FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

224 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gisteren de nieuwe aanwinst opgehaald. Een volgens de orga calculator op 14 december 1999 gebouwde zilveren Xm Break die in maart 2000 voor het eerst op kenteken is gezet. Het is een in 2005 uit Duisland geïmporteerde 3.0 V6 met automaat met nog geen 160.000 op de teller.

Ik ben samen met MarcelKa en een autootje van de zaak de Break op gaan halen. Ze stond met een kapotte 4HP20 versnellingsbak (de enige reden voor de verkoop) tijdelijk bij garage Strikwerda in Dronrijp. De vaste garage van de vorige eigenaar die daar heen is gereden toen de automaat kuren vertoonde. Daar is de diagnose "bak is dood" gesteld.

Een behoorlijk stukje sturen dus vanuit het schone West Brabant! Ruim 250m km enkele reis, 80 a 90 km per uur en pas om 16:45 kunnen vertrekken dus dat zal wel een latertje worden. Een half uurtje voor aankomst Tammo, de vorige eigenaar gebeld, en ongeveer gelijktijdig bij de garage aangekomen. Daar stond ze keurig in de hoogste stand te wachten. Het was inmiddels al donker dus de oplegger onder een lantaarnpaal gezet en de Break er achter gereden. Dat ging nog op eigen kracht. Als de bak koud is doet hij het nog een klein beetje. De wagen op hebben we met een lier gedaan, dat gaat veel gecontroleerder. Opladen ging zonder problemen, na betaling en nadat Tammo meerdere keren had benadrukt dat het echt een mooie goeie auto is en dat het zo zonde was dat ze weg moest (niet al te veel medelijden hoor, hij rijdt inmiddels C6 :wink: ) zijn we huiswaarts gekeerd. Op zoek naar de MacDo om wat te eten van de zenuwen uiteraard bij de 3de rotonde finaal verkeerd gereden en op een pitoresk Fries landweggetje uitgekomen. Bij een t-splitsing onder de lamp van een lantaarnpaal een "omkeer sessie" in de middel of nowhere uitgevoerd. Altijd leuk om bijzondere verrichtingen te doen met voertuigen waar je normaal nooit mee rijdt :mrgreen: .
Daarna de snelweg wel gevonden en terug richting afsluitdijk. Na een paar kilometer zagen we een spanband flapperen. Even gestopt om te checken en het eindje vast te binden. Bleek dat er een haak van de kar was afgebroken en de spanband dus helemaal los over het asfalt lag te stuiteren :shock: . De boel weer opnieuw vast gezet en na een paar kilometer bij de MacDo gegeten en de boel nogmaals gecheckt. Alles zat nog steeds comme une maison volgens MarcelKa.

Vlak voor Roosendaal even getankt om de bedrijfswagen weer netjes vol af te leveren:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKZBNHBP.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-X6HEX3GU.jpg)

We hadden onderweg besloten om de Xm bij mijn werk te lossen. Dit omdat het inmiddels ver na middernacht was en ik de buurt bij mij thuis niet wakker wilde maken. Bij de zaak aangekomen de Xm losgemaakt en weer van de kar geduwd. Dat ging uitermate soepel en vrij vlot konden zowel Marcel als ik ieder weer op pad naar ons huis, de nieuwe dame in het donker achter het hek achterlatend:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SCTZYMJ.jpg)

De rest van de trip, van de zaak naar huis, kon wel met een sleepje en hoefde ook niet direct midden in de nacht.
Vandaag aan het eind van de ochtend met een maat de Break maar even opgehaald. Slepen was een eitje, motor gewoon laten draaien, dus normaal remmen en sturen. Bij aankomst de dame op het pad geduwd en daar staat ze nu dus:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KPVVMDG6.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XAQXJVIH-1.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RVBWW6L3-1.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MB4BPXB6.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WCNH6QD8.jpg)

