Stuurwiel interface voor radio bediening

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
Stuurwiel interface voor radio bediening

Recentelijk heb ik een mooi leren 1 spaaks stuurwiel (zie de foto op de website) met radio bediening aangeschaft, het mooiste is natuurlijk dat als het stuur dadelijk geplaatst is de bediening ook daadwerkelijk werkt.
Mijn vraag is of er nog iemand een stuurwiel interface heeft liggen of ervaring heeft met een "after market".
Mijn Philips radio is ongeveer 40 jaar oud dus die mag wel een keer vervangen worden dus ook wat dat betreft graag advies, het liefst schaf ik beide in een koop aan.
Bij mijn wagen betreft het een TCT van het type 1 uit 94.
Overigens heb ik het magazijn gemaild maar tot op heden geen antwoord mogen krijgen.
Alvast bedankt.
Remco

Feije
afbeelding van Feije
RE: Stuurwiel interface voor radio bediening

Die adapters verschillen toch per merk? Ik zou eens informeren bij de fabrikant van de radio die je op het oog hebt. Toen ik er een jaar of wat geleden in dook was het bij de meeste fabrikanten allemaal nog leverbaar voor jaren '90-Citroëns. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE:

Dank voor je snelle reactie. Ik neem aan dat je er niet alleen in bent gedoken maar dat je ook daadwerkelijk een radio hebt geplaatst en dat de stuurbediening volledig werkt. Vooral dat laaste schijnt regelmatig een probleem te zijn, ik bedoel dan dat niet alles werkt zoals het zou horen.
Ben erg benieuwd of en zo ja welke radio je geplaatst hebt en of alles ook naar behoren werkt zonder dat je van alles aan hoefde te passen.

Feije
afbeelding van Feije
RE:

reluts zegt:

Ik neem aan dat je er niet alleen in bent gedoken maar dat je ook daadwerkelijk een radio hebt geplaatst en dat de stuurbediening volledig werkt. 

Nee, helaas. Ik vond het interessante materie maar heb m'n stuurbediening nooit ingebouwd. Dit was in de tijd dat ik met m'n eerste Xantia reed en iets erna. De lintkabels van die stuurbediening zijn enorm kwetsbaar (denk ik niet anders dan bij een XM type 2), dus ik had toen nog geen werkend setje liggen. In m'n tweede Xantia heb ik vrij snel een fabrieksradio ingebouwd, dus toen waren die interfaces voor mij niet meer interessant (ook daarin moet ik de stuurbediening trouwens nog inbouwen. Ik heb nu wel een set die denk ik heel is). Ik zag wel dat die interfaces met heel wat verschillende Citroëns compatibel moeten zijn, maar had geen idee dat het slecht werkte. De literatuur die ik destijds had gevonden heb ik even opgeduikeld en in de bijlage van deze post gezet. Hieronder zie je ook de pinout van een XM type 1 die ik toen vond:

Dat het met zo'n interface niet lekker werkt, doet me ook denken aan een ander idee dat je nog zou kunnen proberen. Volgens mij had Henk dit inderdaad werkend toen ik in 2017 bij hem was. Ook de stuurbediening van een XM is er simpel genoeg voor. Je kunt ook nog eens zelf kiezen wat de knoppen doen. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Los van de interface.... Ik ben ook eens van tweespaaks naar enkelspaaks gegaan maar dat pastte niet helemaal bij mij.

Is inmiddels 24 jaar geleden maar ik meen me te herinneren dat ik de bout er niet meer op kreeg. Heb toen wat 'iets' van de achterzijde van het enkelspakig stuur moeten afhalen.

Ben benieuwd hoe dat bij jou gaat.

