X-emmers,
Mijn einddemper op de ZPJ4 is behoorlijk aan vervanging toe. De ijzeren vellen hangen an beide zijden erlangs zeg maar en er zitten meerdere gaten in.
Nu heb ik met een paar keuzes te maken waarvoor ik jullie graag wil polsen.
Zal ik:
- De huidige einddemper vervangen door zo'n goedkoop ding (ik ga max. 5000-7500 km per jaar rijden; mocht ik 'm weer op de weg krijgen tijdens voorjaar en zomerperiode, en hoop er dan toch een paar jaar mee te kunnen doen)
- Of ga ik voor bijv. Winparts RVS DIY materiaal, maar dat is dus geen retrofit.
Nee, en ik ga geen honderden euro's neerleggen voor iets tweedehands OEM of passend RVS, mocht dat optie 3 zijn ;)
Iemand ervaring met die materialen die je nog op maat moet maken, maar dan heb je wel (deels) RVS eronder?
En nu misschien wel het meest relevante deel van dit topic: heeft iemand al eens die vreemd bocht naar de middendemper (ik bedoel je dat dwarsliggende ding achter het reservewiel) eruit gehaald en de boel achter de einddemper op elkaar laten aansluiten?
Het ziet er namelijk uit als een beetje overdreven oplossing voor "iets". Wordt de XM te luid zonder? Of te luid naar de smaak van Citroen, maar valt het wel binnen de normen?
Ik heb daar zo'n Walker ding hangen (nog wel lekvrij), maar ja denk ook hoe minder er onder hangt, hoe minder problemen...
Graag jullie ervaring / mening :)

Ik heb al jaren RVS onder mijn 2.5 TD waarbij de dwarse demper er tussenuit is gehaald.
Kwa geluide zeker acceptabel, maar kost wel wat
Jaap
Er was hier ooit iemand (Chris B) die een leverancier van losse RVS uitlaatdelen had gevonden in Scandinavie. Ik meen via zijn Volvo connecties, Ik weet niet of hij deze ook daadwerkelijk ooit heeft gemonteerd.
__________
Crepuscule
Ik heb hetzelfde met de laatste middendemper die dwars zit. Die lekt aan alle kanten.
Ik vind de XM daardoor vrij luid. Ik heb hier laatst een lokale uitlatenbouwer gevraagd voor een prijsopgave. Aangezien het spul echt niet meer te krijgen is heb je ook niet gek veel andere keuze.
Wat Jaap heeft klinkt ook wel interessant. De dwarse middendemper eruit en gewoon een grotere rvs einddemper.
Ik vond van de XM vroeger altijd gaaf dat het een mooie V6 was maar een hele stille auto.
Die dwarse demper is een helmholtz-resonator. Die dempt niet alleen, maar is zo gebouwd dat ie specifieke frequenties uit het uitlaatgeluid wegfiltert. Op het moment dat de motor moet kunnen ademen om vermogen te leveren kan ie alsnog redelijk wat kwijt via de by-pass die om die demper ligt.
Daar is best wat rekenwerk en geld in gaat zitten om dat te ontwikkelen. Dus het zit er met goede reden.
Mocht je de demper weg halen zal dat geen nadelen hebben voor je vermogen, wel heb je kans op een storende brom in het interieur. Maar dat is wel smaak gebonden.
Bij de Es9 heb ik die weg gehaald zoals jij voorstelt. Dat leverde een iets dieper en harder geluid op. Niet heel storend, maar langere stukken op de snelweg betekent wel dat je constant naar het gebrom zit te luisteren. Moet je van houden. Ik heb 't dus 2 jaar leuk gevonden. Daarna was ik het spuugzat en heb ik 't terug gebouwd naar origineel.
Bij de ZPJ4 is alles RVS geworden. Zelfbouw, wat betekent dat je hoogst-waarschijnlijk de dempers van het scandinavische Simons Racing gaat kopen, ongeacht of hun merknaam er op gedrukt staat.
Bij mij zitten er maar 2 dempers achter elkaar. Wat heel wat volume oplevert. Het ontbreken van de katalysatoren draagt daar ook wel aan bij.
