Ok mensen. Hebben jullie zin in een puzzel? Komt ie...
Ik heb sinds een paar weken een type 1 V6 24-klepper uit 1993 en ben haar nog aan het ontdekken. Voor nu vind ik het belangrijkste dat de basis goed is: o.a. de motor.
Ik heb vandaag na weken van wachten alles uit de kast getrokken om te onderzoeken wat de conditie van de motor is en ik moet zeggen ik heb twijfels...
Dus graag jullie mening.
Compressietest
Gedaan bij opgewarmde motor. Dit keer wel met vol ingedrukt gaspedaal. De voorste cilinderbank geeft hogere waardes dan de achterste. Voor van links naar rechts: 157, 150, 168. Achter 138, 135, 137. Persoonlijk vind ik de waardes achter iets te laag, maar goed we hebben het hier ook om een "ervaren" XM met 237.000 op de teller.
Koppakkingtest
Je weet wel zo'n testset met blauwe vloeistof die je op het koelvloeistofreservoir zet. De test detecteert geen uitlaatgassen in het koelreservoir. Je ziet het niet borrelen in het reservoir, maar als ik flink gas geef stijgt de vloeistof in het reservoir snel en loopt het een beetje over. Ik heb sowieso een lekke radiator op meerdere plekken. Ik ga morgen de voorzijde van de wagen verwijderen om ook de radiator te kunnen wisselen evenals een check en wissel van het oliefilter. Kan dus goed lucht zijn vanuit de lekke radiator. Bovenste dikke radiatorslang wordt goed heet.
Koelvloeistof
Deze is schoon (groen).
Motortemperatuur
Loopt netjes op tot ca. 90 graden en blijft vervolgens constant op 90. Via ventilator interieur komt warme lucht naar binnen. Eén van de koelventilatoren slaat aan en gaat na een minuutje ook weer uit. Op het moment van aanslaan of net ervoor daalt overigens het vloeistofniveau in het koelvloeistofreservoir sterk.
Olie
Olie bij warme motor afgetapt. Er zit totaal geen water in de olie. Zuivere olie, helemaal geen sludge te zien.
Bougies
Droog (geen olie), zwarte aanslag dus niet schoon.
Ik ben er dus nog niet qua analyse. Hoe denken jullie erover? Tips zijn van harte welkom.




Wat is nou eigenlijk het probleem met je XM? Loopt 'ie wel netjes en heb je de indruk dat 'ie z'n vermogen levert? Want dan zou ik me om die compressietest niet enorm druk maken. Die heb ik wel vaker vreemde resultaten zien geven op motoren die prima liepen.
Eén van de koelventilatoren is wel stuk (of de aansturing daarvan): ze draaien beide wel of beide niet.
Die bougies zijn inderdaad wel erg zwart. Nou loopt zo'n zpj4 koud erg rijk. Rij je veel korte stukjes? Of heb je ze eruit gedraaid nadat je motor eventjes (maar niet heel lang) had gelopen? Zo niet: werkt je lambdasonde wel?
Als de drukken inderdaad allemaal wat lager zijn. Maar wel dicht bij elkaar zitten zou ik mij daar ook niet zo druk over maken.
KVS wel bijzonder verhaal, luchtbelletje in het systeem wellicht? Loopt hij ook over met de dop erop? Kan me voorstellen dat wanneer je een spurt gas geeft de waterpomp wat druk op het systeem zet dat het hoger komt. Zodra je dit weg laat vallen en de fans aanslaan zakt het weer?.
Als je het in principe niet verlies zou ik me daar niet meteen zorgen over maken. Wellicht komt er wat lucht in via de radiator?
Ha Feije, mijn XM heeft op dit moment geen wegregistratie (hier in Denemarken). Heeft 18 jaar droog (binnen) gestald gestaan, dus moet weer gangbaar gemaakt worden zeg maar. De motor draait netjes, maar vond 'm wel aardig roken. Kan komen doordat de wagen al 18 jaar niet meer echt warm is geweest.
Maar vandaag bijvoorbeeld nadat de motor op bedrijfstemperatuur was gekomen en 5 minuten zo rond die 90 graden schommelde hoorde ik wat hapering in de motor en plots sloeg doofde die uit. Daarna met moeite na flink wat startpogingen (waarbij geen reactie op gaspedaal) weer aan de gang gekregen om 'm weer in de garage te kunnen krijgen.
Dus nee, hij gaat nog niet helemaal lekker. Ik weet ook niet waarom ze 18 jaar geleden is gestald. Mogelijk onderhoud om door de APK te komen, wat is uitgesteld en uiteindelijk nooit meer is gedaan.
