS exemplaren voor krijgen.
OT: ik denk dat dit toch een kwestie wordt van de auto starten of het koelsysteem op druk brengen en kijken/voelen waar het nat wordt. Die motor kan maar op een paar plekken koelvloeistof lekken die daar niet in de buurt zitten, dus je zult er toch iets specifieker achter moeten zien te komen waar het zit. Overigens zit vlak achter/onder je thermostaathuis ook nog een leiding met een O-ring. Die wil ook nog wel eens lekken. Nu ik daarover nadenk moet ik die O-ring bij mijn eigen auto misschien ook maar eens controleren .
Nooit te jong om te genieten (van een XM)
Documentatie van deze motor wil in catcarinfo niet te voorschijn komen. Maar kijkend naar de fotos: de buis onder de thermostaat heeft links wel een o-ring, rechts niet. Is dat soms je probleem?
Jaap
Nummer 6 op deze tekening. Volgens mij kun je hem op dit plaatje net zien zitten:
Let op: die thermostaat zit hier in het blok en hij zit verkeerd om gemonteerd. "Dealer onderhouden" noem je dat dan
Nooit te jong om te genieten (van een XM)
Ik heb hem zelf nog nooit los gehad - daarom lekt die van mij daar vermoedelijk ook - maar uit m'n hoofd zit hij via een beugeltje met één boutje vast en kun je hem zo lostrekken als je dat boutje eruit hebt.
Nooit te jong om te genieten (van een XM)
Hoe heb je die zwarte koelvloeistofleiding losgekregen? Ik mag daar binnenkort ook gaan sleutelen, dus voor mij wel handig om te weten .
Wat betreft die hydrauliekpomp: lekt die op de aansluiting? Da's vaak ook een kwestie van het O-ringetje vervangen. De leidingen moeten daarvoor los van hun montagepunten, maar op zich is het wel te doen. Hou er rekening mee dat de LHM eruit blijft lopen, dus ik zou wel aanraden om iets over die leiding heen te trekken. Probeer de leidingen niet te veel te buigen: één van die leidingen heeft volgens mij een coating die daar niet beter van wordt. Voor je het weet gaat die roesten.
Nooit te jong om te genieten (van een XM)
Wat betreft de LHM die er uit blijft lopen...
Haal de aanzuigbuis los van het LHMvat of de pomp en douw 'm dicht of laat 'm leeglopen in een bak.
Dat 't blijft stromen is omdat je via de aanzuigbuis het vat á 4 liter staat leeg te hevelen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.