Electrische storing F9

Pagina's

44 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
Electrische storing F9

Mijn XM (1998) met 205.000 km op de teller is momenteel een spookauto. 3 jaar geleden brandde op een hete dag (> 40 graden) zekering F9 door, de airco stopte ermee toen ik de aanjager in de hoogste stand zette. Na vervangen van de zekering en niet meer de hoogste stand van de aanjager te gebruiken deed zich dit probleem 3 jaar niet meer voor. 

Onlangs op een koude avond deed de aanjager het weer niet en was het display zwart.. Knipperlichten en radio werkten ook niet. Zitten op dezelfde groep.  Zekering weer door. Deze weer vervangen, alles werkte weer. Tot enkele dagen later bij vorst en een nachtelijke start de boel weer uitviel. Na vervangen van de zekering werkte het nog niet. Met een leenauto naar huis gereden en de volgende dag de XM weer opgehaald met ontdooide ramen. De vervangen zekering bleek nog heel, maar de aanjager werkte niet. Onderweg begon de radio weer te werken, bij inschakelen knipperlicht begon deze licht te piepen zonder te knipperen en ging de radio uit. Na uitzetten knipperlicht ging de radio weer aan. 

Thuisgekomen bleek nog steeds de zekering goed. Zekeringen onder de motorkap ook nagekeken en schoongemaakt.  Bij aanzetten contact bleek de aanjager nu wel te functioneren, ook in hoogste stand. Echter na starten ging deze weer uit. Radio functioneert helemaal niet meer. Knipperlicht ook niet, maakt wel weer piepend geluid bij de schakelaar (relais?) als de motor loopt. 

Na enige pogingen werkt nu de aanjager ook niet meer bij contact aan, display doet het soms wel. De zekering is nog goed. Ruitenwissers en electrische ramen, akoestisch signaal licht  (ook op groep F9) functioneren gewoon. 

Herkent iemand dit probleem? Waar moet ik het zoeken? Ik heb geprobeerd de aanjager af te koppelen om te kijken of de rest dan weer wel werkt, maar als ik de plaat onder het handschoenenkastje los schroef krijg ik deze er niet uit, hij blijft ergens in het midden nog hangen. Dus dat lukt niet.

Of weet iemand een goede XM specialist in Gelderland die dit zou kunnen oplossen? Helaas is de XM specialist bij Citro Classique weg en doen ze daar alleen nog DS. Weet iemand misschien waar hij gebleven is, of hij nog XM doet?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Electrische storing F9

Aanjager zit met 3 boutjes of schroeven vast. 2 vooraan op 2 en 10 uur en 1 achteraan in het midden (dat is dan 6 uur). De achterste is lastig te bereiken, maar kan wel los komen. En het is makkelijker om die als eerste los te halen.
De stekker is echter ook zonder losschoeven bereikbaar en kan je zo los trekken. Of bedoel je, nu ik het zo teruglees, dat je de hele plaat er niet af krijgt? Volgens mij zit die gehaakt achter de plaat tegen de middenconsole aan of zo? Anders die eerst even los halen.

Voor specialist in jouw regio: is Wil Wijnhoven geen optie? Boxmeer is Brabant, maar tegen de Gelderse grens aan.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Electrische storing F9

Dank je wel Marc. Inderdaad krijg ik de plaat er niet af, hij blijft rechts ergens hangen, bij de middenconsole is hij wel los. Wil Wijnhoven is goed bereikbaar vanuit Arnhem, staat hij goed aangeschreven bij XM rijders?

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Als er veel elctrische storingen tegelijk zijn, zou ik massapunten goed controleren.

Accu nog wel goed?

En de berichte zekeringen onder de motorkap zijn er niet uitgefikt? (dan zou alleen je verwarmingspaneerl moeten uitvallen)

Jaap

Rus Junior
afbeelding van Rus Junior
  • Citroen XM V6 12v Exclusive van 1995
  • Citroen Xm 2.0i 16v van 1999
RE: Electrische storing F9

Le Coq zegt:

<p>Dank je wel&nbsp;Marc. Inderdaad krijg ik de plaat er niet af, hij blijft rechts ergens hangen, bij de middenconsole is hij wel los. Wil Wijnhoven is goed bereikbaar vanuit Arnhem, staat hij goed aangeschreven bij XM rijders?</p>

Heb geen persoonlijke ervaring met het bedrijf, maar Wil Wijnhoven staat als bedrijf heel goed aangeschreven. Lijkt mij dus geen punt om voor dit soort problemen daarnaartoe te gaan. 

