Serie 1 Exclusive van Jaap

Pagina's

457 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
JaapJ
afbeelding van JaapJ
Serie 1 Exclusive van Jaap

Hoi mede-clubleden.
Ik heb een mooie serie 1 exclusive op het oog, perfect onderhouden, 180,000 km. Iedereen raadt het echter af wegens de automaat die eraan hangt. Ik trek elk jaar een niet al te zware caravan richting Frankrijk en terug (veel binnendoor dus rustig an, dat wel..)...

Bvd voor alle advies...

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Geen idee wat voor antwoord ik hierop zou moeten geven. Wat ik wel vind is dat er bepaalde figuren nogal bevooroordelend bezig zijn wat betreft type 1 of automaten in het algemeen. En sommige type's krijgen alles gesloopt.

Als de auto je aantrekt, de historie bekend is, zou ik er lekker voor gaan!

En plaats eens wat plaatjes.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Het blijft natuurlijk altijd een gok, een tweedehands auto kopen.

Maar ik heb met de xm 2.1 td automaat van mijn Broo (ik weet niet of dat de zelfde automaat is als van een V6 type 1) toch mooi een boot van uit frankrijk gehaald zonder problemen en die xm word nog dagelijks afgebeuld.

Ik denk ook als je de bak van je aanstaande liefde spoeld en daarna goed onderhoud er niet echt iets mis zal gaan, ze heeft al niet echt veel gelopen voor haar leeftijd.

Ben eigenlijk wel benieuwd welke het het is Jaap.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

BTW, de xm van Mark is ook een mooi voorbeeld, is ook een XM V6 met automaat zelfde blok en bak en die doet het ook nog perfect, ik denk dat het dus belangrijk is om de geschiedenis van de XM de kennen.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Geschiedenis twijfel ik niet aan, dat ding is in bijna concours-staat, met onderhoudsrekeningen van de afgelopen 2 jaar die er niet om liegen en de vraagprijs zeker te boven gaan....

Mijn vraag is eigenlijk, is het een 100% zekerheid dat de automaat er met ong. 200K mee ophoudt, ook al is ze goed/perfect onderhouden ?
Kunnen die dingen zo slecht tegen sleurhutten trekken enz ?

Welke het is hou ik nog even voor me :D

wimb
afbeelding van wimb

Algemeen geldt dat de combinatie van een automaat en beladen aanhanger geen ideale combinatie is voor hellingen. Ik denk dat dat je belangrijkste uitgangspunt moet zijn: hoe ga je met de automaat plus sleurhut de hellingen te lijf. Een collega van me heeft z'n Ford automaat verkloot door met een sleurhut 'effe' naar Spanje te rijden. "De auto kon makkelijk 140 met de caravan."

Verder ben ik het helemaal met Mark en Wes eens: als je er trek in hebt, gewoon doen. En ons laten genieten van de foto's. ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

jaap jagt zegt:

Mijn vraag is eigenlijk, is het een 100% zekerheid dat de automaat er met ong. 200K mee ophoudt, ook al is ze goed/perfect onderhouden ?

Nee.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Nee dat is niet 100% zeker, maar het gebeurd wel veel bij die km stand (200K), ik denk dat het allemaal wel mee valt, jij rijd toch geen 130kmh constant met de sleurhut achter de dame, als je je gewoon aan de snelheid houd die er voor staat 80/90 kmh en je speelt zo af en toe met het pientere pokie in een versnelling vast zetten bvb, moet het toch goed gaan lijkt mij zo.

wimb
afbeelding van wimb

Yep.
Verder is het zinvol om vlak voor de vakantie de automaatbakolie te vervangen. ;-)
En volgens mij zijn het de automaten bij de 24-kleppers die na 2 tot 2,5 ton problemen geven.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Er is toch geen duidelijke scheidingslijn mbt serie 2 en andere automaat bakken ? Die bak van Mark is dezelfde maar hangt aan een serie 2 (24-kleppert) motor ?

enne; ik twijfel niet aan de onderhoudshistorie maar wel aan diverse berichtgeveingen en ook Wiki die aangeeft dat de bak aan de XM onbetrwoubaar zou zijn. Daarentegen: waarom houdt zo'n ding het wel 18 jaar en 180000 km vol ? Om mij te pesten ?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Hou nou eens op mensen, een automaat rij je naar zijn grootje als je constant met een te laag toerental rijd, dan is er slip en daar kan geen enkele bak tegen. Probeer maar eens met je voet op de koppeling de katschberg in Oostenrijk te beklimmen, (21 % max) geheid dat je na 5 kilometer stinkend met een verbrande koppeling een rustplaats kunt gaan zoeken.