Ook hier weer... 100km/u en/of 2500rpm rijden wil je niet in die auto. Dan komt de motor in en toerengebied waarbij de uitlaat verschrikkelijk gaat resoneren. Zeg, vier maal zo hard als bij 2000rpm. Vanaf 3000rpm neemt het volume weer af.
Verder je vraag wat je nog moet aanpassen.
Citroën gebruikt mm maten voor de pijpdiameter. (58 intern meen ik voor de ZPJ) RVS gaat in inchmaten. Dus je gaat denk ik niet zo snel een verloopje vinden om van staal naar RVS te gaan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De Es9 zonder / met de dwarse demper.
Van de ZPJ4 heb ik alleen zoals eerder beschreven. Dus daar heb je weinig aan denk ik.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmmm, ik had gehoopt dat alle info m'n beslissing eenvoudiger zou gaan maken, maar ja ik heb een ZPJ4 en ik zit er niet op te wachten hier hele dorpen wakker te schudden als ik erdoorheen rijd :)
Dus ik neig ernaar om toch de boel origineel te laten en her en der maar op te lappen daar waar de uitlaat nu matig is.
Die einddemper moet natuurlijk vernieuwd worden maar er zijn niet-RVS alternatieven.
@Blaueboot: Ik ben ook wel gevoelig voor je opmerking aangaande de engineering door Citroen. Gaat toch wat ziel uit de wagen als je het eruit knipt. Mooi trouwens dat filmpje, maar dat geeft mij wel enig idee, hoe rauw het gaat klinken zonder die middendemper.
Wat is trouwens een ongeveer prijs voor zo'n middendemper van een uitlaatbouwer? Hoewel de mijne nog lekvrij is, komt de dag onvermijdelijk...
Ik moet nog een offerte krijgen. Dus heb nog geen idee. Zal de prijs hier wel delen!
RVS is een investering . Het doet even pijn zeg maar .
Ik heb het onder drie van mijn wagens en naar mijn idee de beste investering.
Nooit geen gedonder meer met je uitlaat.
Nogmaals als je weet dat je er in blijft rijden is het de beste optie.
Groet , Mark
Voor de 4 pitters is er wel wat te koop alleen moet je geduld hebben met bestellen. Ik heb hem ook wel eens van het merk Walker voorbij zien komen. Heb er een tijdje geleden zelf ook een gekocht, na een week of 3 had ik hem binnen. Wellicht bij de fabrikanten zelf kijken? Kost wel wat.
Hier zijn er nog meer te vinden, veel niet op voorraad maar zoals aangegeven, met geduld en een dikke portemonnaie kom je er wel.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/middendemper-10146/citroen/xm/xm-y4
Naast Autodoc zullen er vast nog wel meer zijn.
Die van de 2,5 lijkt veel op die van de v6. Andere diameter wellicht?
Dat is een héél andere diameter..
Maar wel meer oppervlakte, zou zomaar kunnen werken?
Werken doet het altijd wel. Tenzij je echt een dunnere pijp er onder propt. San ga je de motor smoren.
Hoe het klinkt is meer de vraag. Een grotere diameter pijp geeft over het algemeen een dieper/holler geluid.
Maar ook hier geld weer, welke frequenties gaan weg gefilterd worden.
Nog 2 korte punten.
- Onder de ES9 van m'n pa hebben ze een ZPJ 12kleps voor en midden demper gezet. Einddemper is wel ES9. Een diepe gorgel/bulder gelijk een Amerikaan. Niet zo knoerthard als die pick-up trucks met kachelpijp, maar wel dat geluid en een tik luider dan standaard.
- Die middendemper die de Rus post is voor 2.0 Liter. Die is intern anders dan die van de 3.0 Liter. (Heb ze beiden open gehad ter vergelijk)
Wat dat betreft is het dus een kwestie van proberen. Het einige wat je zeker weet, is dat het anders gaat klinken dan wat je nu hebt.
Of dat beter of slechter is, is smaakgebonden. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Die ik nu heb lekt aan alle kanten dus dat hij anders klinkt was opzich te verwachten! Haha
Ghehe.., die was ik inderdaad nog vergeten te vermelden als reden voor verschil. :D
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.