Als je bereid bent verder te rijden zijn er natuurlijk meer opties, zoals Enting, Gert de Jong en Stoebo bijvoorbeeld.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Electrische storing F9

Le Coq zegt:

<p>Dank je wel&nbsp;Marc. Inderdaad krijg ik de plaat er niet af, hij blijft rechts ergens hangen, bij de middenconsole is hij wel los.</p>

Boekje eruit halen en daar nog even inspecteren op schroeven. Of is het misschien die stekker die ergens in het midden vastzit op die plaat. Bij mij komt ie meestal wel los dan, maar blijft slingeren aan de draadbundel.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE:

Weet je zeker dat het de F9 zekering is? De kachelunit zit op de F2 zekering. Zie onder.

Als je de F2 zekering er uit haalt, werkt de rest van de elektronica dan wel?

Kachel op hoogste stand --> zwart display was bij mij de F2 zekering. Ik zou deze zekering er even uithalen en goed kijken of de boel niet gesmolten is daar. Zie de foto's in mijn topic.

Gesmolten of niet, het omleggen van de F2 zekering is sowieso geen slecht idee. Niet moeilijk: zie hier.

 

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Electrische storing F9

Ik heb dat in mijn eerste XM ook gedaan, het is ook voor de minder dappere sleutelaar goed te doen denk ik.

Ik heb er wel een waterdichte zekeringhouder voor gebruikt. het type in de handleiding is meer voor binnenin de auto bedoeld.

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE:

Klopt. Ik kan deze aanraden.

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE:

@ Marc, het is zekering F9 links van het stuur, die een paar x was doorgebrand. De knipperlichten die het niet meer doen zitten daar ook op. De F2 onder de motorkap heb ik ook geïnspecteerd en schoongemaakt. Deze is zo lang ik de XM heb nog nooit doorgebrand. Het zekeringkastje ziet er nog als nieuw uit, geen brandplekken gelukkig. Nu is de F9 niet doorgebrand en functioneert een deel van wat daarop is aangesloten wel, maar aanjager en knipperlichten en radio niet (soms wel). 

Het lijkt er inderdaad op dat de onderplaat bij de aanjager blijft hangen op een stekkerdoos, verdere schroeven vind ik niet. lastig als het buiten het zicht zit. 

 

 

Bijlage: 
Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Electrische storing F9

Nog ter aanvulling: Als ik F2 onder de motorkap eruit haal werken knipperlichten en radio nog steeds niet. Het display werkt dan ook niet meer, dus dat loopt kennelijk ook via F2. 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE:
Bijzonder, mijn auto (Turbo CT, 1999) heeft hele andere zekeringen... Komt dat misschien omdat je een Duitse auto hebt? Mijn verhaal hierboven gaat dus waarschijnlijk niet op voor jouw auto.
JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Duits of Nederlands maakt niet uit hoor. Hij spookt( de XM)

 

Maar onder het dashboard zit ook wel een zekering 9. Ik heb alleen geen instructieboek bij de hand

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Electrische storing F9

Wat is het orga nr van je XM?

Jaap

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Electrische storing F9

Volgens mij komt de zekeringentabel overeen met de mijne, maar er is nog een tabel van de zekeringen onder het stuur, daarvan was F9 een paar x dorogebrand. Hij staat nu bij de garage, relais zijn gecontroleerd onder het dashboard, maar die lijken het ook niet te zijn. Oorzaak nog niet gevonden dus. 

Jaap, bedoel je met orga no het chassisno? Ik heb de papieren nu niet bij de hand, liggen in de XM. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Electrische storing F9

Nee, dat nr wat in de deurpost staat. 4 cijferig.

Aan de hand daarvan is het precieze schema op te duikelen. Er is nl nog wel eens wat veranderd door de tijd.

Jaap

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Electrische storing F9

Jaap, ik ben even bij de garage en heb het organummer gevonden: CJ 7988. 
oorzaak is nog niet gevonden. Alle relais zijn gevontroleerd, ander contactslot geprobeerd. Laadstroomlampje brandt zwak na start, radio gaat aan als verlichting brandt bij lopende motor. Ze denken dat het met de kerst te maken heeft maar ik vrees dat het probleem na de kerst blijft bestaan.