Organummer en kleurcode:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YB8BL7G8-1.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QU3YINXF.jpg)

Er zijn een paar kleine dingetjes (behalve uiteraard de kapotte bak :wink: ):
- Schade door inbraakpoging op deur links achter:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IACPOEIX.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-44YQHSCI.jpg)

- Code klepje is (uiteraard) stuk
- linker lampje van het klokje is stuk

en ik zit weer met een losse RF module:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQCFEXWW-1.jpg)

Had ik bij de Berline nou net pas gefixt omdat ik dat zo irritant vind :lolno:

Verder ziet de auto er erg netjes uit. Het is een wat minder luxe uitvoering dan de Exclusive. Geen leer, geen elektrische stoelen of armleuningverstelling. Geen airco/verwarming uitgangen voor de achterpassagiers en zoals al in andere topics gemeld dus geen bumpers en stootstrips in carrosseriekleur.
Maar wel een super netjes ingebouwd elektrisch schuifdak!

Tammo heeft er ook een set van 4 etoiles (in wat mindere staat) met hele goede winterbanden bij gegeven. Dus de bak maar vlot proberen te maken zodat ik die van de winter kan gebruiken :mrgreen:

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Wat moet ik er nog aan toe voegen...

Mooie bak, en het was weer een (z)waar genoegen dit reisje te doen! :wink:

Dat ie maar snel weer veel fijne zweef kilometers mag maken.

Beeke
afbeelding van Beeke
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Beste Furriegurrie,

Nog een projectje er bij?

Gefeliciteerd met de break.

Ga je de bak vervangen of reviseren?
En ga je dat zelf doen?

Twee xm's voor de deur, wow.

Ik heb al moeite er een rijdend te houden. (financieel gezien dan he) :D

Zou willen dat ik er de spullen en het geld voor had, maar helaas.

Heel veel plezier gewenst met de break.

Groetjes

Gerard

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Mooi avontuur jongens!
Die RF modules die erbij zitten hebben we hier op de blauwe berline gehad, en vond ze zelf niet echt prettig werken. Inderdaad gewoon de originele sleutels in orde maken dan maar! Heel veel succes met deze mooie nette wagen. :D

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gerrie, welkom in Breakland... Ik heb een absoluut zwak voor die schuiten :mrgreen:

Mooie wagen...

Luceo non uro....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik vind ze in zilver het mooiste! En met schuifdak!! :thumbup: Ik heb nog zilveren Break deuren liggen, misschien dat de kunstof top over te zetten is? Gil maar als ik er naar moet kijken.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Mooie kleur. Door die kleur ziet zo'n break er niet zo massief uit. Wat minder schuur-idee.

Is het plan nu om de versnellingsbak zelf te maken of om te wisselen voor een nog werkende met weinig kilometers?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Het is inderdaad een nette bak. En een project er bij ook, hoewel ik mijn berline niet als project zie. Maar ik heb genoeg andere projecten liggen :wink:

Als je eens wilt kijken dan graag Mike. Het heeft geen haast, ze moet eerst maar eens rijden denk ik. Dan zijn er wel wat wensen zoals leer, boardcomputer, electrische armsteun etc....

Het plan is om zelf de bak aan te pakken. Hoe en wat en of ik dat kan weet ik nog niet :mrgreen:

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

We denken met je mee.

Ken je dit verhaal?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

mooie bak hoor Gerrie!

hopen dat de reparaties ea mee zullen vallen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

jabaar zegt:

We denken met je mee.

Ken je dit verhaal?

Even dat verhaal gelezen...pfiewww, die Saabrijder weet er veel van! Erg interessant, hij maakt het brein schoon tussen de soep en de "erpel" so to speak!

Zal binnenkort wel eens kijken naar die deuren Gerrie.

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gefeliciteerd, Mooi verhaal je hebt er weer een klus bij.
Ik hoop dat die bak nog te fixen is anders misschien een donorbak?
Succes ik blijf het volgen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Mooie break Gerrie :thumbup:

Succes met de bakreparatie/revisie/vervanging :D !

