Serie 1 Exclusive van Jaap

457 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Graag zou ik ook ff mijn twee centjes bijdragen aan deze (zeer actieve 8) ) draad.
Enkele maanden terug stond ik ongeveer voor dezelfde keus als jij: ik wilde graag een XM, en had de keuze voor handbak of automaat. Ook k las rampverhalen over de automaatbak in XMs en twijfelde hevig.
Uiteindelijk heb ik (na me goed ingelzen te hebben op internet!) een automaat gekocht met 260.000 km :!: achter de kiezen. Tot op heden heb ik nog geen moment spijt gehad.

Wat ik geleerd heb:
Trek de peilstok uit de automaatbak. Laat de olie de aan de peilstok hangt, op een witte doek druipen. Is de olie rood? Dan is er geen probleem te verwachten, en mag je aannemen dat de bak behoorlijk is onderhouden.
Is de olie bruinig, dan hoeft er nog geen man overboord te zijn. Steek de peilstok terug, haal deze weer omhoog met een nieuwe lading bakolie en ruik eraan. Ruikt de olie verbrand? Auto laten staan, bak is gaar en gaat in de nabije toekomst stuk.
Ruikt de olie naar automaatolie, in ieder geval niet verbrand? Dan is de bak voor 95% zeker nog perfect schakelend te krijgen door enkele malen olie wisselen.
Het huidige schakelgedrag van de bak is dan maatgevend: schakelt de bak vloeiend op, steeds bij ongeveer dezelfde snelheden/toerentallen? (Bij ongeveer gelijk gasgeven) Schakelt de bak op dezelfde manier terug (dus nagenoeg schokvrij, vrijwel bij dezelfde snelheid/toerental)?
Zo ja, dan heb je een goede bak in handen.
Overigens zou ik bij iedere bak altijd enkele malen de olie verversen. Tenzij het een automaat is met zeer veel kilometers, waarvan de olei sterk vervuild is (dus nagenoeg zwart). De reden hiervoor is, dat de nieuwe olie reinigingsmiddel in zich heeft, die de sterke vervuiling in een oude bak kan 'losweken'. Deze vervuiling kan vervolgens in de miniscule kanaaltjes van de aansturing komen (het labyrinth) en daar de juiste werking verstoren.
Hiervan komt dan ook de aanbeveling van sommige mensen/bedrijve om bij een oudere bak geen olie meer te wisselen, "omdat daar alleen maar problemen van komen".
Bij een automaat met het door jou aangegeven kilometrage zou dit geen probleem mogen zijn.
Mocht je besluiten tot aanschaf van de auto die je op het oog hebt, en je wil zelf de bakolie verwisselen, dan zal ik je met alle plezier een how-to hiervoor aan de hand doen.
Als je alle trucs uit de kast haalt (aftappen van de bak zelf, aftappen van het differentieel, én zoveel mogelijk uit de koppelomvormer proberen te halen) kan je per keer ongeveer 3,5 liter uit je bak krijgen. Er zit totaal ongeveer 9 liter in de bak, dus 3-4 keer verversen geeft je de zekerheid dat je weer een compleet frisse bak hebt. 2 x een 5-liter can ATF van het juiste type kosten je de kop niet, helemaal niet als je dat vergelijkt met een bakwissel.

Resumerend: ruikt de olie aan de peilstok verbrand, auto laten staan. Ruikt de olie niet verbrand, dan hebje een levensvatbare automaat, die je nog vele duizenden kilometers kan dienen. Hoe lang exact? Tja, ik heb m'n kristallen bol niet bij me ATM :wink:

Ook mijn bak zou theoretisch morgen ermee op kunnen houden. Maar die indruk maakt ze niet, en die heeft toch alweer bijna 265.000 km gelopen. Voor de volledigheid: mijn auto heeft een trekhaak, en die is in het verleden ook goed gebruikt. De laatste eigenaar vervoerde er regelmatig motoren mee op een aanhanger. En volgens mij heeft mijn automaatje er nog steeds erg veel zin in.

v.w.b. de startblokkering: als er een codepaneel in zit, zorg dan zeler dat je de laatste startcode erbij krijgt. Probeer deze ook, zodat je zeler weet dat het ook echt de juiste code is!
Krijg je de code er niet bij, ding dan de prijs van een goede tweedehands ECU waar de code wél bij zit, van de prijs af. Mocht je dan ooit in de problemen komen, dan heb je in ieder gaval financiële ruimte om het op te lossen :lol:

Weer een enorm verhaal, maar ik schijn het nou eenmaal nooit kort te kunnen houden :P Ik hoop dat dit je helpt bij je besluitvorming. Ik zal je topic blijven volgen, dus blijf je eventuele bijkomende vragen of onzekerheden hier posten en wij zullen ze hier beantwoorden naar beste weten.