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE:

Dank voor de tips zover. De garage heeft het probleem niet kunnen oplossen. Wie heeft er nog tips of invalshoeken? Resumerend:

Probeem

·       2019: Op hete dag (42 graden) zekering F9 links onder het stuur door bij aanjager op max en climate control display zwart. Knipperlichten en radio ook uitgevallen. Na vervangen van de zekering en niet meer de max stand van de aanjager 3 jaar geen probeem meer. 

·       Nov 2022: op een koude avond deed de aanjager het weer niet en was het display zwart. Knipperlichten en radio werkten ook niet. Zitten op dezelfde groep. Zekering weer door. Deze weer vervangen, alles werkte weer. 

·       Enkele dagen later bij vorst zelfde probleem. Na vervangen van de zekering werkte het nog niet. De vervangen zekering bleek nog heel, maar de aanjager werkte niet. Met alleen contact aan is de situatie anders dan met motor aan:

 

Met alleen contact aan:

·       Knipperlichten werken niet

·       Radio werkt niet

·       Display verwarming werkt wel

·       Aanjager werkt wel

·       Rest werkt ook (ook in groep F9)

 

Met motor aan:

·       Knipperlichten werken niet, geven piep in relais

·       Radio werkt niet. Bij inschakeling (stads- of dim)lichten doet de radio het wel. 

·       Bij gebruik knipperlicht (dat niet werkt maar alleen licht piept) gaat radio uit. 

·       Display aanjager zwart.

·       Aanjager werkt niet.

·       Achterruit verwarming werkt niet, lampje op schakelaar gaat ook niet aan.

·       Acculampje brandt soms vaag, gaat weer uit bij rijden.

·       Rest werkt, ook ruitenwissers die op zelfde groep zitten. 

 

Reeds onderzocht

·       Zekering F2 onder motorkap (aanjager) is goed, pootjes schoongemaakt, ook geen brand- of schroeiplekken daar.

·       Geen brandplekken in zekeringkastje links onder stuur. Zekeringen zijn goed. 

·       Aanjager afgekoppeld van stroom, knipperlichten en radio werken dan nog steeds niet.

·       Massa-aansluiting accu is ok.

·       Laadspanning dynamo is ok, 14,3 V

·       Accuspanning zonder laden is 12,3 V. Starten gaat altijd goed. 

·       Contactslot vervangen, probleem blijft bestaan.

·       Alle relais onder dashboard links achter zekeringkast en rechts onder handschoenenvakje zijn gecontroleerd en werken goed.

·       Extra versterker booster (accessoire) losgekoppeld, probleem blijft dan bestaan.

In 2013 is Xenon verlichting en cruise control ingebouwd. Dit heeft altijd goed gewerkt (nu nog). In 2018 is een goede geluidsinstallatie ingebouwd met extra versterker en booster in kofferbak. Heeft ook altijd goed gewerkt. Alarmlichten werken overigens wel, zowel zonder contact, met contact als met draaiende motor (is apart circuit). 

 

 

 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Electrische storing F9

Als ik de schema erop na sla: je autoradio hoort niet op 9 maar op 5 te zitten.

Relatie met verlichting snap ik niet.

Een radio die aangaat als je de verlichting inschakelt is ook merkwaardig.

Toch een massaprobleem?

Zit er een originele radio in je XM?

Nogmaals, de schema's die ik heb geven andere info mbt zekering 9, maar jouw instructieboekje is wel helder

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Electrische storing F9

F2 onder de motorkap wil toch wel eens storen, ook al is de zekering zelf goed en schoon en is er aan de buitenkant van het zekeringkastje niets te zien. Hetzelfde geldt voor mogelijk voor de zekeringkast binnenin.
Omdat het probleem zekeringgerelateerd lijkt, en zekering vervangen/schoonmaken geen effect heeft, zou ik de zekeringkasten (zowel binnen als onder de motorkap) vervangen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Ik zoek liever naar een storing ipv lukraak dingen te vervangen.

Wellicht via Citroen Dealer actuele schemas proberen te bemachtigen. Er moet een centraal probleem zijn

Zat ff te denken, schakelaar verlichting en richtigingaanwijzer is wel een beetje centraal probleem. Die zou je eens kunnen controleren

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Electrische storing F9

Zekeringbakken (bij uitstek centraal toch?) zijn relatief makkelijk te wisselen met een exemplaar, waarvan je weet dat ie wel goed functioneert.