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik sta wel te kijken dat de bak al kapot is bij die kilometerstand..

Citroën das très bien!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Nou bij een 4HP20 komt dat wel meer voor helaas...

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

La Noir Verni zegt:

Even dat verhaal gelezen...pfiewww, die Saabrijder weet er veel van! Erg interessant, hij maakt het brein schoon tussen de soep en de "erpel" so to speak!

Ohhh, dus DAT is het brein van een automaat, dacht dat dat een computer ofzo zou zijn :oops:
Weer wat geleerd...

Supergave break Gerrie, suc6 met het rijdend krijgen!

______________

L' éminence grise

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Thanks allemaal. Helaas is de saabrijder voornamelijk bezig met de 4HP18, dat is een andere dan in m'n break zit.
Voorlopig eerst het ruimte probleem maar eens proberen aan te pakken. De Ds staat nu binnen en daar moet dan de Break eigenlijk staan.
Ik had even snel gedacht om in een weekendje het blok en de bak eruit te lepenen en dan de Xm weer naar buiten te duwen en de Ds naar binnen.
Maar ik had natuurlijk even over het hoofd gezien dat de fuse's los moeten en dat de Xm op d'r buik ligt zonder eenvoudige mogelijkheid daar verandering in te brengen...

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik denk ook dat je wel de tijd moet nemen voor deze operatie...kan je de DS niet even "op de zaak"stallen?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik heb dat nog niet gevraagd, maar ik denk niet dat men daar zo blij mee is. Het barst hier van de handige Harry's en voor je het weet moet je die dan allemaal een plekkie gunnen.
Ik kan als baasje mezelf geen uitzonderingspositie aanmeten vind ik zelf....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Mocht je er haast mee hebben om de boel uit de XM te halen wil ik ook wel helpen. Hebben een hoop gereedschap en een motortakel :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Mooi aanbod Djidde, dank je wel. Grootste probleem is de plek denk ik. Ik moet de garage eens flink opruimen om te zien of de boel wellicht naast elkaar kan nadat het blok eruit is....
Ik heb wel een kever en de Ds gelijktijdig in de garage gehad. Dat ging en ik kon nog kleppenstellen aan het boxermotortje toen. Dus wellicht gaat het passen....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Een DS is ander ook 5 meter hoor. :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

De Ds is de constante Mike.....die kever wordt vervangen door een Xm Break.....

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

furriegurrie zegt:

Maar ik had natuurlijk even over het hoofd gezien dat de fuse's los moeten en dat de Xm op d'r buik ligt zonder eenvoudige mogelijkheid daar verandering in te brengen...

Als je motor & bak er uit hebt kan je de fusees weer in elkaar zetten. Als je de auto dan een eindje opkrikt kan je een buis dwars onder de auto over de draagarmen onder het subframe schuiven, dat daar dan op rust. Wielen er weer aan en je hebt een manoeuvreerbaar geheel. Zie mijn Avatar bij CIFO, zo heb ik dat ding toen naar de weg gerold.

Ook de achterste draagarmen kan je klem krijgen in een hogere stand, of desnoods met de DS-bezemsteeltruuk.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Maar ik heb het net even gemeten en als ik flink aan de lijn ga, kan ik waarschijnlijk precies uitstappen als ik naderhand de Ds weer binnen ga rijden.....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik heb namelijk van die trolleys waar je de auto op kunt zetten en waarna je de auto alle kanten op kunt duwen. De break dus met de achter wielen op trolleys, voorzijde op bokken. Dan blok en bak er tot zien te krijgen. Vervolgens voor de voorkant iets maken zoals Jan Sr al aangeeft en dan de Break helemaal naar voren en opzij om plek te maken voor de Ds....soort schuifpuzzel met Citroenen :mrgreen:

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

En als je straks denkt dat het project af is rolt er een DS break uit de garage :mrgreen:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

:grijns:

RTH
afbeelding van RTH
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gerrie/furrie gurrie,

Mooie wagen zeg; die break komt mooi tot haar recht in gris quartz. Gefeliciteerd!