Ter volledigheid: de 4HP20 automaten waar de allerlatste types mee uitgerust zijn, werden geleverd met de opmerking dat ze 'sealed for life' waren, en derhalve geen oliewissel behoefden. De 'lifespan' die PSA bedoelde blijkt in de praktijk neer te komen op 200.000 km.
Gelukkig hebben de eerste examplaren va dit type automaat nog steeds ee peilstok en aftapstop. Doet voor jou eigenlijk niet terzake, aangezien de XM die jij op het oog hebt over een 4HP18 zou moeten beschikken. En daar slaat dus mijn hele voorgaande verhaal op.

Succes met je besluit!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JaapJ
afbeelding van JaapJ

Allemaal heel erg bedankt voor de replies & adviezen. Ik ga zeker nog een keer de peilstok bekijken en besnuffelen en nogmaals een ritje roggelen, en ik laat jullie weten wat ik uiteindelijk ga beslissen / besloten heb......

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Jaap, ik weet niet waar je woont, maar in de meeste gevallen is er wel een ervaren liefhebber van hier bereid om met je mee te kijken naar je potentiële nieuwe dame - al naar gelang je woonplaats of bereidheid om iemand op te halen/weg te brengen.
Het is altijd aan te raden om een XM-expert mee te nemen, zeker als je dat niet meer dan een spreekwoordelijk kratje bier o.i.d. kost. Geeft toch net iets meer zekerheid, als jouw 'mannetje' misschien wat minder ervaring met XMs heeft?

Lees sowieso even het aankoopadvies van deze site.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JaapJ
afbeelding van JaapJ

Ik woon in Heerhugowaard, ik sta niet onwelwillend tegen een contraexpertise :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hmm Heerhugowaard is best wel out of my league helaas. Ik woon in Arnhem namelijk. Nogal wat oostelijker gelegen :lol:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

BasisBIX zegt:

En hoe zit het eigenlijk bij latere XM's?

Zo heeft de Break van m'n pa uit '97 in plaats van de knop D/N, de knop S.
(de knop boven de nul heb ik het dus over)

Want bij die auto krijgen we het niet voor mekaar om de startcode op automatisch te zetten, en ook in de aparte bijlage! van het instuctieboekje staat er niks over in.

Origineel moest ik altijd de startcode intikken. Uit de sloper waar ik het leer uit heb gehaald, heb ik het toetsenbordje meegenomen, met 'S'. Ik heb S 0000 S ingetikt en nu rij ik zonder startblokkering rond. (En ja, m'n vorige code weet ik nog ;-) )
Ergo, volgens mij kun je die paneeltjes uitwisselen.

wimb
afbeelding van wimb

Hoeveel haast heb je? Ik heb de komende 2 weken geen tijd.
Hilverdorp Heerhugowaard is wel te doen. Ik neem tenminste aan dat je nieuwe liefde ook in Heerhugowaard staat.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Citroën-das-pas-fën zegt:

Hmm Heerhugowaard is best wel out of my league helaas. Ik woon in Arnhem namelijk. Nogal wat oostelijker gelegen :lol:

Met jouw adviezen gaat het helemaal goed komen, de staat van de rest van de auto is mij wel bekend, daar is niks op aan te merken....evengoed bedankt. :wink:

JaapJ
afbeelding van JaapJ

wimb zegt:

Hoeveel haast heb je? Ik heb de komende 2 weken geen tijd.
Hilverdorp Heerhugowaard is wel te doen. Ik neem tenminste aan dat je nieuwe liefde ook in Heerhugowaard staat.

Hoi Wim, ik heb wel wat meer haast dan dat.....bedankt. :lol:

admin
afbeelding van admin

wimb zegt:

BasisBIX zegt:

En hoe zit het eigenlijk bij latere XM's?

Zo heeft de Break van m'n pa uit '97 in plaats van de knop D/N, de knop S.
(de knop boven de nul heb ik het dus over)

Want bij die auto krijgen we het niet voor mekaar om de startcode op automatisch te zetten, en ook in de aparte bijlage! van het instuctieboekje staat er niks over in.

Origineel moest ik altijd de startcode intikken. Uit de sloper waar ik het leer uit heb gehaald, heb ik het toetsenbordje meegenomen, met 'S'. Ik heb S 0000 S ingetikt en nu rij ik zonder startblokkering rond. (En ja, m'n vorige code weet ik nog ;-) )
Ergo, volgens mij kun je die paneeltjes uitwisselen.

Ik heb een S, en bij mij lukt het ook niet ondanks werkwijze van het boekje. Daarin staat dat je de 'neutrale code in moet voeren maar nergens staat wat die code dan is (in ieder geval niet altijd 0000).

Met D/N kun je gewoon 0000 invoeren om het uit te zetten, dat heb ik juist aan Coen laten zien ;-) scheelde weer een stekkertje lostrekken!

