ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Wolt
afbeelding van Wolt
  • Citroën XM 2.0 Turbo C.T. VSX
ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

Hoi allemaal,

 

De ABS-pomp van mijn 2.0 Turbo C.T. (VSX) functioneert niet meer goed. Mijn garage heeft aangegeven dat ie vervangen moet worden. Weet iemand welke ik moet kopen? Is dat van het type 2.0 SRTi/SRVi (Y4)? Merci beaucoup alvast!

 

Met vriendelijke groet,

 

Wolt

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Wat is de klacht Wolt; een brandend lampje?  ABS storingen worden toch meestal veroorzaakt door slechte sensoren.

 

 

__________
Crepuscule

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

En een pomp hebben we niet echt. Te lage druk van de HD-pomp?

Jaap

Mica
afbeelding van Mica
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

Een XM kun je beter in onderhoud doen bij een specialist. De werking van de remmen i.c.m. de overige hydrauliek snappen veel doorsnee monteurs niet heel veel van.

xxxxxxm

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE:

Check ook even deze how-to: https://www.xmclub.nl/forum/het-systematisch-aanpakken-van-je-abs-systeem

Ik heb ook soms ABS-storingen. Zit bij mij waarschijnlijk in de stekkers. Even schoonmaken en invetten is het advies dan.

Wolt
afbeelding van Wolt
  • Citroën XM 2.0 Turbo C.T. VSX
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

Het display geeft een ABS-fout aan. Een week of 5 geleden is de rechter remklauw vóór vervangen, nieuwe remblokkenset en twee nieuwe remschijven binnen. Een week erna (film was al van remklauw geremd (lekker luchtje), begonnen op de snelweg de remmen weer te stinken en het stuur te trillen. Analyse van garage: kastje van de ABS-aansturing dient vervangen te worden. Maar misschien dat ik er ook even naar een gespecialiseerde garage naar laat kijken (tevens een van de tips die hieronder staat). Dank in ieder geval!

Wolt
afbeelding van Wolt
  • Citroën XM 2.0 Turbo C.T. VSX
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

Zou kunnen, Jaap, dank voor reactie. Ik ga nog even overleggen met huidige garage!

Wolt
afbeelding van Wolt
  • Citroën XM 2.0 Turbo C.T. VSX
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

Goede tip, dank je. Bij mijn huidige garage loopt volgens mij wel een kenner van Citroën-hydrauliek rond, maar morgen bel ik nog even. Anders second opinion bij andere garage!

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Dus je vervangt schijven en blokken en 1 remklauw, en dan begint  na 2 weken de remmen te stinken en te trillen. En dan ligt dat aan weer iets anders? 

Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Hebben ze alles goed ontroest voor het plaatsen van de nieuwe schijven. Zit die remklauw goed vast. Alles goed gemonteerd?

Ik zou de auto even laten uitlezen. Grote kans dat abs sensor rechtsvoor het niet meer doet. Beschadigd bij montage schijf/klauw?

Dat verklaart alleen het stinken en trillen nog niet

 

 

Jaap

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

Je problemen met de remmen en de ABS zijn twee verschillende problemen. Dikke kans dat de remklauw of de remzadels klemmen. 

ABS is heel simpel door te meten, dat zou basiskennis voor monteurs moeten zijn. Helaas is dat vaak niet zo met elektra. Domweg een "ander ABS kastje" adviseren is klinklare nonsens. Meten is weten. 

 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Volgens mij heeft dat niks met de ABS te maken.
Deze werkt precies anders om, bij te veel remmen waardoor het wiel met nat weer stil zou staan wordt de remdruk geblokkeerd dus loopt het wiel vrij.
Bij het vervangen van de remblokken moet alles goed gangbaar worden gemaakt en is het belanrijk dat de remcilinder terug gedraaid wordt.
Er zit namelijk een systeem dat als er ruimte in  de afstand tussen blokken en remschijf te groot is dan wordt door middel van de handrem hendel in de remcilinder een schroef opgedraaid zodat de ruimte verminderd.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

In navolging van de rest.

De ABS kán het níet zijn aangezien dit een systeem is wat de remdruk onderbreekt als het ingrijpt. Iets anders dan dat kan het niet en kan dus de remmen niet aan laten knijpen. 
Waarschijnlijk zoals eerderen al zeggen komen de remblokken niet goed terug omdat of de klauw niet lekker loopt of dat ze niet door hebben dat het zelfstellende mechanisme van de parkeerrem niet is terug gesteld.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Wolt
afbeelding van Wolt
  • Citroën XM 2.0 Turbo C.T. VSX
RE: ABS-pomp 2.0 Turbo C.T. VSX

Hartelijk dank voor de nieuwe tips, allemaal! Ik denk dat ik hem toch even naar een andere garage ga brengen voor een second opinion. Handremkabel is ook pas geleden vervangen, dus wellicht dat het zelfstellende mechanisme nu niet goed is ingesteld.Merci nogmaals!