Nu nog een goede automaatbak en je hebt je ultieme reis- en gezinsauto gevonden :wink: Misschien heeft Bart Ebben ook nog wel een goede 4hp20 voor je liggen. Zag er wel een 4 hp20 staan bij onderdelen maar bij het klikken op de link kreeg ik de melding dat je een aanvraag kon indienen. :( Mijn Madame Yvette rijdt weer goed (effe knock on wood) en ben best te reden over de donor automaatbak die in haar is gemonteerd. Als ik het zo hoor heeft die automaatbak in jouw break dezelfde verschijnselen als mijn oude bak...wel drive bij koude bak en geen drive meer bij warme motor. Bak is inderdaad overleden vrees ik. Tap olie maar eens af en bekijk het filter eens. Veel slijpsel is foute boel. Is die bak wellicht ook geflushed?...dat zou ik je zeker niet meer aanraden..grote kans op maleur met bak...vooral bij een gebruikte bak. Er zijn naast mijn eigen verhaal nog talloze voorbeelden (par example) die dit helaas bewijzen.
Ik ga het in ieder geval niet meer laten doen. Uiteraard wel normaal en tijdig verversen...dat moet kunnen.

Een goede donorbak en/of een gereviseerde bak zou wel te vinden moeten zijn en jij lijkt mij handig genoeg om dat klusje te klaren. Bovendien willen mede clubleden je vast wel helpen. Heel veel succes in ieder geval! groeten René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Het is al even stil hier. Maar dat betekent niet dat er niets gebeurt! Ik heb inmiddels een donor Xm kunnen vinden en aangeschaft.
Daar is inmiddels ook het demontage proces van begonnen. Er is al redelijk wat af en uit.
Afgelopen maandag morgen was het grote moment om samen met MarcelKa de combinatie motorblok en automaatbak uit de Xm te takelen.
Best wel spannend, ik had dat nog niet eerder gedaan. Helaas was het niet zulk geweldig weer. De donor staat buiten, dus maar een zeiltje gespannen. Zo stonden we erbij:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OGEGYLU8.jpg)

Heel goed te doen wel, gelukkig waaide het niet hard en is het lang geen winterbanden weer :mrgreen:

Na wat gesleutel en goed kijken of alles echt los was:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GAFH6FGG.jpg)

en nog 1:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZS88OPZK.jpg)

Inmiddels terug na een korte vakantie tijdens de kerstdagen. Vanmorgen plaats kunnen maken in de garage. De Ds tijdelijk onder dak bij de buurman en de Break de garage in. Het ding is uitermate nat geworden van binnen, hoog tijd dat er weer mee gereden kan worden!
Gelukkig ging het manoeuvreren nog net op de automaat zelf, dus niet hoeven duwen! Achteruit de oprit af, Ds uit de garage en toen achteruit de garage in met de Break. Voorlopig de laatste meters van de automaatbak in deze staat. Zo staat ze er nu bij:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VR6XIJSN.jpg)

Ik ga dus de komende dagen proberen de motor+bak uit te bouwen en dan de donor bak aan dit blok hangen en weer inbouwen. Dan op naar de APK met de Break. En op het gemak de kapotte 4HP20 eens uit elkaar halen en zien of ik die kan reviseren....

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ah, hier is jouw topic mbt de 4HP20..

De jouwe reed dus nog een heel klein beetje, waarschijnlijk iets anders kapot dan in de mijne !?

Ben benieuwd naar de foto's van de bak :)
Moet zelf nog een week wachten op de scheiding van blok/bak en Dame :/

Pagina's

Onderwerp gesloten