En schakelaar verlichting/richtingaanwijzer controleren, hoe zou je dat dan doen, door ze te vervangen? 

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Electrische storing F9

Nee, demonteren, multimeter eraan hangen. Massa controleren, plus controleren, en kijken wat er gebeurt als je 12volt op bv links af zet. Dat zou het knipperrelais aangestuurd moeten worden, en dat gebeurt blijkbaar niet. Zit de fout daarvoor of daarachter.

Kost ff wat tijd, maar dat voorkomt een hoop werk voor niks

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Vraag nog ff: als je de alarmverlichting aan zet. Doe tie het dan wel

 

Heb de juiste schema's gevonden op http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fichiers/shemas/schemas.htm#54.

Die zekering 9 heeft niets met verlichting, richtingaanwijzer, radio te maken. Of iemand heeft eraan zitten sleutelen

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Electrische storing F9

Ventilator: belangrijkste toevoer electriciteit via F2 onder motorkap, maar F5 en F3 spelen een rol bij het inschakelrelais

Hier komt F9 niet in het schema voor

 

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Wat F9 wel doet is spoel van relais motorventilator lage snelheid aansturen. 1 van die groene bij de linker koplamp.

Die staan wel bekend om problemen, als dat relais rot is kan F9 er wel uit vliegen

Jaap

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Ik ben even gaan zoeken in m'n WPHB en kom steeds weer uit op relais 848. Deze zorgt er o.a voor dat wanneer je motor draait de aanjager, het display en achteruitverwarming weer van spanning voorzien worden. Deze wordt gevoed door ,daar is hij weer........, zekering F5. Dus meten,meten en nog eens meten. zit er dus spanning op de plus aansluiting van relais 848 terijl de motor draait. heb je geen meter ? haal het relais d'r dan uit en overbrug het contact eens.

Dat zekering F5 er heel uitziet, zegt niet zoveel (ohms meten over de zekering). Meet eens achter de zekering (draait doorgebrand ? draadbreuk ? )  Dit relais heeft ook de maken met dat haperende accu lampje.................

In dit schema zit hij temidden van alle relais (relais 5)  https://fusesdiagram.com/citroen/fuse-box-diagram-citroen-xm.html#Fuse%20box%20diagram%20(since%201995).  engine running relay.  Of het echt zekering F5 moet zijn is discutabel maar feit is wel dat dat relais 848 goed moet werken. zoals je al vermelde gaat de alarm schakelaar via F13 aparte groep, maar zodra hij uitstaat gaat hij weer via ....F5 dus ik zou zeggen : succes met het meten Zodra de motor draait hoort er altijd spanning op de radio te staan ! waarom is deze er niet na gemeten te hebben ?? meten.meten,meten............................................meten is weten !

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Electrische storing F9
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Electrische storing F9

Zojuist ook eens de tijd gehad om mee te gaan kijken op de schema's.
Ik denk dat Citroën26 aardig de goede weg op wijst met dat relais. Een groot gedeelte van je lijst met niet correct functionerend spul wordt door dat relais gevoedt.

Dan blijven nog je richtingaanwijzers en radio over, welke net zoals relais 848 hun voeding via interieur-zekering F5 krijgen.
En voor zekering F5 zit alleen nog het contactslot, welke je vervangen hebt.
Maar heb je deze ook getest? En met testen bedoel ik doormeten en meerdere malen de sleutel van stand veranderen of ie ook echt consequent volgens schema doorpiept?

Sowieso wordt het makkelijkste om eerst gewoon eens te meten of je consequent 12 volt hebt staan op die F5. Als dat het geval is zou het contactslot in dit geval niet de oorzaak zijn en kan je inderdaad eens vanaf de zekering richting voornoemde componenten gaan meten.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Electrische storing F9

Dank jullie wel voor de uitgebreide info! Hier kan ik weer even mee vooruit. De garage heeft wel het knipperlichtrelais getest, maar de 848 vermoedelijk niet. Begrijp ik het goed dat hij onder het stuur zit of zit hij achter de zekeringkast links van het stuur? 

En de spanning op F5 ga ik ook doormeten!

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

@Le Coq :  Hij zit achter de zekeringkast links van het stuur De spanning meten achter !! F5 (of welke zekering het relais dan ook maar van spanning mag voorzien............ ) Is die spanning aanwezig dan ook meten of die spanning op relais 848 zit.

Pagina's