Ik heb er vorig jaar overheen gereden met Viola, geen centje pijn, in de 2e versnelling erop en in de 1 er weer af. De KVS temperatuur kwam niet boven de 95 graden terwijl het buiten bekant 28 graden was.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Mark, weinig subtiel. Maar ik ben het helemaal met je eens. ;-)

Wel wil ik nog een opmerking over caravaning maken. Ik zie om me heen dat mensen een caravan kopen die volgens het boekje nog net achter de auto kan. En 'm vervolgens volstouwen alsof ze gaan verhuizen. Daar kan geen enkele bak tegen. Automaat of niet.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Heb jij dezelfde bak Mark ? Ik heb in de gauwigheid alleen een 2 en 3 gezien tijdens de proefrit, klopt dat ?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark heeft dezelfde 4traps ZF 4HP18 automaat als serie1. De ES9J4 V6 24v heeft de 4traps ZF 4HP20 automaat en ook die staan nu bekend om te sterven :roll: bij een bepaald kmstand.

Het kapot gaan van de automaten heeft puur te maken met het onderhoud in het verleden.

Als de automaatolie nooit is ververst, is het zaak om die meteen grondig te verversen en de filters te reinigen bij aanschaf van de XM.
Er gaat ongeveer 2 liter uit bij verversing en in totaal gaat er ongeveer 8liter olie in.
Dus bij 4x verversen kun je de eerste 30.000km of 60.000km :?: zorgeloos zweven met de XM :wink:.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Ik heb ATF zien staan op 1 van de rekeningen, maar als ik het goed begrijp is dat dan geen garantie dat alle olie (en filters) ververst zijn ? Je kan niet in 1 keer alle olie eruit zuigen/hevelen/whatever, en dan die 8 liter in één keer verversen ?
Zomaar wat vragen van een automaten-leek ....

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ja dat moet te doen zijn, ik dacht dat MaartenH dat een keer gedaan had zijn XM.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

jaap jagt zegt:

Ik heb ATF zien staan op 1 van de rekeningen, maar als ik het goed begrijp is dat dan geen garantie dat alle olie (en filters) ververst zijn ? Je kan niet in 1 keer alle olie eruit zuigen/hevelen/whatever, en dan die 8 liter in één keer verversen ?
Zomaar wat vragen van een automaten-leek ....

Zoals ik eerder melde per keer gaat er ongeveer 2 liter uit, dus ververs het 4x kort achter elkaar en dan is alle ATF/ATX ververvangen :wink:.
Vooral in de hydraulische koppelomvormer blijft veel bakolie hangen tijdens het aftappen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

wimb zegt:

Mark, weinig subtiel. Maar ik ben het helemaal met je eens. ;-)

Tja beter plat en helder dan verbloemend en..... vul zelf maar in.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

jaap jagt zegt:

Heb jij dezelfde bak Mark ? Ik heb in de gauwigheid alleen een 2 en 3 gezien tijdens de proefrit, klopt dat ?

Je kan 1 of 2 of 3 vastzetten als je dat bedoelt Jaap.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVLP6ECC.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

OK, ik heb de 1 over het hoofd gezien waarschijnlijk :)

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Dat ding startte gewoon zonder een code te hoeven intikken bedenk ik me nu dat ik dat plaatje van Mark zie. Dat betekent.... ?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

En Jaap als je wat geruster wilt worden dan maak laat je toch een aankoop keuring doen door b.v. Gert de Jong. Niet dat dat alle garanties geeft maar ik ben wel van mening dat zij daar zeer kundig en vooral eerlijk zijn.
Citroville kan ook, maar dat is een stukkie verder voor je.