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Mijn XM is van bouwjaar '97, heeft een 'S' en hier is de stekker uitgehaald met draaiende motor. Als de spanning eraf is geweest, door wat dan ook, dan hoeft er geen code gegeven te worden.

Groet,

Hans.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Jaap? Als je mijn hulp nodig hebt hoor ik het wel. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Nog even terugkomend op de startblokkeringuitschakeling.
Volgens het boekje zijn er 2 opties, met de D/N toets en met de S-toets.

D/N:
Voer de persoonlijke 4-cijferige code in en druk minstens 2 seconden op D/N.
Druk de C-toets in en voer 0000 in.
Sluit af met de C-toets.

S:
Voer de persoonlijke 4-cijferige code in en druk op S.
Voer 0000 in en sluit af met de S-toets.
Het rode lampje brandt nu 6 keer en je hoort 6 keer een piep.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

detlev zegt:

Met D/N kun je gewoon 0000 invoeren om het uit te zetten, dat heb ik juist aan Coen laten zien ;-) scheelde weer een stekkertje lostrekken!

Waarvoor dank, anders startte ik nu nog met de code.... :roll:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ha Jaap, lees het nu pas want was een weekje weg. Zag mijn mede YP=er te koop staan op MP! En nu naar V6 aut aan het kijken.

Ook ik had mijn twijfels, maar een V6 met aut rijdt top hoor. Mijn olie was bruin, en idd zoals CDPF zegt niet verbrand! Ik heb bij vderLaan Abenes advies gevraagd, dit idd om alle tegenstrijdige verhalen. Zij vonden de bak goed en korrekt schakelen en daarom was hun advies om de olie toch te verversen. Dit is nu 4x gedaan en ze doet het perfect! Inmiddels heeft ze 238.000km gereden.

Succes met je overwegingen!

Oh ja...ik hou van raden..... :roll: :wink:
http://link.marktplaats.nl/340665737

Citrophile
afbeelding van Citrophile

die xm heb ik ook al in gedachten :wink:

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Jullie mogen nooit meer raden :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Mooie kar hoor!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Erg mooie XM :wink:, hou ons op de hoogte als het zover is :D.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Zaterdag ophalen, nog een nieuwe APK geregeld. De foto's doen niet echt recht aan de auto (da's vaak andersom).

Nog een vraag over de automaat-bak verversen. Is dit op straat te doen ? M.a.w. is er een aftapplugje en kun je via de peilstok weer bijvullen ? Of is het aan te raden ook de filters aan te pakken (dan moet er echt een deksel verwijderd worden heb ik begrepen...)

Oh ja, en nogmaals dank aan Wes en zijn Bro, die hebben een kritische blik geworpen vanochtend.....

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

ATF verversen is prima op straat te doen.

De "aftapdop" is tevens het dekseltje waar het filter achter zit.

Bijvullen kan idd weer via de peilstok of gewoon via de vuldop, die zit iets hoger recht boven de peilstok.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mooi dat de knoop is doorgehakt :D.

Ik ben benieuwd naar jouw nieuwe aanwinst en de rest van het forum ook denk ik :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Dan gefeli met je aankoop.
Als je je belevenissen met je aanwinst gaat bijhouden, zou je dan een nieuw topic willen openen onder 'Jouw XM'? Deze kan dan op slot. ;-)

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Wim, zal ik doen, en ipv dat ik meteen even doorvraag over die ATF, nog even dit.

Om de gehele inhoud te verversen dus 4 x aftappen/bijvullen, maar kan dit achter elkaar of is het beter om een x aantal km te rijden voor elke verversing ?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Je kunt beter na iedere verversing een aantal km`s rijden. :wink:.
Dan komt de verse ATF olie ook op andere plaatsen in de bak en koppelomvormer.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Ok, dacht ik al, bedankt.....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: :lol: Proficiat Jaap...ik heb er een neus voor :wink: maar de advertentie straalde op een of nadere manier kwaliteit uit.
Ik denk dat je een zeeeeer mooi voituur hebt gekocht!!!

Je mag overigens die laatste 2 keer vervesen best wat sneller achter elkaar doen denk ik, heb ik wel gedaan. Tussen de eerste 2 zaten enkele 1000km's

JaapJ
afbeelding van JaapJ

La Noir Verni zegt:

:lol: :lol: Proficiat Jaap...ik heb er een neus voor :wink: maar de advertentie straalde op een of nadere manier kwaliteit uit.
Ik denk dat je een zeeeeer mooi voituur hebt gekocht!!!

Dank je, da's wel zeker. Nu maar hopen dat íe zo goed is al íe eruit ziet...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

een vriend van me loerde al enkele weken naar die advertentie :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Feli met je aankoop Jaap.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's