__________
Crepuscule

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE:

Volgens Van Gompel is het 1 op 1 over te zetten.
Zelf heb ik begrepen dat het afhangt van welke kappen je achter het stuur hebt zitten en dat zou bij mij kloppen zoals ik het zie.
Ook als ik de dikte van het stuur opmeet lijkt het me geen probleem om het over te zetten.
Zodra het is gebeurd zal ik mijn bevindingen hier melden.
Ik denk overigens dat ik de aansluiting van de stuurbediening maar achterwege laat, ik ben vandaag ook even bij een specialist binnen gelopen maar ook die zag er geen heil in.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Stuurwiel interface voor radio bediening

Het stuur overzetten is geen probleem. 
Er zit alleen iets van een kunststof stuk/ring achter het (twee-spaak)stuur wat weg moet of juist over gezet moet worden.
Ik kan me het even niet meer herinneren, maar ik heb er mee in m'n handen gestaan en ik meen dat het samen met het verwijderde 2-spaaks-stuur opgeborgen is.

Met die afstandbediening kan ik je niet echt helpen.

Ik weet wel dat er een verschil is tussen adapters voor serie 1 en 2. De stuurbedieningen geven andere signalen af.
Zo heeft m'n vader eentje om een, meen ik, pioneer radio aan een serie 1 stuur te knopen. Dat werkte dus voor geen meter met een serie 2 stuur.
Dus goed opletten voor de exacte compatibiliteit als je rondzoekt.

Even een snelle google ter voorbeeld

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Stuurwiel interface voor radio bediening

Zie ook dat tweede documentje in mijn post. Een serie 1 gebruikt vijf pinnen voor de stuurbediening: één voeding en één pin voor iedere knop. Zodra er spanning op zo'n pin komt te staan, wordt die knop dus ingedrukt. Een serie 2 gebruikt maar twee pinnen voor de stuurbediening en het commando hangt af van de weerstand die wordt gemeten. Dat is een fundamenteel ander systeem!

Eenspakig stuur moet trouwens prima werken lijkt me. Je ziet bij een type 1 van '93 of '94 tegenwoordig vaker een eenspakig stuur dan een tweespakig stuur (m.i. zeer terecht trouwens). @Veen: probeerde je misschien een eenspakig stuur in een type 2 te zetten? Want daarvan heb ik wel vaker begrepen dat het dan weer niet past. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Feije zegt:

<p> @Veen: probeerde je misschien een eenspakig stuur in een type 2 te zetten? Want daarvan heb ik wel vaker begrepen dat het dan weer niet past.&nbsp;</p>

Nee dat is het niet.  Ik had toen een 2 liter break uit '92 en probeerde daar een enkelspakig stuur uit een V6 uit '90 ofzo in te plaatsen en dat ging niet zomaar.  Het is uiteindelijk wel gelukt maar niet zonder de achterzijde van het stuur te mutileren

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Stuurwiel interface voor radio bediening

Gebruik even de zoekfunctie en pak dan het topic van Djidde, het kan maar het werkt allemaal niet vanzelf.

Ik heb het ook gehad lang geleden weet er ook nul meer van hoe het zat maar Djidde denk ik wel.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Stuurwiel interface voor radio bediening



Die vulring waar ik het over had zie je hier op de foto. 
In tegenstelling tot wat ik eerder zei, herinner ik me nu bij het zien van dat ding, dat die ring aanwezig is op sturen zónder radio/cc-bediening.
Als de wagen wel de kabel heeft liggen voor radio/cc-bediening, dan heeft deze een sleepcontact op de stuurnaaf gestoken zitten wat extra ruimte inneemt ten opzichte van alleen de stuurhoeksensor.
Dus als je dan een stuur inclusief deze vulring er op probeert te steken, kom je er niet ver genoeg op. En zonder die vulring in een wagen die niet op stuurbediening is voorbereid schuift het stuur te ver over de pen.
Zoals je ziet is de ulring simpelweg te verwijder door de borgclip weg te halen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Stuurwiel interface voor radio bediening

Als ik jou dus goed begrijp zou een stuur waar radiobediening opzit dus niet passen in een auto die hier niet op is voorbereid, toch?