De bak moet gewoon heel soepel opschakelen, terug kan soms wat nukkiger gaan, net als met een handbak laten we maar zeggen, en dat de verkoper er net ff verse olie opgedaan heeft dat zal niet veel verbloemen tenzij hij dat een keer of 4 kort achter elkaar heeft gedaan.

En anders vraag je Wes hier mee :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Dat ze startblokkering op automatisch hebben gezet, of simpelweg de stekker eruit hebben getrokken toen de motor liep. :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

jaap jagt zegt:

Dat ding startte gewoon zonder een code te hoeven intikken bedenk ik me nu dat ik dat plaatje van Mark zie. Dat betekent.... ?

Edit: gras voeten etc :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Ik heb mijn "mannetje" er al mee laten rijden, wegens een rammeltje wat erin zat en waar de verkoper ook geen raad mee wist. Uiteindelijk op de brug gehad, dit bleek de hoogtregelingstang te zijn die wat tegen de bodem klepperde. Niks aan de hand dus. Van onder dus goed bekeken en dat zag er echt keurig uit. Dat mannetje vond 'm goed rijden en heeft niks verontrustends kunnen zien en horen. Ik ben echt niet bang voor de algehele staat van de auto, want dan zou ik er echt niet mee bezig zijn. Maar die automaat twijfel ik als enige een beetje aan, vanwege de reputatie en meningen van anderen.

edit: als ik me goed herinner was de rekening waar de ATF mede op stond van Renard, ik neem aan dat die kundig genoeg met de XM om zijn gegaan ?

JaapJ
afbeelding van JaapJ

BasisBIX zegt:

Dat ze startblokkering op automatisch hebben gezet, of simpelweg de stekker eruit hebben getrokken toen de motor liep. :wink:

Excuse my ignorance, maar dat kan betekenen dat ik eens goed voor lul sta als dat ding perongeluk weer aan gaat en ik de code niet heb ?

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

jaap jagt zegt:

BasisBIX zegt:

Dat ze startblokkering op automatisch hebben gezet, of simpelweg de stekker eruit hebben getrokken toen de motor liep. :wink:

Excuse my ignorance, maar dat kan betekenen dat ik eens goed voor lul sta als dat ding perongeluk weer aan gaat en ik de code niet heb ?

Eh ja. idd ja. :lol:

Maar volgens mij gaat die pas weer aan als je de originele code weer intoetst na het starten.

Het hele verhaal staat trouwens in het instructieboekje.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vraag de verkoper naar de laatste startcode :!: .

Bij een serie1 werkt de startcode opheffing d.m.v. het lostrekken van het stekkertje tijden het lopen van de motor, zoals aangegeven door BasisBX :wink:.

Het klopt dat je de code weer moet intoetsen wanneer de accu leeg is of wanneer de accu wordt vervangen.

Bij mijn XM hou ik de startcode werkend erin, ook vanwege de verzekering. Ik heb er geen moeite mee om die in te toetsen.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

En hoe zit het eigenlijk bij latere XM's?

Zo heeft de Break van m'n pa uit '97 in plaats van de knop D/N, de knop S.
(de knop boven de nul heb ik het dus over)

Want bij die auto krijgen we het niet voor mekaar om de startcode op automatisch te zetten, en ook in de aparte bijlage! van het instuctieboekje staat er niks over in.

Al hebben we nog niet geprobeerd om met draaiende motor de stekker eruit te trekken. :roll:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Gaat gewoon hoor, bij mij ligt de stekker er ook af.

Let wel, je MM lampje doet het dan in sommige gevallen niet meer.
(daarvoor even een schema erop nazien)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanaf serie2 is het niet meer mogelijk om het stekkertje eruit te trekkenbij een lopende motor.

edit: ik lees nu dat Mark wel zijn stekkertje eruit heeft kunnen trekken bij zijn serie2.

Vanaf modeljaar '97 (vanaf halverwege 1996) is het weer iets verandert, waarbij een mogelijkheid is om voor 1 min na het bedienen van de cv geen code in te toetsen. Hoe en wat zullen andere serie2 kenners jou kunnen uitleggen :wink:.

Pagina's