Na al mijn technisch gezeur post ik graag een wat positiever berichtje :
Deze week had ik een uitstapje aan de Moezel gepland. Naast het verplichte wijnproeven, wandelen, burchruïnes bezoeken, ook wel wat 'gecruised'. Heerlijk is dat !
Spijtig genoeg valt het weer wat tegen zodat ik geen mooiere foto kan posten.
Ik heb eveneens het oldtimermuzeüm 'Zylinderhaus' in Bernkastel-Kues bezocht : zeer interessant, meer dan alleen maar auto's, ook gebruiksvoorwerpen e.d. Maar, 95% Duitse wagens, bromfietsen, reclameborden ... Hoogstens een 2PK in miniatuur tegengekomen .
Nadat ik de voorbije weken wat had kunnen bijklussen, toch maar van mijn hart een steen gemaakt en beslist om de airco te laten repareren.
De condensor was overleden, dat wist ik, maar hoe zat het de overige onderdelen ? Toch maar de gok gewaagd en bij Jan van Gompel een tweedehands exemplaar gekocht. Zo'n 25 km bij me vandaan een garage gevonden die én al 60 jaar in Citroëns doet, én airco rapareert, en daar dus een afspraak mee gemaakt.
Tijdens de werkzaamheden bleek de retourleiding niet zo fris meer. Dan maar een retourtje Eindhoven (200 km) om een nieuw exemplaar op te halen. Ook werd me aangeraden om gelijk een nieuwe droger te bestellen. Op Autodoc bleek er slechts 1 model te bestaan dat op elke XM zou passen. Niet dus. De aansluiting naar deze slang is te klein. Dus maar retour gestuurd en de oude droger laten zitten.
Maar nu doet die airco het voortreffelijk. Wat een plezier om er nu mee rond te cruisen !
Dat verbaast me niks, want Citroëns onderdelencatalogus is bij een type 1 nog niet zo duidelijk. In je XM zit nog een R12-systeem dat al vóór de overgang naar een type 2 is afgeschaft. Er zullen best wat onderdelen verschillen. Wat voor condensor heb je er nu in zitten? De bovenste of de onderste? Ze kunnen trouwens ook best helemaal zwart zijn, dat maakt voor het type condensor niet uit.
Daar ben je vast blij mee! Misschien is die ombouw ook wel een verklaring voor waarom de droger niet paste. Het is natuurlijk niet gezegd dat ze allemaal standaard onderdelen van een latere XM hebben gebruikt. Ik heb even in servicebox gekeken, maar volgens mij horen ze allemaal wel dezelfde droger te hebben met onderdeelnr 6453.Z0 .
Dat tweede type is inderdaad van de R134a-systemen. Bij mijn weten is dat type nieuw ook nog wel goed te vinden. De R12-condensor is een flinke uitdaging.
Na al mijn technisch gezeur post ik graag een wat positiever berichtje :
Deze week had ik een uitstapje aan de Moezel gepland. Naast het verplichte wijnproeven, wandelen, burchruïnes bezoeken, ook wel wat 'gecruised'. Heerlijk is dat !
Spijtig genoeg valt het weer wat tegen zodat ik geen mooiere foto kan posten.
Ik heb eveneens het oldtimermuzeüm 'Zylinderhaus' in Bernkastel-Kues bezocht : zeer interessant, meer dan alleen maar auto's, ook gebruiksvoorwerpen e.d. Maar, 95% Duitse wagens, bromfietsen, reclameborden ... Hoogstens een 2PK in miniatuur tegengekomen
.
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Nadat ik de voorbije weken wat had kunnen bijklussen, toch maar van mijn hart een steen gemaakt en beslist om de airco te laten repareren.
De condensor was overleden, dat wist ik, maar hoe zat het de overige onderdelen ? Toch maar de gok gewaagd en bij Jan van Gompel een tweedehands exemplaar gekocht. Zo'n 25 km bij me vandaan een garage gevonden die én al 60 jaar in Citroëns doet, én airco rapareert, en daar dus een afspraak mee gemaakt.
Tijdens de werkzaamheden bleek de retourleiding niet zo fris meer. Dan maar een retourtje Eindhoven (200 km) om een nieuw exemplaar op te halen. Ook werd me aangeraden om gelijk een nieuwe droger te bestellen. Op Autodoc bleek er slechts 1 model te bestaan dat op elke XM zou passen. Niet dus. De aansluiting naar deze slang is te klein. Dus maar retour gestuurd en de oude droger laten zitten.
Maar nu doet die airco het voortreffelijk. Wat een plezier om er nu mee rond te cruisen !
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Dat verbaast me niks, want Citroëns onderdelencatalogus is bij een type 1 nog niet zo duidelijk. In je XM zit nog een R12-systeem dat al vóór de overgang naar een type 2 is afgeschaft. Er zullen best wat onderdelen verschillen. Wat voor condensor heb je er nu in zitten? De bovenste of de onderste? Ze kunnen trouwens ook best helemaal zwart zijn, dat maakt voor het type condensor niet uit.
Mijn type 1 was blijkbaar al omgebouwd naar R134a ! Het is het model condensor op de 2e foto dat er nu bij me in zit.
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Daar ben je vast blij mee! Misschien is die ombouw ook wel een verklaring voor waarom de droger niet paste. Het is natuurlijk niet gezegd dat ze allemaal standaard onderdelen van een latere XM hebben gebruikt. Ik heb even in servicebox gekeken, maar volgens mij horen ze allemaal wel dezelfde droger te hebben met onderdeelnr 6453.Z0 .
Dat tweede type is inderdaad van de R134a-systemen. Bij mijn weten is dat type nieuw ook nog wel goed te vinden. De R12-condensor is een flinke uitdaging.
Ik heb op mijn 2.5TD '99 de 2e zitten
Jaap
Pagina's