FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

154 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Die zwevende zekering heb ik een how-to over geschreven. Kijk even op de inhoudsopgave op pagina 1 van mijn topic ...

FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Alvast bedankt, ik ga ermee aan de slag,

Klopt het dan ook dat de unit dan regelmatig aan en uit gaat?
Ik bedoel ,..stuk is stuk toch?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Zekering smelt langzaam maar zeker; en neemt in dat smelten de zekeringhouder mee. Ook flink zwart worden van de zekeringpootjes hoort daarbij.
Niet schrikken :wtf: als je het klepje van de zekeringen openklapt!

Door het smelten/zwarte pootjes krijg je allerlei net-niet-net-wel verbindingen die soms stroom doorlaten en soms niet.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

detlev
afbeelding van detlev
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Ha, mijn stokpaardje:

Airco aan/uit duidt op een stervende dynamo.

Maar eerst de zekering checken is altijd verstandig, is in ieder geval goedkoper.

En een handtekening!!!!

FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Goed dan,

Bedankt voor jullie advies,

Zonet even na de regenbui de boel nagelopen conform instructies van hier;

De unit had weer gewoon stroom,en alles werkte weer, ..moet je daar nou mee uh?
Zekering f2 zag er op het oog goed uit, maar toch maar even losgetrokken,dit ging heel moeilijk,er zat aan een kant al een zwarte brandplek en de zekering was aardig warm, hij zag er oud donkergrijs en gaar uit,ik kon zo de desbetreffende poot afbreken.
Zekering vervangen en hij doet het nog steeds naar behoren.
Of dit het euvel was,...het heeft er alles schijn van ,daar een oude rotte zekering een onduidelijk signaal kan geven aan de rest van de aansturing richting unit.
Time will tell,i hope so....anders meldt ik het zsm, hier ,kunnen we verder brainstormen. :D
Ik moet alleen nog het lampje achter de temperatuur-display vervangen, deze is ook stuk, is zulks gemakkelijk te krijgen?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Je hebt het nog niet opgelost nu! Kijk nou even in mijn topic en plaatst die zwevende zekering anders is het zo weer mis met kans op grotere schade!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Indeed; of zoals Mark pleegt te zeggen: brandblusser bij de hand houden als je geen zwevende zekering maakt. :!:
Dat ding wordt niet voor niets zo heet en zwart, namelijk omdat ie zo opgesloten zit dat de zekering niet genoeg gekoeld kan worden aan de lucht met de forse amperages die erdoorheen gejaagd worden.
Morgen is het droog weer/c.q. weer droog, dus een mooie zaterdagochtendklus.

Lampje voor temperatuur is standaard: ff display eruitwippen en middelste lampje kwartslag draaien, kan je het er zo uit wippen. Heeft elke automaterialenwinkel op voorraad. Kan je gelijk meenemen als je die losse zekeringhouder gaat halen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Dan is het inderdaad zaak om dit even te doen, dan is het echt goed opgelost. 8)
Zodra ik er even een gaatje voor heb zal ik deze aanpassing even doorvoeren.
lampje heb ik reeds vervangen, ik had nog een kilometerteller bak van mijn vorige auto liggen ,daar zaten er nog 6 in ofzo.
Igg dank voor jullie input, ik zal het naar output omzetten.
Ik hoop dat igg de ecc stroom-storing het verhaaltje met de zekering was en geen andere oorzaak, ik wacht even af.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Geen zorgen, in heel veel van de gevallen is het de zekering. Begint met haperig aan en uit en daarna definitief uit. Was bij mij laatst ook het geval, ik heb er zelf een originele airco in gebouwd. Paar maanden probleemloos totdat ik het hele front met zekeringenkastje er af had gehaald. Dan komt er beweging in het spul en maakt het echt geen contact meer. Die zwevende zekering is echt een klusje van niks met een betrouwbaar resultaat! :) Succes

FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Vanwege veel werk met mijn zakelijke auto een 5 tal weken de XM niet gebruikt, en ontdekte laatst dat de accu dood was.
Accu vandaag vervangen en even een stuk gereden en de tank gevuld.
Wat kan je snel vergeten waarom je ook al weer een bepaalde auto boven andere auto's prevaleert.
Ik kwam gewoon tot rust, en dat door een auto,het bijna klassieke karakter van deze auto brengt mij tot een ballans,en zelfs nog even snel een cd van Bach in de speler gemikt, en voila; life can be so simple and beatifull.
En dat na een paar drukke weken op een project waar deadlines gehaald moeten worden.
Ik heb mijn werk-benodigdheden in de kofferbak geplaatst en ga morgen naar het bouwproject met mijn XM, ik wil graag proberen om de dag eens te beginnen op deze manier, en wellicht de hele volgende week doe ik dat dan ook,ik laat mijn zakelijke wagen ( Berlingo II ,2009) even staan, het is een leuke en betrouwbare auto ,maar haalt het dus qua diepte en uitstraling niet bij mijn XM.
Andersom ook niet, maar dan gaat het vooral om de vaste kosten,laadruimte en verbruik.
Mhh alsof ik morgen in een kostuum naar een bouwproject ga.
Vrijdag kan zelfs nog leuker ..... :mrgreen:

FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Ik wordt een beetje moe van het feit dat ik na elke keer na Contact verbreken, de audio weer opnieuw moet aanzetten,aangezien deze niet constant onder spanning blijft, is daar geen tweak voor?

detlev
afbeelding van detlev
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Je radio goed aansluiten?

Op de standaard aansluiting hoort gewoon een vaste plus te zitten. Bijvoorbeeld om het geheugen vast te houden. Dus ik zou je stekkers maar eens langslopen ;)

En een handtekening!!!!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Oh da's een goeie, dat ga ik vanmiddag ook maar eens doen..

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Voor veel radio's moet de permanente en de geschakelde plus omgewisseld worden t.o.v. de originele situatie in de XM.
Dit is niet zo'n heksentoer; even in je ISO-stekker de gele en de rode draad omwisselen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Dat is een antwoord waar ik iets mee kan.

Dank je wel
:mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Uhmmmm........ Ik zou het niet zo doen omdat de permanente 12V voor het geheugen is. Als je ze wisselt dan heb je de kans dat elke keer dat je de radio uit zet alle instellingen weg zijn. Beter is het om de permanente 12V te gebruiken voor voeding én geheugen.
Uit m'n hoofd is de rode voor de permanente spanning en de gele de geschakelde 12V.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

En dan niet zo doen dat je de permanente met de geschakelde direct verbindt, omdat dat het makkelijkst is. :oops:
Dan krijg je namelijk dat al je geschakelde stroom permanent is, met rare verschijnselen als gevolg....

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

detlev
afbeelding van detlev
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Ik volg het ff niet... Het probleem zal zijn dat hij nu geen permanente 12V heeft en dús iedere keer de instellingen moet doen. Als het alleen maar ging om het opnieuw aanzetten van de radio dan zou een permanente voeding ook niet helpen want dan moet je hem met de hand uit zetten als je stilstaat.

Dus klinkt het aannemelijk dat in plaats van een permanente een geschakelde 12V als voeding gebruikt wordt.

Op de stej=kker zit een permanente, dus als je die in plaats van de huidige aansluiting gebruikt ben je een heel eind.

En een handtekening!!!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Zo had ik het ook begrepen inderdaad. Is ook een euvel dat veel voorkomt bij een Franse (maar ook wel Duitse) auto waar een Japanse radio in geplaatst wordt.

Ik geef toe dat ik vooraf wat meer door had kunnen vragen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Een aantal kleine zaken verder die ik opgelost heb, was ik vandaag aan het rijden en merk ik dat de kilometerteller/Toerenteller,en andere meters zonder stroom staan,zeg maar de meterbak ,de rest eromheen doet het wel gewoon.tevens wil de auto nu opeens niet meer starten, hij heeft genoeg stroom, maar verder als een elektrische tik komt het niet meer.
Ik begin een beetje teleurgesteld te raken , want het is het ene na het ander,en dat allemaal met dit natte en kouder weer.
Kent iemand dit euvel misschien?

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Vervelend voor je, hoe vaak gebruik je de auto en waar staat ze gestald?
Dit lijkt me niet heel ingewikkeld al weet ik het antwoord ook niet :mrgreen: :mrgreen:
Het blijft een oto op leeftijd en niets heeft het eeuwige leven, weest blij dat je er zelf nog bent na een dag als vandaag... :wink:

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Klinkt toch een beetje als dat het lijkt of je genoeg stroom hebt maar niet om te starten.
Ik heb dit ook vaker gehad met een half lege accu. Heb je al met startkabels geprobeerd?

Anders kan de startmotor dienst weigeren. Een tik op de startmotor met de hamer kan wel eens helpen.

Zijn zo maar twee dingen die me te binnen schieten met de door jou vermelde symptomen...

FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Ja leuk, mijn gewaardeerde forum vrienden, het gissen is begonnen, :D , de accu is op level en ook de jumpstarter erbij biedt geen oplossing, om nu een klap op de startmotor te gaan geven ..hij deed het normaal gewoon goed zonder kabaal of twijfelen en als een start motor echt kapot is dan hoor je dat wel,dan doet hij al eerder rare dingen.
Ik ga het igg even proberen morgen.
Alsof het een opgerookte peuk is,..alles komt tegelijk alsof de patiënt overleden is...ik sta er versteld van.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Een klap er op helpt niet , dan zou je ook geen klik meer horen bij het omdraaien van je contactsleutel.
Het kan zijn dat je startmotor ergens is vastgelopen ( ernstige vervuiling ).
Het eerste denk je natuurlijk met een klik aan een gare accu , maar als een jumpstarter ook al niet helpt .Of die heeft niet genoeg power .
Zekeringen wel gechecked zeker?
Een ouwe truc die ik wel eens toepaste was om de auto in zijn 5 wat naar voren te duwen , zodat de zuigers wat verschoven zijn en het dan nog eens te proberen .
Vaak staan ze dan in een wat gunstiger positie om te starten en zijn ze weer wat gesmeerd.
Succes en sterkte :broken: !

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Massapunten en je dynamo al eens gecheckt!?

Beeke
afbeelding van Beeke
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Beste FlyByNight,

Start problemen heb ik inmiddels wat ervaring mee. :twisted:

Persoonlijk zou ik beginnen met een, tijdelijk, kabeltje te trekken van de startmotor. (naar het startrelais op de startmotor)
Hiermee kan je testen of het aan de startmotor ligt.
Staan verschillende reacties op dit forum hie je dat kan doen.

Hiermee kan je uitsluiten of het de startmotor is.

Als hij met dat kabeltje wel goed start, begint de zoektocht.
Bij mij waren het een optelsom van een aantal zaken.
Relais bij koplamp, stekkerverbnding onder de auto vlak bij airco, en vermoedelijk een wat versleten contact slot.
1 en 2 zijn bij mij vervangen en sinds dien heb ik nagenoeg geen problemen meer.
Contactslot wordt begin volgend jaar vervangen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, kijk anders maar even bij mijn verhaal.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes

Gerard

detlev
afbeelding van detlev
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Klap helpt juist wél als je de klik wel hoort, zijn nogal eens de koolborstels die niet meer lekker zijn. Maar als je ANWB hebt zou ik die gewoon bellen, die komen kijken en weten meestal wel wat het is. Die kunnen bijvoorbeeld tijdelijk 24v erop zetten. Ik had ook een dooie startmotor die verder geen problemen gegeven had.

En een handtekening!!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

FlyByNight zegt:

Ja leuk, mijn gewaardeerde forum vrienden, het gissen is begonnen, :D

Nee die gok heb je zelf genomen ondanks de vele waarschuwingen van je forumvrienden.

Accu vervangen lijkt me no.1 en dan systematisch de boel nalopen, beginnende bij waarom verliest de accu zijn vermogen.
Dus lekspanningen?...... Nee? dan de laadstroom van de Dynamo. Het testdraadje wat Beek aangeeft kun je erinleggen om een brak contatcslot of stekkerverbindingen tijdelijk te kunnen omzeilen, is in iedergeval niet funest voor je accu of anderzins.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Euh, Mark, er wordt heel specifiek aangegeven dat de accu genoeg prik geeft. En dat je de klik hoort. Blijft de startmotor zelf over. Als nou nergens uit blijkt dat de accu leeg is, waarom dan eerst die dingen checken?

:roll: :mrgreen:

En een handtekening!!!!

FlyByNight
afbeelding van FlyByNight
Re: FlyByNight rijdt een XM2.0-16V uit 1999.

Nou, ..

De wegenwacht was zonet gekomen, ik had al gezien dat er een 15 amp zekering uitlag,die heeft ie vervangen en die klapte er weer uit.
Het bleek te gaan om het meetpunt op de bak,die maakte sluiting,daardoor klapte de zekering en kwam er geen signaal meer dat de automaat in zijn P stand staat en bleef de onderbreking in werking.
De stekker is losgehaald door de monteur en het meetpunt is makkelijk te vervangen,auto start weer en het klokkenspel doet het ook weer.
Rest mij aleen nog ff dat meetpunt te vervangen,easy job volgens de monteur.
Kreeg ook nog de opmerking dat de auto er nog knap uitzag. :D
Mensen; bedankt voor jullie input en bekommering.
Ik heb weer een zeer blije dag vandaag. :mrgreen:

Pagina's