Daar zijn we weer :)

3 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
  • XM 3.0 V6.24 1993
Daar zijn we weer :)

Inmiddels bijna 9 jaar geleden scheef ik hier met trots dat ik m'n eerste XM uit 1998 had gekocht (voor de liefhebbers dit was 'm https://xmclub.nl/forum/de-xm-van-eric). Ben nog naar 2 meetings in 2017 geweest en ben zo stom geweest eind 2017 de XM te verkopen om vervolgens een paar "vreemde" auto's te rijden (Porsche 996, Fisker Karma en een Jaguar I-Pace).

Ik woon sinds 3 jaar in Denemarken en rij dagelijks een Volvo V50 uit 2007. Prima ding; doet wat ie moet doen, maar nul beleving.

Maar het begon een paar weken geleden plots te kriebelen: de citrofilie kwam weer opzetten en er was geen houden meer aan.

Nu staat er opeens in de schuur een heuse type I uit 1993 (orga 5959) te "pronken", waar zeg maar nog wat aan moet gebeuren. Wat eigenlijk vrij bijzonder is, is dat deze auto een Deense registratie heeft. Er rijden er hier al niet veel van rond; echt een zeldzaamheid en toen kwam ik ook nog een type I van na 1993 tegen met de "goede" ZPJ4 erin.

Tja, moet ik nog meer uitleggen  ?

De auto is in 2002 overigens geimporteerd vanuit Duitsland, maar heeft sinds 2007 vrijwel stilgestaan. Hij is aan de voorzijde niet mooi meer. Denk dat de blanke lak van de motorkap is geschuurd / verwijderd en er zitten delen van een oude export sticker op, dus ook daar is de balnke lak beschadigd. Daarnaast is het linker zijscherm beschadigd door een tent die langs de auto is gevallen daar waar za 18 jaar weinig daglicht heeft gezien.

Weinig roest (onderzijde deuren zijn gaaf), maar wel 2 kriksteunen voor volledig weg. Nou ja, niks bijzonders dus wink. Ze loopt, rijdt en hydrauliek werkt. Ik ga eraan werken tussen de bedrijven door; denk niet dat de auto binnen een jaar alweer gaat rondrijden, maar toch.... ik heb er wel vreselijk veel zin weer in. De komende tijd ga ik op m'n gemak ontdekken wat ik nu eigenlijk precies in de schuur heb staan :)

Oh ja, en als jullie denken, wat liggen daar allemaal voor een klusspullen op de grond? Dat is omdat ik een deel van de schuur aan het verbouwen ben. Uiteindelijk maak ik ook nog een verwarmde garagebox, zodat de XM en wat andere machines daarin kunnen staan en ik niet in de vrieskou hoef te sleutelen. En ook spuitwerk is niet praktisch bij lage temperaturen :)

Leuk om iig weer terug te zijn.

Groeten, Eric

PS: ik heb meteen al een vraag over de olie die in deze specifieke auto moet. In mijn instructieboekje (in het Deens) staat dat er 15W50 olie in zou moeten. Ik lees eigenlijk overal 0W40 of 5W40. Waar komt die 15W50 vandaan?  

 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Daar zijn we weer :)

Welkom terug! Staat 'ie nou op 605-velgen? 

De blanke lak van Vert Véga heb ik wel vaker vervelende dingen zien doen, dus daar kijk ik niet zo van op. Dit wordt wel spuiten voor je XM weer netjes is, maar ach. Eerst maar eens zorgen dat 'ie technisch naar je zin is, lijkt me. Is 'ie eigenlijk al van modeljaar '94? En heeft 'ie al Hydractive 2?

Wat betreft die olie: 15W50 lijkt me véél te dik voor een ZPJ4. Dat is net stroop! Kijk eens achterop het boekje? Wellicht is het nog van een heel vroeg modeljaar, toen Peugeot en Citroën nog niet hadden begrepen wat handig was voor een 24v. 

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
  • XM 3.0 V6.24 1993
RE:

Hoi Feije,

Bedankt! Dat spuitwerk (wellicht deels) moet inderdaad gebeuren tzt. Ik heb er geen haast mee. Misschien iets om in NL te laten doen. Dat zijn zaken die hier vaak erg duur zijn.

Nou het is dat jij meteen de Peugeot 605 noemt qua velgen. Ze hebben iets weg van de speedlines, maar beetje lompe uitvoering zeg maar. Wat vind jij van die velgen?

Ik weet dat hier de al aangepaste ZPJ4 motor in ligt. Waaraan kan ik zien of hij hydractive 2 heeft? Ik kan natuurlijk wat foto's maken van onder de motorkap, maar wat is het grote verschil met de Hydractive 1?

Bizar he van die olie? Je zal maar netjes de instructies opvolgen ipv rondstruinen op internet ;)

Ik was eigenlijk van plan Mobile1 0W40 FS erin te doen. Kost EUR 10 per liter, maar volgens mij verdient ze het! Vraagje: is het handig eerst een motor cleaner in de nog nette oude olie te doen en daarna te verversen of liever verversen en later voor de volgende verversing een cleaner toe te voegen?

Achterop het boekje staat niet veel: XM-DK-5002. Op de laatste pagina geen stempel van de garage alleen het algemene contctadres voor citroen in DK. Maar....... terwijl ik dit nu schijf bedenk ik me wat (hetgeen ikzelf al had geschreven). Ze is eigenlijk Duits, dus is dit niet het oorspronkelijke instructieboekje van de auto.

Scherp van je!

Toch laat het onderhoudsboekje ook die 15W50 zien specifiek voor deze motor. Vreemd toch? Dacht dat ze toen al beter wisten bij Citroen.