Maar het zou dus ook iets serieus kunnen zijn. Gissen dus. Kijk het is meer dat als er bij jullie experts geen alarmbellen gaan rinkelen ze ook bij mij wegblijven :) Ik ben niet bang voor werk aan de auto (daarom heb ik ook zo'n auto), maar als de koppakking(en) vernieuwd moeten worden, is het wel een uitdagend project voor mij, omdat ik zoiets nog nooit heb gedaan. En dan heb ik nog wel war garagetools nodig.
Ah dus 1 van de ventilatoren / relais moet ik nader checken :)
De bougies zullen zwart zijn, omdat de motor nu telkens vooral stationair draait en niet echt warm wordt. Kan er dus nog niet mee rijden, behalve op eigen terrein.
Ha Koekjestrommel, dat is geruststellend. Ze hebben inderdaad allemaal allemaal beetje dezelfde waardes. Ik verlies natuurlijk wel wat koelvloeistof, maar niet snel en veel. Ik heb het gasgeven niet geprobeerd met de dop erop. Ik had die koppakkingtester eropzitten en dat ging dus niet goed. Moest ik opnieuw beginnen :)
Naja.., zo'n test op CO2 in de KVS is behoorlijk gevoelig. Blaas maar eens tegen die vloeistof, dan verkleurt ze al. Dus als die netjes helder blauw blijft, is de koppaking richting koelsysteem zeker gewoon dicht.
(Dat zegt nog niet helemaal dat er niet een oliekanaal naar een cillinder lekt. Maar naar alle 6 tegelijk zou wel een wondertje zijn.)
Dat stuwen van KVS als je gas geeft is wel normaal. Pas als het gaat borrelen en gassen wordt het bedenkelijk en tijd voor zo'n test als je nu dus al gedaan hebt.
*Zucht...* Ik heb net even de laatste twee reacties niet meer gelezen waardoor ik mis dat dat blok enkel stationair staat te draaien.
Bougies moeten in ieder geval wel schoon gemaakt worden voordat ie weer normaal gaat lopen. Ook zou ik de verdeelkap nakijken, tenzij je dat al hebt gedaan. Maar elke ZPJ die lang stil heeft gestaan die ik tegenkom, heeft wegens vocht in de verdeelkap problemen.
De rest van m'n verhaal laat ik staan voor het geval het allemaal toch niet zo snel opgelost wordt.
============================================================================================================
Dat alle zes de bougies even zwart zijn laat zien dat 'het probleem' bij alle 6 de cillinders hetzelfde is. Dus olie-lekkage zou ik uit m'n hoofd zetten.
Dan blijft over, loopt te rijk of verbrand slecht.
- Dat kan dan in de ontsteking zitten: verdeelkap/rotor, kabels, bobine, ontstekingsmodule (toevallig eentje van hella/M&D of de rebrand van M&D?)
- InlaatLuchtTemperatuur sensor geeft om en nabij de correcte temperatuur? Map Sensor niet defect / juiste waarde?
Aan de hand daarvan bepaald de ECU hoeveel brandstof zou moeten worden ingespoten. Gasklep-positiesensor heeft ook nog een marginale invloed als deze niet correct geplaast is.
- En anders een gare lambda-sensor. Hoewel bij de ZPJ4 elke bank z'n eigen sensor heeft. Ik weet niet of het mengsel dan ook per bank geregeld wordt. Wat ik wel denk, aangezien Fenix 4 ook per cillinder inspuit en ontsteekt in tegenstelling tot de andere V6en.
Dus dan zou je 2 gare sensoren moeten hebben om een gelijke slechte verbranding te krijgen.
Je zou als test eens de stekkers van de lambda-sensoren los kunnen gooien. Volgens mij moet de motor dan in 'noodloop' gaan en gaat het bandstofmanagement gewoon een tabel met inspuitwaardes aanhouden waar de motor relatief goed op loopt. Ipv dat het corrigeert aan de hand van foutieve lambda-waardes.
Loopt de motor goed en blijven je bougies wel schoon, dan zijn de sensoren waarschijnlijk aan vervanging toe.
Loopt de motor nog steeds ruk, dan zou ik me gaan focussen op de ontsteking.
Ongewenst te rijk lopen kan ook nog door lekkende injectoren verooorzaakt worden, trouwens. Maar dan zal je met warme motor startproblemen moeten hebben.
------------------------------
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het zou me niet verbazen als dit bij iedere ZPJ4 gebeurt die alleen maar stationair draait. Dat ding loopt koud zo rijk dat het de enige auto is in onze loods die we door alleen het verplaatsen binnen de loods al regelmatig moeten tanken. Het is daarin heel wat anders dan een twaalfklepper of ES9. Op een langere rit is het verbruik dan wel weer acceptabel.
Hoe dan ook: die bougies wil je op z'n minst inderdaad wel even schoonmaken. Ik zou er een setje nieuwe in zetten vlak voordat je met die XM gaat rijden, en dan eens kijken of ze met normaal gebruik nog steeds helemaal zwart worden.